Pagina 2 van 3

Re: NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes

Geplaatst: ma 15 jul 2013, 19:22
door Ennes
Het grootste deel van de via kaartjes werden verkocht toen een retour nog goedkoper was als 2x enkele reis, in de periode rondom de 9 uurs grens. het aantal via kaartjes dat we nu nog tegenkomen is sterk teruggelopen de laatste tijd.

Re: NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes

Geplaatst: di 16 jul 2013, 00:06
door Geert
Ik heb wel eens een enkele reis Utrecht Centraal - Utrecht Overvecht via Rotterdam C en Nijmegen gekocht aangezien dat voordeliger was dan alle losse reizen/retouren bij elkaar :D
Afbeelding

Re: NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes

Geplaatst: di 16 jul 2013, 14:09
door Edwin
Als we het dan toch over nostalgie en via-kaartjes hebben: Als ik vroeger van A naar B ging fietsen ergens in Nederland ging ik nog met de trein en kocht ik een kaartje "A naar B, via Den Haag CS (dichtstbijzijnde station bij mijn huis). Overigens was dit volgens mij niet helemaal toegestaan, maar nooit gedonder mee gehad.

Re: NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes

Geplaatst: za 20 jul 2013, 23:37
door Justin
Vaste terugsteekroutes, of reizen van/naar een station wat in hetzelfde tariefpunt ligt maar TOCH aan een andere lijn ligt. Daarvoor was de VIA uitermate geschikt. Heb al te vaak mijn situaties Zwijndrecht-Dordrecht-Gorinchem via Dordrecht Zuid en Amsterdam Bijlmer Arena-Geldermalsen-Amsterdam Amstel hier uitgelegd, dat ga ik niet nog een keer doen ;).

Wat dat betreft kunnen ze mijn kont maar kussen -o- (gelukkig dat ik nu een jaarkaart heb, scheelt rekening houden met, maar voor de incidentele reiziger daarentegen...).

Re: NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes

Geplaatst: ma 22 jul 2013, 01:28
door Bluearrow
Even een vraagje hierover.

Kan een conducteur bij controle zien of je kaart al eerder door een andere conducteur gecontroleerd is? (Krijgt je kaart een soort van bookmark???)
Kan een conducteur zien hoelaat je bent ingechecked? Of ziet hij alleen het incheck station en/of de kaart geldig is.

Stel ik ga met de trein van Hilversum (incheck) naar Amsterdam CS. Ik stap onderweg in Weesp uit, en ga, op het perron lekker 1,5 uur treintjes zitten kijken of whatever, zonder het station te verlaten. Daarna stap ik weer in de trein en reis verder naar Amsterdam CS. Moet ik dan 'in principe' in Weesp uitchecken en vlak voor vertrek weer inchecken???

Hoe zit het de wir-war van in/uitcheckpalen? Op sommige stations staan de palen op het perron, bij andere stations bij de ingang, soms ergens er tussen in.

Hoe zit het als je gebruik wilt maken van de stationsvoorzieningen. Omdat de in/uitcheckpalen overal op een andere plaats staan. Als ik mijn reis (bijvoorbeeld op een treinreis tussen Alkmaar en Utrecht) even op Amsterdam CS wil onderbreken om iets te kopen bij de Smullers (die zit in de tunnel), dan kom ik niet 'achter de palen", maar als ik even naar de Hema wil, dan moet ik 'eerst langs de in/uitcheckpaaltjes.

In Naarden-Bussum staan de in/uitcheckpalen heel handig (ahum) op het perron, en dus niet bij de ingang of stationshal. Vooral mensen die er niet bekend zijn, lopen nietsvermoedend als ze uit de trein komen de trappen af en op, naar de stationshal, en komen er daar achter dat men op het perron had moeten uitchecken. Ik eigen ervaring weet ik dat er op perron 1 een stiekem paaltje verstopt staat, maar vele mensen sjouwen weer trap af en trap op (en daarna nogmaals om weer terug te komen) naar de stationshal.

Re: NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes

Geplaatst: ma 22 jul 2013, 01:36
door Suus
Als een station géén poortjes krijgt, staan de paaltjes op het perron. Krijgt het station nog wel poortjes, dan staan de paaltjes op de plek waar later de poortjes komen. Naarden-Bussum krijgt geen poortjes, dus staan de paaltjes daar op het perron. Op sommige stations komen de poortjes pas over een paar jaar (bijvoorbeeld Utrecht of Eindhoven) en tot die tijd vind je daar dan paaltjes in de stationshal.

Als je uitcheckt én binnen een half uur weer incheckt vervolg je je treinreis, je "tariefkilometerteller" loopt dan door in plaats van dat je opnieuw begint. Zo kan je dus zonder problemen van Utrecht C. naar Amsterdam C. reizen, daar uitchecken en iets bij de Hema halen, dan weer inchecken en verder reizen naar Alkmaar zonder dat dit meerkosten heeft veroorzaakt. :)

Re: NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes

Geplaatst: ma 22 jul 2013, 08:06
door Daniel
Wordt ook nog leuk in Amersfoort trouwens als de poortjes eenmaal op de plek van de huidige paaltjes staan. Op alle perrons staan ook overstapmeubels, dus stel je komt op 1 aan en wilt op de Valleilijn overstappen en gebruikt dat meubel: op spoor 1 uitchecken bij NS, inchecken bij Connexxion. Boven uitchecken bij Connexxion, hoek om, weer inchecken :P

Re: NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes

Geplaatst: ma 22 jul 2013, 08:21
door Freek
Het verhaal van Bee klopt met die aanvulling dat nog niet voor alle stations duidelijk is waar de poortjes komen. Veel zal grofweg overeenkomen met huidige paaltjes opzet. Met name stations met meetdere vervoerders zijn lastig. Dat wil dus zeggen dat de situatie in Amersfoort nog goed kan veranderen.

Re: NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes

Geplaatst: ma 22 jul 2013, 09:09
door Michael
Je mag ook maar maximaal een half uur van te voren inchecken las ik laatst.

Re: NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes

Geplaatst: ma 22 jul 2013, 10:17
door ODRAIL
Waar heb je dit gelezen?

Re: NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes

Geplaatst: ma 22 jul 2013, 10:33
door Suus
Bij abonnementen staat het in de productvoorwaarden onder artikel 9.2, voor overige reizigers zou ik niet direct durven te zeggen of het ergens staat,

Re: NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes

Geplaatst: ma 22 jul 2013, 10:59
door ODRAIL
Dat heb ik daar ook gevonden ja. Maar ik ben inmiddels ook het internet af aan het zoeken of ik het nog ergens anders kan vinden.

Re: NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes

Geplaatst: ma 22 jul 2013, 11:30
door reisthijs
Het staat alleen vermeld in de voorwaarden van de nieuwe abonnementen. Voor andere reizigers gelden de "voorwaarden reizen op saldo" die sinds 2009 niet gewijzigd zijn. (De 30-minutenregel is in 2011 bedacht en staat daar dus niet in.)
Bee schreef:Als een station géén poortjes krijgt, staan de paaltjes op het perron. Krijgt het station nog wel poortjes, dan staan de paaltjes op de plek waar later de poortjes komen.
Wie bedenkt zoiets, en vooral: wie denkt dat de reiziger daar iets van snapt? De logische plek voor in/uitchecken is toch altijd bij de in/uitgangen van het station.

Re: NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes

Geplaatst: ma 22 jul 2013, 15:15
door Freek
Nee dat is niet de logica. Uit de laatste NS-nieuwsbrief:
Waar vindt u op het station de incheckpalen voor uw OV-chipkaart? Waar vindt u op het station de incheckpalen voor uw OV-chipkaart?

Heeft het station een stationshal, dan staan de incheckpalen in die stationshal. Anders vindt u ze op het perron. Soms bevinden zich extra incheckpalen op de perrons om overstappen makkelijker te maken, of bij in- en uitgangen naar een parkeerplaats of rijwielstalling.

Re: NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes

Geplaatst: ma 22 jul 2013, 15:20
door isadora
Ja en?
Naarden-Bussum heeft een stationshal, en palen op het perron, pardon?

Re: NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes

Geplaatst: ma 22 jul 2013, 15:23
door Freek
Dat kan twee dingen zeggen. Of Naarden-Bussum is een uitzondering, of de NS wijkt af van de standaard die ze zelf hebben ontwikkeld.

Re: NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes

Geplaatst: ma 22 jul 2013, 15:23
door isadora
Tja,......... (A)

Re: NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes

Geplaatst: ma 22 jul 2013, 17:33
door Tristan
Daniel schreef:Wordt ook nog leuk in Amersfoort trouwens als de poortjes eenmaal op de plek van de huidige paaltjes staan. Op alle perrons staan ook overstapmeubels, dus stel je komt op 1 aan en wilt op de Valleilijn overstappen en gebruikt dat meubel: op spoor 1 uitchecken bij NS, inchecken bij Connexxion. Boven uitchecken bij Connexxion, hoek om, weer inchecken :P
'Ervaar het "gemak" van de ov-chipkaart.'

Re: NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes

Geplaatst: ma 22 jul 2013, 22:26
door Bluearrow
Het gaat mij er vooral om dat er geen eenheid is. Overal word weer van de regeltjes afgeweken, en de reiziger is weer de dupe.

Misschien zou een 'universeel' bord kunnen helpen, bij de ingang van het station en op de perrons, waar duidelijk opstaat waar de paaltjes zich bevinden.

Re: NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes

Geplaatst: di 23 jul 2013, 10:05
door tsov
Ook nog leuk met die half uurs-regel: Stel, je komt in Dalen het perron oprennen, checkt in en mist net je trein. Dan moet je een uur wachten. Dus officieel moet je dan uitchecken, en een uur later weer inchecken? Zelfde verhaal overigens bij het nachtnet. Met het verschil dat je in Dalen (hoogstwaarschijnlijk, ik kom er niet dagelijks) paaltjes op het perron hebt en in Amsterdam of Utrecht een endje moet wandelen naar de hal.

Re: NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes

Geplaatst: di 23 jul 2013, 19:02
door Vinny
Alle NS stations worden vanaf 2015 in principe 2x per uur bediend. Overigens heb je een uur de tijd op uit te checken en opnieuw in te checken. Dat lijkt me wel genoeg.

Re: NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes

Geplaatst: di 23 jul 2013, 21:44
door hauptbahnhof
Uitchecken moet pas als je een station verlaat (en dus langs poortjes gaat (in het geval die er zijn)).

Re: NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes

Geplaatst: wo 24 jul 2013, 19:21
door robert55
De plaatsing van de paaltjes is over het algemeen een non-probleem. Vrijwel altijd zijn ze zo geplaatst dat je ze feitelijk niet kan missen, of dat nou een perimeter lijn is waar je poortjes zou kunnen plaatsen, of boven een trap. In detail zijn sommige plaatsingen niet ideaal, maar door kleine aanpassingen na de initiele plaatsing zijn er niet zo veel echte problemen meer.
Het enige gat wat ik ken is in de westtunnel van Asd waar een stukje van een paar meter is zonder poortjes of paaltjes.

Re: NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes

Geplaatst: do 25 jul 2013, 10:16
door Edwin
robert55 schreef:De plaatsing van de paaltjes is over het algemeen een non-probleem. Vrijwel altijd zijn ze zo geplaatst dat je ze feitelijk niet kan missen, of dat nou een perimeter lijn is waar je poortjes zou kunnen plaatsen, of boven een trap. In detail zijn sommige plaatsingen niet ideaal, maar door kleine aanpassingen na de initiele plaatsing zijn er niet zo veel echte problemen meer.
Het enige gat wat ik ken is in de westtunnel van Asd waar een stukje van een paar meter is zonder poortjes of paaltjes.
Sloterdijk mis je ze toch echt als je vanaf het bus/tramplatform naar de hoogste sporen op de lijn Amsterdam CS - Sloterdijk - Lelylaan - Schiphol wilt. Ook in Schiphol staan ze wel eens verstopt achter een pilaar (of horders toeristen).

Re: NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes

Geplaatst: do 25 jul 2013, 10:21
door Klaasje
robert55 schreef:De plaatsing van de paaltjes is over het algemeen een non-probleem.
Noueh.. Ik ervaar dat toch anders. Sloterdijk, Amersfoort vanaf de achterzijde, de overstapset op Duivendrecht en dan heb ik al drie gevallen waar ik regelmatig kom te pakken.