Pagina 1 van 1

'Gevaar door nieuwe gespreksregels op spoor'

Geplaatst: vr 02 aug 2013, 08:01
door Daniel
'Gevaar door nieuwe gespreksregels op spoor'
Geplaatst op: vrijdag 2 augustus 2013 08:00
Laatst bijgewerkt: vrijdag 2 augustus 2013 08:01


De nieuwe communicatieregels, waaraan machinisten en treindienstleiders van de Nederlandse Spoorwegen zich sinds vorig jaar moeten houden, zouden zorgen voor onveilige situaties.
De medewerkers van de NS moeten nu volgens de gespreksregels het NATO-alfabet aanhouden. Spoor 14b wordt dan uitgesproken als spoor één-vier-Bravo. Volgens de medewerkers zorgt dit regelmatig voor problemen. Zo wordt als voorbeeld een incident beschreven, waarbij ambulancebroeders tussen spoor één en spoor twee stonden, terwijl zij op spoor twaalf hadden moeten staan.
Lees verder | Dossier ProRail | Meer nieuws over ProRail

‘Gevaarlijke situatie op spoor bij Vught door communicatie

Geplaatst: vr 02 aug 2013, 14:06
door Michael
‘Gevaarlijke situatie op spoor bij Vught door nieuwe manier communiceren NS’

VUGHT - Treindienstleiders van ProRail verzetten zich tegen de gespreksvoorschriften waarmee ze sinds vorig jaar met de machinisten van de NS moeten communiceren. De militair aandoende spellingsmethode zou tot spraakverwarring, lange gesprekken en gevaarlijke situaties op het spoor leiden. Een van die situaties vond volgens de treindienstleiders op donderdag 20 september 2012 plaats op de spoorwegovergang aan de Helvoirtseweg in Vught.

Lees verder op: http://www.omroepbrabant.nl/?news/19732 ... 80%99.aspx

Re: ‘Gevaarlijke situatie op spoor bij Vught door communicat

Geplaatst: vr 02 aug 2013, 14:22
door Anne
Hoort bij dit item
samenvoegen?

Re: 'Gevaar door nieuwe gespreksregels op spoor'

Geplaatst: vr 02 aug 2013, 14:55
door Geert
Samengevoegd

Re: 'Gevaar door nieuwe gespreksregels op spoor'

Geplaatst: zo 04 aug 2013, 18:51
door Meltrain
Lekker handig dus. :roll:
Ik hoorde vanmiddag ook de HC omroepen met het verzoek of de machinist van trein één-zeven-vijf-nul zich kon melden op de porto.

Re: 'Gevaar door nieuwe gespreksregels op spoor'

Geplaatst: zo 04 aug 2013, 19:55
door Ronald
Als je "zeventienhonderdvijftig" zegt kan dat 1750 of 17150 zijn. In dit geval wel weer handig dus.

Re: 'Gevaar door nieuwe gespreksregels op spoor'

Geplaatst: zo 04 aug 2013, 20:12
door Suus
Dat wordt ook wel de zeventien-vijftig genoemd. En de aansluitende trein de een-zestien-vijftig.

Re: 'Gevaar door nieuwe gespreksregels op spoor'

Geplaatst: zo 04 aug 2013, 20:24
door iljitsch
Omdat in het Nederlands de cijfers omgedraaid worden bij het uitspreken van getallen tussen de 12 (nouja, 14) en 100 maak je zo snel fouten. Op de radio vertelde een woordvoerder van Prorail (of NS) dat er door het gebruik van losse cijfers minder fouten gemaakt werden.

Maar voor sporen die immers maar tot 16 ofzo gaan lijkt me dit toch wat overdreven, en het gebruik van "over" helemaal.

Re: 'Gevaar door nieuwe gespreksregels op spoor'

Geplaatst: zo 04 aug 2013, 20:36
door webguy
Nijmegen niet vergeten he - Spoor 35.

Re: 'Gevaar door nieuwe gespreksregels op spoor'

Geplaatst: zo 04 aug 2013, 21:53
door Suus
Ik dacht dat Eindhoven door de verbouwing ook tijdelijk een perron met een exotisch hoog spoornummer zou krijgen, maar het blijkt gewoon spoor 18 te gaan heten :')

Re: 'Gevaar door nieuwe gespreksregels op spoor'

Geplaatst: zo 04 aug 2013, 22:03
door Wubbo
Ben benieuwd hoe ze dat gaan doen dan, want spoor 18 blijft ook (deels) in dienst. Het perron komt aan spoor 34.

Ook voor de huidige gespreksdiscipline was er al een standaard waarop treinnummers worden uitgesproken. Al was die niet zo eenduidig als nu, je zal een spoorman/vrouw nooit trein elf-zes-vijftig horen zeggen, dat is altijd een-zestien-vijftig. Of een-een-zes-vijf-nul zoveel duidelijker is weet ik ook niet, ik vind het zelf lastiger maar daar zit natuurlijk een gewenningskwestie in.

Re: 'Gevaar door nieuwe gespreksregels op spoor'

Geplaatst: zo 04 aug 2013, 22:21
door Daniel
Wubbo schreef:Ben benieuwd hoe ze dat gaan doen dan, want spoor 18 blijft ook (deels) in dienst. Het perron komt aan spoor 34.
Welk spoor mag dat dan zijn, op sporenplan.nl kom ik in Eindhoven nergens een spoor 34 tegen. In de omgeving van spoor 18 ligt nog wel een spoor 35b.

Re: 'Gevaar door nieuwe gespreksregels op spoor'

Geplaatst: zo 04 aug 2013, 22:37
door dennistd
Spoor 34 ligt bij het PTT-perron

Re: 'Gevaar door nieuwe gespreksregels op spoor'

Geplaatst: zo 04 aug 2013, 22:48
door iljitsch
Wubbo schreef:je zal een spoorman/vrouw nooit trein elf-zes-vijftig horen zeggen, dat is altijd een-zestien-vijftig. Of een-een-zes-vijf-nul zoveel duidelijker is weet ik ook niet, ik vind het zelf lastiger maar daar zit natuurlijk een gewenningskwestie in.
Ik heb zelf met telefoonnummers dat als mensen ze "verkeerd" oplezen dat erg lastig is. Probeer maar eens "eenendertig-elf-nul-tien". Dan is "drie-elf-tien-tien" een stuk beter. "Drie-een-een-een-nul-een-nul" lijkt me tamelijk onhandig, maar gelukkig zijn treinserienummers niet zo lang. Als ze dat wel zouden zijn zouden ze in elk geval meer dan twee keer hetzelfde cijfer moeten zien te voorkomen. In de luchtvaart gebruiken ze ook geen nummers langer dan vier cijfers als ik me niet vergis, maar dan wel eventueel voorafgegaan door een bedrijfscode van twee of drie letters.

Re: 'Gevaar door nieuwe gespreksregels op spoor'

Geplaatst: zo 04 aug 2013, 22:51
door Daniel
Ah gevonden, alleen voor kopmakende treinen uit de richting Boxtel dan neem ik aan? Aan de andere kant van het station kan je vanaf dat spoor immers nergens heen.

Re: 'Gevaar door nieuwe gespreksregels op spoor'

Geplaatst: ma 05 aug 2013, 14:56
door Justin
iljitsch schreef:
Wubbo schreef:je zal een spoorman/vrouw nooit trein elf-zes-vijftig horen zeggen, dat is altijd een-zestien-vijftig. Of een-een-zes-vijf-nul zoveel duidelijker is weet ik ook niet, ik vind het zelf lastiger maar daar zit natuurlijk een gewenningskwestie in.
Ik heb zelf met telefoonnummers dat als mensen ze "verkeerd" oplezen dat erg lastig is. Probeer maar eens "eenendertig-elf-nul-tien". Dan is "drie-elf-tien-tien" een stuk beter. "Drie-een-een-een-nul-een-nul" lijkt me tamelijk onhandig, maar gelukkig zijn treinserienummers niet zo lang. Als ze dat wel zouden zijn zouden ze in elk geval meer dan twee keer hetzelfde cijfer moeten zien te voorkomen. In de luchtvaart gebruiken ze ook geen nummers langer dan vier cijfers als ik me niet vergis, maar dan wel eventueel voorafgegaan door een bedrijfscode van twee of drie letters.
Ik heb altijd al cijfer voor cijfer uitgesproken. Mijn oude huistelefoonnummer begon namelijk met 61019, en als ik dan zei zes-tien-negentien, kon dat als 610910 opgevat worden.

Het zal voornamelijk aan de gewenning zijn, maar uniformiteit zal dan wel noodzakelijk zijn ja.

Re: 'Gevaar door nieuwe gespreksregels op spoor'

Geplaatst: ma 05 aug 2013, 19:02
door Wubbo
Daniel schreef:Ah gevonden, alleen voor kopmakende treinen uit de richting Boxtel dan neem ik aan? Aan de andere kant van het station kan je vanaf dat spoor immers nergens heen.
Ja. De werkzaamheden in Eindhoven zitten vooral aan de Boxtelse kant (uitbreiding van de tunnel) dus spoor 34 wordt een kopspoor vanuit Boxtel (voor de stoptreinen uit Tilburg Universiteit) en een ander perronspoor een kopspoor voor de stoptreinen uit Weert.

Re: 'Gevaar door nieuwe gespreksregels op spoor'

Geplaatst: ma 05 aug 2013, 19:41
door ODRAIL
Justin schreef:Ik heb altijd al cijfer voor cijfer uitgesproken. Mijn oude huistelefoonnummer begon namelijk met 61019, en als ik dan zei zes-tien-negentien, kon dat als 610910 opgevat worden.

Het zal voornamelijk aan de gewenning zijn, maar uniformiteit zal dan wel noodzakelijk zijn ja.
Op school tijdens het vak kantoorpraktijk (dit vak bestaat helaas niet meer) heb ik geleerd om grote getallen cijfer voor cijfer te spellen. Dat werkt het handigst en voorkomt veel fouten (dit heb ik in de praktijk mogen ervaren).

Re: 'Gevaar door nieuwe gespreksregels op spoor'

Geplaatst: ma 05 aug 2013, 20:21
door Suus
Tot 10 oktober 1994 sprak je telefoonnummers uit in groepjes van twee, dus eenentwintig nulvier negentig. Daarna is dat volledig verdwenen. In Frankrijk doen ze dat nog wel trouwens.

Bij het stagebedrijf merk ik dat ze ook de groepjes van twee aanhouden :)

Re: 'Gevaar door nieuwe gespreksregels op spoor'

Geplaatst: ma 05 aug 2013, 20:36
door ODRAIL
Ja, maar voor de hierboven genoemde datum bestonden de telefoonnummers in ons land uit verschillende lengte van cijfers. Nadien zijn het standaard tien cijfers geworden.

Re: 'Gevaar door nieuwe gespreksregels op spoor'

Geplaatst: di 06 aug 2013, 00:01
door Ardan
Telefoonnummers noem ik altijd op afgeleid van de handigheid van het nummer zelf. Voor 7525 'zeven-vijf... twee-vijf' en 8111 'acht... één-één-één'. Treinnummers gaan bij mij op serie... nummer, 'zesendertig-vierenzestig'. Spoor 1/2 en 12 worden 'één en twee' of 'twaalf'.. Waarom zou 'vierentwintig' onduidelijker zijn dan 'twee-vier'? Als je de 'en' maar goed benadrukt..

Bij het spoor wordt altijd rekening gehouden met ruis, je mag bijvoorbeeld ook geen ontkenningen gebruiken. Het is dus als trdl niet toegestaan om aan een mcn door te geven 'Het sein is niet veilig' want het woordje 'niet' zou kunnen wegvallen, je moet zeggen 'Het sein is stoptonend'. Maar 24 doorgeven als 'twee-vier'.. daar kan alsnog een getal door ruis wegvallen. Dan kan bij vierentwintig natuurlijk ook, maar door intonatie kan men eventueel nog opmaken dat het woord langer is dan datgene dat je gehoord hebt.
Maar ja, helemaal waterdicht zijn dat soort dingen toch niet te krijgen denk ik..

Re: 'Gevaar door nieuwe gespreksregels op spoor'

Geplaatst: wo 07 aug 2013, 15:23
door Gertjan
Ardan schreef:Maar 24 doorgeven als 'twee-vier'.. daar kan alsnog een getal door ruis wegvallen. Dan kan bij vierentwintig natuurlijk ook, maar door intonatie kan men eventueel nog opmaken dat het woord langer is dan datgene dat je gehoord hebt.
Maar ja, helemaal waterdicht zijn dat soort dingen toch niet te krijgen denk ik..
Daarom moeten we bij het spoor de berichten ook weer herhalen naar de verzender.. over.

Treinpersoneel wil af van lastige codetaal

Geplaatst: di 20 aug 2013, 07:59
door Daniel
Treinpersoneel wil af van lastige codetaal
Geplaatst op: dinsdag 20 augustus 2013 07:58
Laatst bijgewerkt: dinsdag 20 augustus 2013 07:59


Het treinpersoneel wil af van de ingewikkelde codetaal die het verplicht moet gebruiken.
Dat maakt FNV Spoor vandaag bekend aan de NS, meldt het AD dinsdag.
Momenteel is het treinpersoneel verplicht het 'NAVO-alfabet' te gebruiken, wat inhoudt dat 'spoor 13a' wordt uitgesproken als 'spoor één-drie-alfa', zo weet het AD. Machinisten begrijpen hierdoor niet altijd wat de treindienstleiding hen vertelt.
Lees verder