NS-medewerkers in problemen door zakcomputer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13183
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

NS-medewerkers in problemen door zakcomputer

Bericht door Z2N »

NS-medewerkers in problemen door zakcomputer
Geplaatst op: donderdag 8 augustus 2013 07:05

NS-medewerkers hebben het niet getroffen met de railpocket, de zakcomputer die ze met zich meedragen. Het apparaat is log, loopt steeds vast, geeft geen accurate reisinformatie en kan onveilige situaties veroorzaken.

Bron en meer
Laatst gewijzigd door Chauf21 op za 10 aug 2013, 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Ingekort vanwege auteursrechten
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: NS-medewerkers in problemen door zakcomputer

Bericht door Meltrain »

Is dat iets van de afgelopen weken of speelde het al langer?
En als het pas sinds een paar weken is, hoe komt dat dan?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: NS-medewerkers in problemen door zakcomputer

Bericht door WSM »

Z2N schreef:NS-medewerkers in problemen door zakcomputerOok machinisten hebben last van het vastlopen van het apparaat. "Tijdelijke snelheidsbeperkingen en belangrijke telefoonnummers staan in dat ding", zegt een machinist. Hij was onlangs zo aan het rommelen om het apparaat aan de praat te krijgen, dat hij een waarschuwing om vaart te minderen miste. Hij kon pas op het allerlaatste moment reageren, toen hij de waarschuwing naast de baan zag.
Kennelijk had deze machinist niet in de gaten dat het veilig rijden van treinen belangrijker is dan spelen met de railpocket. Bij aanvang dienst dienen machinisten kennis te nemen van de TSB's.

In Denemarken was er sprake van een three strikes out-systeem voor STS-passages, wanneer wordt dit in Nederland ingevoerd?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: NS-medewerkers in problemen door zakcomputer

Bericht door Mikos »

Ze mochten hier in Nederland willen dat je drie keer een STS mag hebben; zo ver kom je niet eens (als de oorzaak bij jezelf ligt)... En waarom dat STS-passages betrokken moeten worden bij problemen die het personeel heeft met de zakcomputer, ontgaat me ook even. Maar dat zal wel komen omdat ik niet alles negatief probeer te benaderen...

De betreffende machinist is misschien niet heel handig bezig geweest, omdat snelheidsbeperkingen gewoon op papier verkrijgbaar zijn (en zelfs verplicht meegenomen moeten worden), maar het punt dat hij (of zij) probeert te maken is wel duidelijk: Het apparaat werkt niet naar behoren.

Dat is niet iets van de laatste tijd, om even te reageren op Meltrain: Dit speelt al jaren. De software loop continu vast en daarna ben je verplicht de handel te resetten, want anders doet de software het niet meer. Dat kan natuurlijk een keer voorkomen, maar niet zoals dat bij de Railpocket het geval is. Ik ken in ieder geval geen enkel apparaat hier in huis dat ik uit voorzorg voor gebruik reset en halverwege het gebruik voor de zekerheid nog maar een keer om te voorkomen dat ik midden in mijn werkzaamheden met een weigerende computer zit. De afdeling ICT bij NS staat bij het rijdend personeel niet al te goed aangeschreven (zeg maar schrikbarend slecht) en bij iedere 'oplossing' die ze aandragen en doorvoeren, verschijnt er spontaan weer een nieuw probleem.

Kortom: Het apparaat is goed. Het is de software die ons wordt aangereikt die niet werkt. En elke pleister die er op geplakt wordt, trekt een nieuwe wond open. Maar na jaren van geklaag en beloofde oplossingen, is de situatie nu zó erg dat we er klaar mee zijn. Zelfs mijn smartphone is vaak sneller en meer up to date dan de Railpocket waarmee ik moet werken. En een nieuw apparaat heeft ook weinig zin; deze Railpocket hebben we nu iets langer dan een jaar en hij werkt net zo slecht als het vorige ding. Maarja, als je er exact dezelfde software op zet, dan helpt dat natuurlijk maar weinig...
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5819
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: NS-medewerkers in problemen door zakcomputer

Bericht door isadora »

I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS-medewerkers in problemen door zakcomputer

Bericht door Geert »

Klinkt alsof de vervanging al wat langer gepland was...
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: NS-medewerkers in problemen door zakcomputer

Bericht door Mikos »

:roll: De reguliere vervanging die we anders over een paar jaar sowieso zouden krijgen. De vervanging waarvan men zegt nog niet precies te weten wanneer die uitgerold zal worden, maar dat kan ik wel vast vertellen: Dat is op dezelfde datum als dat we het nieuwe apparaat toch al gingen krijgen. Maar dat vertellen we er gewoon niet bij :wink: En zo lossen ze het probleem weer op. Koffie, anyone?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

FNV Spoor vraagt NS om source code review railpockets

Bericht door Geert »

FNV Spoor vraagt NS om source code review railpockets
Geplaatst op: dinsdag 20 augustus 2013 10:34
Laatst bijgewerkt: dinsdag 20 augustus 2013 10:36


De spoorwegvakbond FNV Spoor vraagt in een brief aan de directie van de Nederlandse Spoorwegen om een zogeheten source code review. Dat is volgens de vakbond de oplossing om de aanhoudende problemen op te lossen met de handcomputer Railpocket die tienduizend NS-medewerkers dagelijks gebruiken. De softwarereview zou moeten worden uitgevoerd door technische experts van de leverancier van de handcomputer, de Zweedse hardwarefabrikant Handheld.

Het gaat in de brief van FNV Spoor-bestuurder Roel Berghuis aan de directie van NS Reizigers om een ‘dringend advies’. De zogeheten source code review is volgens FNV Spoor ‘de beste manier om op korte termijn de gebruikerservaring van de Railpocket op het gewenste niveau te krijgen. Wie anders dan de fabrikant van de hardware kan u het beste helpen de softwareproblemen in relatie tot de hardware op te lossen.’

De eerder aangekondigde vervanging van het apparaat door een smartphone-achtig apparaat wordt door de vakbondsleden afgedaan als ‘doormodderen tot de afschrijvingsperiode in 2016’ is verstreken. ‘Dat vinden wij zeer onverantwoord en onwenselijk voor de gebruikers van de Railpocket’, oordeelt de bond.
Lees verder
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 gasten