Korte vragen #3

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 3233
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Re: Korte vragen #3

Berichtdoor Ronald » Ma 30 Sep 2013, 17:47

Maar hoe kan de chauffeur dan zien dat er een SOV/abonnement op je chipkaart staat zodat je recht hebt op een gratis rit? Moet toch iets zijn met een zichtkaart of zo...

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: Korte vragen #3

Berichtdoor marlies » Ma 30 Sep 2013, 18:09

Hij zal je woord er voor moeten nemen. Ik gok dat dat in theorie steekproefsgewijs gecontroleerd wordt door controleteams met mobiele kaartlezers en in de praktijk niet.

Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: Za 23 Jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Korte vragen #3

Berichtdoor Edwin » Wo 02 Okt 2013, 10:39

Zijn de bussen van NS ter vervanging van de trien bij werkzaamheden altijd gratis of wordt daar gecontroleerd?
Remember to check-out with your ov-chipcard.

Gebruikersavatar
Tochjo
Berichten: 910
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 11:12

Re: Korte vragen #3

Berichtdoor Tochjo » Wo 02 Okt 2013, 10:43

Ook voor treinvervangend vervoer moet betaald worden. Dat daar niet altijd op wordt gecontroleerd, doet daar niet aan af.

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: Korte vragen #3

Berichtdoor marlies » Wo 02 Okt 2013, 10:51

Alleen zijn er zelden chip-paaltjes in de buurt van de plek waar de treinvervangende bussen vertrekken/aankomen. Als je hele reis verbusd is maakt dat het niet echt makkelijk om daadwerkelijk voor je reis te betalen als je op saldo reist. Betekent natuurlijk niet dat je zwart mag rijden, maar ja.

Heb ook wel gehad met Arriva (buslijn 350) dat we bij de Afsluitdijk vanuit de lijnbus konden overstappen op een extra ingezette touringcar voor mensen die rechtstreeks naar Leeuwarden moesten, omdat het druk was. Toen heb ik uitgecheckt en dus de helft van de reis gratis gehad, enkel en alleen omdat zij zo klantvriendelijk waren om extra materieel in te zetten waarmee ik ook nog eens eerder op mijn bestemming was. Maar ja, de touringcar was niet voorzien van chipapparatuur... Striktgenomen had ik denk ik niet moeten uitchecken en het achteraf met de klantenservice moeten regelen, maar kom op.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Korte vragen #3

Berichtdoor deadlock » Wo 02 Okt 2013, 10:58

Ik heb duizenden keren met treinvervangend busvervoer gereisd en nog nooit een kaartje daarvoor gekocht en nog nooit gecontroleerd op één keer na, vervangende bus bij Syntus.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7691
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Korte vragen #3

Berichtdoor webguy » Wo 02 Okt 2013, 11:19

marlies schreef:Alleen zijn er zelden chip-paaltjes in de buurt van de plek waar de treinvervangende bussen vertrekken/aankomen. Als je hele reis verbusd is maakt dat het niet echt makkelijk om daadwerkelijk voor je reis te betalen als je op saldo reist. Betekent natuurlijk niet dat je zwart mag rijden, maar ja.

Er wordt steeds vaker wel een mobiele OVC paal ingezet. Of die dan ook staat aan de kant waar de bussen staan is een volgende :P
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: Korte vragen #3

Berichtdoor marlies » Wo 02 Okt 2013, 11:52

Die heb ik nog nooit gezien, maar goede zaak mits ze ze inderdaad even op de goede plek neerzetten.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen #3

Berichtdoor Suus » Wo 02 Okt 2013, 12:15

Het hangt een beetje van de attentheid van de mensen die het busvervoer voorbereiden af. Op Amsterdam Zuid wordt op het busstation met een kettingslot een chippaal bevestigd bij de halte van de 300 bijvoorbeeld, maar tegelijkertijd worden op Station Diemen Zuid met afzetlint alle poortjes afgezet zodat je er niet door kan. Alleen: hoe kan ik in Diemen Zuid uitchecken als ik niet door de poortjes kan :?:
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9246
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Korte vragen #3

Berichtdoor Ardan » Wo 02 Okt 2013, 12:45

Ik heb twee maanden terug nog controle gehad in een bus bij geplande werkzaamheden, maar dat was dan ook voor het eerst in een miljoen ritten dat ik dat meemaakte. Bij calamiteitenbusvervoer roepen de chauffeurs echter vaak zat 'loop maar door hoor, het is al goed' als je een kaartje wil laten zien of vraagt waar je kunt inchecken.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: Korte vragen #3

Berichtdoor hauptbahnhof » Wo 02 Okt 2013, 13:13

Was dit vroeger toen er nog geen ov-chipkaart was ook zo?

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3991
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen #3

Berichtdoor reisthijs » Wo 02 Okt 2013, 13:33

Dit was vroeger ook al zo.
Wat ook best wel logisch is: het kost te veel tijd om iedereen te controleren, zeker bij calamiteiten, het belangrijkste is toch dat je die bussen zo snel mogelijk vol op weg kan sturen.

Daarnaast neem ik aan dat de meeste buschauffeurs weinig verstand hebben van NS-vervoerbewijzen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9073
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Korte vragen #3

Berichtdoor Michael » Wo 02 Okt 2013, 14:34

Bij de werkzaamheden in Enschede afgelopen zomer werd je op Drienerlo wel gecontroleerd voordat je de bus in wou stappen.
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11923
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Korte vragen #3

Berichtdoor Geert » Wo 02 Okt 2013, 15:43

reisthijs schreef:Dit was vroeger ook al zo.
Wat ook best wel logisch is: het kost te veel tijd om iedereen te controleren, zeker bij calamiteiten, het belangrijkste is toch dat je die bussen zo snel mogelijk vol op weg kan sturen.

Daarnaast neem ik aan dat de meeste buschauffeurs weinig verstand hebben van NS-vervoerbewijzen.

Er staat vaak wel (zeker op grotere stations) NS-personeel om eea in goede banen te leiden. Geplande businzet (waar het hier over gaat) is overigens ook niet echt een calamiteit volgens mij.

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: Korte vragen #3

Berichtdoor marlies » Wo 02 Okt 2013, 16:02

Vorig jaar was het bij de (ruimschoots van te voren geplande) stremming van Zwolle niet op orde in ieder geval. Het ov-chipdeel dus. De rest was goed geregeld. Maar heb geen mobiel paaltje gezien.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3991
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen #3

Berichtdoor reisthijs » Wo 02 Okt 2013, 16:09

Geert schreef:Er staat vaak wel (zeker op grotere stations) NS-personeel om eea in goede banen te leiden.
Zeker, maar die mensen hebben het meestal al druk genoeg met reizigers naar de juiste bussen te begeleiden. Als ze dan tussendoor ook nog eens alle kaartjes moeten gaan controleren... dat heb ik ze in Utrecht nog nooit zien doen.

Geert schreef:Geplande businzet (waar het hier over gaat) is overigens ook niet echt een calamiteit volgens mij.
Ik heb het óók over geplande businzet. Daarbij heb ik ook nog nooit controle gehad.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11923
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Korte vragen #3

Berichtdoor Geert » Wo 02 Okt 2013, 16:17

Nee, ik ook niet, maar dat neemt niet weg dat toegangscontrole in te plannen zou moeten zijn... Bij een ongeplande verstoring is het terecht dat alle aandacht eerst uitgaat naar het wegkrijgen van de reizigers.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #3

Berichtdoor Thom91 » Wo 02 Okt 2013, 17:05

De buschauffer zei tegen mij, kom maar zitten, en anders vertel ik die NS'ers wel dat ze de volgende keer dan maar een paal bij mijn bus moeten zetten.
Op de terugweg mocht ik zo instappen, de dichtstbijzijnde chippaal was 600 meter lopen vanaf de bushalte.
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: Korte vragen #3

Berichtdoor marlies » Wo 02 Okt 2013, 17:09

Da's natuurlijk leuk en aardig maar als onderweg een controleteam instapt kan 'ie zeggen wat 'ie wil maar krijg jij de boete en hij niet. Niet dat dat ooit gebeurt.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #3

Berichtdoor Thom91 » Wo 02 Okt 2013, 17:32

Ik wil de briefwissel met NS wel aangaan hoor :)
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: Korte vragen #3

Berichtdoor marlies » Wo 02 Okt 2013, 18:09

Het zou ook wel heel erg zijn als ze niet coulant zouden zijn in die situatie, maar striktgenomen.. :P

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7691
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Korte vragen #3

Berichtdoor webguy » Wo 02 Okt 2013, 20:14

Wacht maar, daar is ook een oplossing voor:

Oud-NS-medewerkers kunnen meedoen met BuitenDienst Max
"BuitenDienst" is actie om indirect personeel in te zetten als servicepersoneel bij werkzaamheden/evenementen.
Reisinformatie/nerd

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9530
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Korte vragen #3

Berichtdoor Wubbo » Wo 02 Okt 2013, 21:45

Er wordt wel eens gecontroleerd in treinvervangende bussen, zeker als het geplande inzet is. Bij calamiteiten zijn andere dingen inderdaad belangrijker.

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 1931
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Nootdorp
Contact:

Re: Korte vragen #3

Berichtdoor Gekko123 » Do 03 Okt 2013, 22:48

Bij geplande businzet bij het nachtnet is de controlekans nog groter, ik had juist bij mijn laatste ervaring met geplande businzet te maken met instapcontrole op de bus te Eindhoven.
Vaak te vinden op de volgende trajecten:
Den Haag Ypenburg - Utrecht
Utrecht - 's-Hertogenbosch
Utrecht - Zwolle
Zwolle - Almere

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4425
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Korte vragen #3

Berichtdoor JWM » Do 03 Okt 2013, 23:55

webguy schreef:Oud-NS-medewerkers kunnen meedoen met BuitenDienst Max
"BuitenDienst" is actie om indirect personeel in te zetten als servicepersoneel bij werkzaamheden/evenementen.


500 euro voor drie dagen werken?

:N


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten