"Je jaloerse ex weet exact waar jij anoniem reist"

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

"Je jaloerse ex weet exact waar jij anoniem reist"

Bericht door fogeltje »

NRCnext had vandaag een stukje over hoe makkelijk het is om vooral anonieme chipkaarten van anderen te volgen. Om op ov-chipkaart.nl een kaart toe te voegen is alleen het chipkaartnummer en de vervalsdatum nodig.

Ik heb artikel hier geüpload:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/390 ... ticle4.pdf

Bron: NRC*next van 16 april 2013 (pagina 11)
"Een touringcar is geen bus"
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: "Je jaloerse ex weet exact waar jij anoniem reist"

Bericht door huibf »

Het is "of reisgegevens kunnen inzien en declareren" en dus kan in principe altijd je reisgedrag achterhaald worden of "niets inzien, maar dan ook geen declaraties of kortingen".
Maar nee we willen weer een mix van beide...
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: "Je jaloerse ex weet exact waar jij anoniem reist"

Bericht door Frank »

Papieren kaartjes lijken me een geschikte oplossing om dit probleem op te lossen 8-) .
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: "Je jaloerse ex weet exact waar jij anoniem reist"

Bericht door Tristan »

Voor mij niets nieuws onder de zon. Dit is niet voor niets nummer 5 op mijn lijst van 43 ov-chipkaartnadelen.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: "Je jaloerse ex weet exact waar jij anoniem reist"

Bericht door huibf »

Tristan schreef:Voor mij niets nieuws onder de zon. Dit is niet voor niets nummer 5 op mijn lijst van 43 ov-chipkaartnadelen.
Dat er verbeterpunten zijn klopt, maar ik vindt veel van je punten op je lijst ver gezocht. punt 35 en 40 spreken elkaar tegen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: "Je jaloerse ex weet exact waar jij anoniem reist"

Bericht door Vinny »

Grappig. Ik kan aan mijn eigen transactiebon vaak niet eens afleiden waar ik gereisd heb: "incheck onbekend station" :lol:

Verder kun je natuurlijk wel anoniem reizen, je kunt bij een service en informatiebalie een anonieme chipkaart kopen met contant geld en bij GVB automaten met papiergeld opladen. Ook kun je dagkaarten kopen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Alargule

Re: "Je jaloerse ex weet exact waar jij anoniem reist"

Bericht door Alargule »

fogeltje schreef:[...]de vervalsdatum[...]
Freudiaanse verschrijving? :lol:
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: "Je jaloerse ex weet exact waar jij anoniem reist"

Bericht door fogeltje »

huibf schreef:Het is "of reisgegevens kunnen inzien en declareren" en dus kan in principe altijd je reisgedrag achterhaald worden of "niets inzien, maar dan ook geen declaraties of kortingen".
Maar nee we willen weer een mix van beide...
Het punt dat ze maken is dat het vrij simpel is om de reisgegevens van een kaart in te zien, ook voor mensen die naar niks mee te maken hebben.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: "Je jaloerse ex weet exact waar jij anoniem reist"

Bericht door Suus »

In het begin was het niet mogelijk een a-kaart te registreren op de website juist vanwege dit verhaal, nu is het wel mogelijk en zie daar: dit verhaal. Deze discussie is als een hond die zijn eigen staart vastbijt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: "Je jaloerse ex weet exact waar jij anoniem reist"

Bericht door deadlock »

Ik moet vooral heel veel gapen van deze discussie.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: "Je jaloerse ex weet exact waar jij anoniem reist"

Bericht door webguy »

De NS oplossing om je kaart bij automaat te laten verifiëren is opzich niet slecht alleen mega klantonvriendelijk.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: "Je jaloerse ex weet exact waar jij anoniem reist"

Bericht door fogeltje »

webguy schreef:De NS oplossing om je kaart bij automaat te laten verifiëren is opzich niet slecht alleen mega klantonvriendelijk.
Dat mega valt ook wel mee, je moet ook naar de automaat als je producten gaat ophalen etc. En tegenwoordig hebben steeds meer dorpen een oplaadpunt. Even langs de ophaalautomaat (maar dan wel elke en niet alleen NS-automaat) lijkt me een kleine moeite.
"Een touringcar is geen bus"
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: "Je jaloerse ex weet exact waar jij anoniem reist"

Bericht door webguy »

De NS oplossing is op zichzelf niet zo slecht nee, moet het nuanceren - de manier waarop wel. Het proces is nogal verwarrend door het feit dat er ook uitzonderingen zijn op die "ga langs het automaat plicht".
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: "Je jaloerse ex weet exact waar jij anoniem reist"

Bericht door fogeltje »

webguy schreef:De NS oplossing is op zichzelf niet zo slecht nee, moet het nuanceren - de manier waarop wel. Het proces is nogal verwarrend door het feit dat er ook uitzonderingen zijn op die "ga langs het automaat plicht".
Ik wist niet dat er alternatieven voor waren. Maar mij lijkt het wel goed als je fysiek nog iets met de betreffende kaart moet doen.

Ik had dit ook verwacht overigens. Toen ik mijn anonieme kaart aan mijn ov-chipkaart.nl toevoegde, ging ik ervan uit dat ik nog wel langs een automaat zou moeten gaan om iets te doen, maar dat was niet nodig.
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Daelea en 59 gasten