Pagina 1 van 1

ICK rijtuigen verkocht?

Geplaatst: di 09 apr 2013, 13:21
door Michael
Ik weet niet zeker of het in dit forumgedeelte thuishoort. maar ik plaats het maar hier.

Ik kreeg vanochtend een berichtje dat er een stel ICK rijtuigen op het emplacement van Lage Zwaluwe staan. Navraag bij een chauffeur die zich ook wel met treinen bezig houd kreeg ik te horen dat ze verkocht zijn. Weet iemand hier meer over?

Re: ICK rijtuigen verkocht?

Geplaatst: di 09 apr 2013, 13:25
door Edwin
Dit las ik eind maart: http://www.treinenweb.nl/news/3063
ICK-rijtuigen van NS verkocht aan Hector Rail

Na jarenlange stilstand zullen er uiteindelijk een aantal ICK-rijtuigen door de NSFS (NS Financial Services) gekocht worden aan Hector Rail, het betreft de verkoop van zo'n 42 rijtuigen. De Zweedse vervoerder wil complete reizigerstreinen aanbieden op de Zweedse markt.

Sinds 2007 is Hector Rail actief voor het reizigersvervoer in Zweden. Zo heeft het bedrijf de afgelopen jaren geïnvesteerd in zeven locomotieven die goedgekeurd zijn voor een snelheid tot 230 km/u.

De bedoeling van de dienst met de nieuwe rijtuigen is dat andere vervoerders deze wagons dan kunnen leasen. Naast de rijtuigen uit Nederland, worden er twee extra ES 64 U2-locomotieven van leasemaatschappij MRCE aangekocht. Het totaal aantal locs geschikt voor de snelheden tot 230 km/u komt daarmee op 7.

Op 16 maart zijn er al rangeeracties geweest om de bewuste rijtuigen bij elkaar te brengen. Het enige onderhoud wat er nog aan de rijtuigen moet gebeuren is een revisie van de draaistellen voordat ze weer de dienst in zouden kunnen gaan.

De rijtuigen staan sinds 2009 aan de kant op het rangeerterrein van Nijmegen. Met de koop is hiermee 1/3e deel van de rijtuigen straks verkocht.

Re: ICK rijtuigen verkocht?

Geplaatst: di 09 apr 2013, 15:02
door Thom91
Er staan nu 2*21 rijtuigen naast elkaar op Lage Zwaluwe. Dingen zijn daar geparkeerd omdat na vertrek pas werd opgemerkt dat 21 rijtuigen in Roosendaal niet passen ivm verplaatsen seinhuis.

Re: ICK rijtuigen verkocht?

Geplaatst: di 09 apr 2013, 21:48
door Caspar
Ik hoop toch niet dat dat bedrijf dure locs heeft gekocht die 230km/u kunnen rijden om onze oude rammelbakken voort te trekken met maximaal 140km/u?

Re: ICK rijtuigen verkocht?

Geplaatst: di 09 apr 2013, 21:50
door Thom91
Worden omgebouwd tot 200 km/h. Magneetremmen erop en een intereurrevisie is voldoende.

Re: ICK rijtuigen verkocht?

Geplaatst: di 09 apr 2013, 21:52
door Suus
De rijtuigen waren in de tijd dat ze bij de DB reden geschikt voor snelheden tot 200 kilometer per uur. Ik heb er verder geen verstand zijn, maar harder dan 140 met dergelijke rijtuigen moet lukken. Ik weet alleen niet of je vrolijk wordt van open ramen met 200 km/uur...

Re: ICK rijtuigen verkocht?

Geplaatst: di 09 apr 2013, 21:54
door Thom91
Toen NSFSC ze kocht waren ze geschikt voor 200 km/h. Vervolgens zijn de magneetremmen verwijderd en werden ze toegelaten tot 160 km/h. Nu worden de magneetremmen weer teruggezet, mogelijk draaistelvernieuwing waar nodig en een interieurrevisie.

Re: ICK rijtuigen verkocht?

Geplaatst: di 09 apr 2013, 21:55
door Caspar
Het raam helemaal openschuiven kan in Duitsland ook met de voormalige IR rijtuigen die nog geregeld meerijden in IC's die 200 rijden. Eens getest hoe het aanvoelt met 200 over de HSL tussen Hannover en Fulda in zo'n rijtuig met een geheel geopend raam... Als er dan een tegen trein (ICE) met snelheden boven de 250 langsraast op het nevenspoor is het feest compleet :lol:

Re: ICK rijtuigen verkocht?

Geplaatst: di 09 apr 2013, 22:16
door deadlock
In de zitrijtuigen in de nachttreinen kunnen alle ramen ook volledig open en die gaan ook 200. Heerlijk in de zomer :D

Re: ICK rijtuigen verkocht?

Geplaatst: di 09 apr 2013, 22:34
door Suus
Nou :') Mijn tenen vroren er zo'n beetje af tussen Hannover en Hamburg, heb het raam maar snel dichtgetrokken :')

Re: ICK rijtuigen verkocht?

Geplaatst: di 09 apr 2013, 22:47
door Caspar
Ik vind het vooral niet prettig voor mijn oren.

Re: ICK rijtuigen verkocht?

Geplaatst: di 09 apr 2013, 22:52
door Vinny
Het is dus ongeveer vergelijkbaar met een ritje door de Drontermeertunnel. Er zijn grotere problemen lijkt me. Een raam dat je open kunt doen kan namelijk in de meeste gevallen ook weer dicht. :wink:

Re: ICK rijtuigen verkocht?

Geplaatst: wo 10 apr 2013, 00:10
door Michael 1988
De bedoeling van de dienst met de nieuwe rijtuigen
Die dingen zijn niet bepaald nieuw lijkt mij :') .

Maar wel fijn om te horen dat die rijtuigen eindelijk weer eens worden (her)gebruikt. Of in ieder geval een andere bestemming krijgen dan de "rijtuigenkerkhof" in Nijmegen (want daar leek het onderhand op). Wat ik echter niet snap is waarom het Zweedse bedrijf wel extra geld wil investeren in die rijtuigen en NS niet? Want die rijtuigen hadden, als de draaistellen waren gereviseerd, makkelijk nog de afgelopen jaren in dienst kunnen gaan toen er tijdens de winter zoveel treinstellen uitvielen. Tenminste als reserves.

Re: ICK rijtuigen verkocht?

Geplaatst: wo 10 apr 2013, 09:41
door reisthijs
NS wil niet meer investeren in rijtuigen omdat ze geen toekomst meer zien in getrokken treinen.
In Zweden zien ze daar blijkbaar nog wel brood in voor lange-afstandstreinen.
Caspar schreef:Ik hoop toch niet dat dat bedrijf dure locs heeft gekocht die 230km/u kunnen rijden om onze oude rammelbakken voort te trekken met maximaal 140km/u?
Ze trekken met die dure locs nu nog oude rijtuigen voort met maximaal 160km/u, dus als dat met opgeknapte ICK's opgevoerd kan wordan tot 200 is dat wel een vooruitgang.

Re: ICK rijtuigen verkocht?

Geplaatst: wo 10 apr 2013, 14:37
door midnet
In Zweden zijn er eigenlijk amper KORTE afstandsverbindingen qua trein. Zelfs voorstadsvervoer Stockholm rijdt al tot 70/80 km vanaf centrum.
Verder hebben ze er al jaren vrije toegang tot het spoor. Er worden nogal wat enkel rond weekends/feestdagen particuliere treinen ingezet (hoewel er nog meer al weer op de fles zijn), zodat met goedkoop aangekochte wagons je de dure loks nog wat vracht kan laten doen in de week.
Al is het interieur dat ik nog ken van deze wagons, met die doorgebroken coupewanden, voor elke Zweed veel te minnetjes.

Re: ICK rijtuigen verkocht?

Geplaatst: wo 10 apr 2013, 18:28
door greyhound
reisthijs schreef:NS wil niet meer investeren in rijtuigen omdat ze geen toekomst meer zien in getrokken treinen.
In Zweden zien ze daar blijkbaar nog wel brood in voor lange-afstandstreinen.
Caspar schreef:Ik hoop toch niet dat dat bedrijf dure locs heeft gekocht die 230km/u kunnen rijden om onze oude rammelbakken voort te trekken met maximaal 140km/u?
Ze trekken met die dure locs nu nog oude rijtuigen voort met maximaal 160km/u, dus als dat met opgeknapte ICK's opgevoerd kan wordan tot 200 is dat wel een vooruitgang.
Ik zou zeggen opknappen en op zoek naar een loc die 200 kan en dan als alternatief voor de Fyra inzetten op de HSL.

Re: ICK rijtuigen verkocht?

Geplaatst: wo 10 apr 2013, 23:27
door Dexter
Ik zag ze gisteren ook staan toen ik er voorbij denderde in Zlw. Zoveel ICK bij elkaar, ik dacht eerst dat ik niet goed wakker was. :D

Re: ICK rijtuigen verkocht?

Geplaatst: do 11 apr 2013, 22:17
door Dexter
Vandaag reed ik er weer langs en heb ik in het voorbijrijden even een foto geknipt:

Afbeelding

Excuses voor de ruitenwisser die ervoor zit.

Re: ICK rijtuigen verkocht?

Geplaatst: vr 12 apr 2013, 19:52
door Michael 1988
Ach jo, het regende toch vandaag, dus mag je blij zijn dat je tenminste een schone ruit hebt om de foto te maken en niet een ruit vol met regendruppels ;).