'Gevaar door nieuwe gespreksregels op spoor'

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

'Gevaar door nieuwe gespreksregels op spoor'

Berichtdoor Daniel » Vr 02 Aug 2013, 08:01

'Gevaar door nieuwe gespreksregels op spoor'
Geplaatst op: vrijdag 2 augustus 2013 08:00
Laatst bijgewerkt: vrijdag 2 augustus 2013 08:01


De nieuwe communicatieregels, waaraan machinisten en treindienstleiders van de Nederlandse Spoorwegen zich sinds vorig jaar moeten houden, zouden zorgen voor onveilige situaties.
De medewerkers van de NS moeten nu volgens de gespreksregels het NATO-alfabet aanhouden. Spoor 14b wordt dan uitgesproken als spoor één-vier-Bravo. Volgens de medewerkers zorgt dit regelmatig voor problemen. Zo wordt als voorbeeld een incident beschreven, waarbij ambulancebroeders tussen spoor één en spoor twee stonden, terwijl zij op spoor twaalf hadden moeten staan.
Lees verder | Dossier ProRail | Meer nieuws over ProRail
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9095
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

‘Gevaarlijke situatie op spoor bij Vught door communicatie

Berichtdoor Michael » Vr 02 Aug 2013, 14:06

‘Gevaarlijke situatie op spoor bij Vught door nieuwe manier communiceren NS’

VUGHT - Treindienstleiders van ProRail verzetten zich tegen de gespreksvoorschriften waarmee ze sinds vorig jaar met de machinisten van de NS moeten communiceren. De militair aandoende spellingsmethode zou tot spraakverwarring, lange gesprekken en gevaarlijke situaties op het spoor leiden. Een van die situaties vond volgens de treindienstleiders op donderdag 20 september 2012 plaats op de spoorwegovergang aan de Helvoirtseweg in Vught.

Lees verder op: http://www.omroepbrabant.nl/?news/19732 ... 80%99.aspx
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

avl
Berichten: 1452
Lid geworden op: Ma 20 Jun 2011, 00:38

Re: ‘Gevaarlijke situatie op spoor bij Vught door communicat

Berichtdoor avl » Vr 02 Aug 2013, 14:22

Hoort bij dit item
samenvoegen?

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: 'Gevaar door nieuwe gespreksregels op spoor'

Berichtdoor Geert » Vr 02 Aug 2013, 14:55

Samengevoegd

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11160
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: 'Gevaar door nieuwe gespreksregels op spoor'

Berichtdoor Meltrain » Zo 04 Aug 2013, 18:51

Lekker handig dus. :roll:
Ik hoorde vanmiddag ook de HC omroepen met het verzoek of de machinist van trein één-zeven-vijf-nul zich kon melden op de porto.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 3247
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Re: 'Gevaar door nieuwe gespreksregels op spoor'

Berichtdoor Ronald » Zo 04 Aug 2013, 19:55

Als je "zeventienhonderdvijftig" zegt kan dat 1750 of 17150 zijn. In dit geval wel weer handig dus.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: 'Gevaar door nieuwe gespreksregels op spoor'

Berichtdoor Suus » Zo 04 Aug 2013, 20:12

Dat wordt ook wel de zeventien-vijftig genoemd. En de aansluitende trein de een-zestien-vijftig.
Rame à l'approche

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: 'Gevaar door nieuwe gespreksregels op spoor'

Berichtdoor iljitsch » Zo 04 Aug 2013, 20:24

Omdat in het Nederlands de cijfers omgedraaid worden bij het uitspreken van getallen tussen de 12 (nouja, 14) en 100 maak je zo snel fouten. Op de radio vertelde een woordvoerder van Prorail (of NS) dat er door het gebruik van losse cijfers minder fouten gemaakt werden.

Maar voor sporen die immers maar tot 16 ofzo gaan lijkt me dit toch wat overdreven, en het gebruik van "over" helemaal.

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7694
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: 'Gevaar door nieuwe gespreksregels op spoor'

Berichtdoor webguy » Zo 04 Aug 2013, 20:36

Nijmegen niet vergeten he - Spoor 35.
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: 'Gevaar door nieuwe gespreksregels op spoor'

Berichtdoor Suus » Zo 04 Aug 2013, 21:53

Ik dacht dat Eindhoven door de verbouwing ook tijdelijk een perron met een exotisch hoog spoornummer zou krijgen, maar het blijkt gewoon spoor 18 te gaan heten :')
Rame à l'approche

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9565
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: 'Gevaar door nieuwe gespreksregels op spoor'

Berichtdoor Wubbo » Zo 04 Aug 2013, 22:03

Ben benieuwd hoe ze dat gaan doen dan, want spoor 18 blijft ook (deels) in dienst. Het perron komt aan spoor 34.

Ook voor de huidige gespreksdiscipline was er al een standaard waarop treinnummers worden uitgesproken. Al was die niet zo eenduidig als nu, je zal een spoorman/vrouw nooit trein elf-zes-vijftig horen zeggen, dat is altijd een-zestien-vijftig. Of een-een-zes-vijf-nul zoveel duidelijker is weet ik ook niet, ik vind het zelf lastiger maar daar zit natuurlijk een gewenningskwestie in.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: 'Gevaar door nieuwe gespreksregels op spoor'

Berichtdoor Daniel » Zo 04 Aug 2013, 22:21

Wubbo schreef:Ben benieuwd hoe ze dat gaan doen dan, want spoor 18 blijft ook (deels) in dienst. Het perron komt aan spoor 34.

Welk spoor mag dat dan zijn, op sporenplan.nl kom ik in Eindhoven nergens een spoor 34 tegen. In de omgeving van spoor 18 ligt nog wel een spoor 35b.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

dennistd
Berichten: 1385
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: 'Gevaar door nieuwe gespreksregels op spoor'

Berichtdoor dennistd » Zo 04 Aug 2013, 22:37

Spoor 34 ligt bij het PTT-perron
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: 'Gevaar door nieuwe gespreksregels op spoor'

Berichtdoor iljitsch » Zo 04 Aug 2013, 22:48

Wubbo schreef:je zal een spoorman/vrouw nooit trein elf-zes-vijftig horen zeggen, dat is altijd een-zestien-vijftig. Of een-een-zes-vijf-nul zoveel duidelijker is weet ik ook niet, ik vind het zelf lastiger maar daar zit natuurlijk een gewenningskwestie in.

Ik heb zelf met telefoonnummers dat als mensen ze "verkeerd" oplezen dat erg lastig is. Probeer maar eens "eenendertig-elf-nul-tien". Dan is "drie-elf-tien-tien" een stuk beter. "Drie-een-een-een-nul-een-nul" lijkt me tamelijk onhandig, maar gelukkig zijn treinserienummers niet zo lang. Als ze dat wel zouden zijn zouden ze in elk geval meer dan twee keer hetzelfde cijfer moeten zien te voorkomen. In de luchtvaart gebruiken ze ook geen nummers langer dan vier cijfers als ik me niet vergis, maar dan wel eventueel voorafgegaan door een bedrijfscode van twee of drie letters.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: 'Gevaar door nieuwe gespreksregels op spoor'

Berichtdoor Daniel » Zo 04 Aug 2013, 22:51

Ah gevonden, alleen voor kopmakende treinen uit de richting Boxtel dan neem ik aan? Aan de andere kant van het station kan je vanaf dat spoor immers nergens heen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Justin
Berichten: 4164
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:14

Re: 'Gevaar door nieuwe gespreksregels op spoor'

Berichtdoor Justin » Ma 05 Aug 2013, 14:56

iljitsch schreef:
Wubbo schreef:je zal een spoorman/vrouw nooit trein elf-zes-vijftig horen zeggen, dat is altijd een-zestien-vijftig. Of een-een-zes-vijf-nul zoveel duidelijker is weet ik ook niet, ik vind het zelf lastiger maar daar zit natuurlijk een gewenningskwestie in.

Ik heb zelf met telefoonnummers dat als mensen ze "verkeerd" oplezen dat erg lastig is. Probeer maar eens "eenendertig-elf-nul-tien". Dan is "drie-elf-tien-tien" een stuk beter. "Drie-een-een-een-nul-een-nul" lijkt me tamelijk onhandig, maar gelukkig zijn treinserienummers niet zo lang. Als ze dat wel zouden zijn zouden ze in elk geval meer dan twee keer hetzelfde cijfer moeten zien te voorkomen. In de luchtvaart gebruiken ze ook geen nummers langer dan vier cijfers als ik me niet vergis, maar dan wel eventueel voorafgegaan door een bedrijfscode van twee of drie letters.


Ik heb altijd al cijfer voor cijfer uitgesproken. Mijn oude huistelefoonnummer begon namelijk met 61019, en als ik dan zei zes-tien-negentien, kon dat als 610910 opgevat worden.

Het zal voornamelijk aan de gewenning zijn, maar uniformiteit zal dan wel noodzakelijk zijn ja.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9565
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: 'Gevaar door nieuwe gespreksregels op spoor'

Berichtdoor Wubbo » Ma 05 Aug 2013, 19:02

Daniel schreef:Ah gevonden, alleen voor kopmakende treinen uit de richting Boxtel dan neem ik aan? Aan de andere kant van het station kan je vanaf dat spoor immers nergens heen.

Ja. De werkzaamheden in Eindhoven zitten vooral aan de Boxtelse kant (uitbreiding van de tunnel) dus spoor 34 wordt een kopspoor vanuit Boxtel (voor de stoptreinen uit Tilburg Universiteit) en een ander perronspoor een kopspoor voor de stoptreinen uit Weert.

KM46
Berichten: 8085
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: 'Gevaar door nieuwe gespreksregels op spoor'

Berichtdoor KM46 » Ma 05 Aug 2013, 19:41

Justin schreef:Ik heb altijd al cijfer voor cijfer uitgesproken. Mijn oude huistelefoonnummer begon namelijk met 61019, en als ik dan zei zes-tien-negentien, kon dat als 610910 opgevat worden.

Het zal voornamelijk aan de gewenning zijn, maar uniformiteit zal dan wel noodzakelijk zijn ja.

Op school tijdens het vak kantoorpraktijk (dit vak bestaat helaas niet meer) heb ik geleerd om grote getallen cijfer voor cijfer te spellen. Dat werkt het handigst en voorkomt veel fouten (dit heb ik in de praktijk mogen ervaren).

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: 'Gevaar door nieuwe gespreksregels op spoor'

Berichtdoor Suus » Ma 05 Aug 2013, 20:21

Tot 10 oktober 1994 sprak je telefoonnummers uit in groepjes van twee, dus eenentwintig nulvier negentig. Daarna is dat volledig verdwenen. In Frankrijk doen ze dat nog wel trouwens.

Bij het stagebedrijf merk ik dat ze ook de groepjes van twee aanhouden :)
Rame à l'approche

KM46
Berichten: 8085
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: 'Gevaar door nieuwe gespreksregels op spoor'

Berichtdoor KM46 » Ma 05 Aug 2013, 20:36

Ja, maar voor de hierboven genoemde datum bestonden de telefoonnummers in ons land uit verschillende lengte van cijfers. Nadien zijn het standaard tien cijfers geworden.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9273
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: 'Gevaar door nieuwe gespreksregels op spoor'

Berichtdoor Ardan » Di 06 Aug 2013, 00:01

Telefoonnummers noem ik altijd op afgeleid van de handigheid van het nummer zelf. Voor 7525 'zeven-vijf... twee-vijf' en 8111 'acht... één-één-één'. Treinnummers gaan bij mij op serie... nummer, 'zesendertig-vierenzestig'. Spoor 1/2 en 12 worden 'één en twee' of 'twaalf'.. Waarom zou 'vierentwintig' onduidelijker zijn dan 'twee-vier'? Als je de 'en' maar goed benadrukt..

Bij het spoor wordt altijd rekening gehouden met ruis, je mag bijvoorbeeld ook geen ontkenningen gebruiken. Het is dus als trdl niet toegestaan om aan een mcn door te geven 'Het sein is niet veilig' want het woordje 'niet' zou kunnen wegvallen, je moet zeggen 'Het sein is stoptonend'. Maar 24 doorgeven als 'twee-vier'.. daar kan alsnog een getal door ruis wegvallen. Dan kan bij vierentwintig natuurlijk ook, maar door intonatie kan men eventueel nog opmaken dat het woord langer is dan datgene dat je gehoord hebt.
Maar ja, helemaal waterdicht zijn dat soort dingen toch niet te krijgen denk ik..
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Gertjan
Berichten: 301
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:30
Locatie: Zwijndrecht

Re: 'Gevaar door nieuwe gespreksregels op spoor'

Berichtdoor Gertjan » Wo 07 Aug 2013, 15:23

Ardan schreef:Maar 24 doorgeven als 'twee-vier'.. daar kan alsnog een getal door ruis wegvallen. Dan kan bij vierentwintig natuurlijk ook, maar door intonatie kan men eventueel nog opmaken dat het woord langer is dan datgene dat je gehoord hebt.
Maar ja, helemaal waterdicht zijn dat soort dingen toch niet te krijgen denk ik..

Daarom moeten we bij het spoor de berichten ook weer herhalen naar de verzender.. over.
Most things are designed to be user friendly...
But nothing is ever designed to be idiot proof!

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Treinpersoneel wil af van lastige codetaal

Berichtdoor Daniel » Di 20 Aug 2013, 07:59

Treinpersoneel wil af van lastige codetaal
Geplaatst op: dinsdag 20 augustus 2013 07:58
Laatst bijgewerkt: dinsdag 20 augustus 2013 07:59


Het treinpersoneel wil af van de ingewikkelde codetaal die het verplicht moet gebruiken.
Dat maakt FNV Spoor vandaag bekend aan de NS, meldt het AD dinsdag.
Momenteel is het treinpersoneel verplicht het 'NAVO-alfabet' te gebruiken, wat inhoudt dat 'spoor 13a' wordt uitgesproken als 'spoor één-drie-alfa', zo weet het AD. Machinisten begrijpen hierdoor niet altijd wat de treindienstleiding hen vertelt.
Lees verder
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten