Korte vragen #3

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Korte vragen #3

Bericht door Mr-W »

kwam dit flimpje tegen op youtube
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=aSrZSULTmG8[/youtube]
Is deze bus in dagelijkse dienst of reed hij alleen op 15 augustus in reizigers dienst ?
Zoja waar rijdt hij vooral en zijn er meerdere (elektrische) citea's bij Hermes ?
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Korte vragen #3

Bericht door Michael »

Dit een Citea met Euro 6 motor. Niet elektrisch. Deze bus rijdt mee op de dienst en is op de streeklijnen te vinden.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen #3

Bericht door Aking »

Op welke veren/bootverbindingen is het studentenreisproduct geldig?
Citaro
Berichten: 206
Lid geworden op: di 01 nov 2011, 13:21
Locatie: Breda

Re: Korte vragen #3

Bericht door Citaro »

Zat op de site van Nico Spilt lekker te lezen over de werking van bovenleiding etc. In dat stuk (http://www.nicospilt.com/index_bovenleiding.htm) staat beschreven dat er tot 2008 zelden met elocs in treinschakeling werd gereden aangezien locomotieven in treinschakeling tot dan toe niet in staat waren substantieel meer power uit de bovenleiding te halen. Vanaf begin 2008 verschijnen BR 189 elocs in treinschakeling die wel in staat zijn meer uit die 1500V te halen, hoe kan dat?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Korte vragen #3

Bericht door Klaasje »

Het maximum vermogen is nog steeds beperkt. Er is echter wel een verschil in techniek waardoor bij snelheden waarbij niet het volledige vermogen getrokken wordt je goed in dubbeltractie kunt rijden waar dat vroegâh bij bijvoorbeeld een loc 1300 niet ging. Hoe zit dit in elkaar?

Bij een lage snelheid zou een trein die op vol vermogen optrekt zo enorm veel kracht op het spoor zetten dat deze vanzelf begint door te slippen. Bij een snelheid van 0 is de trekkracht in theorie oneindig terwijl die bij 80 km/h veel lager ligt. Dit heeft wat te maken met natuurkundige wetten. Om deze reden worden treinen bij lage snelheden in hun vermogen beperkt. Een loc 1700 wordt tot ongeveer 60 km/h in vermogen beperkt. Daaronder zou de loc dus meer kracht kunnen leveren maar dat wordt bewust niet gedaan in verband met doorslippen en slijtage. Wel kan je zo twee loc's samen laten trekken omdat de bovenleiding nog niet maatgevend is voor het maximum bruikbare vermogen. Zo zie je dus twee loc's BR 189 achter elkaar, onder de 60 km/h trekt dat dan sneller op, daarboven niet meer.

Een groot verschil met vroeger is dat de electronica om het vermogen te regelen efficiënter en slimmer geworden is. Vroeger koste het verminderen van het vermogen veel energie omdat dat met weerstanden gedaan werd. Een locomotief op half vermogen kon zo alsnog 3/4e van het volle vermogen uit de bovenleiding trekken. Dan kan je veel minder makkelijk gebruik maken van dubbeltractie omdat dat minitieus geregeld zou moeten worden en de winst dan nog steeds beperkt is. Met moderne vermogenselectronica is veel beter te regelen en treed er minder verlies op waardoor je veel meer aan dubbeltractie hebt.


Erg technisch maar ik hoop dat je er wat aan hebt.
Citaro
Berichten: 206
Lid geworden op: di 01 nov 2011, 13:21
Locatie: Breda

Re: Korte vragen #3

Bericht door Citaro »

Het is me duidelijk, thx :pos:
VIRM
Berichten: 7569
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Korte vragen #3

Bericht door VIRM »

Wat is precies de logica achter het vuilnis- en reinigingsbeleid van NS?

Op veel stations heb je van die gigantische grijze prullenbakken, die eigenlijk alleen vol raken als er een schoonmakersstaking is.
In de trein is het echter andere koek: veel prullenbakken zijn vaak te klein (denk maar aan ICM of VIRM, met die kleine prullenbakken waar slechts een krantje in past), onlogisch geplaatst (ICM met die kleine dingetjes waar je mooie blauwe knieeen van krijgt). In de wat grotere prullenbakken past wat meer, maar soms moet je echt zoeken om er eentje te vinden waar nog wat bij past. Het is soms opvallend dat diverse prullenbakjes aan het begin of halverwege een rit al uitpuilen.

Als iemand die er een hekel aan heeft om dingen gewoon op straat/op de grond te gooien, erger ik mij hier wel eens aan. En dan zijn er uiteraard ook types in de trein die hun spullen, als het allemaal iets te moeilijk wordt om een lege prullenbak te vinden, gewoon op de stoel/op de grond achterlaten.

Dus wat is precies het schoonmaak/prullenbakjesbeleid bij NS? En kan het niet beter? :)
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen #3

Bericht door Mikos »

Het schoonmaakbeleid is geen beleid. Er is een contract afgesloten met een schoonmaakbedrijf (Hago) dat aan een aantal eisen moet voldoen. Daarbij hebben zij de vrije hand gekregen om zelf te bepalen hóe ze aan die eisen kunnen voldoen. Momenteel loopt dat echter niet lekker, vaak heeft dat te maken met de korte keringen op diverse eindstations. Schoonmakers hebben dan maar kort de tijd om met een beperkt aantal mensen de hele trein schoon te maken. Daarom verleggen zij de prioriteiten afhankelijk van het aantal medewerkers en het aantal minuten dat ze hebben om de trein schoon te maken.

Bedenk je maar: Als je alleen uit de (over)volle prullenbakken een handje afval pakt, zodat je aan de buitenkant niet kunt zien dat er nog wel wat in zit, is je oordeel over de reinheid van de prullenbakken al een stuk beter. Dat die een kwartier na vertrek alweer uitpuilen is een ander probleem.

Om over de toiletten maar te zwijgen. Maar, er schijnt momenteel op topniveau overleg gepleegd te worden om de schoonmaak van treinen weer te verbeteren. Dat is wat ik je er zo over kan vertellen. :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #3

Bericht door Suus »

Er zijn in het verleden ook wel ontwerpfouten gemaakt, want sommige prullenbakken zijn bijvoorbeeld niet goed te legen. De gedachte was dat de schoonmaker dan een hand door de vuilnisbak trekt en zo het afval in een zak kan scheppen, maar de Arbo-wetgeving staat dat niet toe omdat er (gebruikte) naalden in de vuilnisbak kunnen zitten.

Overigens is het in Duitsland bij regionale treinen al vrij gebruikelijk dat niet elke zitplaats meer een eigen vuilnisbak heeft, ik verwacht dat dat een ontwikkeling is die in Nederland ook wel gaat komen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen #3

Bericht door Mikos »

Daarmee is inderdaad al in een VIRM getest, door de tegenwoordig niet meer in gebruik zijnde liftschachten te bewerken en er prullenbakken in te verwerken. Wat er met de resultaten van die proef is gebeurd, weet alleen Utrecht.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Korte vragen #3

Bericht door Reiziger Delft »

Ik vind de treinen er inderdaad slecht eruit zien de laatste tijd. In de ICM's zijn bijna alle stoelen vies, ondanks de nieuwe bekleding. De balkons van de meeste V-IRM's zitten onder de graffiti. De plan V's lijken helemaal niet meer onderhouden te worden en de stoelen van de ICR-rijtuigen is het vuil ook al helemaal ingetrokken.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #3

Bericht door Suus »

Mikos schreef:Daarmee is inderdaad al in een VIRM getest, door de tegenwoordig niet meer in gebruik zijnde liftschachten te bewerken en er prullenbakken in te verwerken. Wat er met de resultaten van die proef is gebeurd, weet alleen Utrecht.
De resultaten van dat soort proeven worden meegenomen bij de aanstaande revisie van VIRM, waarbij DDZ overigens een goede indruk geeft van wat je kan verwachten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #3

Bericht door Thom91 »

Krijgen we een soort VIRM-zone ja?
Komt wel goed schatje.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Korte vragen #3

Bericht door Freek »

Ja en dat net zoals in de DDZ boven stiltecoupes en beneden loungebanken en 'lawaai'.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #3

Bericht door Thom91 »

Wat moet ik me dan bij 'lawaai' voorstellen? En laten we hopen dat ze de airco deze keer niet om zeep helpen..
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #3

Bericht door Suus »

Telefoongesprekken, spelende kinderen en groepjes meiden op weg naar de Primark.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Korte vragen #3

Bericht door Michael »

En wilt naar wat ik begreep de Primark ook een vestiging openen in Breda. Ik hoop het van niet. Komen daarlijk die gekke meiden nog aan de kassa op mijn werk.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #3

Bericht door Thom91 »

Bee schreef:Telefoongesprekken, spelende kinderen en groepjes meiden op weg naar de Primark.
Die kom je in elk materieel tegen dus die mis ik even :P
Komt wel goed schatje.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Korte vragen #3

Bericht door Freek »

Als in lawaai versus stilte
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #3

Bericht door Suus »

Michael schreef:En wilt naar wat ik begreep de Primark ook een vestiging openen in Breda. Ik hoop het van niet. Komen daarlijk die gekke meiden nog aan de kassa op mijn werk.
Klopt, die komt in het pand van de Bijenkorf, maar dat duurt nog wel tot 2016 hoor :P
Thom91 schreef:
Bee schreef:Telefoongesprekken, spelende kinderen en groepjes meiden op weg naar de Primark.
Die kom je in elk materieel tegen dus die mis ik even :P
Het was een antwoord op je vraag wat je onder lawaai kan verstaan, zoals Freek ook al zei.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Korte vragen #3

Bericht door Vinny »

Lawaai? Sommige mensen moeten gewoon gewezen worden op de mogelijkheid oordopjes in te doen. Op een enkel schreeuwende baby na heb ik nooit last van lawaai en die trekken zich natuurlijk niks aan van een eventuele stiltecoupe.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen #3

Bericht door webguy »

Overigens heb ik begrepen dat die loungebank in DDZ er stiekem alleen in zit om de apparatuur eronder te huisvesten. Ik vermoed dat ze anders wel andere banken hadden gebruikt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #3

Bericht door Suus »

Wat mij werd verteld lossen de loungebanken twee dingen op: er waren problemen om de stoelen goed in de trein te krijgen, met een loungebank paste het al veel beter. Daarnaast is het de Nederlandse oplossing voor bagageruimte: je kan er perfect bagage neerzetten, maar als dat niet nodig is, is het ook een comfortabele zithoek.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen #3

Bericht door webguy »

Denk dat het ronduit een handige oplossing was voor een aantal problemen inderdaad.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Korte vragen #3

Bericht door Edwin »

Michael schreef:En wilt naar wat ik begreep de Primark ook een vestiging openen in Breda. Ik hoop het van niet. Komen daarlijk die gekke meiden nog aan de kassa op mijn werk.
Station Almere Centrum wordt Station Almere Primark genoemd. Als ze dat nou ook omroepen weten die mutsen waar ze moeten uitstappen...
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten