Pagina 2 van 3

Re: Waarom 2013 zomaar een rampjaar kan worden voor de NS

Geplaatst: zo 19 mei 2013, 17:00
door Thom91
Klaasje schreef:De kilometerbundels zijn veel interessanter dan een trajectkaart omdat studenten vaak ook op verschillende plekken moeten zijn.
Hoe moet ik dat voor me zien? Ik krijg bijv. 2500 kilometer per maand ofzo?
Hoe werkt dat dan? Iemand die Utrecht - Amsterdam Amstel aflegt reist veel minder kilometer dan ik met mijn ruime 55 kilometer voor een enkele reis.

Re: Waarom 2013 zomaar een rampjaar kan worden voor de NS

Geplaatst: zo 19 mei 2013, 17:22
door Geert
Dan ga je toch ergens op kamers, als je zo ver weg woont van je studie? Als je wel zou betalen voor je treinritten is het toch ook niet gek dat je meer betaalt voor een langere reis?

Re: Waarom 2013 zomaar een rampjaar kan worden voor de NS

Geplaatst: zo 19 mei 2013, 17:34
door Thom91
Verschil is dat je op kamers meer studiefinanciering krijgt. En helaas is er nog steeds een kamernood, en dat zal met zo'n actie explosief toenemen.

Re: Waarom 2013 zomaar een rampjaar kan worden voor de NS

Geplaatst: zo 19 mei 2013, 18:27
door AppleMoose
deadlock schreef:
Ronaldussen schreef:De EU moet eens even gaan dimmen. Hier beslissen we zelf wel wat we doen met het spoor :)
Nee dat doen we dus niet. We hebben een verplichting om Europese richtlijnen (die niet zo vrijblijvend zijn als de term doet denken) in te voeren. Dat is onderdeel van de rechtsstaat en het democratische proces.
Een instituut dat richtlijnen bedenkt om (grote) bedrijven voordeel te gunnen, maar waar gewone burgers niet (of weinig) van profiteren, en het ook totaal niet willen, kun je in mijn ogen niet democratisch noemen.

Ik bedoelde het eigenlijk anders te zeggen, hier HOREN we ZELF over te beslissen ipv een ondemocratisch Neoliberalistisch instituut.
Kom niet aan met *voor de EU kun je ook stemmen*, want het EU-parlement heeft bar weinig te vertellen, en wij als klein land hebben ook nauwelijks invloed op het beleid, en als individuele burger heb je al helemaal geen invloed meer.

Het gaat mij nu even niet om de plannen zelf, maar om de handelswijze...

Re: Waarom 2013 zomaar een rampjaar kan worden voor de NS

Geplaatst: zo 19 mei 2013, 18:37
door VIRM
Dus de EU bevoordeelt grote bedrijven door... uuuh... bijvoorbeeld Microsoft een megaboete te geven wegens misbruik van de concurrentiepositie? Of door providers te dwingen de tarieven voor mobiele telefonie naar beneden te gooien?
Het voordeel voor de EU van bedrijven is dat je als bedrijf makkelijker kunt exporteren naar andere lidstaten, terwijl die lidstaten in principe geen barrieres mogen opleggen. Een Nederlands bedrijf heeft dan ineens ontzettend makkelijk toegang tot een paar honderd miljoen consumenten, in plaats van ruim 16 miljoen. Meer concurrentie betekent lagere prijzen, dus meer voordeel voor de consument (en dat is dan waarschijnlijk ook de redenatie vaan het opengooien van diverse OV-markten, om even een beetje on-topic te blijven ;)).

Het Europees Parlement heeft in de loop der jaren meer macht gekregen, maar ik ben het met je eens dat het verre van ideaal is. Maar het helpt niet als politici uit individuele lidstaten gaan roepen dat 'het van Brussel moet'; dan had je zelf niet je handtekening eronder moeten zetten.

Re: Waarom 2013 zomaar een rampjaar kan worden voor de NS

Geplaatst: zo 19 mei 2013, 21:35
door Vinny
De NS kan natuurlijk ook de bestaande reisproducten en abbonnementen met forse korting aan studenten aanbieden.

Re: Waarom 2013 zomaar een rampjaar kan worden voor de NS

Geplaatst: ma 20 mei 2013, 00:14
door deadlock
Ronaldussen schreef:Een instituut dat richtlijnen bedenkt om (grote) bedrijven voordeel te gunnen, maar waar gewone burgers niet (of weinig) van profiteren, en het ook totaal niet willen, kun je in mijn ogen niet democratisch noemen.
Keer op keer bewijst de EU dat ze zich heel erg bezig houden met de consument door bijvoorbeeld de regels met betrekking tot garantie daadwerkelijk te handhaven, de luchtvaartsector te dwingen geld terug bij vertraging of annulering te geven, monopolyposities te vermijden en een maximumbedrag wat per belminuut en per MB afgetikt moet worden. Allemaal ter bescherming van de consument. Ik denk dat de EU het beste voorheeft met ons maar dat ze een basis hebben die verkeerd is en dan vooral het gedeelte dat er concurrentie op het spoor zou zijn door het te liberaliseren. Dat werkt wel zo bij het goederenvervoer maar niet bij het veel strakker georganiseerde voorstadsvervoer zoals we dat in Nederland kennen.
Ik bedoelde het eigenlijk anders te zeggen, hier HOREN we ZELF over te beslissen ipv een ondemocratisch Neoliberalistisch instituut.
We hebben die macht overgedragen en keer op keer bevestigd door op partijen te stemmen die het daar mee eens waren. Dat is dus volledig democratisch.
Kom niet aan met *voor de EU kun je ook stemmen*, want het EU-parlement heeft bar weinig te vertellen, en wij als klein land hebben ook nauwelijks invloed op het beleid, en als individuele burger heb je al helemaal geen invloed meer.
Het Europees parlement heeft steeds meer te vertellen. Vergis je er ook niet in hoeveel landen (Nederland incluis) achter de schermen te vertellen hebben over dit soort dingen. Achter verschuilen ze zich achter de EU maar ze zijn het er gewoon mee eens.
Het gaat mij nu even niet om de plannen zelf, maar om de handelswijze...
Oh grappig. Ik heb juist problemen met de inhoud, niet met de handelswijze.

Re: Waarom 2013 zomaar een rampjaar kan worden voor de NS

Geplaatst: ma 20 mei 2013, 00:16
door deadlock
Vinny schreef:De NS kan natuurlijk ook de bestaande reisproducten en abbonnementen met forse korting aan studenten aanbieden.
Precies wat ik dacht. En als je ze op die leeftijd pakt, helemaal in het westen waar de grote stromen zijn, dan vinden ze het niet zo'n heel groot probleem om daarna ook comfortabel met het openbaar vervoer te blijven reizen.

Re: Waarom 2013 zomaar een rampjaar kan worden voor de NS

Geplaatst: ma 20 mei 2013, 00:17
door deadlock
VIRM schreef:Meer concurrentie betekent lagere prijzen,
Dat is dus gewoon niet per definitie waar. Heel vaak niet waar zelfs.

Re: Waarom 2013 zomaar een rampjaar kan worden voor de NS

Geplaatst: ma 20 mei 2013, 01:26
door Z2N
Bovendien hoeft een vervoersbedrijf in een concessieperiode geen rekening te houden met concurrenten, zolang ze maar niet over de maximumprijs van de concessieverlener zitten mogen ze doen wat ze willen. Hoezo voordeel van concurrentie?

Re: Waarom 2013 zomaar een rampjaar kan worden voor de NS

Geplaatst: ma 20 mei 2013, 02:21
door Suus
De NS moet sinds 2009 jaarlijks een steeds hoger bedrag betalen voor de concessie HRN, vorig jaar was het als ik mij niet vergis zo'n 90 miljoen euro. De regionale spoorvervoerders krijgen juist geld voor het treinvervoer.

Eigenlijk wil je dus het spoorvervoer heel graag bij de NS houden, want ze leveren
a.) Jaarlijks een bedrag aan de staatskas in ruil voor het mogen rijden van treinen
b.) Bij winst keren ze dividend uit dat zo de staatskas in gaat

Bovendien, concurrentie? Alle concurrenten in het personenspoorvervoer zijn halve of hele staatsbedrijven, hoe hard meneer Hettinga ook beweert van niet. En het is vrij duidelijk dat die concurrenten niet uit zijn op het gehele HRN, want de plannen die ze voorstellen zijn vooral het losweken van losse lijntjes zodat ze die met subsidie van de provincie kunnen gaan rijden. Daarmee ondermijzen ze wel de rendabiliteit van het HRN in het geheel terwijl ze vreemd genoeg niet met plannen komen om dat hele HRN over te nemen want dan weten ze dat ze de eigen broek moeten ophouden in plaats van subsidiegeld op te slorpen.

Re: Waarom 2013 zomaar een rampjaar kan worden voor de NS

Geplaatst: ma 20 mei 2013, 10:10
door greyhound
Klaasje schreef:Iedereen doet hier aannames maar je weet het niet. Dus je kunt ook niet zeggen of het uiteindelijk een drama wordt of dat het allemaal wel mee blijkt te vallen. Ook de vergelijking met begin jaren '90 gaat niet op omdat de mindset van de jeugd anders is geworden.
De busbedrijven zullen hier veel meer van merken. Als het geld kost om met de bus of tram te gaan zullen studenten in de stad weer massaal gaan fietsen. Dat zal enorme gevolgen hebben voor verbindingen naar Heyendaal, Zernike en de Uithof.

Re: Waarom 2013 zomaar een rampjaar kan worden voor de NS

Geplaatst: ma 20 mei 2013, 10:33
door Vinny
Ineens is de binnenstad van Groningen weer leefbaar. Waar leg je eigenlijk nog een tram voor aan :lol:

Re: Waarom 2013 zomaar een rampjaar kan worden voor de NS

Geplaatst: ma 20 mei 2013, 11:26
door Klaasje
Dat met name het stadsvervoer gaat merken dat er studenten gaan afhaken geloof ik wel. Daar zijn alternatieven veel laagdrempeliger voorhanden dan bij het streekvervoer en de trein. Daarmee kan je waarschijnlijk hetzelfde gaan zeggen voor een Noord-Zuidlijn.

Re: Waarom 2013 zomaar een rampjaar kan worden voor de NS

Geplaatst: ma 20 mei 2013, 11:30
door Vinny
De Noordzuidlijn verbindt toch niet echt universiteitsgebouwen? Wellicht de VU. Maar reizigers voor deze universiteit zullen lijkt mij via Amsterdam Zuid reizen. Lijkt mij dan toch.

Re: Waarom 2013 zomaar een rampjaar kan worden voor de NS

Geplaatst: ma 20 mei 2013, 11:40
door Klaasje
Ik had je toch slimmer ingeschat dan de gedachte dat de student alleen maar aan het studeren is.. :lol:

Re: Waarom 2013 zomaar een rampjaar kan worden voor de NS

Geplaatst: ma 20 mei 2013, 11:54
door deadlock
greyhound schreef:
Klaasje schreef:Iedereen doet hier aannames maar je weet het niet. Dus je kunt ook niet zeggen of het uiteindelijk een drama wordt of dat het allemaal wel mee blijkt te vallen. Ook de vergelijking met begin jaren '90 gaat niet op omdat de mindset van de jeugd anders is geworden.
De busbedrijven zullen hier veel meer van merken. Als het geld kost om met de bus of tram te gaan zullen studenten in de stad weer massaal gaan fietsen. Dat zal enorme gevolgen hebben voor verbindingen naar Heyendaal, Zernike en de Uithof.
Dan schrap je toch gewoon in de frequentie? Daarnaast denk ik dat het zo'n vaart niet zal lopen in het busvervoer aangezien maandabonnementen redelijk goedkoop zijn en veel studenten lui.

Re: Waarom 2013 zomaar een rampjaar kan worden voor de NS

Geplaatst: ma 20 mei 2013, 13:01
door Geert
Bee schreef:De NS moet sinds 2009 jaarlijks een steeds hoger bedrag betalen voor de concessie HRN, vorig jaar was het als ik mij niet vergis zo'n 90 miljoen euro. De regionale spoorvervoerders krijgen juist geld voor het treinvervoer.

Eigenlijk wil je dus het spoorvervoer heel graag bij de NS houden, want ze leveren
a.) Jaarlijks een bedrag aan de staatskas in ruil voor het mogen rijden van treinen
b.) Bij winst keren ze dividend uit dat zo de staatskas in gaat
En Arriva en co. willen voor het HRN niet jaarlijks een bedrag betalen? NS moet nu inderdaad een bepaald bedrag per jaar betalen, maar misschien maakt de staat wel meer winst als er meerdere partijen zijn die geld over hebben om het HRN te rijden. Doordat de concessie nu waarschijnlijk onderhands aan NS wordt gegund zullen we dat niet weten.

Bovendien kreeg NS ook subsidie voor het rijden van onrendabele lijnen, en tot nu toe is NS bij iedere openbare aanbesteding van die lijnen met zo'n slecht aanbod (financieel en/of kwalitatief) gekomen vergeleken met andere partijen dat NS geen enkele aanbesteding heeft gewonnen. Ik weet niet of je dan zo'n vertrouwen in NS moet hebben.

Re: Waarom 2013 zomaar een rampjaar kan worden voor de NS

Geplaatst: ma 20 mei 2013, 13:37
door Z2N
Arriva (e.d.): betaalt alleen geld voor HRN
NS: betaalt voor HRN en keert winst uit.

Als de overheid NS inefficiënt vindt kunnen ze dat zelf aanpassen, ze zijn er de baas!

Re: Waarom 2013 zomaar een rampjaar kan worden voor de NS

Geplaatst: ma 20 mei 2013, 16:02
door Jef400
Nee, daar moet eerst weer een bestuurlaag tussen zitten :wink:

Re: Waarom 2013 zomaar een rampjaar kan worden voor de NS

Geplaatst: ma 20 mei 2013, 16:53
door VIRM
@Deadlock: studenten zijn inderdaad lui. Dat kun je zien aan bijvoorbeeld de bomvolle bussen in Leiden op sommige trajecten. Waarschijnlijk gaan studenten voor dat soort gevallen lopen, of een roestige fiets ergens vandaan toveren.

@Vinny: studenten naar de VU gebruiken eigenlijk drie manieren om naar de universiteit te gaan: naar station Zuid en dan lopen, met de metro naar De Boelelaan/VU (ligt vlak naast de campus) of naar metrostation Amstelveenseweg en dan nog een stukje met tram 16/24 (die hebben hun eindpunt vlak voor de deur van het Hoofdgebouw).

Wat ik mij overigens afvraag: zou de overheid voor sommige categorieen studenten juist niet duurder uitzijn, als er helemaal geen SOV-kaart in wat voor vorm dan ook is? Ik kan mij voorstellen dat gehandicapte studenten een (door het UWV vergoedde) taxi kunnen regelen, waardoor de belastingbetaler per saldo veel meer geld kwijt is. :mrgreen:

Re: Waarom 2013 zomaar een rampjaar kan worden voor de NS

Geplaatst: ma 20 mei 2013, 17:30
door Vinny
Klaasje schreef:Ik had je toch slimmer ingeschat dan de gedachte dat de student alleen maar aan het studeren is.. :lol:
Als je op mij doelt: ik heb ook in Amsterdam gestudeerd en tot vorig jaar gewoond, en ik zit mijn hersenen af te pijnigen, maar ik kan me geen enkele verplaatsing voorstellen waarbij die Noord-Zuidlijn voor mij énige vorm van nut zou kunnen hebben - behalve dat het leuk is om van een gloednieuwe metrolijn gebruik te maken.
(was natuurlijk anders geweest als de lijn wél naar Uithoorn zou zijn doorgetrokken zoals het plan ooit was).

Nou ja, er zijn wat studentencomplexen in Noord natuurlijk, daar zullen studenten deze metro gaan gebruiken in plaats van de stadsbus. Maar goed er zijn ook veel studentencomplexen bij de NDSM werf, die blijven wel met de veerpont gaan :)

Re: Waarom 2013 zomaar een rampjaar kan worden voor de NS

Geplaatst: ma 20 mei 2013, 22:05
door NintendoC
Wat ik nog steeds niet begrijp, is dat de overheid niet een eigen bijdrage van studenten gaat vragen voor de SOV. Als ik die bezuiniging van ruim 400 miljoen deel door die 700.000 studenten komt dat neer op 50 euro per student per maand. 600 euro per jaar voor onbeperkt OV lijkt mij zo gek nog niet. Eventueel kun je voor studenten die weinig of korte reizen maken een goedkopere versie met een beperkt aantal kilometers (of euro's) maken.

Re: Waarom 2013 zomaar een rampjaar kan worden voor de NS

Geplaatst: ma 20 mei 2013, 22:10
door Vinny
Dat is volgens mij het bedrag waarmee de studiebeurs destijds gekort is. Weet het niet zeker, want dat was nog het guldentijdperk, maar ik dacht dat het ongeveer 120 gulden was en dat komt aardig in de buurt van de 50 euro :lol:

Re: Waarom 2013 zomaar een rampjaar kan worden voor de NS

Geplaatst: ma 20 mei 2013, 22:19
door Klaasje
Vinny schreef:Als je op mij doelt: ik heb ook in Amsterdam gestudeerd en tot vorig jaar gewoond, en ik zit mijn hersenen af te pijnigen, maar ik kan me geen enkele verplaatsing voorstellen waarbij die Noord-Zuidlijn voor mij énige vorm van nut zou kunnen hebben - behalve dat het leuk is om van een gloednieuwe metrolijn gebruik te maken.
(was natuurlijk anders geweest als de lijn wél naar Uithoorn zou zijn doorgetrokken zoals het plan ooit was).
Nu denk ik ook dat het versnellen van de stadstram een nuttiger maatregel is dan het bouwen van de NZ-lijn in de huidige opzit maar ik denk eigenlijk dat het afschaffen van de studentenkaart de boel er in Amsterdam niet beter op maakt. De Noord-zuidlijn is een een verbinding die behoorlijk parallel loopt aan andere verbindingen binnen de stad en voor zover het over gebieden gaat die geen paralleliteit ondervinden is een versnelde tram snel zat en waarschijnlijk handiger in gebruik.