Pagina 10 van 11

Re: Korte vragen #3

Geplaatst: ma 30 sep 2013, 17:47
door Ronald
Maar hoe kan de chauffeur dan zien dat er een SOV/abonnement op je chipkaart staat zodat je recht hebt op een gratis rit? Moet toch iets zijn met een zichtkaart of zo...

Re: Korte vragen #3

Geplaatst: ma 30 sep 2013, 18:09
door marlies
Hij zal je woord er voor moeten nemen. Ik gok dat dat in theorie steekproefsgewijs gecontroleerd wordt door controleteams met mobiele kaartlezers en in de praktijk niet.

Re: Korte vragen #3

Geplaatst: wo 02 okt 2013, 10:39
door Edwin
Zijn de bussen van NS ter vervanging van de trien bij werkzaamheden altijd gratis of wordt daar gecontroleerd?

Re: Korte vragen #3

Geplaatst: wo 02 okt 2013, 10:43
door Tochjo
Ook voor treinvervangend vervoer moet betaald worden. Dat daar niet altijd op wordt gecontroleerd, doet daar niet aan af.

Re: Korte vragen #3

Geplaatst: wo 02 okt 2013, 10:51
door marlies
Alleen zijn er zelden chip-paaltjes in de buurt van de plek waar de treinvervangende bussen vertrekken/aankomen. Als je hele reis verbusd is maakt dat het niet echt makkelijk om daadwerkelijk voor je reis te betalen als je op saldo reist. Betekent natuurlijk niet dat je zwart mag rijden, maar ja.

Heb ook wel gehad met Arriva (buslijn 350) dat we bij de Afsluitdijk vanuit de lijnbus konden overstappen op een extra ingezette touringcar voor mensen die rechtstreeks naar Leeuwarden moesten, omdat het druk was. Toen heb ik uitgecheckt en dus de helft van de reis gratis gehad, enkel en alleen omdat zij zo klantvriendelijk waren om extra materieel in te zetten waarmee ik ook nog eens eerder op mijn bestemming was. Maar ja, de touringcar was niet voorzien van chipapparatuur... Striktgenomen had ik denk ik niet moeten uitchecken en het achteraf met de klantenservice moeten regelen, maar kom op.

Re: Korte vragen #3

Geplaatst: wo 02 okt 2013, 10:58
door deadlock
Ik heb duizenden keren met treinvervangend busvervoer gereisd en nog nooit een kaartje daarvoor gekocht en nog nooit gecontroleerd op één keer na, vervangende bus bij Syntus.

Re: Korte vragen #3

Geplaatst: wo 02 okt 2013, 11:19
door webguy
marlies schreef:Alleen zijn er zelden chip-paaltjes in de buurt van de plek waar de treinvervangende bussen vertrekken/aankomen. Als je hele reis verbusd is maakt dat het niet echt makkelijk om daadwerkelijk voor je reis te betalen als je op saldo reist. Betekent natuurlijk niet dat je zwart mag rijden, maar ja.
Er wordt steeds vaker wel een mobiele OVC paal ingezet. Of die dan ook staat aan de kant waar de bussen staan is een volgende :P

Re: Korte vragen #3

Geplaatst: wo 02 okt 2013, 11:52
door marlies
Die heb ik nog nooit gezien, maar goede zaak mits ze ze inderdaad even op de goede plek neerzetten.

Re: Korte vragen #3

Geplaatst: wo 02 okt 2013, 12:15
door Suus
Het hangt een beetje van de attentheid van de mensen die het busvervoer voorbereiden af. Op Amsterdam Zuid wordt op het busstation met een kettingslot een chippaal bevestigd bij de halte van de 300 bijvoorbeeld, maar tegelijkertijd worden op Station Diemen Zuid met afzetlint alle poortjes afgezet zodat je er niet door kan. Alleen: hoe kan ik in Diemen Zuid uitchecken als ik niet door de poortjes kan :?:

Re: Korte vragen #3

Geplaatst: wo 02 okt 2013, 12:45
door Ardan
Ik heb twee maanden terug nog controle gehad in een bus bij geplande werkzaamheden, maar dat was dan ook voor het eerst in een miljoen ritten dat ik dat meemaakte. Bij calamiteitenbusvervoer roepen de chauffeurs echter vaak zat 'loop maar door hoor, het is al goed' als je een kaartje wil laten zien of vraagt waar je kunt inchecken.

Re: Korte vragen #3

Geplaatst: wo 02 okt 2013, 13:13
door hauptbahnhof
Was dit vroeger toen er nog geen ov-chipkaart was ook zo?

Re: Korte vragen #3

Geplaatst: wo 02 okt 2013, 13:33
door reisthijs
Dit was vroeger ook al zo.
Wat ook best wel logisch is: het kost te veel tijd om iedereen te controleren, zeker bij calamiteiten, het belangrijkste is toch dat je die bussen zo snel mogelijk vol op weg kan sturen.

Daarnaast neem ik aan dat de meeste buschauffeurs weinig verstand hebben van NS-vervoerbewijzen.

Re: Korte vragen #3

Geplaatst: wo 02 okt 2013, 14:34
door Michael
Bij de werkzaamheden in Enschede afgelopen zomer werd je op Drienerlo wel gecontroleerd voordat je de bus in wou stappen.

Re: Korte vragen #3

Geplaatst: wo 02 okt 2013, 15:43
door Geert
reisthijs schreef:Dit was vroeger ook al zo.
Wat ook best wel logisch is: het kost te veel tijd om iedereen te controleren, zeker bij calamiteiten, het belangrijkste is toch dat je die bussen zo snel mogelijk vol op weg kan sturen.

Daarnaast neem ik aan dat de meeste buschauffeurs weinig verstand hebben van NS-vervoerbewijzen.
Er staat vaak wel (zeker op grotere stations) NS-personeel om eea in goede banen te leiden. Geplande businzet (waar het hier over gaat) is overigens ook niet echt een calamiteit volgens mij.

Re: Korte vragen #3

Geplaatst: wo 02 okt 2013, 16:02
door marlies
Vorig jaar was het bij de (ruimschoots van te voren geplande) stremming van Zwolle niet op orde in ieder geval. Het ov-chipdeel dus. De rest was goed geregeld. Maar heb geen mobiel paaltje gezien.

Re: Korte vragen #3

Geplaatst: wo 02 okt 2013, 16:09
door reisthijs
Geert schreef:Er staat vaak wel (zeker op grotere stations) NS-personeel om eea in goede banen te leiden.
Zeker, maar die mensen hebben het meestal al druk genoeg met reizigers naar de juiste bussen te begeleiden. Als ze dan tussendoor ook nog eens alle kaartjes moeten gaan controleren... dat heb ik ze in Utrecht nog nooit zien doen.
Geert schreef:Geplande businzet (waar het hier over gaat) is overigens ook niet echt een calamiteit volgens mij.
Ik heb het óók over geplande businzet. Daarbij heb ik ook nog nooit controle gehad.

Re: Korte vragen #3

Geplaatst: wo 02 okt 2013, 16:17
door Geert
Nee, ik ook niet, maar dat neemt niet weg dat toegangscontrole in te plannen zou moeten zijn... Bij een ongeplande verstoring is het terecht dat alle aandacht eerst uitgaat naar het wegkrijgen van de reizigers.

Re: Korte vragen #3

Geplaatst: wo 02 okt 2013, 17:05
door Thom91
De buschauffer zei tegen mij, kom maar zitten, en anders vertel ik die NS'ers wel dat ze de volgende keer dan maar een paal bij mijn bus moeten zetten.
Op de terugweg mocht ik zo instappen, de dichtstbijzijnde chippaal was 600 meter lopen vanaf de bushalte.

Re: Korte vragen #3

Geplaatst: wo 02 okt 2013, 17:09
door marlies
Da's natuurlijk leuk en aardig maar als onderweg een controleteam instapt kan 'ie zeggen wat 'ie wil maar krijg jij de boete en hij niet. Niet dat dat ooit gebeurt.

Re: Korte vragen #3

Geplaatst: wo 02 okt 2013, 17:32
door Thom91
Ik wil de briefwissel met NS wel aangaan hoor :)

Re: Korte vragen #3

Geplaatst: wo 02 okt 2013, 18:09
door marlies
Het zou ook wel heel erg zijn als ze niet coulant zouden zijn in die situatie, maar striktgenomen.. :P

Re: Korte vragen #3

Geplaatst: wo 02 okt 2013, 20:14
door webguy
Wacht maar, daar is ook een oplossing voor:

Oud-NS-medewerkers kunnen meedoen met BuitenDienst Max
"BuitenDienst" is actie om indirect personeel in te zetten als servicepersoneel bij werkzaamheden/evenementen.

Re: Korte vragen #3

Geplaatst: wo 02 okt 2013, 21:45
door Wubbo
Er wordt wel eens gecontroleerd in treinvervangende bussen, zeker als het geplande inzet is. Bij calamiteiten zijn andere dingen inderdaad belangrijker.

Re: Korte vragen #3

Geplaatst: do 03 okt 2013, 22:48
door Gekko123
Bij geplande businzet bij het nachtnet is de controlekans nog groter, ik had juist bij mijn laatste ervaring met geplande businzet te maken met instapcontrole op de bus te Eindhoven.

Re: Korte vragen #3

Geplaatst: do 03 okt 2013, 23:55
door JWM
webguy schreef:Oud-NS-medewerkers kunnen meedoen met BuitenDienst Max
"BuitenDienst" is actie om indirect personeel in te zetten als servicepersoneel bij werkzaamheden/evenementen.
500 euro voor drie dagen werken?

:N