Korte vragen #3
Re: Korte vragen #3
kwam dit flimpje tegen op youtube
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=aSrZSULTmG8[/youtube]
Is deze bus in dagelijkse dienst of reed hij alleen op 15 augustus in reizigers dienst ?
Zoja waar rijdt hij vooral en zijn er meerdere (elektrische) citea's bij Hermes ?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=aSrZSULTmG8[/youtube]
Is deze bus in dagelijkse dienst of reed hij alleen op 15 augustus in reizigers dienst ?
Zoja waar rijdt hij vooral en zijn er meerdere (elektrische) citea's bij Hermes ?
Re: Korte vragen #3
Dit een Citea met Euro 6 motor. Niet elektrisch. Deze bus rijdt mee op de dienst en is op de streeklijnen te vinden.
Re: Korte vragen #3
Op welke veren/bootverbindingen is het studentenreisproduct geldig?
Re: Korte vragen #3
Zat op de site van Nico Spilt lekker te lezen over de werking van bovenleiding etc. In dat stuk (http://www.nicospilt.com/index_bovenleiding.htm) staat beschreven dat er tot 2008 zelden met elocs in treinschakeling werd gereden aangezien locomotieven in treinschakeling tot dan toe niet in staat waren substantieel meer power uit de bovenleiding te halen. Vanaf begin 2008 verschijnen BR 189 elocs in treinschakeling die wel in staat zijn meer uit die 1500V te halen, hoe kan dat?
Re: Korte vragen #3
Het maximum vermogen is nog steeds beperkt. Er is echter wel een verschil in techniek waardoor bij snelheden waarbij niet het volledige vermogen getrokken wordt je goed in dubbeltractie kunt rijden waar dat vroegâh bij bijvoorbeeld een loc 1300 niet ging. Hoe zit dit in elkaar?
Bij een lage snelheid zou een trein die op vol vermogen optrekt zo enorm veel kracht op het spoor zetten dat deze vanzelf begint door te slippen. Bij een snelheid van 0 is de trekkracht in theorie oneindig terwijl die bij 80 km/h veel lager ligt. Dit heeft wat te maken met natuurkundige wetten. Om deze reden worden treinen bij lage snelheden in hun vermogen beperkt. Een loc 1700 wordt tot ongeveer 60 km/h in vermogen beperkt. Daaronder zou de loc dus meer kracht kunnen leveren maar dat wordt bewust niet gedaan in verband met doorslippen en slijtage. Wel kan je zo twee loc's samen laten trekken omdat de bovenleiding nog niet maatgevend is voor het maximum bruikbare vermogen. Zo zie je dus twee loc's BR 189 achter elkaar, onder de 60 km/h trekt dat dan sneller op, daarboven niet meer.
Een groot verschil met vroeger is dat de electronica om het vermogen te regelen efficiënter en slimmer geworden is. Vroeger koste het verminderen van het vermogen veel energie omdat dat met weerstanden gedaan werd. Een locomotief op half vermogen kon zo alsnog 3/4e van het volle vermogen uit de bovenleiding trekken. Dan kan je veel minder makkelijk gebruik maken van dubbeltractie omdat dat minitieus geregeld zou moeten worden en de winst dan nog steeds beperkt is. Met moderne vermogenselectronica is veel beter te regelen en treed er minder verlies op waardoor je veel meer aan dubbeltractie hebt.
Erg technisch maar ik hoop dat je er wat aan hebt.
Bij een lage snelheid zou een trein die op vol vermogen optrekt zo enorm veel kracht op het spoor zetten dat deze vanzelf begint door te slippen. Bij een snelheid van 0 is de trekkracht in theorie oneindig terwijl die bij 80 km/h veel lager ligt. Dit heeft wat te maken met natuurkundige wetten. Om deze reden worden treinen bij lage snelheden in hun vermogen beperkt. Een loc 1700 wordt tot ongeveer 60 km/h in vermogen beperkt. Daaronder zou de loc dus meer kracht kunnen leveren maar dat wordt bewust niet gedaan in verband met doorslippen en slijtage. Wel kan je zo twee loc's samen laten trekken omdat de bovenleiding nog niet maatgevend is voor het maximum bruikbare vermogen. Zo zie je dus twee loc's BR 189 achter elkaar, onder de 60 km/h trekt dat dan sneller op, daarboven niet meer.
Een groot verschil met vroeger is dat de electronica om het vermogen te regelen efficiënter en slimmer geworden is. Vroeger koste het verminderen van het vermogen veel energie omdat dat met weerstanden gedaan werd. Een locomotief op half vermogen kon zo alsnog 3/4e van het volle vermogen uit de bovenleiding trekken. Dan kan je veel minder makkelijk gebruik maken van dubbeltractie omdat dat minitieus geregeld zou moeten worden en de winst dan nog steeds beperkt is. Met moderne vermogenselectronica is veel beter te regelen en treed er minder verlies op waardoor je veel meer aan dubbeltractie hebt.
Erg technisch maar ik hoop dat je er wat aan hebt.
Re: Korte vragen #3
Het is me duidelijk, thx :pos:
Re: Korte vragen #3
Wat is precies de logica achter het vuilnis- en reinigingsbeleid van NS?
Op veel stations heb je van die gigantische grijze prullenbakken, die eigenlijk alleen vol raken als er een schoonmakersstaking is.
In de trein is het echter andere koek: veel prullenbakken zijn vaak te klein (denk maar aan ICM of VIRM, met die kleine prullenbakken waar slechts een krantje in past), onlogisch geplaatst (ICM met die kleine dingetjes waar je mooie blauwe knieeen van krijgt). In de wat grotere prullenbakken past wat meer, maar soms moet je echt zoeken om er eentje te vinden waar nog wat bij past. Het is soms opvallend dat diverse prullenbakjes aan het begin of halverwege een rit al uitpuilen.
Als iemand die er een hekel aan heeft om dingen gewoon op straat/op de grond te gooien, erger ik mij hier wel eens aan. En dan zijn er uiteraard ook types in de trein die hun spullen, als het allemaal iets te moeilijk wordt om een lege prullenbak te vinden, gewoon op de stoel/op de grond achterlaten.
Dus wat is precies het schoonmaak/prullenbakjesbeleid bij NS? En kan het niet beter? :)
Op veel stations heb je van die gigantische grijze prullenbakken, die eigenlijk alleen vol raken als er een schoonmakersstaking is.
In de trein is het echter andere koek: veel prullenbakken zijn vaak te klein (denk maar aan ICM of VIRM, met die kleine prullenbakken waar slechts een krantje in past), onlogisch geplaatst (ICM met die kleine dingetjes waar je mooie blauwe knieeen van krijgt). In de wat grotere prullenbakken past wat meer, maar soms moet je echt zoeken om er eentje te vinden waar nog wat bij past. Het is soms opvallend dat diverse prullenbakjes aan het begin of halverwege een rit al uitpuilen.
Als iemand die er een hekel aan heeft om dingen gewoon op straat/op de grond te gooien, erger ik mij hier wel eens aan. En dan zijn er uiteraard ook types in de trein die hun spullen, als het allemaal iets te moeilijk wordt om een lege prullenbak te vinden, gewoon op de stoel/op de grond achterlaten.
Dus wat is precies het schoonmaak/prullenbakjesbeleid bij NS? En kan het niet beter? :)
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Korte vragen #3
Het schoonmaakbeleid is geen beleid. Er is een contract afgesloten met een schoonmaakbedrijf (Hago) dat aan een aantal eisen moet voldoen. Daarbij hebben zij de vrije hand gekregen om zelf te bepalen hóe ze aan die eisen kunnen voldoen. Momenteel loopt dat echter niet lekker, vaak heeft dat te maken met de korte keringen op diverse eindstations. Schoonmakers hebben dan maar kort de tijd om met een beperkt aantal mensen de hele trein schoon te maken. Daarom verleggen zij de prioriteiten afhankelijk van het aantal medewerkers en het aantal minuten dat ze hebben om de trein schoon te maken.
Bedenk je maar: Als je alleen uit de (over)volle prullenbakken een handje afval pakt, zodat je aan de buitenkant niet kunt zien dat er nog wel wat in zit, is je oordeel over de reinheid van de prullenbakken al een stuk beter. Dat die een kwartier na vertrek alweer uitpuilen is een ander probleem.
Om over de toiletten maar te zwijgen. Maar, er schijnt momenteel op topniveau overleg gepleegd te worden om de schoonmaak van treinen weer te verbeteren. Dat is wat ik je er zo over kan vertellen. :)
Bedenk je maar: Als je alleen uit de (over)volle prullenbakken een handje afval pakt, zodat je aan de buitenkant niet kunt zien dat er nog wel wat in zit, is je oordeel over de reinheid van de prullenbakken al een stuk beter. Dat die een kwartier na vertrek alweer uitpuilen is een ander probleem.
Om over de toiletten maar te zwijgen. Maar, er schijnt momenteel op topniveau overleg gepleegd te worden om de schoonmaak van treinen weer te verbeteren. Dat is wat ik je er zo over kan vertellen. :)
Project loading: 50% loaded. Please wait...
Re: Korte vragen #3
Er zijn in het verleden ook wel ontwerpfouten gemaakt, want sommige prullenbakken zijn bijvoorbeeld niet goed te legen. De gedachte was dat de schoonmaker dan een hand door de vuilnisbak trekt en zo het afval in een zak kan scheppen, maar de Arbo-wetgeving staat dat niet toe omdat er (gebruikte) naalden in de vuilnisbak kunnen zitten.
Overigens is het in Duitsland bij regionale treinen al vrij gebruikelijk dat niet elke zitplaats meer een eigen vuilnisbak heeft, ik verwacht dat dat een ontwikkeling is die in Nederland ook wel gaat komen.
Overigens is het in Duitsland bij regionale treinen al vrij gebruikelijk dat niet elke zitplaats meer een eigen vuilnisbak heeft, ik verwacht dat dat een ontwikkeling is die in Nederland ook wel gaat komen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Korte vragen #3
Daarmee is inderdaad al in een VIRM getest, door de tegenwoordig niet meer in gebruik zijnde liftschachten te bewerken en er prullenbakken in te verwerken. Wat er met de resultaten van die proef is gebeurd, weet alleen Utrecht.
Project loading: 50% loaded. Please wait...
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Re: Korte vragen #3
Ik vind de treinen er inderdaad slecht eruit zien de laatste tijd. In de ICM's zijn bijna alle stoelen vies, ondanks de nieuwe bekleding. De balkons van de meeste V-IRM's zitten onder de graffiti. De plan V's lijken helemaal niet meer onderhouden te worden en de stoelen van de ICR-rijtuigen is het vuil ook al helemaal ingetrokken.
Re: Korte vragen #3
De resultaten van dat soort proeven worden meegenomen bij de aanstaande revisie van VIRM, waarbij DDZ overigens een goede indruk geeft van wat je kan verwachten.Mikos schreef:Daarmee is inderdaad al in een VIRM getest, door de tegenwoordig niet meer in gebruik zijnde liftschachten te bewerken en er prullenbakken in te verwerken. Wat er met de resultaten van die proef is gebeurd, weet alleen Utrecht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Korte vragen #3
Ja en dat net zoals in de DDZ boven stiltecoupes en beneden loungebanken en 'lawaai'.
Re: Korte vragen #3
Wat moet ik me dan bij 'lawaai' voorstellen? En laten we hopen dat ze de airco deze keer niet om zeep helpen..
Komt wel goed schatje.
Re: Korte vragen #3
Telefoongesprekken, spelende kinderen en groepjes meiden op weg naar de Primark.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Korte vragen #3
En wilt naar wat ik begreep de Primark ook een vestiging openen in Breda. Ik hoop het van niet. Komen daarlijk die gekke meiden nog aan de kassa op mijn werk.
Re: Korte vragen #3
Die kom je in elk materieel tegen dus die mis ik evenBee schreef:Telefoongesprekken, spelende kinderen en groepjes meiden op weg naar de Primark.
Komt wel goed schatje.
Re: Korte vragen #3
Als in lawaai versus stilte
Re: Korte vragen #3
Klopt, die komt in het pand van de Bijenkorf, maar dat duurt nog wel tot 2016 hoorMichael schreef:En wilt naar wat ik begreep de Primark ook een vestiging openen in Breda. Ik hoop het van niet. Komen daarlijk die gekke meiden nog aan de kassa op mijn werk.
Het was een antwoord op je vraag wat je onder lawaai kan verstaan, zoals Freek ook al zei.Thom91 schreef:Die kom je in elk materieel tegen dus die mis ik evenBee schreef:Telefoongesprekken, spelende kinderen en groepjes meiden op weg naar de Primark.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Korte vragen #3
Lawaai? Sommige mensen moeten gewoon gewezen worden op de mogelijkheid oordopjes in te doen. Op een enkel schreeuwende baby na heb ik nooit last van lawaai en die trekken zich natuurlijk niks aan van een eventuele stiltecoupe.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Korte vragen #3
Overigens heb ik begrepen dat die loungebank in DDZ er stiekem alleen in zit om de apparatuur eronder te huisvesten. Ik vermoed dat ze anders wel andere banken hadden gebruikt.
Re: Korte vragen #3
Wat mij werd verteld lossen de loungebanken twee dingen op: er waren problemen om de stoelen goed in de trein te krijgen, met een loungebank paste het al veel beter. Daarnaast is het de Nederlandse oplossing voor bagageruimte: je kan er perfect bagage neerzetten, maar als dat niet nodig is, is het ook een comfortabele zithoek.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Korte vragen #3
Denk dat het ronduit een handige oplossing was voor een aantal problemen inderdaad.
Re: Korte vragen #3
Station Almere Centrum wordt Station Almere Primark genoemd. Als ze dat nou ook omroepen weten die mutsen waar ze moeten uitstappen...Michael schreef:En wilt naar wat ik begreep de Primark ook een vestiging openen in Breda. Ik hoop het van niet. Komen daarlijk die gekke meiden nog aan de kassa op mijn werk.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 164 gasten