Pagina 1 van 11

Korte vragen #3

Geplaatst: vr 05 jul 2013, 20:51
door Daniel
Al die Volvo 8700's kwamen uit de voorraad van bus-handelaar Womy. Qbuzz heeft er eerst een aantal van gehuurd die nadat ze niet meer nodig waren weer teruggegaan zijn. Vervolgens heeft Connexxion een groter aantal van die bussen gehuurd voor in Nijmegen e.o.

Re: Korte vragen #2

Geplaatst: vr 05 jul 2013, 21:36
door Klaasje
Nou.. Ik heb ooit opgevangen dat een soort ruil-deal aan vast zat.. Tegelijkertijd met dat Volvo voor de Almeerse dienst een aanbiedingtje had.

Re: Korte vragen #2

Geplaatst: vr 05 jul 2013, 22:27
door Milco
Maar hoe zijn die Volvo's dan bij womy gekomen? Hebben ze daarvoor nog elders (buiten Nederland) dienst gedaan dan?

Re: Korte vragen #2

Geplaatst: vr 05 jul 2013, 22:51
door BrengMe
Ik heb een vraagje. Als je met de bus binnen 35 overstapt van Breng naar Arriva, betaal je dan opnieuw het instaptarief of niet?

Re: Korte vragen #2

Geplaatst: za 06 jul 2013, 10:49
door Gekko123
Ik weet niet hoe het zit met kortingsproducten zoals dalurenkorting Oost-Nederland etc, maar zonder deze producten hoef je het instaptarief niet opnieuw te betalen.

Re: Korte vragen #2

Geplaatst: za 06 jul 2013, 12:00
door BrengMe
Oke, dankjewel :)

Re: Korte vragen #2

Geplaatst: za 06 jul 2013, 12:53
door zone5324bericht...
bij het overstappen bepaald de tijd het wel of niet opnieuw moeten betalen van het opstaptarief.
het zou niet uit moeten maken of de overstap tussen 2 verschillende bedrijven is.
in- en uitchecken gebeurt tenslotte in hetzelfde systeem (ook al is het kastje misschien iets anders).

maar je moet altijd opletten of het ook echt goed gegsan is, want het systeem is niet waterdicht.

Re: Korte vragen #2

Geplaatst: za 13 jul 2013, 14:00
door VIRM
Ik heb een vraagje over het plaatsen van poortjes of CiCo's bij de spoorwegen en de logica daarachter.

Toen er voor het eerst bekend werd dat de OVC werd ingevoerd, kwam het bij mij over dat de meerderheid van de stations zou worden uitgerust met poortjes, en een heel enkel station met CiCo-paaltje.

Inmiddels zijn we een paar jaar verder, en is de praktijk wat weerbarstiger. Veel stations zijn uitgerust met CiCo-paaltjes (die voor iemand met een visuele beperking lang niet altijd handig zijn geplaatst). Ik was blij om te zien dat bijvoorbeeld afgelopen week blij om te zien dat de centrale passage van Amsterdam Centraal eindelijk was uitgerust met poortjes. :)

Nu is mijn vraag: wat is de logica achter het plaatsen van poortjes of paaltjes? Naar mijn mening zouden de spoorwegen veel meer stations kunnen uitrusten met poortjes.

Re: Korte vragen #2

Geplaatst: za 13 jul 2013, 15:04
door Freek
Uit mijn hoofd weet ik het exacte percentage niet meer, als je wil kan ik het opzoeken, maar men wil de X% een poortje tegenkomt. Door de grotere stations te voorzien van poortjes pak je dat percentage dus al snel. Vergeet niet dat er nog steeds een aantal stations voorzien moeten worden van poortjes. In totaal zullen het 82 stations zijn. De eerste gedachte was inderdaad dat veel meer poortjes nodig waren om het percentage te behalen, nu blijkt dat dus niet zo te zijn. Op stations met poortjes zullen de geleide lijnen altijd leiden naar de brede (tweezijdige) poortjes. Vraagt in een aantal gevallen nog wel om aanpassingen.

Je mening dat meer stations kunnen worden uitgerust met poortjes klopt natuurlijk. Alles is mogelijk. Maar er moet dan wel gekeken worden naar betaalbaarheid en wenselijkheid. We hebben hier eerder op het forum al eens een lijst gemaakt met stations waar nog poortjes komen, dat kan je wellicht wat gerust stellen.

Re: Korte vragen #2

Geplaatst: za 13 jul 2013, 15:15
door Vinny
Volgens mij zou er gekeken worden naar de sociale veiligheid. Stations als Diemen-Zuid en Almere Oostvaarders, die geteisterd worden door hangjongeren zouden ook poortjes krijgen. Maar wellicht is men hier weer op teruggekomen.

Re: Korte vragen #2

Geplaatst: za 13 jul 2013, 15:20
door Freek
Poortjes worden geplaatst vanuit wat zo mooi heet BTS: Beheerste toegang Stations. Daar speelt sociale veiligheid een rol. Daar heeft men dan weer dat percentage aan gehangen, want als X% van je klanten poortjes tegenkomt heb je vanzelf BTS.

Re: Korte vragen #2

Geplaatst: za 13 jul 2013, 15:26
door Geert
VIRM schreef:Inmiddels zijn we een paar jaar verder, en is de praktijk wat weerbarstiger. Veel stations zijn uitgerust met CiCo-paaltjes (die voor iemand met een visuele beperking lang niet altijd handig zijn geplaatst). Ik was blij om te zien dat bijvoorbeeld afgelopen week blij om te zien dat de centrale passage van Amsterdam Centraal eindelijk was uitgerust met poortjes. :)
Bij een station als Amsterdam (maar dat geldt voor bijna alle grote stations die nu worden verbouwd) geldt dat men eerst CICO-paaltjes heeft geplaatst als tijdelijke situatie, en dat er pas na de verbouwing echte poortjes geplaatst worden. Geldt in ieder geval voor Den Haag C, Utrecht C, het gold voor Rotterdam C (daar staan nu poortjes) en dus ook voor Amsterdam. Bij deze stations is de vuistregel dus: wacht tot de verbouwing bijna klaar is.
En wat Freek zegt: slechts een deel van de stations wordt uitgerust met poortjes, en de afgelopen jaren is dat aantal verkleind (ook vanwege financiƫle redenen denk ik persoonlijk). Een groot deel van de stations krijgen dus geen poortjes.

Re: Korte vragen #2

Geplaatst: za 13 jul 2013, 16:56
door Thom91
Vinny schreef:Volgens mij zou er gekeken worden naar de sociale veiligheid. Stations als Diemen-Zuid en Almere Oostvaarders, die geteisterd worden door hangjongeren zouden ook poortjes krijgen. Maar wellicht is men hier weer op teruggekomen.
Bij beide stations staan ze al :)

Re: Korte vragen #2

Geplaatst: za 13 jul 2013, 20:24
door Suus
De gehele Flevolijn, alle stations in Amsterdam en de Schiphollijn behalve Sassenheim zijn voorzien.

De vuistregel is: hoe groter/drukker het station, des de groter de kans dat er poortjes zijn of komen.

Re: Korte vragen #2

Geplaatst: zo 14 jul 2013, 15:02
door hublot
Ik heb een vraagje. Dat R-Net huisstijl, moet dat toepasbaar worden voor alle Randstadvervoersbedrijven? De nieuwe Haagse trams krijgen bijvoorbeeld de R-Net huisstijl, en ze willen dat ook toepassen op de Amsterdamse metro (vandaar de kleuren van de nieuwe Alstoms?). Of zit ik er helemaal naast?

Re: Korte vragen #2

Geplaatst: zo 14 jul 2013, 15:11
door Milco
Rnet gaat ook toegepast worden op de trams en metro's (en uiteraard ook bussen) in Amsterdam. Ook enkele treinverbindingen gaan eraan meedoen dacht ik, maar dat weet ik weer niet zeker.

Ik heb wel nog een vraagje: weet iemand wat voor bussen er op de NS-pendel Enschede - Enschede Drienerlo rijden? Touringcars?

Re: Korte vragen #2

Geplaatst: zo 14 jul 2013, 15:22
door Thom91
hublot schreef:Ik heb een vraagje. Dat R-Net huisstijl, moet dat toepasbaar worden voor alle Randstadvervoersbedrijven? De nieuwe Haagse trams krijgen bijvoorbeeld de R-Net huisstijl, en ze willen dat ook toepassen op de Amsterdamse metro (vandaar de kleuren van de nieuwe Alstoms?). Of zit ik er helemaal naast?
Hier kan je wel het een en ander vinden: http://ov-bureaurandstad.nl/files/Het%2 ... versie.pdf
Milco schreef:
Ik heb wel nog een vraagje: weet iemand wat voor bussen er op de NS-pendel Enschede - Enschede Drienerlo rijden? Touringcars?
Ga er naar toe zou ik zeggen? :)

Re: Korte vragen #2

Geplaatst: zo 14 jul 2013, 15:50
door MdJ
Thom91 schreef:
hublot schreef: Ik heb wel nog een vraagje: weet iemand wat voor bussen er op de NS-pendel Enschede - Enschede Drienerlo rijden? Touringcars?
Ga er naar toe zou ik zeggen? :)
Er reden twee VanHool's van South West Tours uit Dalfsen en twee Volvo 7000-A (geledes) van Munckhof.

Vrijdag reed ook een Integro van TCA Tours, een Temsa van Brookhuis en een Setra van Van Luttikhuizen. (maar was een van de volvo's afwezig)

Re: Korte vragen #2

Geplaatst: di 16 jul 2013, 12:03
door Srananbloke
Ik ben zaterdag een paar uurtjes in Essen (D). Kun je bij kaartautomaten van de EVAG met een Nederlandse pinpas betalen?

Re: Korte vragen #2

Geplaatst: di 16 jul 2013, 13:36
door dennistd
MdJ schreef:
Thom91 schreef:
hublot schreef: Ik heb wel nog een vraagje: weet iemand wat voor bussen er op de NS-pendel Enschede - Enschede Drienerlo rijden? Touringcars?
Ga er naar toe zou ik zeggen? :)
Er reden twee VanHool's van South West Tours uit Dalfsen en twee Volvo 7000-A (geledes) van Munckhof.

Vrijdag reed ook een Integro van TCA Tours, een Temsa van Brookhuis en een Setra van Van Luttikhuizen. (maar was een van de volvo's afwezig)
Is die ex-Veolia gelede ook van South West Tours dan? Die zwarte gelede in elk geval wel. Die Setra is trouwens van Luttikhuis, niet van Van Luttikhuizen.

Re: Korte vragen #2

Geplaatst: di 16 jul 2013, 14:12
door Edwin
Thom91 schreef:
hublot schreef:Ik heb een vraagje. Dat R-Net huisstijl, moet dat toepasbaar worden voor alle Randstadvervoersbedrijven? De nieuwe Haagse trams krijgen bijvoorbeeld de R-Net huisstijl, en ze willen dat ook toepassen op de Amsterdamse metro (vandaar de kleuren van de nieuwe Alstoms?). Of zit ik er helemaal naast?
Hier kan je wel het een en ander vinden: http://ov-bureaurandstad.nl/files/Het%2 ... versie.pdf
Of op onze Wiki: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Randstadnet.

Edit: Overigens, wie nog ergens een linkje/PDFje heeft met welke lijnen van het GVB mogelijk R-net worden, houd ik mij aanbevolen...

Re: Korte vragen #2

Geplaatst: di 16 jul 2013, 18:05
door zone5324bericht...
Srananbloke schreef:Ik ben zaterdag een paar uurtjes in Essen (D). Kun je bij kaartautomaten van de EVAG met een Nederlandse pinpas betalen?

als je op een automaat in het buitenland (EU/eurozone) al kunt pinnen, kan dat ook met een Nederlandse pinpas als zowel op je pas als op de automaat het Maesteo-logo staat.

Re: Korte vragen #2

Geplaatst: di 16 jul 2013, 19:19
door deadlock
zone5324bericht... schreef:
Srananbloke schreef:Ik ben zaterdag een paar uurtjes in Essen (D). Kun je bij kaartautomaten van de EVAG met een Nederlandse pinpas betalen?

als je op een automaat in het buitenland (EU/eurozone) al kunt pinnen, kan dat ook met een Nederlandse pinpas als zowel op je pas als op de automaat het Maesteo-logo staat.
Nee. Dat kan niet zomaar.

Re: Korte vragen #2

Geplaatst: di 16 jul 2013, 19:27
door Milco
Vraagje: ik zie dat trein t859 in Maastricht om 18.32 uur op spoor 1 hoort aan te komen, maar dat trein t872 om 18.58 uur op spoor 3 vertrekt. Hoe kan dit? Is dit een fout in de reisplanner of vindt er een materieelwisseling plaats tussen deze twee treinen? Ik dacht namelijk altijd dat de s800 op Maastricht een kering had van 26 minuten. Iemand die weet hoe dit zit?

Re: Korte vragen #2

Geplaatst: di 16 jul 2013, 20:11
door Suus
Ik weet niet precies wat voor automaten de EVAG heeft, maar het kaartassortiment van de VRR (waar de EVAG aan deelneemt) is ook te koop bij de kaartautomaten van DB waar het VRR-sextant op staat en die accepteren wel Nederlandse pinpassen.