Den Haag dingt zelf mee naar exploitatie spoorlijn
Geplaatst op: zaterdag 15 juni 2013 17:36
Laatst bijgewerkt: zaterdag 15 juni 2013 17:38
De gemeente Den Haag zet zijn plannen voor een eigen intercityverbinding naar Brussel door. Daarmee komt er volgend jaar mogelijk voor het eerst buitenlandse concurrentie op het intercityspoor in Nederland. Arriva is hiervoor in de race, zeggen ingewijden tegen NRC Handelsblad.
Sinds het Fyra-debacle heeft NS de oude Beneluxtrein gedeeltelijk in ere gesteld. Er rijden nu acht intercity's per dag tussen Den Haag en Brussel. Als het aan NS ligt, worden dit er gauw zestien – het oude niveau.
NS is echter niet langer de enige speler op het conventionele spoor naar Brussel. Begin dit jaar besloot Den Haag een eigen treindienst op te zetten. Europese regels staan dat toe. Inmiddels heeft zowel NS als The Hague Train Holding bv capaciteit aangevraagd bij spoorbeheerder ProRail. Den Haag zet door, zegt wethouder Peter Smit van Verkeer. "Zodra NS weer kan rijden over de hsl-zuid, zal het aantal treinen naar Den Haag worden teruggeschroefd."
De gemeente zwijgt over zijn aanbestedingsprocedure, maar bronnen bevestigen dat Arriva, een dochter van Deutsche Bahn, de enige overgebleven gesprekspartner is.
Lees verder | Dossier Fyra-problematiek | Meer nieuws over Fyra-problematiek
Den Haag dingt zelf mee naar exploitatie spoorlijn
Re: Fyra keert niet voor 2014 terug
De Hagenezen zijn weer een stap dichter bij hun eigen Beneluxtrein:
Trein Arriva rechtstreeks naar Brussel
Vervoersbedrijf Arriva, dochter van Deutsche Bahn, wil de Lage Landenlijn exploiteren, de treinverbinding tussen Den Haag en Brussels Airport.
Arriva, de gemeente Den Haag en Brussels Airport hebben daartoe een intentieverklaring ondertekend, zo hebben de drie partijen vandaag bekendgemaakt.
Lees verder
Trein Arriva rechtstreeks naar Brussel
Vervoersbedrijf Arriva, dochter van Deutsche Bahn, wil de Lage Landenlijn exploiteren, de treinverbinding tussen Den Haag en Brussels Airport.
Arriva, de gemeente Den Haag en Brussels Airport hebben daartoe een intentieverklaring ondertekend, zo hebben de drie partijen vandaag bekendgemaakt.
Lees verder
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Re: Fyra keert niet voor 2014 terug
Mja, dat mag in het andere topic denk ik, anders wordt het nogal verwarrend :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Den Haag dingt zelf mee naar exploitatie spoorlijn
Berichten even verplaatst. Wel gerelateerd aan Fyra, maar heel ander onderwerp
Re: Den Haag dingt zelf mee naar exploitatie spoorlijn
http://www.railjournal.com/index.php/ma ... hannel=542
Arriva zal 8 Flirt-3 treinstellen gaan bestellen voor de LLL.
Arriva zal 8 Flirt-3 treinstellen gaan bestellen voor de LLL.
Komt wel goed schatje.
Re: Den Haag dingt zelf mee naar exploitatie spoorlijn
Haha, ik zei toevallig tegen een vriend 2 dagen geleden dat Arriva vast FLIRT-3 treinen ging bestellen, hoe voorspelbaar. *O*
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten