Pagina 1 van 1

Vervanger Fyra nog niet vaker naar Brussel

Geplaatst: wo 17 apr 2013, 12:07
door Michael
Vervanger Fyra nog niet vaker naar Brussel

ROOSENDAAL - Het lukt dit jaar niet om 16 keer per dag een intercity tussen Den Haag en Brussel te laten rijden. Deze trein rijdt via Roosendaal. Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) heeft dat dinsdagavond aan de Tweede Kamer geschreven.

De Kamer wilde dat de intercity, die de Fyra vervangt, 16 keer per dag gaat zou gaan rijden, tegen 8 keer per dag nu. Maar volgens Mansveld is dat dit jaar niet uitvoerbaar. Het verhogen van de frequentie van 2 naar 8 keer per dag was al ‘een complexe puzzel’, schrijft ze. Naar de dienstregeling van volgend jaar wordt nog gekeken.

Lees verder op: http://www.omroepbrabant.nl/?news/19207 ... ssel+.aspx

Re: Vervanger Fyra nog niet vaker naar Brussel

Geplaatst: wo 17 apr 2013, 16:18
door Michael
Kamer wil dit jaar toch meer treinen via Roosendaal naar België

ROOSENDAAL - De Tweede Kamer wil toch dat Beneluxintercity Den Haag - Roosendaal - Brussel die de internationale Fyra vervangt, dit jaar al 16 keer per dag gaat rijden. Staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) heeft de Kamerleden er nog niet van kunnen overtuigen dat dat niet mogelijk is.

,,Er is ruimte op het spoor, dat weet ik. Dus het gaat enkel om personeel en treinen. Dat moet toch te regelen zijn'', stelde VVD-Kamerlid Betty de Boer woensdag.

Lees verder op: http://www.omroepbrabant.nl/?news/19211 ... C3%AB.aspx

Re: Vervanger Fyra nog niet vaker naar Brussel

Geplaatst: wo 17 apr 2013, 16:38
door Geert
Waar is al het materieel gebleven dat er vorig jaar nog was? Dat kan toch gewoon weer voor de Benelux gebruikt worden?

Re: Vervanger Fyra nog niet vaker naar Brussel

Geplaatst: wo 17 apr 2013, 16:51
door reisthijs
Het meeste materieel, zeker de rijtuigen, zou nog gewoon beschikbaar moeten zijn.

De ÖBB-rijtuigen zijn weer terug in Oostenrijk en de NMBS heeft de lease van een deel van de Traxx-locs stop gezet.

De oplossing lijkt dan simpelweg dat materieel opnieuw inhuren.

Re: Vervanger Fyra nog niet vaker naar Brussel

Geplaatst: wo 17 apr 2013, 16:59
door VIRM
Dan zou je toch die TRAXX'jes terug kunnen leasen, tenzij ze inmiddels al een andere werkgever hebben gevonden?

Als je rijtuigen tekort komt, zou ik opteren voor een snelle draaistelrevisie en de ICK'jes weer terug in dienst laten treden. Dan heb je toch rijtuigen zat, lijkt mij. :)

Overigens zag ik ergens voorbij flitsen dat NS voor volgend jaar zowel paden voor 16x Fyra als 16x Benelux heeft aangevraagd. Hadden ze voor de dienstregeling 2013 al moeten doen... Dan heb

Re: Vervanger Fyra nog niet vaker naar Brussel

Geplaatst: wo 17 apr 2013, 18:44
door Wubbo
Dan heb?

Ik vraag me trouwens af of er wel ruimte is om nu al 16x/dag te gaan rijden. Die 8x/dag was ook niet zomaar geregeld, zeker niet in Belgie.

Re: Vervanger Fyra nog niet vaker naar Brussel

Geplaatst: wo 17 apr 2013, 19:28
door Thom91
'Probleem' zit hem niet in het materieel maar in de dienstregeling. Wat eigenlijk ook geen probleem is wat door ProRail werd aangegeven bij debat in Brussel toendertijd. Er is een mogelijkheid tot 16x per dag maar dan zal er hier en daar iets uitgebogen moeten worden.

Re: Vervanger Fyra nog niet vaker naar Brussel

Geplaatst: wo 17 apr 2013, 21:49
door Geert
Volgens treinreiziger.nl niet:

"Er is ruimte op het spoor, dat weet ik. Dus het gaat enkel om personeel en treinen. Dat moet toch te regelen zijn'', stelde VVD-Kamerlid Betty de Boer woensdag. "Ik snap dat dit niet een kwestie is die met het zwaaien van een toverstafje is opgelost, maar dit moet anders kunnen.''

Onvoldoende rijtuigen
ProRail heeft inderdaad aangegeven dat er voldoende capaciteit vrijgemaakt kan worden om ieder uur te gaan rijden. Volgens Mansveld is het echter zeer lastig om voldoende materieel te vinden dat zowel in Nederland als in België is toegelaten. NS Hispeed huurde vorig jaar extra rijtuigen van de Oostenrijkse spoorwegen. De huur van die rijtuigen is destijds vanwege de komst van de Fyra beëindigd. Daardoor zijn er nu ook onvoldoende rijtuigen.
http://www.treinreiziger.nl/actueel/pol ... sel-145193

Laat dat eerst maar eens door Mansveld onderbouwd worden, dunkt mij...

Re: Vervanger Fyra nog niet vaker naar Brussel

Geplaatst: wo 17 apr 2013, 21:53
door Thom91
Dan liegt een van de twee want Dhr. Thomassen heeft aangegeven dat er plek is voor 16 keer per dag en Dhr Meerstadt heeft aangegeven materieel te hebben. Personeel lijkt me helemaal lulkoek want het Fyra personeel is overgekomen van de Benelux en is niet ineens weggewaaid in de tussentijd.

Re: Vervanger Fyra nog niet vaker naar Brussel

Geplaatst: wo 17 apr 2013, 22:15
door Suus
Mogelijk dat in de zomer de treinen met enkele rijtuigen verlengd worden als daar veel vraag naar blijkt te zijn.

Re: Vervanger Fyra nog niet vaker naar Brussel

Geplaatst: wo 17 apr 2013, 22:16
door Thom91
Laat liever een extra trein rijden. Op de Dijksgracht staan momenteel 6 rijtuigen te niksen.

Re: Vervanger Fyra nog niet vaker naar Brussel

Geplaatst: wo 17 apr 2013, 22:21
door Suus
De benelux rijdt met 7 rijtuigen als ik mij niet vergis: 1e klas + 5x 2e klas + 1e klas.

Re: Vervanger Fyra nog niet vaker naar Brussel

Geplaatst: wo 17 apr 2013, 22:24
door Thom91
Doe je er eentje met zes.

Re: Vervanger Fyra nog niet vaker naar Brussel

Geplaatst: wo 17 apr 2013, 23:02
door VIRM
Als we nou allemaal boomstammen uithakken, wieltjes eronder, achter elkaar zetten en de Flintstones manier van een voertuig aandrijven gebruiken, heb je ook een trein (die dan geen geleasde loc nodig heeft). :D

Re: Vervanger Fyra nog niet vaker naar Brussel

Geplaatst: wo 17 apr 2013, 23:50
door Klaasje
Het probleem bestaat niet uit de factor "voertuig op stalen wielen" maar uit de factor teveel eisen om er allemaal aan te kunnen voldoen.

Re: Vervanger Fyra nog niet vaker naar Brussel

Geplaatst: do 18 apr 2013, 08:11
door Vinny
Je moet er ook rubber banden om doen en over het nationale snelwegennet laten rijden. Dan is toelating in België ineens geen enkel probleem meer... :twisted: