NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes
Re: NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes
Het grootste deel van de via kaartjes werden verkocht toen een retour nog goedkoper was als 2x enkele reis, in de periode rondom de 9 uurs grens. het aantal via kaartjes dat we nu nog tegenkomen is sterk teruggelopen de laatste tijd.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes
Ik heb wel eens een enkele reis Utrecht Centraal - Utrecht Overvecht via Rotterdam C en Nijmegen gekocht aangezien dat voordeliger was dan alle losse reizen/retouren bij elkaar :D
Re: NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes
Als we het dan toch over nostalgie en via-kaartjes hebben: Als ik vroeger van A naar B ging fietsen ergens in Nederland ging ik nog met de trein en kocht ik een kaartje "A naar B, via Den Haag CS (dichtstbijzijnde station bij mijn huis). Overigens was dit volgens mij niet helemaal toegestaan, maar nooit gedonder mee gehad.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Re: NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes
Vaste terugsteekroutes, of reizen van/naar een station wat in hetzelfde tariefpunt ligt maar TOCH aan een andere lijn ligt. Daarvoor was de VIA uitermate geschikt. Heb al te vaak mijn situaties Zwijndrecht-Dordrecht-Gorinchem via Dordrecht Zuid en Amsterdam Bijlmer Arena-Geldermalsen-Amsterdam Amstel hier uitgelegd, dat ga ik niet nog een keer doen ;).
Wat dat betreft kunnen ze mijn kont maar kussen -o- (gelukkig dat ik nu een jaarkaart heb, scheelt rekening houden met, maar voor de incidentele reiziger daarentegen...).
Wat dat betreft kunnen ze mijn kont maar kussen -o- (gelukkig dat ik nu een jaarkaart heb, scheelt rekening houden met, maar voor de incidentele reiziger daarentegen...).
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Ach, zak er toch allemaal in
Re: NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes
Even een vraagje hierover.
Kan een conducteur bij controle zien of je kaart al eerder door een andere conducteur gecontroleerd is? (Krijgt je kaart een soort van bookmark???)
Kan een conducteur zien hoelaat je bent ingechecked? Of ziet hij alleen het incheck station en/of de kaart geldig is.
Stel ik ga met de trein van Hilversum (incheck) naar Amsterdam CS. Ik stap onderweg in Weesp uit, en ga, op het perron lekker 1,5 uur treintjes zitten kijken of whatever, zonder het station te verlaten. Daarna stap ik weer in de trein en reis verder naar Amsterdam CS. Moet ik dan 'in principe' in Weesp uitchecken en vlak voor vertrek weer inchecken???
Hoe zit het de wir-war van in/uitcheckpalen? Op sommige stations staan de palen op het perron, bij andere stations bij de ingang, soms ergens er tussen in.
Hoe zit het als je gebruik wilt maken van de stationsvoorzieningen. Omdat de in/uitcheckpalen overal op een andere plaats staan. Als ik mijn reis (bijvoorbeeld op een treinreis tussen Alkmaar en Utrecht) even op Amsterdam CS wil onderbreken om iets te kopen bij de Smullers (die zit in de tunnel), dan kom ik niet 'achter de palen", maar als ik even naar de Hema wil, dan moet ik 'eerst langs de in/uitcheckpaaltjes.
In Naarden-Bussum staan de in/uitcheckpalen heel handig (ahum) op het perron, en dus niet bij de ingang of stationshal. Vooral mensen die er niet bekend zijn, lopen nietsvermoedend als ze uit de trein komen de trappen af en op, naar de stationshal, en komen er daar achter dat men op het perron had moeten uitchecken. Ik eigen ervaring weet ik dat er op perron 1 een stiekem paaltje verstopt staat, maar vele mensen sjouwen weer trap af en trap op (en daarna nogmaals om weer terug te komen) naar de stationshal.
Kan een conducteur bij controle zien of je kaart al eerder door een andere conducteur gecontroleerd is? (Krijgt je kaart een soort van bookmark???)
Kan een conducteur zien hoelaat je bent ingechecked? Of ziet hij alleen het incheck station en/of de kaart geldig is.
Stel ik ga met de trein van Hilversum (incheck) naar Amsterdam CS. Ik stap onderweg in Weesp uit, en ga, op het perron lekker 1,5 uur treintjes zitten kijken of whatever, zonder het station te verlaten. Daarna stap ik weer in de trein en reis verder naar Amsterdam CS. Moet ik dan 'in principe' in Weesp uitchecken en vlak voor vertrek weer inchecken???
Hoe zit het de wir-war van in/uitcheckpalen? Op sommige stations staan de palen op het perron, bij andere stations bij de ingang, soms ergens er tussen in.
Hoe zit het als je gebruik wilt maken van de stationsvoorzieningen. Omdat de in/uitcheckpalen overal op een andere plaats staan. Als ik mijn reis (bijvoorbeeld op een treinreis tussen Alkmaar en Utrecht) even op Amsterdam CS wil onderbreken om iets te kopen bij de Smullers (die zit in de tunnel), dan kom ik niet 'achter de palen", maar als ik even naar de Hema wil, dan moet ik 'eerst langs de in/uitcheckpaaltjes.
In Naarden-Bussum staan de in/uitcheckpalen heel handig (ahum) op het perron, en dus niet bij de ingang of stationshal. Vooral mensen die er niet bekend zijn, lopen nietsvermoedend als ze uit de trein komen de trappen af en op, naar de stationshal, en komen er daar achter dat men op het perron had moeten uitchecken. Ik eigen ervaring weet ik dat er op perron 1 een stiekem paaltje verstopt staat, maar vele mensen sjouwen weer trap af en trap op (en daarna nogmaals om weer terug te komen) naar de stationshal.
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
Re: NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes
Als een station géén poortjes krijgt, staan de paaltjes op het perron. Krijgt het station nog wel poortjes, dan staan de paaltjes op de plek waar later de poortjes komen. Naarden-Bussum krijgt geen poortjes, dus staan de paaltjes daar op het perron. Op sommige stations komen de poortjes pas over een paar jaar (bijvoorbeeld Utrecht of Eindhoven) en tot die tijd vind je daar dan paaltjes in de stationshal.
Als je uitcheckt én binnen een half uur weer incheckt vervolg je je treinreis, je "tariefkilometerteller" loopt dan door in plaats van dat je opnieuw begint. Zo kan je dus zonder problemen van Utrecht C. naar Amsterdam C. reizen, daar uitchecken en iets bij de Hema halen, dan weer inchecken en verder reizen naar Alkmaar zonder dat dit meerkosten heeft veroorzaakt. :)
Als je uitcheckt én binnen een half uur weer incheckt vervolg je je treinreis, je "tariefkilometerteller" loopt dan door in plaats van dat je opnieuw begint. Zo kan je dus zonder problemen van Utrecht C. naar Amsterdam C. reizen, daar uitchecken en iets bij de Hema halen, dan weer inchecken en verder reizen naar Alkmaar zonder dat dit meerkosten heeft veroorzaakt. :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes
Wordt ook nog leuk in Amersfoort trouwens als de poortjes eenmaal op de plek van de huidige paaltjes staan. Op alle perrons staan ook overstapmeubels, dus stel je komt op 1 aan en wilt op de Valleilijn overstappen en gebruikt dat meubel: op spoor 1 uitchecken bij NS, inchecken bij Connexxion. Boven uitchecken bij Connexxion, hoek om, weer inchecken
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes
Het verhaal van Bee klopt met die aanvulling dat nog niet voor alle stations duidelijk is waar de poortjes komen. Veel zal grofweg overeenkomen met huidige paaltjes opzet. Met name stations met meetdere vervoerders zijn lastig. Dat wil dus zeggen dat de situatie in Amersfoort nog goed kan veranderen.
Re: NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes
Je mag ook maar maximaal een half uur van te voren inchecken las ik laatst.
Re: NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes
Waar heb je dit gelezen?
Re: NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes
Bij abonnementen staat het in de productvoorwaarden onder artikel 9.2, voor overige reizigers zou ik niet direct durven te zeggen of het ergens staat,
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes
Dat heb ik daar ook gevonden ja. Maar ik ben inmiddels ook het internet af aan het zoeken of ik het nog ergens anders kan vinden.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes
Het staat alleen vermeld in de voorwaarden van de nieuwe abonnementen. Voor andere reizigers gelden de "voorwaarden reizen op saldo" die sinds 2009 niet gewijzigd zijn. (De 30-minutenregel is in 2011 bedacht en staat daar dus niet in.)
Wie bedenkt zoiets, en vooral: wie denkt dat de reiziger daar iets van snapt? De logische plek voor in/uitchecken is toch altijd bij de in/uitgangen van het station.Bee schreef:Als een station géén poortjes krijgt, staan de paaltjes op het perron. Krijgt het station nog wel poortjes, dan staan de paaltjes op de plek waar later de poortjes komen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes
Nee dat is niet de logica. Uit de laatste NS-nieuwsbrief:
Waar vindt u op het station de incheckpalen voor uw OV-chipkaart? Waar vindt u op het station de incheckpalen voor uw OV-chipkaart?
Heeft het station een stationshal, dan staan de incheckpalen in die stationshal. Anders vindt u ze op het perron. Soms bevinden zich extra incheckpalen op de perrons om overstappen makkelijker te maken, of bij in- en uitgangen naar een parkeerplaats of rijwielstalling.
Re: NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes
Ja en?
Naarden-Bussum heeft een stationshal, en palen op het perron, pardon?
Naarden-Bussum heeft een stationshal, en palen op het perron, pardon?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes
Dat kan twee dingen zeggen. Of Naarden-Bussum is een uitzondering, of de NS wijkt af van de standaard die ze zelf hebben ontwikkeld.
Re: NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes
Tja,......... (A)
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes
'Ervaar het "gemak" van de ov-chipkaart.'Daniel schreef:Wordt ook nog leuk in Amersfoort trouwens als de poortjes eenmaal op de plek van de huidige paaltjes staan. Op alle perrons staan ook overstapmeubels, dus stel je komt op 1 aan en wilt op de Valleilijn overstappen en gebruikt dat meubel: op spoor 1 uitchecken bij NS, inchecken bij Connexxion. Boven uitchecken bij Connexxion, hoek om, weer inchecken
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Re: NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes
Het gaat mij er vooral om dat er geen eenheid is. Overal word weer van de regeltjes afgeweken, en de reiziger is weer de dupe.
Misschien zou een 'universeel' bord kunnen helpen, bij de ingang van het station en op de perrons, waar duidelijk opstaat waar de paaltjes zich bevinden.
Misschien zou een 'universeel' bord kunnen helpen, bij de ingang van het station en op de perrons, waar duidelijk opstaat waar de paaltjes zich bevinden.
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
Re: NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes
Ook nog leuk met die half uurs-regel: Stel, je komt in Dalen het perron oprennen, checkt in en mist net je trein. Dan moet je een uur wachten. Dus officieel moet je dan uitchecken, en een uur later weer inchecken? Zelfde verhaal overigens bij het nachtnet. Met het verschil dat je in Dalen (hoogstwaarschijnlijk, ik kom er niet dagelijks) paaltjes op het perron hebt en in Amsterdam of Utrecht een endje moet wandelen naar de hal.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes
Alle NS stations worden vanaf 2015 in principe 2x per uur bediend. Overigens heb je een uur de tijd op uit te checken en opnieuw in te checken. Dat lijkt me wel genoeg.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 3923
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes
Uitchecken moet pas als je een station verlaat (en dus langs poortjes gaat (in het geval die er zijn)).
Re: NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes
De plaatsing van de paaltjes is over het algemeen een non-probleem. Vrijwel altijd zijn ze zo geplaatst dat je ze feitelijk niet kan missen, of dat nou een perimeter lijn is waar je poortjes zou kunnen plaatsen, of boven een trap. In detail zijn sommige plaatsingen niet ideaal, maar door kleine aanpassingen na de initiele plaatsing zijn er niet zo veel echte problemen meer.
Het enige gat wat ik ken is in de westtunnel van Asd waar een stukje van een paar meter is zonder poortjes of paaltjes.
Het enige gat wat ik ken is in de westtunnel van Asd waar een stukje van een paar meter is zonder poortjes of paaltjes.
Re: NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes
Sloterdijk mis je ze toch echt als je vanaf het bus/tramplatform naar de hoogste sporen op de lijn Amsterdam CS - Sloterdijk - Lelylaan - Schiphol wilt. Ook in Schiphol staan ze wel eens verstopt achter een pilaar (of horders toeristen).robert55 schreef:De plaatsing van de paaltjes is over het algemeen een non-probleem. Vrijwel altijd zijn ze zo geplaatst dat je ze feitelijk niet kan missen, of dat nou een perimeter lijn is waar je poortjes zou kunnen plaatsen, of boven een trap. In detail zijn sommige plaatsingen niet ideaal, maar door kleine aanpassingen na de initiele plaatsing zijn er niet zo veel echte problemen meer.
Het enige gat wat ik ken is in de westtunnel van Asd waar een stukje van een paar meter is zonder poortjes of paaltjes.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Re: NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes
Noueh.. Ik ervaar dat toch anders. Sloterdijk, Amersfoort vanaf de achterzijde, de overstapset op Duivendrecht en dan heb ik al drie gevallen waar ik regelmatig kom te pakken.robert55 schreef:De plaatsing van de paaltjes is over het algemeen een non-probleem.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 120 gasten