ICK rijtuigen verkocht?

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

ICK rijtuigen verkocht?

Bericht door Michael »

Ik weet niet zeker of het in dit forumgedeelte thuishoort. maar ik plaats het maar hier.

Ik kreeg vanochtend een berichtje dat er een stel ICK rijtuigen op het emplacement van Lage Zwaluwe staan. Navraag bij een chauffeur die zich ook wel met treinen bezig houd kreeg ik te horen dat ze verkocht zijn. Weet iemand hier meer over?
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: ICK rijtuigen verkocht?

Bericht door Edwin »

Dit las ik eind maart: http://www.treinenweb.nl/news/3063
ICK-rijtuigen van NS verkocht aan Hector Rail

Na jarenlange stilstand zullen er uiteindelijk een aantal ICK-rijtuigen door de NSFS (NS Financial Services) gekocht worden aan Hector Rail, het betreft de verkoop van zo'n 42 rijtuigen. De Zweedse vervoerder wil complete reizigerstreinen aanbieden op de Zweedse markt.

Sinds 2007 is Hector Rail actief voor het reizigersvervoer in Zweden. Zo heeft het bedrijf de afgelopen jaren geïnvesteerd in zeven locomotieven die goedgekeurd zijn voor een snelheid tot 230 km/u.

De bedoeling van de dienst met de nieuwe rijtuigen is dat andere vervoerders deze wagons dan kunnen leasen. Naast de rijtuigen uit Nederland, worden er twee extra ES 64 U2-locomotieven van leasemaatschappij MRCE aangekocht. Het totaal aantal locs geschikt voor de snelheden tot 230 km/u komt daarmee op 7.

Op 16 maart zijn er al rangeeracties geweest om de bewuste rijtuigen bij elkaar te brengen. Het enige onderhoud wat er nog aan de rijtuigen moet gebeuren is een revisie van de draaistellen voordat ze weer de dienst in zouden kunnen gaan.

De rijtuigen staan sinds 2009 aan de kant op het rangeerterrein van Nijmegen. Met de koop is hiermee 1/3e deel van de rijtuigen straks verkocht.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: ICK rijtuigen verkocht?

Bericht door Thom91 »

Er staan nu 2*21 rijtuigen naast elkaar op Lage Zwaluwe. Dingen zijn daar geparkeerd omdat na vertrek pas werd opgemerkt dat 21 rijtuigen in Roosendaal niet passen ivm verplaatsen seinhuis.
Komt wel goed schatje.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: ICK rijtuigen verkocht?

Bericht door Caspar »

Ik hoop toch niet dat dat bedrijf dure locs heeft gekocht die 230km/u kunnen rijden om onze oude rammelbakken voort te trekken met maximaal 140km/u?
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: ICK rijtuigen verkocht?

Bericht door Thom91 »

Worden omgebouwd tot 200 km/h. Magneetremmen erop en een intereurrevisie is voldoende.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: ICK rijtuigen verkocht?

Bericht door Suus »

De rijtuigen waren in de tijd dat ze bij de DB reden geschikt voor snelheden tot 200 kilometer per uur. Ik heb er verder geen verstand zijn, maar harder dan 140 met dergelijke rijtuigen moet lukken. Ik weet alleen niet of je vrolijk wordt van open ramen met 200 km/uur...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: ICK rijtuigen verkocht?

Bericht door Thom91 »

Toen NSFSC ze kocht waren ze geschikt voor 200 km/h. Vervolgens zijn de magneetremmen verwijderd en werden ze toegelaten tot 160 km/h. Nu worden de magneetremmen weer teruggezet, mogelijk draaistelvernieuwing waar nodig en een interieurrevisie.
Komt wel goed schatje.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: ICK rijtuigen verkocht?

Bericht door Caspar »

Het raam helemaal openschuiven kan in Duitsland ook met de voormalige IR rijtuigen die nog geregeld meerijden in IC's die 200 rijden. Eens getest hoe het aanvoelt met 200 over de HSL tussen Hannover en Fulda in zo'n rijtuig met een geheel geopend raam... Als er dan een tegen trein (ICE) met snelheden boven de 250 langsraast op het nevenspoor is het feest compleet :lol:
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: ICK rijtuigen verkocht?

Bericht door deadlock »

In de zitrijtuigen in de nachttreinen kunnen alle ramen ook volledig open en die gaan ook 200. Heerlijk in de zomer :D
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: ICK rijtuigen verkocht?

Bericht door Suus »

Nou :') Mijn tenen vroren er zo'n beetje af tussen Hannover en Hamburg, heb het raam maar snel dichtgetrokken :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: ICK rijtuigen verkocht?

Bericht door Caspar »

Ik vind het vooral niet prettig voor mijn oren.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ICK rijtuigen verkocht?

Bericht door Vinny »

Het is dus ongeveer vergelijkbaar met een ritje door de Drontermeertunnel. Er zijn grotere problemen lijkt me. Een raam dat je open kunt doen kan namelijk in de meeste gevallen ook weer dicht. :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: ICK rijtuigen verkocht?

Bericht door Michael 1988 »

De bedoeling van de dienst met de nieuwe rijtuigen
Die dingen zijn niet bepaald nieuw lijkt mij :') .

Maar wel fijn om te horen dat die rijtuigen eindelijk weer eens worden (her)gebruikt. Of in ieder geval een andere bestemming krijgen dan de "rijtuigenkerkhof" in Nijmegen (want daar leek het onderhand op). Wat ik echter niet snap is waarom het Zweedse bedrijf wel extra geld wil investeren in die rijtuigen en NS niet? Want die rijtuigen hadden, als de draaistellen waren gereviseerd, makkelijk nog de afgelopen jaren in dienst kunnen gaan toen er tijdens de winter zoveel treinstellen uitvielen. Tenminste als reserves.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: ICK rijtuigen verkocht?

Bericht door reisthijs »

NS wil niet meer investeren in rijtuigen omdat ze geen toekomst meer zien in getrokken treinen.
In Zweden zien ze daar blijkbaar nog wel brood in voor lange-afstandstreinen.
Caspar schreef:Ik hoop toch niet dat dat bedrijf dure locs heeft gekocht die 230km/u kunnen rijden om onze oude rammelbakken voort te trekken met maximaal 140km/u?
Ze trekken met die dure locs nu nog oude rijtuigen voort met maximaal 160km/u, dus als dat met opgeknapte ICK's opgevoerd kan wordan tot 200 is dat wel een vooruitgang.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: ICK rijtuigen verkocht?

Bericht door midnet »

In Zweden zijn er eigenlijk amper KORTE afstandsverbindingen qua trein. Zelfs voorstadsvervoer Stockholm rijdt al tot 70/80 km vanaf centrum.
Verder hebben ze er al jaren vrije toegang tot het spoor. Er worden nogal wat enkel rond weekends/feestdagen particuliere treinen ingezet (hoewel er nog meer al weer op de fles zijn), zodat met goedkoop aangekochte wagons je de dure loks nog wat vracht kan laten doen in de week.
Al is het interieur dat ik nog ken van deze wagons, met die doorgebroken coupewanden, voor elke Zweed veel te minnetjes.
greyhound
Berichten: 94
Lid geworden op: do 11 sep 2008, 21:23

Re: ICK rijtuigen verkocht?

Bericht door greyhound »

reisthijs schreef:NS wil niet meer investeren in rijtuigen omdat ze geen toekomst meer zien in getrokken treinen.
In Zweden zien ze daar blijkbaar nog wel brood in voor lange-afstandstreinen.
Caspar schreef:Ik hoop toch niet dat dat bedrijf dure locs heeft gekocht die 230km/u kunnen rijden om onze oude rammelbakken voort te trekken met maximaal 140km/u?
Ze trekken met die dure locs nu nog oude rijtuigen voort met maximaal 160km/u, dus als dat met opgeknapte ICK's opgevoerd kan wordan tot 200 is dat wel een vooruitgang.
Ik zou zeggen opknappen en op zoek naar een loc die 200 kan en dan als alternatief voor de Fyra inzetten op de HSL.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: ICK rijtuigen verkocht?

Bericht door Dexter »

Ik zag ze gisteren ook staan toen ik er voorbij denderde in Zlw. Zoveel ICK bij elkaar, ik dacht eerst dat ik niet goed wakker was. :D
Vallend blad maakt rails glad.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: ICK rijtuigen verkocht?

Bericht door Dexter »

Vandaag reed ik er weer langs en heb ik in het voorbijrijden even een foto geknipt:

Afbeelding

Excuses voor de ruitenwisser die ervoor zit.
Vallend blad maakt rails glad.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: ICK rijtuigen verkocht?

Bericht door Michael 1988 »

Ach jo, het regende toch vandaag, dus mag je blij zijn dat je tenminste een schone ruit hebt om de foto te maken en niet een ruit vol met regendruppels ;).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten