NS wil onderzoek concurrentie Beneluxtrein

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

NS wil onderzoek concurrentie Beneluxtrein

Bericht door Michael »

NS wil onderzoek concurrentie Beneluxtrein

De Nederlandse Spoorwegen (NS) willen een onderzoek naar de trein die tussen Den Haag en Brussel moet gaan rijden. Mogelijk tast het vervoer de monopoliepositie voor binnenlands vervoer aan.

NS heeft de Autoriteit Consument en Markt (ACM), het vroegere NMa, gevraagd om een zienswijze. Daarbij is de centrale vraag of de trein die tussen Den Haag en Brussel gaat rijden ook reizigers meeneemt voor binnenlands vervoer. Als dat zo is, dan mag het vervoer niet meer dan 0,4 procent van de omzet opleveren die nu op het traject wordt gedraaid. Anders zou het economisch evenwicht in gevaar komen.

Lees verder op: http://www.nu.nl/binnenland/3418372/ns- ... trein.html
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: NS wil onderzoek concurrentie Beneluxtrein

Bericht door Jef400 »

Leuk dit. Concessie op deze trein verliezen. Lijdzaam toezien hoe er zich bij deze verbinding een soap ontwikkeld en dan nu gaan zeiken dat ze reizigers verliezen. Het word steeds leuker met de NS.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: NS wil onderzoek concurrentie Beneluxtrein

Bericht door deadlock »

JeffreyMeijer schreef:Leuk dit. Concessie op deze trein verliezen. Lijdzaam toezien hoe er zich bij deze verbinding een soap ontwikkeld en dan nu gaan zeiken dat ze reizigers verliezen. Het word steeds leuker met de NS.
Grmbl neeeheeeeeeeej. Voor de miljardste keer. Na het grapje met Lovers heeft de regering zelf bepaald dat alleen het grensoverschrijdend vervoer waarbij er niet meer dan één station in Nederland wordt aangedaan open access is, al het andere moet eerst door de ACM goedgekeurd worden.

Nou shoo, in je hok terug naar de andere boe-roepers.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS wil onderzoek concurrentie Beneluxtrein

Bericht door Wubbo »

Waar staat dat? Ik probeer het op te zoeken maar kan het niet vinden.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: NS wil onderzoek concurrentie Beneluxtrein

Bericht door deadlock »

In de wet.


Ik heb het uit een artikel uit de krant maar het moet ook online staan ergens, ik zoek het op. Klaasje heb jij het zo paraat?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS wil onderzoek concurrentie Beneluxtrein

Bericht door Wubbo »

De Wet Personenvervoer 2000 zegt er zo te zien niets over, daar staat wel dat er eventueel wat vastgelegd kan worden in een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB). Maar ik kan er geen vinden waar dat in staat.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: NS wil onderzoek concurrentie Beneluxtrein

Bericht door Dennenboom »

Alleen gaat het om de toepassing en rechtsgeldigheid van de 0,4%. Die schijnt Europees opgelegd te zijn. Mag de NS die maximaal verliezen op de lijn Den Haag - Brussel of gaat het om het hele Nederlandse net?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS wil onderzoek concurrentie Beneluxtrein

Bericht door Vinny »

Het zou me verbazen als de Europese richtlijn open accesvervoer vanaf 2015 op deze manier heeft (willen) beperken. Eigenlijk vind ik dat de Tweede Kamer NU onmiddellijk reparatiewetgeving aanneemt die principieel regelt dat open accesvervoer over het gehele Nederlandse spoorwegnet altijd mogelijk wordt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS wil onderzoek concurrentie Beneluxtrein

Bericht door VIRM »

Wat is nu eigenlijk het probleem op binnenlands gebied? Als de concurrerende IC Den Haag HS-Brussel op binnenlands vervoer mag aanbieden, dan heeft NS sowieso toch een groot voordeel als het om frequentie gaat?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS wil onderzoek concurrentie Beneluxtrein

Bericht door Vinny »

Leer mij de Nederlander kennen. Als die een paar tientjes kan besparen door een half uur eerder te beginnen met werken (en eerder klaar te zijn) dan zal hij het niet nalaten.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS wil onderzoek concurrentie Beneluxtrein

Bericht door Klaasje »

Dat gebeurt ook op enorm grote schaal met de dal-vrij abonnementen. De treinen net iets voor 6:30 uit Almere richting A'dam/Schiphol zijn dan ook verschrikkelijk druk.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: NS wil onderzoek concurrentie Beneluxtrein

Bericht door deadlock »

Ik wil om die reden om 10:00 beginnen en om 18:30 stoppen, dat grapje bespaart me 200,- per maand.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS wil onderzoek concurrentie Beneluxtrein

Bericht door Vinny »

Dat was mijn leven bij mijn vorige werkgever. Voor deze niet-ochtendmens echt heerlijk. Als ik eens incidenteel overleg had om half negen was ik de hele dag chagrijnig... :oops:

Tegenwoordig werk ik van negen tot half zes. Ook prima te doen, en van forensenperikelen heb ik geen last. Ik woon op twee minuten lopen van mijn kantoor 8-)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS wil onderzoek concurrentie Beneluxtrein

Bericht door Wubbo »

deadlock schreef:In de wet.


Ik heb het uit een artikel uit de krant maar het moet ook online staan ergens, ik zoek het op. Klaasje heb jij het zo paraat?
Heb je het toevallig al gevonden? Ik ben nog steeds wel nieuwsgierig namelijk!
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS wil onderzoek concurrentie Beneluxtrein

Bericht door Klaasje »

Het staat gewoon in de Wet personenvervoer 2000. Een artikel begint met "Het is verboden openbaar vervoer uit te voeren zonder daartoe verleende concessie" even uit mijn hoofd. Daaronder staat een rijtje uitzondering met daarnaast weer uitzonderingen op de uitzonderingen. Zo staat er inderdaad dat internationaal vervoer een uitzondering is met uitzondering van meer dan één stop in Nederland want dan moet de ACM bekijken of het economisch evenwicht van een andere concessie (in dit geval het HRN en wellicht zelfs de HSA-concessie) niet wordt aangetast.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS wil onderzoek concurrentie Beneluxtrein

Bericht door Klaasje »

Voila: linkje
En de beperking staat hier: Link
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS wil onderzoek concurrentie Beneluxtrein

Bericht door Wubbo »

Daar wordt wel verwezen naar artikel 57 uit de Spoorwegwet, waarin staat dat iedereen met een toegangsovereenkomst op het hoofdspoor capaciteit mag aanvragen zolang ze daarvan maar melding maken bij de ACM. Dan is de hamvraag of Den Haag (met de vervoerder die zij daarvoor in de arm hebben genomen) dat in februari gedaan heeft. De vraag is dan dus of NS dit nog bij de ACM aan zou moeten kaarten.

Of lees ik dit verkeerd?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS wil onderzoek concurrentie Beneluxtrein

Bericht door Klaasje »

De clou zit in artikel 19a wat weer tot een cirkelverwijzing leidt. Na een melding kan een concessieverlener of houder een verzoek doen tot onderzoek. Het komt er dan feitelijk op neer dat alles mag zolang niemand protesteert maar als men wel protesteert men best streng kijkt.
Laatst gewijzigd door Klaasje op ma 13 mei 2013, 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS wil onderzoek concurrentie Beneluxtrein

Bericht door Geert »

Aanvragen is één ding, goedgekeurd krijgen is een tweede lijkt me. De ACM moet zo te zien vaststellen dat het vervoer hoofdzakelijk internationaal reizigersverkeer is en dat het geen bestaande (verleende) spoorwegconcessies in gevaar brengt, anders mag je geen reizigers vervoeren met je aangevraagde reizigerstrein. Een uitzondering op die regel wordt gemaakt wanneer er op slechts één station in Nederland gestopt wordt, dat mag altijd volgens de Wp2000.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS wil onderzoek concurrentie Beneluxtrein

Bericht door Vinny »

Het lijkt me wel aardig om dan eens in de Europese richtlijnen te duiken. Volgens mij is internationaal open accesvervoer niet zomaar op basis van nationale wetgeving te verbieden als het niet aan deze voorwaarde voldoet.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS wil onderzoek concurrentie Beneluxtrein

Bericht door Klaasje »

Dan moet je in de PSO-verordening kijken. Dat is de enige concrete regeling over vervoersdiensten.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS wil onderzoek concurrentie Beneluxtrein

Bericht door Wubbo »

Internationaal open accesvervoer is ook het probleem niet. Als de nieuwe trein in Nederland alleen mensen laat instappen en in Belgie alleen uit laat stappen (en richting Nederland andersom) kan ik me niet voorstellen dat ACM een probleem heeft: dan vervoer je namelijk geen binnenlandse reizigers en concurreer je dus niet met een Nederlandse concessie. Maar dat is niet zo aangevraagd in de nieuwe trein Den Haag - Brussel.

Dan nog speelt NS hier natuurlijk een rare rol, dat is wel duidelijk.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: NS wil onderzoek concurrentie Beneluxtrein

Bericht door Stéphane »

Bij de ACM zullen ze de wet wel op gepaste wijze interpreteren.
Heeft er iemand enig idee wanneer we de uitspraak mogen verwachten?
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 39 gasten