Lelystad Enkhuizen verbinding.

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Lelystad Enkhuizen verbinding.

Bericht door Milco »

Sinds wij het hier hebben over dat dit verhaal (mogelijk) onzin is, zie ik geen berichten meer van Zelfstandiger... Toeval? :')
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 376
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Lelystad Enkhuizen verbinding.

Bericht door Bartjk »

NintendoC schreef:Het idee voor een verbinding tussen Lelystad en Enkhuizen vind ik helemaal geen slecht idee. Alleen wordt het nu allemaal vaag door de niet zo handige opmerkingen van Zelfstandiger.

Als je een dergelijke verbinding gaat opzetten, zul je beter kunnen samenwerken met een vervoerder die in dat gebied rijdt.
Ik weet niet of dat Arriva of Connexxion is, maar ga eens met hen praten. Wie weet zijn hun wel geïnteresseerd in deze lijn, en willen ze je toelaten in je concessiegebied, mits je bijvoorbeeld een gedeelte van de winst aan hen geeft.

Wanneer je van dat soort firma's groen licht heb, en je hebt een goed ontwikkeld bedrijfsplan/marketingplan moet je met de provincie/gemeentes gaan praten om subsidie los te peuteren, omdat ik vrees dat de prijs voor een kaartje zonder subsidie te hoog zal zijn. Om subsidie te krijgen moet je de provincie/gemeentes wel wat bieden. Waarom zouden ze jou subsidie moeten geven? Je moet van regionaal belang zijn.
Het zal voor het grootste deel arriva zijn. Het concessiegebied van stadsdienst lelystad loopt nl. tot het einde van de dijk. Vanaf daar moet je met connexxion praten (NHN)
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Lelystad Enkhuizen verbinding.

Bericht door Michael 1988 »

Het is wel iets wat in februari al voor gespreksvoer heeft gezorgd. Maar of het "bedrijf" van Zelfstandiger een van de bedrijven zal zijn waar de provincies en gemeentes een gesprek mee hebben gevoerd, lijkt ook mij erg sterk. Overigens toen ik de titel las dacht ik wel aan onderstaand artikel.
___________________________________________________________________________________________
Mogelijk proef met bus van Enkhuizen naar Lelystad
Gepubliceerd 9 februari 2013 20:34 | Laatste update 11 februari 2013 10:35

ENKHUIZEN - Er wordt mogelijk een proef gedaan met een buslijn tussen Enkhuizen en Lelystad. Dit voorjaar zijn hierover besprekingen tussen onder meer de provincie, de gemeenten Enkhuizen en Lelystad en vervoersbedrijven.

Lees verder
___________________________________________________________________________________________
Wel zag ik weer in een ander artikel van de website van de Christenunie, afdeling Enkhuizen (link) het volgend stukje:
Dit heeft er in geresulteerd dat er binnenkort gezamenlijke brainstormsessie(s) word(t)(en) gestart met vertegenwoordigers van bovengenoemde partijen. Tevens schuiven Connexxion, Arriva en Taxi Enkhuizen aan bij deze sessies. ...
Maar omdat er niet meer informatie bekend is vanuit Zelfstandiger en naast een aantal artikelen van februari en daarvoor niet meer info aanwezig is op google (voor zover ik kon zien), zet ik momenteel ook mijn vraagtekens hierover. Maar er zijn dus wel al in het voorjaar gesprekken geweest met bedrijven, waaronder dus een ander bedrijf dan een bestaand OV-bedrijf.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Lelystad Enkhuizen verbinding.

Bericht door isadora »

Michael 1988 schreef:Overigens toen ik de titel las dacht ik wel aan onderstaand artikel.
___________________________________________________________________________________________
Mogelijk proef met bus van Enkhuizen naar Lelystad
Gepubliceerd 9 februari 2013 20:34 | Laatste update 11 februari 2013 10:35
.....................
Zie:
http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.p ... 54#p265611 ;)
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Lelystad Enkhuizen verbinding.

Bericht door Michael 1988 »

Overheen gelezen :oops:
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Lelystad Enkhuizen verbinding.

Bericht door Statler Rail »

Het is verboden openbaar vervoer te verrichten zonder concessie, tenzij er een ontheffing ex de Wet Personenvervoer 2000 is verleend. Die ontheffing mag alleen verleend worden als de verbinding geen subsidie krijgt.

Maar voordat je openbaar vervoer mag verrichten moet je ook diverse vergunningen aanvragen en bepaalde examens afleggen bij het Ministerie. Het is dus niet zo dat je denkt: hé, ik huur of koop een bus, ik regel een paar sponsors en ga een busverbinding aanbieden. Om nog maar te zwijgen wat voor gedoe het is om te kunnen deelnemen aan de OV-chipkaart. Daar moet je eerst voor geaccrediteerd worden.

Overigens is het traject Enkhuizen-Lelystad alleen in concessie vergeven voor één scholierenverbinding Wervershoof-Enkhuizen-Lelystad, met aansluiting op de bus naar een streng-gerefomeerde school in Kampen.

Ik denk dat Zelfstandiger het wél serieus bedoelde, maar geen ervaring heeft in het OV en dus ook niet wist dat zoiets niet een kwestie is van een paar gesprekken met provincie, gemeente en vervoerders inplannen, maar een uitgebreide en kostbare voorbereiding kost.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Lelystad Enkhuizen verbinding.

Bericht door Vinny »

Je kunt natuurlijk ook onder een parapluie van Arriva of Connexxion werken. In Amersfoort worden de daluren van lijn 19 op die manier opgevuld. De buschauffeur zei zelf tegen mij dat hij zelfstandig ondernemer was. Nou ja, of hij schept op, dat kan natuurlijk. Hij had zijn voertuig en chipkaartapperatuur bij Connexxion geleased. Heel interessante constructie.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Lelystad Enkhuizen verbinding.

Bericht door IC140 »

In België is het hele busvervoer op die manier georganiseerd. De Lijn bepaalt wat er gereden moet worden en koopt ritten bij lokale busboeren. Dit zijn soms grote organisaties met tientallen bussen, maar kunnen uiteraard ook ZZP-ers met één bus zijn, als zij het voor minder geld doen.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Lelystad Enkhuizen verbinding.

Bericht door dylanwild94 »

dan hebben we toch over pachters :?:
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Lelystad Enkhuizen verbinding.

Bericht door Suus »

Ja, pachters ja. Het komt in Nederland ook wel voor, maar in beperkte mate. In Nederland heb je o.a. TCR en Van Oeveren die op die manier actief zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Lelystad Enkhuizen verbinding.

Bericht door Klaasje »

Statler Rail schreef:Overigens is het traject Enkhuizen-Lelystad alleen in concessie vergeven voor één scholierenverbinding Wervershoof-Enkhuizen-Lelystad, met aansluiting op de bus naar een streng-gerefomeerde school in Kampen.
Als structurele verbinding zit ie ook in de stadsconcessie van Lelystad.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Lelystad Enkhuizen verbinding.

Bericht door Statler Rail »

:idea: Dit voorjaar werd de lijn genoemd bij een vraag in de Nota van Inlichtingen van de concessie IJsselmond:

Vraag: Er loopt een onderzoek naar een verbinding Lelystad-Enkhuizen. Wij hebben begrepen dat Lelystad zich op het standpunt stelt dat deze lijn een streeklijn is. Gaat, als deze verbinding er daadwerkelijk komt, een dergelijke lijn onderdeel vormen van de concessie Ijsselmond?

Antwoord: De huidige scholierenlijn op dit traject maakt onderdeel uit van de Concessie Noord-Holland-Noord van de provincie Noord-Holland. In het geval dat in onderling overleg toch besloten wordt deze lijn tot de Concessie IJsselmond te rekenen dan geldt de meerwerkregeling.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Lelystad Enkhuizen verbinding.

Bericht door dylanwild94 »

Statler Rail schreef::idea: Dit voorjaar werd de lijn genoemd bij een vraag in de Nota van Inlichtingen van de concessie IJsselmond:

Vraag: Er loopt een onderzoek naar een verbinding Lelystad-Enkhuizen. Wij hebben begrepen dat Lelystad zich op het standpunt stelt dat deze lijn een streeklijn is. Gaat, als deze verbinding er daadwerkelijk komt, een dergelijke lijn onderdeel vormen van de concessie Ijsselmond?

Antwoord: De huidige scholierenlijn op dit traject maakt onderdeel uit van de Concessie Noord-Holland-Noord van de provincie Noord-Holland. In het geval dat in onderling overleg toch besloten wordt deze lijn tot de Concessie IJsselmond te rekenen dan geldt de meerwerkregeling.
en wat houd dat dik gedrukte precies in :?:
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Lelystad Enkhuizen verbinding.

Bericht door Statler Rail »

Bij concessies geldt een meerwerk- en minderwerk-tarief. Dat is het tarief waarvoor de concessieverlener extra ritten kan inkopen (meerwerk) of waarmee de exploitatiebijdrage verlaagd wordt indien ritten geschrapt worden (minderwerk).

Zo uit mijn hoofd is de meerwerkregeling van IJsselmond dat meerwerk voor 80% (ivm schaalvoordelen) van de DRU-prijs wordt vergoed. Dus dat zou dan 110 euro x 80% zijn, oftewel 88 euro per DRU.

Een uursdienst Lelystad-Enkhuizen v.v. op ma t/m vr overdag is ongeveer 3000 DRU, dus bij een meerwerktarief van 88 euro zou dat op een prijs van 264.000 euro per jaar komen. Let wel, dat is dus met de meerwerkregeling. Als je de lijn gewoon zou aanbesteden (of meenemen in een aanbesteding) komt je op een hogere DRU-prijs uit, waarschijnlijk iets boven de 100 euro per DRU.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Lelystad Enkhuizen verbinding.

Bericht door Vinny »

Je gaat denk ik uit van een uursdienst. Zelfstandiger had het over 2x per uur rijden en ook een dienstregeling 's avonds en in het weekend handhaven. Dan wordt het natuurlijk snel flink duurder ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Lelystad Enkhuizen verbinding.

Bericht door lint41 »

Ik neem aan dat de concessiehouder meerwerk ook kan weigeren? Want anders zou het voor de verlener wel erg makkelijk zijn om te weinig DRU aan te besteden, en het dan aan te vullen met goedkopere DRU's onder het mom van meerwerk.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Lelystad Enkhuizen verbinding.

Bericht door hidihi »

Statler Rail schreef:Het is verboden openbaar vervoer te verrichten zonder concessie, tenzij er een ontheffing ex de Wet Personenvervoer 2000 is verleend. Die ontheffing mag alleen verleend worden als de verbinding geen subsidie krijgt.

Maar voordat je openbaar vervoer mag verrichten moet je ook diverse vergunningen aanvragen en bepaalde examens afleggen bij het Ministerie. Het is dus niet zo dat je denkt: hé, ik huur of koop een bus, ik regel een paar sponsors en ga een busverbinding aanbieden. Om nog maar te zwijgen wat voor gedoe het is om te kunnen deelnemen aan de OV-chipkaart. Daar moet je eerst voor geaccrediteerd worden.

Overigens is het traject Enkhuizen-Lelystad alleen in concessie vergeven voor één scholierenverbinding Wervershoof-Enkhuizen-Lelystad, met aansluiting op de bus naar een streng-gerefomeerde school in Kampen.

Ik denk dat Zelfstandiger het wél serieus bedoelde, maar geen ervaring heeft in het OV en dus ook niet wist dat zoiets niet een kwestie is van een paar gesprekken met provincie, gemeente en vervoerders inplannen, maar een uitgebreide en kostbare voorbereiding kost.
Schepen, 8 persoonsbusjes en toch ook vliegtuigen waren vrijgesteld van deze regel(net zoals internationaal openbaarvervoer)? Dus onze vriend "zelfstandiger" zou in theorie toch met 8 persoonsbusjes kunnen rijden zonder een ontheffing aan te hoeven vragen? Ik geloof natuurlijk niet in zijn plannen maar in theorie zijn er wel manieren te bedenken om de PW2000 te omzeilen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten