Pagina 1 van 1

Te veel treinen rijden door rood sein

Geplaatst: wo 17 jul 2013, 21:54
door Daniel
Te veel treinen rijden door rood sein
Geplaatst op: woensdag 17 juli 2013 21:53
Laatst bijgewerkt: woensdag 17 juli 2013 21:54


De spoorsector is er niet in geslaagd om het aantal treinen dat door een rood sein rijdt te verminderen. Dat blijkt woensdag uit cijfers van de Inspectie Leefomgeving en Transport.
Volgens de sector mag er jaarlijks niet vaker dan 133 keer door rood worden gereden. Volgens de inspectie negeerden in de eerste helft van dit jaar 80 treinen het rode sein. Mocht dit tempo doorzetten, dan zullen dit jaar 160 treinen door rood rijden. Ook vorig jaar werd de doelstelling niet gehaald. Toen reden 173 treinen door rood.
Lees verder

Re: Te veel treinen rijden door rood sein

Geplaatst: wo 17 jul 2013, 22:11
door WSM
Verbijsterend nieuws dit.
Hoe zit het eigenlijk met de 133 keer STS-passage die wel mogen? Waar komt dit getal vandaan?

Re: Te veel treinen rijden door rood sein

Geplaatst: wo 17 jul 2013, 22:25
door Vinny
Je moet natuurlijk ergens een grens stellen. Overigens is een STS-passage natuurlijk pas gevaarzettend als het gevaarpunt wordt overschreden. Tegenwoordig wordt er best veel in zijn werk gesteld om dat te voorkomen. Als een trein bijv. een beetje doorglijdt dan hoeft dat niet fataal te zijn.

Re: Te veel treinen rijden door rood sein

Geplaatst: wo 17 jul 2013, 22:28
door WSM
Krijgt NS eigenlijk een boete voor ieder genegeerd rood sein?

Re: Te veel treinen rijden door rood sein

Geplaatst: wo 17 jul 2013, 22:32
door Suus
Niet alleen NS rijdt door rode seinen. Het gebeurt bijvoorbeeld ook regelmatig op de Havenspoorlijn.

Re: Te veel treinen rijden door rood sein

Geplaatst: do 18 jul 2013, 08:46
door Dennenboom
Ook die 133 zijn er 133 te veel. Maar zelfs hier moet je kosten tegen baten opwegen. Voor een (trein)reiziger kunnen ook gladde tegels, een dom aangelegde trap of de oversteek bij het busstation levensgevaarlijk zijn. Daar is veel minder aandacht voor terwijl er met veel minder kosten iets aan te doen is.

Re: Te veel treinen rijden door rood sein

Geplaatst: do 18 jul 2013, 19:04
door WSM
Ik blijf het verbijsterend vinden dat een industrie iedere andere veiligheidsdoelstelling dan NUL incidenten accepteert.

Re: Te veel treinen rijden door rood sein

Geplaatst: do 18 jul 2013, 20:42
door Dennenboom
Nul is absoluut onmogelijk. Er zal altijd een ongeluk blijven kunnen voorkomen waar we niet eens op waren gekomen dat die ooit zou kunnen plaatsvinden. Bovendien is er na het wegwerken van een zwakke schakel in de veiligheidsketen weer een nieuwe zwakke schakel. In de tachtiger jaren werd gezegd: "als overal ATB is geinstalleerd dan...."
Bij de spoorwegen zijn we de nul overigens wel behoorlijk genaderd (maar er komen doen we nooit). Besef wel dat elke stap richting nul weer duurder wordt. Uiteindelijk maakt dat treinreizen zo duur dat er voor minder veilige vormen van vervoer zal worden gekozen. Wat heb je dan bereikt?

Re: Te veel treinen rijden door rood sein

Geplaatst: do 12 dec 2013, 17:15
door isadora
En verbetering valt klaarblijkelijk voorlopig ook niet te verwachten gezien de huidige stand van zaken:
http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... ood-145856

Re: Te veel treinen rijden door rood sein

Geplaatst: do 12 dec 2013, 21:01
door Klaasje
Ik vind het opvallend dat er een negatieve trend is. Ja, idealiter heb je helemaal niets maar dat is onhaalbaar. Bij ATB-vv was de doelstelling om het aantal STS-passages te halveren en het risiconiveau met 3/4e te verminderen. Dat is maar net niet gehaald. Op zich is dat een behoorlijk resultaat. Jammer is de negatieve trend die nu weer is ingezet.

Op korte termijn een substantieel hoger veiligheidsniveau halen is alleen haalbaar als je overal ATB-vv neerlegt en bepaalde aanpassingen aan de treinen doet. Interessant? Vanuit veiligheidsoogpunt van de treindienst misschien maar als je wat verder kijkt dan je neus lang is dan moet je toch echt ook op het volgende letten:
  • Over een beperkt aantal jaren hebben we ETCS dat de grootste veiligheidsissues van het huidige systeem ondervangt.
  • Aanpassingen aan treinen en baan om een hoger veiligheidsniveau te bereiken zijn tijdelijk van aard en dus al snel erg duur in verhouding tot de veiligheidswinst.
  • Zowel internationaal vergeleken als vergeleken met het overige verkeer is het Nederlandse spoor erg veilig.
Verder is het ook wel interessant om te kijken hoeveel veiligheid je euro's opleveren. Dan is het voorkomen van STS-passages helemaal niet zo interessant: Je kan beter overwegen vervangen door ongelijkvloerse kruisingen en hekken langs het spoor plaatsen. Daar komt nog bij dat er bij de eerste niet alleen veiligheidswinst is maar ook nog winst vormt voor zowel het trein- als het overige verkeer.

Re: Te veel treinen rijden door rood sein

Geplaatst: do 12 dec 2013, 22:07
door Thom91
Vooral de vraag, wat zijn de gevolgen van de STS passages geweest?

Re: Te veel treinen rijden door rood sein

Geplaatst: vr 13 dec 2013, 12:28
door Klaasje
Zolang het de media niet haalt vaak weinig.

Re: Te veel treinen rijden door rood sein

Geplaatst: vr 13 dec 2013, 18:06
door WSM
Tot zover de veiligheidscultuur binnen de spoorsector.

Het concept van het ijsbergmodel is daar kennenlijk onbekend.

Afbeelding

Re: Te veel treinen rijden door rood sein

Geplaatst: vr 13 dec 2013, 21:25
door hauptbahnhof
Voorkomt ATB vv eigenlijk wel een STS-passage?
Volgens mij niet perse. Enige verschil is wel dat een trein over het algemeen (eerder) tot stilstand zal komen bij een STS; dit kan ook vla na een sein zijn, of heb ik het mis?

Re: Te veel treinen rijden door rood sein

Geplaatst: za 14 dec 2013, 00:23
door marlies
Bij mijn weten klopt dat ja. Het vermindert de gevolgen van een STS passage, het voorkomt het niet gegarandeerd.