Waarom 2013 zomaar een rampjaar kan worden voor de NS
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Waarom 2013 zomaar een rampjaar kan worden voor de NS
Waarom 2013 zomaar een rampjaar kan worden voor de NS
Geplaatst op: zaterdag 18 mei 2013 18:23
Laatst bijgewerkt: zaterdag 18 mei 2013 18:25
De NS dreigt miljoenen mis te lopen als de ov-jaarkaart wordt afgeschaft. En dat is niet de enige verandering die nadelig uitpakt voor het vervoersbedrijf. 2013 kan zomaar een rampjaar worden voor de Nederlandse Spoorwegen.
Er staat nogal wat te gebeuren: het kabinet wil honderden miljoenen weghalen bij het spoorbedrijf door te snijden in de OV-studentenkaart. In Brussel liggen plannen op de tekentafel om het NS-netwerk op te knippen. Deutsche Bahn staat met dochterbedrijf Arriva alvast in de startblokken om de macht op het Nederlandse spoor over te nemen, mochten de Europese spoorplannen werkelijkheid worden.
Ondertussen is de NS-directie dit jaar niet in de positie om het fort in het publieke debat met gezag te verdedigen. Niet zolang de problemen met de Fyra naar Brussel niet zijn opgelost. De huidige NS-directie was niet betrokken bij de besluiten die ten grondslag liggen aan het geblunder met de Italiaanse flitstrein, maar beseft dat dit in de publieke opinie weinig verschil maakt.
De omzet van de NS wordt verder bedreigd door de rechtstreekse intercityverbinding naar Brussel die de gemeente Den Haag in het leven wil roepen. De ondernemingsplannen van de hogesnelheidslijn gaan er vanuit dat reizigers van Den Haag naar Brussel in Rotterdam overstappen op de Fyra. Maar als Den Haag een rechtstreekse verbinding naar Brussel krijgt, gaat dit de Fyra zeker reizigers kosten.
Lees verder
Geplaatst op: zaterdag 18 mei 2013 18:23
Laatst bijgewerkt: zaterdag 18 mei 2013 18:25
De NS dreigt miljoenen mis te lopen als de ov-jaarkaart wordt afgeschaft. En dat is niet de enige verandering die nadelig uitpakt voor het vervoersbedrijf. 2013 kan zomaar een rampjaar worden voor de Nederlandse Spoorwegen.
Er staat nogal wat te gebeuren: het kabinet wil honderden miljoenen weghalen bij het spoorbedrijf door te snijden in de OV-studentenkaart. In Brussel liggen plannen op de tekentafel om het NS-netwerk op te knippen. Deutsche Bahn staat met dochterbedrijf Arriva alvast in de startblokken om de macht op het Nederlandse spoor over te nemen, mochten de Europese spoorplannen werkelijkheid worden.
Ondertussen is de NS-directie dit jaar niet in de positie om het fort in het publieke debat met gezag te verdedigen. Niet zolang de problemen met de Fyra naar Brussel niet zijn opgelost. De huidige NS-directie was niet betrokken bij de besluiten die ten grondslag liggen aan het geblunder met de Italiaanse flitstrein, maar beseft dat dit in de publieke opinie weinig verschil maakt.
De omzet van de NS wordt verder bedreigd door de rechtstreekse intercityverbinding naar Brussel die de gemeente Den Haag in het leven wil roepen. De ondernemingsplannen van de hogesnelheidslijn gaan er vanuit dat reizigers van Den Haag naar Brussel in Rotterdam overstappen op de Fyra. Maar als Den Haag een rechtstreekse verbinding naar Brussel krijgt, gaat dit de Fyra zeker reizigers kosten.
Lees verder
Re: Waarom 2013 zomaar een rampjaar kan worden voor de NS
Het 'miljoenen mislopen' door het afschaffen van de SOV is pas in 2014...
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Waarom 2013 zomaar een rampjaar kan worden voor de NS
En het eventuele opknippen van het HRN pas in 2025...
Re: Waarom 2013 zomaar een rampjaar kan worden voor de NS
Wat wil de EU (en Nederlandse overheid?) concreet gaan doen emt de opsplitsing van het HRN? Ik kan mij voorstellen dat wat lijnen worden aanbesteed, maar levert het niet heel erg veel nadeel voor de reiziger op als er door teveel opsplitsingen weer vaker moet worden overgestapt?IC140 schreef:En het eventuele opknippen van het HRN pas in 2025...
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Waarom 2013 zomaar een rampjaar kan worden voor de NS
Zo'n opsplitsing kan ook gedaan worden dat Sprinters en IC's door verschillende vervoerders gereden worden,
voorbeeldje:
IC Enschede-Apeldoorn-randstad gereden door Arriva.
SPR Enschede-Apeldoorn/Zwolle gereden door Connexion.
voorbeeldje:
IC Enschede-Apeldoorn-randstad gereden door Arriva.
SPR Enschede-Apeldoorn/Zwolle gereden door Connexion.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Waarom 2013 zomaar een rampjaar kan worden voor de NS
Het idee van de EU is om bepaalde grotes af te dwingen ofzo - het zou voor nederland drie of vier "netten" betekenen.
- AppleMoose
- Berichten: 6037
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Waarom 2013 zomaar een rampjaar kan worden voor de NS
De EU moet eens even gaan dimmen. Hier beslissen we zelf wel wat we doen met het spoor :)
Verder nogal een tendentieus bericht met aannames welke nog lang geen zekerheid zijn.
Verder nogal een tendentieus bericht met aannames welke nog lang geen zekerheid zijn.
https://www.vitesse.nl/voorgeelzwart/supporters Help Vitesse de lente door!
Re: Waarom 2013 zomaar een rampjaar kan worden voor de NS
Die plannen voor het vierde spoorwegpakket zijn bepaald niet onomstreden. Ik denk dat daar het laatste woord nog niet over gezegd is en dat het nog lang niet zeker is dat opsplitsen en aanbesteden verplicht wordt.
Wel kan het natuurlijk zo zijn dat de Nederlandse staat daar zelf voor gaat kiezen tegen 2025 als het niet verplicht is omdat de sentimenten tegen NS dermate sterke vormen hebben aangenomen dat er in de samenleving en politiek een brede roep ontstaat om toch maar eens te vergelijken met andere partijen. Of een aanbesteding de oplossing is van problematieken laten we maar even in het midden maar duidelijk is wel dat het gedrag van NS in zo'n situatie sterk van invloed kan zijn op mogelijke keuzen tegen 2025.
Al jaren is er vanuit diverse regio's de roep om meer invloed, en NS geeft de regio's steeds meer kruit om mee te schieten door in de economisch belangrijke spitsen te beknibbelen op materieelinzet met betrouwbaarheidsproblemen van het ov in congestiegevoelige regio's als gevolg terwijl er ook al jaren kritiek is op de dienstregelingsopzet vanuit de regio's.
Ook is er veel kritiek op de eigenwijsheid van NS. NS heeft het niet nodig gevonden om treinen aan te schaffen die 200 km/h kunnen rijden op de Hanzelijn, NS heeft zelfs in VIRM-4 en het verbouwde NID geen ETCS laten inbouwen en zo zijn er wel meer punten waar ze zich echt niet van hun beste kant hebben laten zien.
Ik denk eigenlijk dat één van de grootste vijanden van NS, NS is. Ik hoop dat ze het zelf doorhebben in Utrecht.
Wel kan het natuurlijk zo zijn dat de Nederlandse staat daar zelf voor gaat kiezen tegen 2025 als het niet verplicht is omdat de sentimenten tegen NS dermate sterke vormen hebben aangenomen dat er in de samenleving en politiek een brede roep ontstaat om toch maar eens te vergelijken met andere partijen. Of een aanbesteding de oplossing is van problematieken laten we maar even in het midden maar duidelijk is wel dat het gedrag van NS in zo'n situatie sterk van invloed kan zijn op mogelijke keuzen tegen 2025.
Al jaren is er vanuit diverse regio's de roep om meer invloed, en NS geeft de regio's steeds meer kruit om mee te schieten door in de economisch belangrijke spitsen te beknibbelen op materieelinzet met betrouwbaarheidsproblemen van het ov in congestiegevoelige regio's als gevolg terwijl er ook al jaren kritiek is op de dienstregelingsopzet vanuit de regio's.
Ook is er veel kritiek op de eigenwijsheid van NS. NS heeft het niet nodig gevonden om treinen aan te schaffen die 200 km/h kunnen rijden op de Hanzelijn, NS heeft zelfs in VIRM-4 en het verbouwde NID geen ETCS laten inbouwen en zo zijn er wel meer punten waar ze zich echt niet van hun beste kant hebben laten zien.
Ik denk eigenlijk dat één van de grootste vijanden van NS, NS is. Ik hoop dat ze het zelf doorhebben in Utrecht.
Re: Waarom 2013 zomaar een rampjaar kan worden voor de NS
Even inhaken op ETCS, SLT had gelijk al met ERTMS geleverd kunnen worden... maar dat moest er toch maar uit.
Snapt u het nog?
Snapt u het nog?
Most things are designed to be user friendly...
But nothing is ever designed to be idiot proof!
But nothing is ever designed to be idiot proof!
Re: Waarom 2013 zomaar een rampjaar kan worden voor de NS
De afschaffing van de OV-Studentenkaart is echter met stip het grootste gevaar. De studenten die zo'n kaart hebben zijn klant geworden van de NS en als ze eenmaal klant zijn zullen ze na hun studententijd sneller geneigd zijn klant te blijven. Het is het beste marketinginstrument wat de NS heeft, want eigenlijk is het gewoon een testrit van 4 jaar. Al die studenten maken ook mogelijk dat de hoogstfrequente dienstregeling van Europa is neergezet, daar komt dan wel een behoorlijke bom onder te liggen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Waarom 2013 zomaar een rampjaar kan worden voor de NS
Het is de vraag of de studentenkaart echt wel het gevaar gaat worden waar iedereen bang voor is. Divers flankerend beleid maakt dat het alternatief, op kamers gaan, ook minder aantrekkelijk wordt. Het enige echte gevaar is dat er studenten gaan afhaken of voor een auto kiezen. Voor de rest zal het in de praktijk wel meevallen denk ik. Zeker aangezien de overgebleven studenten straks wel meer voor hun reis gaan betalen en de opbrengsten voor NS per individuele student hoger zullen zijn.
Re: Waarom 2013 zomaar een rampjaar kan worden voor de NS
NS ontvangt zo'n ~450 mio per jaar als vergoeding voor het SOV. Dat de treinen tegenwoordig zo druk zijn en dat in de jaren '90 zo'n enorm tekort was is volledig te wijten aan het invoeren van het SOV. Ik zie het zo gebeuren dat 25% van de studenten niet gaat studeren, en de andere 25% voor een studie dichterbij gaat kiezen. (Alhoewel dat laatste niet voor iedereen zal gelden.) Ook zal de student gaan loeren op mooie aanbiedingen van concurrenten, neem bijvoorbeeld de busverbindingen Almere - Amsterdam. Prima opgezet naar mijn idee, en ook een stuk goedkoper dan staan in de trein met de NS.
Komt wel goed schatje.
-
- Berichten: 883
- Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57
Re: Waarom 2013 zomaar een rampjaar kan worden voor de NS
NS krijgt nu ook al geld voor SOV kaarthouders die nooit in de trein zitten.
dat is dus eigenlijk ook al onterechte "subsidie".
maar als nog minstens de helft van alle studenten wel met de trein blijft reizen, zullen die met het kopen van gewone kaartjes, het grootste gedeelte van die 450 milj wel weer opbrengen.
daarnaast kan NS besparen op materieel en personeel als er minder reizigers zijn.
ik zie het klagen vsn NS meer als poging om meer geld van Den Haag te krijgen nog voordat de gevolgen vsn deze maatregelen bekend zijn...
dat is dus eigenlijk ook al onterechte "subsidie".
maar als nog minstens de helft van alle studenten wel met de trein blijft reizen, zullen die met het kopen van gewone kaartjes, het grootste gedeelte van die 450 milj wel weer opbrengen.
daarnaast kan NS besparen op materieel en personeel als er minder reizigers zijn.
ik zie het klagen vsn NS meer als poging om meer geld van Den Haag te krijgen nog voordat de gevolgen vsn deze maatregelen bekend zijn...
Re: Waarom 2013 zomaar een rampjaar kan worden voor de NS
Iedere vervoerder krijgt het. Ik geloof dat het totale budget zo'n ~€700 mio is, en dat wordt verdeeld over de vervoerders.
Komt wel goed schatje.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Waarom 2013 zomaar een rampjaar kan worden voor de NS
Er is een verdeelsleutel voor de totale SOV-vergoeding, net zoals dat bij de strippenkaarten en dergelijke ook al was. Iedere maatschappij krijgt een deel van het budget.zone5324bericht... schreef:NS krijgt nu ook al geld voor SOV kaarthouders die nooit in de trein zitten.
dat is dus eigenlijk ook al onterechte "subsidie".
Re: Waarom 2013 zomaar een rampjaar kan worden voor de NS
Maar dat neemt niet weg dat je als NS wel ergens op moet gaan bezuinigen.
De NS krijgt per jaar dus 450 miljoen euro voor SOV's (dank Thom :)). Als dit wordt vervangen door een kortingskaart, of helemaal niks, dan gaat dit wel ten koste van de winst van het bedrijf (rond de kwart miljard euro per jaar).
De NS krijgt per jaar dus 450 miljoen euro voor SOV's (dank Thom :)). Als dit wordt vervangen door een kortingskaart, of helemaal niks, dan gaat dit wel ten koste van de winst van het bedrijf (rond de kwart miljard euro per jaar).
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Waarom 2013 zomaar een rampjaar kan worden voor de NS
Ik durf zelfs wel in te zetten dat PHS niet nodig is als de studenten hun OV-Jaarkaart gaan inleveren.
Komt wel goed schatje.
Re: Waarom 2013 zomaar een rampjaar kan worden voor de NS
Iedereen doet hier aannames maar je weet het niet. Dus je kunt ook niet zeggen of het uiteindelijk een drama wordt of dat het allemaal wel mee blijkt te vallen. Ook de vergelijking met begin jaren '90 gaat niet op omdat de mindset van de jeugd anders is geworden.
Re: Waarom 2013 zomaar een rampjaar kan worden voor de NS
Het bericht waarmee dit topic is gestart is volledig berust op aannames, what's your point?
Komt wel goed schatje.
Re: Waarom 2013 zomaar een rampjaar kan worden voor de NS
De SOV-maatregel gaat pas september 2014 in, dus nog genoeg tijd voor de politiek om erop terug te komen door de SOV bijvoorbeeld te vervangen door een trajectkaart.Thom91 schreef:Ik durf zelfs wel in te zetten dat PHS niet nodig is als de studenten hun OV-Jaarkaart gaan inleveren.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Waarom 2013 zomaar een rampjaar kan worden voor de NS
Een trajectkaart is het meest stomme alternatief wat je kan verzinnen. Er zitten zo ontzettend veel nadelen aan een trajectkaart...
Re: Waarom 2013 zomaar een rampjaar kan worden voor de NS
Het alternatief is natuurlijk dat je studenten, die net wat verder van hun opleiding wonen en niet op kamers kunnen/willen, een smak geld laat betalen om met de trein te reizen.Klaasje schreef:Een trajectkaart is het meest stomme alternatief wat je kan verzinnen. Er zitten zo ontzettend veel nadelen aan een trajectkaart...
Aan het huidige SOV zitten theoretisch gezien ook nadelen. Als (huidig) student vind ik het echt heerlijk om vrij te kunnen reizen doordeweeks. Maar als je er rationeel naar kijkt: is het echt nodig dat de staat ervoor betaalt dat ik, als ik zin heb, even naar Groningen ga treinen 'omdat het kan'?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Waarom 2013 zomaar een rampjaar kan worden voor de NS
De kilometerbundels zijn veel interessanter dan een trajectkaart omdat studenten vaak ook op verschillende plekken moeten zijn.
Re: Waarom 2013 zomaar een rampjaar kan worden voor de NS
Nee dat doen we dus niet. We hebben een verplichting om Europese richtlijnen (die niet zo vrijblijvend zijn als de term doet denken) in te voeren. Dat is onderdeel van de rechtsstaat en het democratische proces.Ronaldussen schreef:De EU moet eens even gaan dimmen. Hier beslissen we zelf wel wat we doen met het spoor :)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Waarom 2013 zomaar een rampjaar kan worden voor de NS
Het 'vingertje wijzen' naar Brussel is inderdaad erg makkelijk. Vergeet niet dat bij onderhandelingen over de Europese verordeningen/richtlijnen Nederland ook gewoon aan tafel zit, en dat later Nederlandse Europarlmentariers ook mogen meebeslissen.deadlock schreef:Nee dat doen we dus niet. We hebben een verplichting om Europese richtlijnen (die niet zo vrijblijvend zijn als de term doet denken) in te voeren. Dat is onderdeel van de rechtsstaat en het democratische proces.Ronaldussen schreef:De EU moet eens even gaan dimmen. Hier beslissen we zelf wel wat we doen met het spoor :)
Beul van de blindegeleidelijn
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 gasten