Korte vragen #3

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Tochjo
Berichten: 911
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 11:12

Re: Korte vragen #2

Berichtdoor Tochjo » Zo 21 Jul 2013, 10:40

Volgens mij gaat het om het seinbeeld dubbel geel, dat op deze pagina herhaaldelijk wordt genoemd. Hoog groen is de naam voor het seinbeeld van een hooggeplaatst sein dat groen licht uitstraalt, en laag groen de naam voor het seinbeeld van een dwergsein dat groen licht uitstraalt.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11929
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Korte vragen #2

Berichtdoor Geert » Zo 21 Jul 2013, 13:51

Lichtseinen met 4 lampen waren inderdaad bedoeld om dubbel geel te kunnen tonen. Deze seinen komen op meer plekken voor, toevallig zag ik er vorige week eentje staan bij Vlaardingen West. De onderste lamp was afgeplakt met een zwart plaatje.

Klaasje
Berichten: 5989
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Korte vragen #2

Berichtdoor Klaasje » Zo 21 Jul 2013, 16:46

Dubbel geel had als remopdracht om af te remmen naar de halve dienstregelingssnelheid voor het volgende sein omdat daarachter een korte remweg zit. Door het onderscheid tussen verschillende maximumsnelheden was dat lastig te implementeren met de ATB. Denk aan reizigers met 140 km/h en goederen met 80 km/h.

Toen heeft men ervoor gekozen om op basis van snelheden remopdrachten te geven bij een korte remweg. Dat is een wat makkelijker te implenteren oplossing. Er wordt dan een geel met een wel of niet knipperende 4,6 of 8 gegeven. Die remopdracht is goed te implementeren in de ATB. Een nadeel is wel dat vanaf het volgende sein de remweg van de slechtst beremde trein telt tot aan het volgende sein. Dat betekent dus 600 meter van geel naar rood bij 60 km/h terwijl de meeste reizigerstreinen dat ook wel in 200 meter lukt. Met dubbel geel kan dat iets mooier opgelost worden.

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9086
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Korte vragen #2

Berichtdoor Michael » Zo 21 Jul 2013, 17:14

Dank voor de info.
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Gebruikersavatar
dylanwild94
Berichten: 2291
Lid geworden op: Vr 28 Jun 2013, 22:05
Locatie: rozenburg zh
Contact:

Re: Korte vragen #2

Berichtdoor dylanwild94 » Di 23 Jul 2013, 13:40

ik zag deze bus 19 juli j.l. in delft op de kreekelpolderweg.
Afbeelding
wie weet meer van deze bus en van wie deze bus geweest c.q. nu van.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.

In schoolperiodes vast traject: Laan van nieuw blankenburg, Rozenburg - Anthony fokkerweg/ parmertierplein, Rotterdam.

lint41
Berichten: 421
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2008, 19:49

Re: Korte vragen #2

Berichtdoor lint41 » Di 23 Jul 2013, 14:00

Dat is de Connexxion 1902, VDL Kusters Parade gebouwd voor stadsdienst Lelystad maar heeft daar (bijna) niet gereden. Bus is daarna gaan zwerven, en rijdt nu waarschijnlijk voor CTS (Connexxion Taxi Services). Bus is i.i.g. niet verkocht, want er is via https://ovi.rdw.nl/ geen nieuwe tenaamstelling sinds 2005.

Gebruikersavatar
dylanwild94
Berichten: 2291
Lid geworden op: Vr 28 Jun 2013, 22:05
Locatie: rozenburg zh
Contact:

Re: Korte vragen #2

Berichtdoor dylanwild94 » Di 23 Jul 2013, 14:07

lint41 schreef:Dat is de Connexxion 1902, VDL Kusters Parade gebouwd voor stadsdienst Lelystad maar heeft daar (bijna) niet gereden. Bus is daarna gaan zwerven, en rijdt nu waarschijnlijk voor CTS (Connexxion Taxi Services). Bus is i.i.g. niet verkocht, want er is via https://ovi.rdw.nl/ geen nieuwe tenaamstelling sinds 2005.
bedankt is in iedergeval geen ov-bus meer
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.

In schoolperiodes vast traject: Laan van nieuw blankenburg, Rozenburg - Anthony fokkerweg/ parmertierplein, Rotterdam.

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2380
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: Korte vragen #2

Berichtdoor Mr-W » Wo 24 Jul 2013, 11:20

Wordt de stoptrein Rsd - Puurs sL2500 tussen 26 juli en 29 juli versterkt vanwege Tomorrowland in Boom ?
Zoja wat voor materieel wordt er dan gebruikt ?
Rijden er extra treinen vanwege Tomorrowland, of moet iedereen op zaterdag en zondag met de bus ?
Ik ga zelf niet naar Tomorrowland(wil ik later wel naartoe ),ik ben gewoon nieuwsgierig hoe de NMBS en De Lijn evenementenvervoer aanpakken.

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 4059
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: Korte vragen #2

Berichtdoor Etienne » Wo 24 Jul 2013, 17:08

3e jaars student Geodesie / Geo-Informatie

Mijn website: http://busseninnederland.weebly.com.

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2380
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: Korte vragen #2

Berichtdoor Mr-W » Wo 24 Jul 2013, 20:30

Vind het opvallend dat Lijn 460 Brussel Noord - Boom Markt en Lijn 461 Brussel Noord - Boom Markt niet in het overzicht staan want vanuit Brussel is dit waarschijnlijk de snelste verbinding, waarschijnlijk noemt De Lijn deze lijnen niet in het overzicht omdat ze het vervoer van zeer grote vervoerstromen over lange afstand niet aan kan,zeker niet met het gebruikelijke materieel (Jonckheere Transit) . Zie ook in het overzicht dat er dus op zaterdag en zondag geen (extra)treinen rijden en dus iedereen dus de bus moet gebruiken. (trein Antwerpen-Boom-Puurs rijdt niet in het weekend).

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 3238
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Re: Korte vragen #2

Berichtdoor Ronald » Wo 24 Jul 2013, 23:21

Weet iemand of er in Frankrijk regionale dagkaarten bestaan? Bijvoorbeeld voor Nord-Pas-de-Calais/regio Lille?
Voor Lotharingen weet ik dat in het weekend een kaart is (SaarLorLux-ticket), maar voor andere regio's kan ik het op de website van TER niet echt vinden.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11134
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Korte vragen #3

Berichtdoor Meltrain » Ma 05 Aug 2013, 11:32

Weet iemand hoe duur een enkele reis Grens - Aachen kost?
En als je in Nederland op een SOV rijdt, moet je dan in Heerlen uitchecken bij NS en dan vervolgens zonder incheck in de Euregiobahn stappen?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31489
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen #3

Berichtdoor Suus » Ma 05 Aug 2013, 12:41

Retour is 7,20, enkele reis zal dan wel 3,60 zijn of iets in die trant. Houd er rekening mee dat er tot 1 september geen treinen maar bussen rijden tussen Heerlen en Aachen wegens de bouw van een geluidsscherm.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3997
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen #3

Berichtdoor reisthijs » Ma 05 Aug 2013, 13:46

Meltrain schreef:En als je in Nederland op een SOV rijdt, moet je dan in Heerlen uitchecken bij NS en dan vervolgens zonder incheck in de Euregiobahn stappen?
Je moet helemaal nergens uitchecken, want als je een internationale reis maakt hoef je niet in te checken.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

KM46
Berichten: 8062
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Korte vragen #3

Berichtdoor KM46 » Ma 05 Aug 2013, 14:11

En hoe controleert men dan op een al dan niet geldig vervoersbewijs?

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3997
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen #3

Berichtdoor reisthijs » Ma 05 Aug 2013, 14:18

Gewoon de chipkaart scannen? Dan zien ze of je een geldig abonnement hebt.

Uiteraard moet je daarbij wel een geldig kaartje vanaf de grens tot je eindbestemming kunnen tonen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

KM46
Berichten: 8062
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Korte vragen #3

Berichtdoor KM46 » Ma 05 Aug 2013, 14:23

Kan dit dan ook als je reist op saldo?

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3997
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen #3

Berichtdoor reisthijs » Ma 05 Aug 2013, 14:36

Nee, want je kan niet op saldo reizen zonder in- en uit te checken. Als je met een kortingsabonnement de grens over wilt moet je een kaartje met korting kopen.

Hoe het allemaal precies zit kan je hier verder lezen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

KM46
Berichten: 8062
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Korte vragen #3

Berichtdoor KM46 » Ma 05 Aug 2013, 19:36

Bedankt. Dat zocht ik :wink: .

Milco
Berichten: 3564
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Korte vragen #3

Berichtdoor Milco » Di 06 Aug 2013, 00:02

Ik zie diverse oude foto's van Connexxion Twents-bussen 8967 t/m 8976, die voorheen gewone groene kleuren hadden en dus pas later de huidige Twents-rode kleur kregen. Weet iemand waarom ze groen waren? Waren ze eigenlijk voor een andere concessie besteld?

En nog een vraag: als je met een ov-chipkaart reist, en je wilt met een buitenlandse trein in Nederland reizen, hoe moet je dan in- en uitchecken? En hoe zit het met stations waar alleen buitenlandse treinen stoppen, zoals Eygelshoven Markt en Eijsden?
Opleiding Planner Wegtransport behaald.
Oud-stagiair bij Connexxion Tours.
Administratief medewerker USG People.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 26-11-2016
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-11-2016

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25103
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Korte vragen #3

Berichtdoor Daniel » Di 06 Aug 2013, 06:36

Die bussen waren gewoon groen omdat totaalreclames op die bussen zouden komen. Later heeft men voor de herkenbaarheid de kop rood geplakt omdat de reclame alleen op zij- en achterkant kwam.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 1461
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #3

Berichtdoor marvinkok » Di 06 Aug 2013, 08:07

En een aantal daarvan hebben inmiddels rood gespoten kopdelen.

bjorn keith
Berichten: 219
Lid geworden op: Vr 25 Mei 2012, 18:23
Contact:

Re: Korte vragen #3

Berichtdoor bjorn keith » Za 10 Aug 2013, 14:41

Weet iemand toevallig of je met de buzzer van Connexxion ook in lijn 52 van Ede naar Arnhem mag? Aangezien deze lijn door Breng en Syntus word gereden.

Gebruikersavatar
BrengMe
Berichten: 1378
Lid geworden op: Za 04 Aug 2012, 22:02
Locatie: Arnhem

Re: Korte vragen #3

Berichtdoor BrengMe » Za 10 Aug 2013, 17:04

Ja, maar alleen in de bussen van Breng. In de bussen van Syntus is hij niet geldig.
---

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 3238
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Re: Korte vragen #3

Berichtdoor Ronald » Za 10 Aug 2013, 19:17

Milco schreef:En nog een vraag: als je met een ov-chipkaart reist, en je wilt met een buitenlandse trein in Nederland reizen, hoe moet je dan in- en uitchecken? En hoe zit het met stations waar alleen buitenlandse treinen stoppen, zoals Eygelshoven Markt en Eijsden?


Theoretisch mag je met reizen-op-saldo (of een ander chipkaartproduct dat bij NS geldig is) naar Eygelshoven Markt, Eijsden, Enschede De Eschmarke en Glanerbrug reizen. Deze stations vallen namelijk gewoon onder het NS-tarief. Enschede De Eschmarke en Glanerbrug hebben echter geen CiCo's (Eijsden en Eygelshoven Markt weet ik niet), dus praktisch kan het niet. Helaas is dit nergens bekendgemaakt. Zou het aantal reizigers van/naar deze stations dusdanig klein zijn dat nog nooit iemand daar een probleem mee heeft gehad?

Dan heb je nog Landgraaf, dat is een geval apart. Als je in/uitcheckt bij Veolia, mag je volgens mij niet de trein Heerlen-Aachen gebruiken. Die zou je alleen mogen gebruiken als je bij NS in-/uitcheckt. Alleen zal Landgraaf waarschijnlijk geen NS-CiCo's hebben...


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten