Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker rijden
Re: Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker ri
Die rijtijden tussen Den Haag en Roosendaal zijn toch niet wezenlijk veranderd ten opzichte van dienstregeling 2012, toen de trein nog vol zat?
Laten we wel wezen: voor het binnenlands verkeer is de halfuursdienst s2600 beter dan de niet-halfuursdienst met 2100 en Benelux / 12100 vorig jaar. Voor de Benelux is geen rol meer weggelegd in het binnenlandse verkeer: uurdiensten tellen eigenlijk niet mee in de Randstad.
Laten we wel wezen: voor het binnenlands verkeer is de halfuursdienst s2600 beter dan de niet-halfuursdienst met 2100 en Benelux / 12100 vorig jaar. Voor de Benelux is geen rol meer weggelegd in het binnenlandse verkeer: uurdiensten tellen eigenlijk niet mee in de Randstad.
Re: Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker ri
Klopt, maar vroeger was-ie wel veel sneller. Ik nam 'm graag naar schiphol en Amsterdam omdat de benelux de snelste verbinding gaf vanaf Den Haag. Maar inderdaad, een trein die eens in de twee uur rijdt dan een verbinding twee keer per uur die vaker stopt maar sneller is heeft geen toegevoegde waarde.
Zit de thalys nu voller? De stopper Antwerpen - Roosendaal wel...
Zit de thalys nu voller? De stopper Antwerpen - Roosendaal wel...
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker ri
De rijtijd voor dat stukje is 20 minuten, zo bizar is dat nou ook weer niet.iljitsch schreef:Ook de bizar lange rijtijden helpen natuurlijk niet, 25 minuten voor Den Haag - Rotterdam,
Het enige dat echt te lang duurt is het wachten in Roosendaal in het weekend. (Al kan dat ook voordelen hebben: gisteren kwam de trein met +7 de grens over, vanaf Roosendaal reed deze weer netjes op tijd.)
Over de stopper gesproken, ik zag gisteren een prachtig glimmende trein in Roosendaal staan, had volgens de datum op de zijkant afgelopen januari weer een revisie gehad.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker ri
Hoe dan ook, de IC van 18:20 uit Brussel is weer het betere propwerk. Vanuit Mechelen volle gangpaden...
Re: Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker ri
Volgens mij kon het vroeger toen nog niet alles in Delft stopte in 16 minuten. Er is in elk geval nu een trein die wel in Delft stopt die het volgens de dienstregeling in 18 minuten doet. (Je kan de benelux missen in Den Haag, dan de volgende intercity nemen die een keer extra stopt en dan heb je 'm in Rotterdam weer ingehaald.)reisthijs schreef:De rijtijd voor dat stukje is 20 minuten, zo bizar is dat nou ook weer niet.iljitsch schreef:Ook de bizar lange rijtijden helpen natuurlijk niet, 25 minuten voor Den Haag - Rotterdam,
Als de NS zo graag metrootje wil spelen, laat iemand anders dan lekker het interlokale treinverkeer op zich nemen. Dan komen er misschien wat reizigers terug.
Aan de andere kant: die rijtijdverlengingen zijn al een jaar of twee eerder ingevoerd en desondanks zat de benelux tot eind vorig jaar best goed vol. Misschien dat toch best veel reizigers wel van/naar Amsterdam willen. Who knew.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker ri
Zo erg is het niet dat je over Den Haag - Rotterdam twee minuten langer doet dan de reguliere IC die in Delft stopt (s1900 in 18m, s1200 in 20m). Dat jaagt echt niet de internationale reizigers de Benelux. Wat ze wel die trein uitjaagt is de onduidelijkheid en overlast begin deze dienstregeling met de Fyra, de lage frequentie en de onduidelijke status van deze trein (hoe lang blijft deze situatie bestaan?)
Re: Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker ri
Hm, vanuit Amsterdam naar Antwerpen is overstappen op de benelux in Den Haag 10 min sneller dan per varkensneus vanaf Roosendaal, dus daar kan het niet aan liggen. Maar de thalys is nog eens 80 minuten sneller, en doet het dus in minder dan de helft van de tijd...
Vroeger moest je met de benelux en dan overstappen op de stoptrein in Roosendaal als je naar de kleine stations in Zeeland wilde, da's nu ook niet meer zo. Maar dat zijn natuurlijk maar een handvol reizigers.
Vroeger moest je met de benelux en dan overstappen op de stoptrein in Roosendaal als je naar de kleine stations in Zeeland wilde, da's nu ook niet meer zo. Maar dat zijn natuurlijk maar een handvol reizigers.
Re: Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker ri
Ga je nu echt in deze discussie vergelijken met de Thalys? Die was toch juist geen alternatief omdat hij niet in Den Haag en Roosendaal stopt? :?
Re: Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker ri
Vanuit Den Haag is de thalys naar Antwerpen 56 minuten met overstap in Rotterdam en de benelux 92 minuten. Ik zou echter nooit vertrouwen dat ik die overstap van 5 minuten zou halen met uren vertraging als het mis gaat, dus in praktijk is het verschil groter, plus ongemak van het verslepen van eventuele bagage in Rotterdam en de veel hogere prijs. Als de benelux z'n oude snelheid en oude frequentie had dan zou de thalys dus niet echt een serieuze optie zijn en zelfs nu denk ik dat de meeste mensen de benelux prefereren.
Maar met de huidige frequentie en sloomheid van de benelux die maar tot Den Haag rijdt is het vanaf Amsterdam in veel gevallen wel aantrekkelijk de thalys te nemen: dan ben je in ± 70 min in Antwerpen zonder overstappen, tegen ± 150 min met de benelux met een overstap in Den Haag.
Maar met de huidige frequentie en sloomheid van de benelux die maar tot Den Haag rijdt is het vanaf Amsterdam in veel gevallen wel aantrekkelijk de thalys te nemen: dan ben je in ± 70 min in Antwerpen zonder overstappen, tegen ± 150 min met de benelux met een overstap in Den Haag.
Re: Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker ri
Hier volgt een herhaling van een eerder bericht voor Iljitisch: reizigers van/naar Amsterdam en Schiphol reizen met hun internationale ticket met Fyra van/naar Rotterdam en stappen daar over.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker ri
Reisplanner adviseert via Den Haag HS richting België, vanaf Rotterdam de fyra de andere kant op...
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker ri
@Bee
Wat gek, dat reisadvies is met geen mogelijkheid uit de NS.nl-planner te krijgen richting België. Ik krijg elke keer een overstap in Den Haag als ik een reis plan Amsterdam-Antwerpen (bijvoorbeeld vertrek 16.29 vanaf Asd). Als je los plant kun je makkelijk een Fyra later nemen (16.55). Vreemd dat je niet de snelste reisoptie ziet?
Wat gek, dat reisadvies is met geen mogelijkheid uit de NS.nl-planner te krijgen richting België. Ik krijg elke keer een overstap in Den Haag als ik een reis plan Amsterdam-Antwerpen (bijvoorbeeld vertrek 16.29 vanaf Asd). Als je los plant kun je makkelijk een Fyra later nemen (16.55). Vreemd dat je niet de snelste reisoptie ziet?
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker ri
De logica van de planner is wel om de eerst mogelijk overstap te nemen op een parallel traject, maar misschien gaat 'ie de mist in met de HSL.
Re: Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker ri
Staat op de website van NS Hispeed dat de reisplanner daar af en toe een flater slaat:
Op diezelfde pagina staat ook:Dienstregeling naar België
Met de Intercity Den Haag HS – Antwerpen/Brussel en de reguliere NS- en NMBS-treinen reist u op verschillende manieren vanuit Nederland comfortabel naar België. Plan uw reis in de reisplanners op NSHispeed.nl of www.ns.nl.
Let op: de combinatie Fyra en Intercity Den Haag HS–Antwerpen/Brussel wordt niet altijd getoond in de reisplanner.
Fyra als onderdeel van uw internationale reis
Op het traject Amsterdam – Rotterdam kunnen reizigers met een internationaal ticket naar België, naast andere reismogelijkheden (zes aansluitingen per uur), gebruikmaken van de binnenlandse Fyra, waardoor ook de snelste reistijd wordt geboden. Houd u voor het reizen met Fyra rekening met eventuele korte overstaptijden in Rotterdam en Roosendaal. Wanneer u met veel bagage reist, is deze overstaptijd mogelijk te kort.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker ri
Dat moet je dus maar net vinden op de Hispeed-website of op een andere manier te weten zien te komen. Gelukkig gaat het op de Hispeed-website zelf wel goed, maar wel erg onhandig dat de planner van NS.nl dit niet goed plant.
Door allerlei van dit soort knulligheden wordt de Benelux niet bepaald populairder. -o-
Door allerlei van dit soort knulligheden wordt de Benelux niet bepaald populairder. -o-
Re: Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker ri
Hm, als ik donderdag om kwart voor vier in Brussel Zuid wil zijn dan zegt de NS app voor de iPhone dat ik om 12.29 uit Amsterdam moet vertrekken, aankomst 13.17 in Den Haag en 13.29 de benelux.
Als ik zeg "via Rotterdam" dan komt de overstap daar, aankomst 13.38 spoor 4, vertrek 13.55 van spoor 4.
Als ik zeg dat ik van Amsterdam naar Rotterdam wil, aankomst 13.53 u kan dat met gemak met de fyra van 12.55 u die om 13.36 u aankomt op spoor 3. Inderdaad erg vreemd dat de planner niet gewoon Amsterdam - Brussel met die fyra adviseert.
Overigens is de snelste aansluiting de thalys die om 13.19 uit Amsterdam vertrekt en om 13.54 u aankomt in Rotterdam op spoor 3, maar da's een ietwat krappe overstap...
Als ik zeg "via Rotterdam" dan komt de overstap daar, aankomst 13.38 spoor 4, vertrek 13.55 van spoor 4.
Als ik zeg dat ik van Amsterdam naar Rotterdam wil, aankomst 13.53 u kan dat met gemak met de fyra van 12.55 u die om 13.36 u aankomt op spoor 3. Inderdaad erg vreemd dat de planner niet gewoon Amsterdam - Brussel met die fyra adviseert.
Overigens is de snelste aansluiting de thalys die om 13.19 uit Amsterdam vertrekt en om 13.54 u aankomt in Rotterdam op spoor 3, maar da's een ietwat krappe overstap...
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker ri
Je krijgt dus de reismogelijkheid met de kortste overstaptijd te zien blijkbaar, en niet de snelste.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker ri
Ik denk dat het de combi is - Den Haag ligt voor Rotterdam en heeft een kortere overstaptijd.
Re: Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker ri
Maar het aantal reizigers dat vanaf Roosendaal (specifiek) naar België reist is toch niet zo wereldschokkend hoog? Vanuit Dordrecht waren dat er 250 per dag - dat is ook geen aantal waarvan een "collectief belang" aan te hangen valt als nutsvoorziening. Met dat soort reizigersaantallen dient een station gewoon gesloten te worden (A)Wubbo schreef:Ga je nu echt in deze discussie vergelijken met de Thalys? Die was toch juist geen alternatief omdat hij niet in Den Haag en Roosendaal stopt? :?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker ri
Specifiek Amsterdam-Antwerpen zou ik doen door de binnenlandse Fyra naar Breda te nemen en vanaf daar buslijn 19 van Veolia. Dat heb ik vorig jaar ook gedaan en beviel me prima.Geert schreef:Dat moet je dus maar net vinden op de Hispeed-website of op een andere manier te weten zien te komen. Gelukkig gaat het op de Hispeed-website zelf wel goed, maar wel erg onhandig dat de planner van NS.nl dit niet goed plant.
Door allerlei van dit soort knulligheden wordt de Benelux niet bepaald populairder. -o-
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker ri
Bussen zijn kut.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker ri
Bussen doen gewoon waarvoor ze gemaakt zijn: Gas geven en je kunt de snelweg op.
Dat kan je van een trein niet zeggen... :')
Dat kan je van een trein niet zeggen... :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker ri
Je legt inderdaad een peperdure HSL aan om er vervolgens met een bus langs te gaan rijden :pos: . En ook nog even een mededeling voor degene die de Thalys als "serieus" alternatief beschouwen: die is enkel en alleen bedoeld voor reizen naar Parijs. Dat blijkt wel uit de tarieven naar België
Re: Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker ri
Ik heb dat zelf ook niet verzonnen hé? Maar een trein doet het niet, is te duur en men wil hem niet. Nou dan niet hoor. Ben een beetje klaar met dat gezeur. Huur een auto en je komt ook in België. Of ga gewoon naar Leer. Leuk stadje. Goed voor je Duits, en voor bezitters van een OV-chipkaart en vrij reizen-abonnement: het is gratis. *O*Je legt inderdaad een peperdure HSL aan om er vervolgens met een bus langs te gaan rijde
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker ri
Als ik op de hispeed-site een reis Amsterdam-Brussel opvraag voor morgen krijg ik gewoon netjes het juiste advies. Met Fyra naar Rotterdam en daar overstappen op de IC naar Brussel.Bee schreef:Staat op de website van NS Hispeed dat de reisplanner daar af en toe een flater slaat:
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 131 gasten