Korte vragen #3

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
dylanwild94
Berichten: 2278
Lid geworden op: Vr 28 Jun 2013, 22:05
Locatie: rozenburg zh
Contact:

Re: Korte vragen #3

Berichtdoor dylanwild94 » Za 14 Sep 2013, 22:28

Karl schreef:Vraag over de OV chipkaart en de (Rotterdamse) metro: als je met de metro reist, bijvoorbeeld van Den Haag Centraal naar Nesselande of naar Spijkenisse de Akkers, hoeveel tijd heb je dan om uit te checken? Stel dat je op Beurs even de metro uitstapt, bij de broodzaak (zit op het perron, geen poortje!) een broodje koopt en dan de volgende metro neemt en die valt uit ofzo, hoe werkt dat dan? Zit er een maximumtijd aan of moet je op dezelfde dag uitchecken (net zoals NS)?

Edit: en natuurlijk bewaar je dat broodje tot je eindstation, want in de metro mag je geen broodje eten. :6
sowieso moet je voor de genoemde route al overstappen op een andere metro en als je dat op beurs doet heb je genoeg tijd om een broodje te halen hoor. *O*
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.

In schoolperiodes vast traject: Laan van nieuw blankenburg, Rozenburg - Anthony fokkerweg/ parmertierplein, Rotterdam.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31441
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen #3

Berichtdoor Suus » Ma 16 Sep 2013, 19:43

Milco schreef:Is een tijdhalte altijd een tijdhalte voor alle lijnen of zijn de tijdhaltes per buslijn bepaald? Weet iemand dat?

Verder: een tijdhalte moet te herkennen zijn aan een T en/of een plaatje van een klok op het haltebord, echter in Almere heb ik beide varianten nog nooit gezien. Iemand die hier meer van weet of zijn er nog andere dingen waar je een tijdhalte aan kunt herkennen?

Ja, onder de lijnen een rode sticker met daarop de tekst Meethalte.
Rame à l'approche

KM46
Berichten: 8036
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Korte vragen #3

Berichtdoor KM46 » Ma 16 Sep 2013, 19:48

En wat mag dit dan inhouden / betekenen?

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3251
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Korte vragen #3

Berichtdoor Aking » Ma 16 Sep 2013, 20:39

Als ik het goed heb moet de bus bij die halte wachten tot dienstregelingstijd...

Weet iemand trouwens waarom stel 953 op het "postspoor" bij Asd staat?
Op de cabinedeuren zaten iig mooie "Materieel niet inzetbaar" stickers, dus zo handig staat ie daar dan volgens mij niet...
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25076
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Korte vragen #3

Berichtdoor Daniel » Ma 16 Sep 2013, 21:10

Die is bestemd voor de herinstructie Mat'64, daartoe zijn her en der in het land wat V'tjes op de diverse standplaatsen neergezet.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Milco
Berichten: 3548
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Korte vragen #3

Berichtdoor Milco » Di 17 Sep 2013, 12:22

Volgens de website van Connexxion rijdt de Parkshuttle Rotterdam op afroep in de daluren. Wat houdt dat in? Bij de halte op een knop drukken om een busje te krijgen of wordt er iets anders mee bedoeld? En kan met de ov-chipkaart betaald worden?
Opleiding Planner Wegtransport behaald.
Oud-stagiair bij Connexxion Tours.
Administratief medewerker USG People.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 26-11-2016
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-11-2016

Gebruikersavatar
dylanwild94
Berichten: 2278
Lid geworden op: Vr 28 Jun 2013, 22:05
Locatie: rozenburg zh
Contact:

Re: Korte vragen #3

Berichtdoor dylanwild94 » Di 17 Sep 2013, 13:15

ja inderdaad op een knopje drukken en dan komt de bus. Ik heb geen idee de enige keer dat ik er in zat was hij nog gratis :mrgreen:
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.

In schoolperiodes vast traject: Laan van nieuw blankenburg, Rozenburg - Anthony fokkerweg/ parmertierplein, Rotterdam.

Karl
Berichten: 3635
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Korte vragen #3

Berichtdoor Karl » Di 17 Sep 2013, 13:20

Kan met chipkaart, kost een euro ofzo.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Dennenboom
Berichten: 399
Lid geworden op: Ma 30 Jan 2012, 21:23

Re: Korte vragen #3

Berichtdoor Dennenboom » Di 17 Sep 2013, 13:24

Weet iemand of er de laatste tijd nog iets gebeurd is met de Superbus?

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3251
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Korte vragen #3

Berichtdoor Aking » Di 17 Sep 2013, 14:33

Daniel schreef:Die is bestemd voor de herinstructie Mat'64, daartoe zijn her en der in het land wat V'tjes op de diverse standplaatsen neergezet.


Ah zo...

Maar is het dan statische herinstructie, of kunnen ze gewoon rijden maar mogen er enkel geen reizigers mee vervoerd worden ofzo?
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25076
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Korte vragen #3

Berichtdoor Daniel » Di 17 Sep 2013, 19:26

Die herinstructie is gewoon statisch ja. Normaal komen de machinisten daarvoor naar Amersfoort maar het programma daar zat met SLT en DDZ al vol, waardoor is gekozen om wat V'tjes neer te zetten op diverse standplaatsen.

De stellen zullen wel gewoon kunnen rijden, maar mogen het niet omdat ze een verlopen revisietermijn hebben.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #3

Berichtdoor Thom91 » Di 17 Sep 2013, 19:52

Bee schreef:
Milco schreef:Is een tijdhalte altijd een tijdhalte voor alle lijnen of zijn de tijdhaltes per buslijn bepaald? Weet iemand dat?

Verder: een tijdhalte moet te herkennen zijn aan een T en/of een plaatje van een klok op het haltebord, echter in Almere heb ik beide varianten nog nooit gezien. Iemand die hier meer van weet of zijn er nog andere dingen waar je een tijdhalte aan kunt herkennen?

Ja, onder de lijnen een rode sticker met daarop de tekst Meethalte.

Station Alkmaar is voor alle lijnen een meethalte. Heb er volgens mij ooit een foto van gemaakt maar kan hem niet terugvinden.
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Gertjan
Berichten: 301
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:30
Locatie: Zwijndrecht

Re: Korte vragen #3

Berichtdoor Gertjan » Wo 18 Sep 2013, 21:07

Daniel schreef:De stellen zullen wel gewoon kunnen rijden, maar mogen het niet omdat ze een verlopen revisietermijn hebben.

Nou, die 953 zit anders wel aan een kant goed in de prak :wink:
Most things are designed to be user friendly...
But nothing is ever designed to be idiot proof!

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: Korte vragen #3

Berichtdoor marlies » Do 19 Sep 2013, 12:47

Ik heb gister gereisd met een Dal Vrij dagkaart. Omdat ik in de spits terug moest heb ik rond 15.00 alvast stiekem in Amstel ingecheckt (ik kwam er met de metro doorheen op weg naar Amstelveen). De terugreis ben ik in Amsterdam Zuid ingestapt. Volgens mij heb ik dan dus het stuk tussen Amsterdam Zuid en Duivendrecht 'tegen de richting' ingereden. Met reizen op saldo of een papieren kaartje had dat denk ik niet gemogen, maar geldt die beperking ook met een dagkaart? Lijkt me niet, toch? Niet dat de kans groot was geweest dat ik gecontroleerd was op dat kleine stukje, maar toch.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Korte vragen #3

Berichtdoor deadlock » Do 19 Sep 2013, 13:17

In principe geldt die beperking ook voor deze kaarten maar de NS Twitterfabriek beweert wel eens van niet.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: Korte vragen #3

Berichtdoor marlies » Do 19 Sep 2013, 13:18

Ah, dank je. :)

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7691
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Korte vragen #3

Berichtdoor webguy » Do 19 Sep 2013, 13:56

deadlock schreef:In principe geldt die beperking ook voor deze kaarten maar de NS Twitterfabriek beweert wel eens van niet.

Maar hoe ga je dat controleren? Want als je incheckt en geldige route reist mag het. Mogelijk moet je wel ergens onpraktisch in en uit checken.
Reisinformatie/nerd

Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: Za 23 Jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Korte vragen #3

Berichtdoor Edwin » Wo 25 Sep 2013, 13:24

Weet iemand waarom er op de TBPs, wanneer alle stationsnamen ze op twee of drie regels passen ze allemaal te zien zijn en niet 'scrollen' (wat goed is) en wanneer het niet op alle regels past het maar op één regel scrollend wordt getoond ipv op twee of drie regels.
Remember to check-out with your ov-chipcard.

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7691
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Korte vragen #3

Berichtdoor webguy » Wo 25 Sep 2013, 13:29

Nooit gespecificeerd of zo gebouwd.
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Korte vragen #3

Berichtdoor deadlock » Wo 25 Sep 2013, 13:58

webguy schreef:
deadlock schreef:In principe geldt die beperking ook voor deze kaarten maar de NS Twitterfabriek beweert wel eens van niet.

Maar hoe ga je dat controleren? Want als je incheckt en geldige route reist mag het. Mogelijk moet je wel ergens onpraktisch in en uit checken.

De conducteur kan zien dat je tegen de incheckrichting inreist.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11115
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Korte vragen #3

Berichtdoor Meltrain » Wo 25 Sep 2013, 14:13

webguy schreef:Nooit gespecificeerd of zo gebouwd.

et zou welheelfijn zijn als daardan een update voor komt. :)
Het best zou zijn als de bovenste twee regels "vast" blijven staan en alleen de onderste regel scrollt. Op die manier kunnen de eerstvolgende 3/4 stations toch altijd getoond worden.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7691
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Korte vragen #3

Berichtdoor webguy » Wo 25 Sep 2013, 14:15

Ik heb geen flauw idee of het er komt, maar verwacht het maar niet morgen.
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: Korte vragen #3

Berichtdoor marlies » Wo 25 Sep 2013, 14:43

deadlock schreef:
webguy schreef:
deadlock schreef:In principe geldt die beperking ook voor deze kaarten maar de NS Twitterfabriek beweert wel eens van niet.

Maar hoe ga je dat controleren? Want als je incheckt en geldige route reist mag het. Mogelijk moet je wel ergens onpraktisch in en uit checken.

De conducteur kan zien dat je tegen de incheckrichting inreist.

Ik vind 't eigenlijk maar vreemd dat een dagkaart niet als netkaart geldt, eigenlijk. Of mag je met bijv. een SOV ook niet meer tegen de incheckrichting in reizen?

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3990
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen #3

Berichtdoor reisthijs » Wo 25 Sep 2013, 15:02

Formeel gezien gelden bij NS voor alle reizen met de OV-chipkaart dezelfde reisregels, om goed te kunnen registreren waar jij reist.

Ook met een Dal Vrij-abonnement bijvoorbeeld mag je officieel niet zomaar afwijken van van de toegestane reisroutes, ook al reis je gratis.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: Korte vragen #3

Berichtdoor marlies » Wo 25 Sep 2013, 15:13

Slechte zaak, als je 't mij vraagt. Voor een Dal Vrij valt er nog wat voor te zeggen, zo voorkom je dat iemand die in de spits terug moet gewoon niet tussendoor uit- en weer ingecheckt om de terugreis ook gratis te doen. Al denk ik niet dat dat nou echt heel veel zou voorkomen als 't wel mocht.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast