NS gaat vaker langere trein inzetten bij winterweer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
VIRM
Berichten: 3408
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: NS gaat vaker langere trein inzetten bij winterweer

Berichtdoor VIRM » Vr 28 Jun 2013, 12:01

iljitsch schreef:Maar is zo'n uitloper naar dunbevolkt gebied niet bij uitstek geschikt voor een pendel in de winterdienstregeling?

Je zou zelfs kunnen overwegen om één trein op het linker- en één trein op het rechterspoor te laten pendelen, heb je 0 wissels nodig.


Het is zo dunbevolkt, dat je vanaf Schagen volgens Sporenplan enkelspoor hebt (dubbelspoor bij de stations Anna Paulowna en Den Helder Zuid). En je hebt sowieso nog de s3400 met wie je het stukje Alkmaar - Heerhugowaard deelt. ;)
In de dagelikse dienstregeling wordt de s3000 vaak met twee stellen VIRM uitgevoerd, waarbij het achterste deel in Alkmaar achterblijft.

Dus pendelen zou geen gek idee zijn. :)
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
Daantje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 4456
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: NS gaat vaker langere trein inzetten bij winterweer

Berichtdoor Daantje » Za 29 Jun 2013, 16:26

Ik heb in Zeeland regelmatig meegemaakt dat een trein te lang was voor het perron en dat werd dan altijd gewoon omgeroepen.
Interrail Frankrijk 2007
(Bijna) dagelijks Rotterdam Centraal - Delft vv

KM46
Berichten: 8092
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: NS gaat vaker langere trein inzetten bij winterweer

Berichtdoor KM46 » Za 29 Jun 2013, 16:33

Vroeger gebeurde dit ook wel eens op andere plaatsen dat er een trein te lang was en dat was meestal geen probleem. Ik weet niet of er nu regels of wetgeving over bestaat.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11009
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: NS gaat vaker langere trein inzetten bij winterweer

Berichtdoor Vinny » Za 29 Jun 2013, 21:30

Het schijnt niet regulier te mogen. Daarom werd station Eisden niet bediend toen Maastricht-Luik door een IC trein bediend werd. Deze trein was te lang om langs het perron van het station te passen.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11162
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: NS gaat vaker langere trein inzetten bij winterweer

Berichtdoor Meltrain » Di 02 Jul 2013, 12:07

De perrons op Rlb zijn even lang als op Rtb.
Tijdens de LUD zou de s2600 dus zonder problemen een extra stop te Rlb kunnen maken. :!:
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: NS gaat vaker langere trein inzetten bij winterweer

Berichtdoor Geert » Di 02 Jul 2013, 14:01

Behalve dat ze dan vertraagd raken?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31530
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: NS gaat vaker langere trein inzetten bij winterweer

Berichtdoor Suus » Di 02 Jul 2013, 15:32

Waarom zou je een extra stop maken met de s2600 op Rotterdam Lombardijen als de uitgedunde dienstregeling van toepassing is? Er stoppen normaal ook geen IC-treinen...
Rame à l'approche

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: NS gaat vaker langere trein inzetten bij winterweer

Berichtdoor Thom91 » Di 02 Jul 2013, 17:22

Meltrain schreef:De perrons op Rlb zijn even lang als op Rtb.
Tijdens de LUD zou de s2600 dus zonder problemen een extra stop te Rlb kunnen maken. :!:

Geklemde wissels volgens mij. En dan ga je in problemen komen met de sprinter.
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25126
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: NS gaat vaker langere trein inzetten bij winterweer

Berichtdoor Daniel » Di 02 Jul 2013, 20:34

Geklemde wissels ga je in dit geval geen last van hebben. Er liggen namelijk wel leuk 4 sporen tussen Dordrecht en Lombardijen, maar vrijwel alles gaat over slechts twee daarvan. (Naast dat Rlb gewoon aan elk spoor een perron heeft)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: NS gaat vaker langere trein inzetten bij winterweer

Berichtdoor Thom91 » Di 02 Jul 2013, 20:57

Ik was niet op de hoogte dat Rlb ook aan de buitenste sporen perrons had, anders had er namelijk naar binnen gewisseld moeten worden en dan zijn geklemde wissels in de niet afbuigende stand wel lastig. Maar thanks! :)
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25126
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: NS gaat vaker langere trein inzetten bij winterweer

Berichtdoor Daniel » Di 02 Jul 2013, 21:09

Er is niet eens een mogelijkheid door te wisselen ten zuiden van Lombardijen. Da's op zich wel een missertje in het infra-ontwerp: in het verleden heeft men diverse keren meer treinen moeten laten uitvallen als er maar één buis beschikbaar was in de "tunnel" bij Barendrecht. De Benelux ging toen altijd bij Rlb de 2200 voorbij, maar als je dat in zo'n verstoorde situatie deed kon de 2200 vervolgens niet meer in de in dienst zijnde tunnelbuis komen.
Eigenlijk lagen om er in de dagelijkse praktijk wat aan te hebben de wissels precies aan de verkeerde kant van Rlb.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: Za 23 Jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: NS gaat vaker langere trein inzetten bij winterweer

Berichtdoor Edwin » Wo 03 Jul 2013, 13:56

Hoe lang mogen SLT, SGM, DDAR, NID, ICM en VIRM op dit moment op het spoor rijden eigenlijk? Want als dat nu al regelmatig gebeurt, hoe kunnen en mag er dan nog met langere treinen gereden worden...?
Remember to check-out with your ov-chipcard.

Klaasje
Berichten: 5994
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer/Amersfoort/Amsterdam

Re: NS gaat vaker langere trein inzetten bij winterweer

Berichtdoor Klaasje » Wo 03 Jul 2013, 13:59

SLT: Afhankelijk van het wel/niet opgelost zijn van stoorstroomproblemen: 12 of 16 bakken. (201 om 271 meter)
SGMm: 3 treinstellen, dus max 9 bakken.
DDAR: Twee gekoppelde, volledige eenheden, aantal tussenrijtuigen maakt niet uit. Nu dus 8 bakken maar dat kan meer zijn.
NID: Zal hetzelfde voor gelden als DDAR.
ICM: 15 bakken.
VIRM: Drie treinstellen en 14 bakken.
mat 64: 10 bakken (270 meter)

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 1934
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Nootdorp
Contact:

Re: NS gaat vaker langere trein inzetten bij winterweer

Berichtdoor Gekko123 » Wo 03 Jul 2013, 19:09

Naar mijn weten mag ICMm tot 16 bakken gekoppeld rijden.
Vaak te vinden op de volgende trajecten:
Den Haag Ypenburg - Utrecht
Utrecht - 's-Hertogenbosch
Utrecht - Zwolle
Zwolle - Almere

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: NS gaat vaker langere trein inzetten bij winterweer

Berichtdoor Thom91 » Wo 03 Jul 2013, 19:14

Zijn alleen geen perrons die 16 bakken accepteren ;)
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25126
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: NS gaat vaker langere trein inzetten bij winterweer

Berichtdoor Daniel » Wo 03 Jul 2013, 19:18

Jawel hoor :P Sittard onder andere (gaat tot 17 in bakborden meen ik en dan nog de lege blauwe ruit), en ik zag van de week op een ander station nog een bakbordje "21" maar moet nog even diep nadenken welk station dat nu was.

Edit: volgens mij moet dat Roosendaal geweest zijn bij gebruik van de volledige perronsporen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 1934
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Nootdorp
Contact:

Re: NS gaat vaker langere trein inzetten bij winterweer

Berichtdoor Gekko123 » Wo 03 Jul 2013, 19:21

Daniel heeft gelijk, ook in de NO over de Veluwe hebben vroeger wel eens treinen met 16 bakken gereden. Toen werd er nog wel gecombineerd/gesplitst in Zwolle en Utrecht.
Vaak te vinden op de volgende trajecten:
Den Haag Ypenburg - Utrecht
Utrecht - 's-Hertogenbosch
Utrecht - Zwolle
Zwolle - Almere

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25126
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: NS gaat vaker langere trein inzetten bij winterweer

Berichtdoor Daniel » Wo 03 Jul 2013, 19:24

Utrecht is dan trouwens wel een kritisch geval: op sommige sporen zal de machinist van een 16-baks trein moeten uitstappen om het sein waarop 'ie vertrekt te kunnen waarnemen. Gepland komt meer dan 15 bakken zodoende bij mijn weten ook niet gepland voor, maar als er een viertje in de omloop van een drietje verdwaald wilde het weleens gebeuren.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: NS gaat vaker langere trein inzetten bij winterweer

Berichtdoor Thom91 » Wo 03 Jul 2013, 19:33

Daniel schreef:Jawel hoor :P Sittard onder andere (gaat tot 17 in bakborden meen ik en dan nog de lege blauwe ruit), en ik zag van de week op een ander station nog een bakbordje "21" maar moet nog even diep nadenken welk station dat nu was.

Edit: volgens mij moet dat Roosendaal geweest zijn bij gebruik van de volledige perronsporen.

Ik was wel uitgegaan van een realistische inzet. 16 bakken ICM in reizigersdienst zie ik in Sittard of Roosendaal nog niet gebeuren. ;)
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25126
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: NS gaat vaker langere trein inzetten bij winterweer

Berichtdoor Daniel » Wo 03 Jul 2013, 19:35

Nee je stelde dat er geen perrons zijn waar 16 bakken langs passen, maar die zijn er dus wel gewoon. In Utrecht heeft men ook een speciaal perron voor opgeheven treinen, die kunnen op spoor 14 stoppen bij het bordje voor 0 bakken :mrgreen:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31530
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: NS gaat vaker langere trein inzetten bij winterweer

Berichtdoor Suus » Wo 03 Jul 2013, 19:53

Bakbordjes met een nul zijn er wel meer, gebeurt wel eens bij perrons met meerdere fases waar twee verschillende lengtes op een bordje staan waarvan één nul is, ik dacht o.a. in Gouda.

Maar perronlengtes zijn een beetje een lastig dossier, er wil nog wel eens een verschil zijn tussen de papieren werkelijkheden (let op: meervoud!) van ProRail en de realiteit.
Rame à l'approche

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7695
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: NS gaat vaker langere trein inzetten bij winterweer

Berichtdoor webguy » Wo 03 Jul 2013, 19:54

En weer een verschil tussen reisinformatie, logistiek en wat Prorail bedenkt...
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31530
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: NS gaat vaker langere trein inzetten bij winterweer

Berichtdoor Suus » Wo 03 Jul 2013, 20:01

Machtig mooi wat daar gebeurd, helaas is het niet altijd het juiste :P

Anyway, langere treinen worden ingezet waar mogelijk maar als er treinen uitvallen heb je sowieso meer mensen dat normaal in één trein dus zelfs lange treinen kan betekenen dat een trein voller is dan je zou willen. Helaas.
Rame à l'approche

KM46
Berichten: 8092
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: NS gaat vaker langere trein inzetten bij winterweer

Berichtdoor KM46 » Wo 03 Jul 2013, 20:55

Op de site van Prorail staat als ik me niet vergis een lijst met te benutten perronlengten.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31530
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: NS gaat vaker langere trein inzetten bij winterweer

Berichtdoor Suus » Wo 03 Jul 2013, 21:07

Klopt, daar staat een lijst ja. Maar dat is niet de enige plek waar ProRail perronlengtes publiceert. En die perronlengtes willen van bron tot bron nog wel eens verschillen :wink:
Rame à l'approche


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Yahoo [Bot] en 2 gasten