'Niet uitchecken levert 30 miljoen op'

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: 'Niet uitchecken levert 30 miljoen op'

Berichtdoor Thom91 » Do 19 Jun 2014, 20:28

Hoe duur denk je dat het is als de vervoerder zelf er achteraan moet gaan? Dan moet de chauffeur ook consequent melden dat de cico stuk was. Dat moet ergens in bijgehouden worden wat ook beheerd moet worden.

Plus dat er vast wel ergens in de voorwaarden staat dat je zelf verantwoordelijk bent.
Komt wel goed schatje.

WSM
Berichten: 831
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:59

Re: 'Niet uitchecken levert 30 miljoen op'

Berichtdoor WSM » Do 19 Jun 2014, 20:33

Wacht even? Ik ben verantwoordelijk voor de spullenboel van de vervoerder?
De vervoerder dient er voor te zorgen dat de chiplezers _correct_ werken.

Je idee dat de chauffeur het meldt en dat je vervolgens benaderd wordt door de vervoerder spreekt me erg aan in elk geval. Het zou alleen maar van een klantgerichte houding getuigen.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25127
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: 'Niet uitchecken levert 30 miljoen op'

Berichtdoor Daniel » Do 19 Jun 2014, 20:45

fogeltje schreef:Het ergste is dat je met bijvoorbeeld kortingen bij CXX nog niet eens zeker bent of ze worden toegepast. Elke CXX in het hele bus toont bij mij IN OK NB 20140831. Ik ga er maar vanuit dat het in NB ook daadwerkelijk verrekend wordt. Als er iig "Goede reis" staat, dan reis je vol tarief, eventueel nog met leeftijdskorting, maar dat is bij jou volgens mij niet van toepassing ;)

Gelukkig doen ze dat alleen met kortingen, had er vorig jaar met RegioVrij Utrecht 1-ster geen last van in andere connexxion-gebieden. En tja, met Qbuzz heb ik nog niet in andere regio's gereisd sinds ik daar een sterabonnement heb, maar daar gaat aannemelijk hetzelfde op.

Bij CXX hoef je geen uitdraaien of iets dergelijks mee te sturen, echter werd bij mij laatst wel een claim geweigerd omdat er volgens hun geen rit gemaakt was.

Hmm, dat kan ik ook nog wel krijgen ja... elke keer als er bij Qbuzz wat misgaat duurt het ook bovengemiddeld langer voor de riten in m'n transactieoverzicht staan. 'tis wachten op de keer dat ze er niet in verschijnen.

Nu moest dat met strippenkaart natuurlijk ook (je moest zelf opmerken of de chauffeur teveel afstempelde en daar dan iets van zeggen), maar dat kon meestal ter plekke nog wel.

Ach, met de strippenkaart en andersoortige kaartjes in die tijd waren ze sowieso wat makkelijker. Ooit van Dordrecht tot in Nieuwegein gekomen met een zomerzwerfkaart die verkeerd was gestempeld (de laatste 0 van de zone stond voor het weeknummer, dus met driecijferige zone gestempeld :lol: ) Pas daar trof ik een chauffeur die de moeite nam z'n correctiestickers erbij te pakken en me voorzag van een juist stempeltje.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5692
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: 'Niet uitchecken levert 30 miljoen op'

Berichtdoor fogeltje » Do 19 Jun 2014, 21:44

Thom91 schreef:Hoe duur denk je dat het is als de vervoerder zelf er achteraan moet gaan?

Hoe is dat mijn probleem als de vervoerder zijn zaken niet op orde heeft? Natuurlijk dekken ze zich in door voorwaarden aan te passen als het hun uitkomt, dat betekent niet dat het ook "goed" is.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11009
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: 'Niet uitchecken levert 30 miljoen op'

Berichtdoor Vinny » Do 19 Jun 2014, 21:52

Klaasje schreef:
Vinny schreef:Nee :')

Jawel. Dat je een gemiddelde en een percentielwaarde hebt wil nog niet zeggen dat de cases normaal verdeeld zijn.

In theorie heb je gelijk, in de praktijk slaat het echt nergens op om te veronderstellen dat een treinreis gemiddeld minder dan 5 euro kost. Dat is gewoon niet zo. :|
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11009
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: 'Niet uitchecken levert 30 miljoen op'

Berichtdoor Vinny » Do 19 Jun 2014, 21:54

WSM schreef:Wacht even? Ik ben verantwoordelijk voor de spullenboel van de vervoerder?
De vervoerder dient er voor te zorgen dat de chiplezers _correct_ werken.

Je idee dat de chauffeur het meldt en dat je vervolgens benaderd wordt door de vervoerder spreekt me erg aan in elk geval. Het zou alleen maar van een klantgerichte houding getuigen.
Ja voor een persoonlijke chipkaart ben ik het heel erg met je eens. Alleen waarom wilde iedereen ook al weer een anonieme chipkaart? Oh ja, om juist NIET te hebben dat de vervoerder je reisgedrag kan volgen... (A)
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 553
Lid geworden op: Ma 01 Aug 2011, 19:03

Re: 'Niet uitchecken levert 30 miljoen op'

Berichtdoor Tristan » Do 19 Jun 2014, 22:13

Thom91 schreef:Dan moet de chauffeur ook consequent melden dat de cico stuk was. Dat moet ergens in bijgehouden worden wat ook beheerd moet worden.

Dergelijke incidenten moeten worden onderzocht naar de oorzaak om ze in de toekomst te voorkomen, dus dat melden gebeurt vast al en zo niet, moet men daar direct mee van start gaan.

Thom91 schreef:Plus dat er vast wel ergens in de voorwaarden staat dat je zelf verantwoordelijk bent.

Lekker makkelijk: alle lusten voor de vervoerder, alle lasten voor de reiziger.

Er moet één organisatie komen die ALLE vragen, klachten, opmerkingen en suggesties behandelt. Die eis ligt er al een tijdje, dus die gaat er ook komen.
Één van de taken zou dan ook kunnen en moeten zijn dat ze periodiek (hoeft dus niet per se dagelijks) incomplete transacties nagaan en in geval van een persoonlijke kaart (adresgegevens zijn eenvoudig op te vragen) de houder van de incomplete transactie(s) op de hoogte brengen.
Bij een niet-persoonsgebonden kaart is het wat lastiger (niet onmogelijk dus) om adresgegevens van de houder op te vragen.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: 'Niet uitchecken levert 30 miljoen op'

Berichtdoor Thom91 » Do 19 Jun 2014, 22:28

Want die autoriteit heeft echt de tijd en middelen om iedere individuele storing aan een bus te verhelpen of te onderzoeken. Maak dat even de kat wijs.
Komt wel goed schatje.

huibf
Berichten: 2528
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: 'Niet uitchecken levert 30 miljoen op'

Berichtdoor huibf » Do 19 Jun 2014, 22:51

fogeltje schreef:Ik had ooit een Hermes chauffeur die na elke halte meteen de CICO's uitzette, waarschijnlijk bang dat mensen onderweg gingen uitchecken? Ik was bang dat hij ze op een gegeven moment niet meer aan zou krijgen. Gelukkig is dat niet gebeurd.

Die heb ik ook ooit gehad... denk dat we dezelfde hadden.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 553
Lid geworden op: Ma 01 Aug 2011, 19:03

Re: 'Niet uitchecken levert 30 miljoen op'

Berichtdoor Tristan » Do 19 Jun 2014, 23:01

Thom91 schreef:Want die autoriteit heeft echt de tijd en middelen om iedere individuele storing aan een bus te verhelpen of te onderzoeken. Maak dat even de kat wijs.

Nee, de vervoerder onderzoekt zijn eigen storingen, de autoriteit houdt zich bezig met reizigerszaken.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11944
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: 'Niet uitchecken levert 30 miljoen op'

Berichtdoor Geert » Do 19 Jun 2014, 23:02

Tristan schreef:
Thom91 schreef:Dan moet de chauffeur ook consequent melden dat de cico stuk was. Dat moet ergens in bijgehouden worden wat ook beheerd moet worden.

Dergelijke incidenten moeten worden onderzocht naar de oorzaak om ze in de toekomst te voorkomen, dus dat melden gebeurt vast al en zo niet, moet men daar direct mee van start gaan.

Kapotte CICO's zijn nog relatief gemakkelijk te ontdekken, maar hoe moet men automatisch ontdekken dat de GPS op de vorige halte is blijven hangen? Of andere oorzaken waardoor je niet uit kunt checken of het verkeerde bedrag wordt afgeschreven?

Tristan schreef:Bij een niet-persoonsgebonden kaart is het wat lastiger (niet onmogelijk dus) om adresgegevens van de houder op te vragen.

Hoe zie je dat precies voor je, privacy-wetgeving in acht nemend?

Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: Di 15 Mei 2012, 16:12

Re: 'Niet uitchecken levert 30 miljoen op'

Berichtdoor Dagren » Vr 20 Jun 2014, 11:11

Tristan schreef:
Thom91 schreef:Dan moet de chauffeur ook consequent melden dat de cico stuk was. Dat moet ergens in bijgehouden worden wat ook beheerd moet worden.

Dergelijke incidenten moeten worden onderzocht naar de oorzaak om ze in de toekomst te voorkomen, dus dat melden gebeurt vast al en zo niet, moet men daar direct mee van start gaan.

Thom91 schreef:Plus dat er vast wel ergens in de voorwaarden staat dat je zelf verantwoordelijk bent.

Lekker makkelijk: alle lusten voor de vervoerder, alle lasten voor de reiziger.

Er moet één organisatie komen die ALLE vragen, klachten, opmerkingen en suggesties behandelt. Die eis ligt er al een tijdje, dus die gaat er ook komen.
Één van de taken zou dan ook kunnen en moeten zijn dat ze periodiek (hoeft dus niet per se dagelijks) incomplete transacties nagaan en in geval van een persoonlijke kaart (adresgegevens zijn eenvoudig op te vragen) de houder van de incomplete transactie(s) op de hoogte brengen.
Bij een niet-persoonsgebonden kaart is het wat lastiger (niet onmogelijk dus) om adresgegevens van de houder op te vragen.


Dat is niet mogelijk i.v.m. de privacywetgeving. Dan zou die eerst aangepast moeten worden. De vraag is of dat wenselijk is.

Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: Di 15 Mei 2012, 16:12

Re: 'Niet uitchecken levert 30 miljoen op'

Berichtdoor Dagren » Vr 20 Jun 2014, 12:22

fogeltje schreef:Het ergste is dat je met bijvoorbeeld kortingen bij CXX nog niet eens zeker bent of ze worden toegepast. Elke CXX in het hele bus toont bij mij IN OK NB 20140831. Ik ga er maar vanuit dat het in NB ook daadwerkelijk verrekend wordt. Als er iig "Goede reis" staat, dan reis je vol tarief, eventueel nog met leeftijdskorting, maar dat is bij jou volgens mij niet van toepassing ;)

Bij CXX hoef je geen uitdraaien of iets dergelijks mee te sturen, echter werd bij mij laatst wel een claim geweigerd omdat er volgens hun geen rit gemaakt was. Tja, dat krijg je als het om een buurtbusrit gaat waarvan de Infoxx 1x per week op zaterdag wordt uitgelezen. Had gedacht dat ze dat wel wisten en zouden wachten met verwerken van de claim tot de gegevens van die bus binnen waren. Gelukkig had een snelle tweet alles opgelost zonder dat ik opnieuw iets hoefde in te dienen.

WSM schreef:Die aanname is uiteraard correct. Dan nog is het vervelend dat je zelf actie moet ondernemen om geld terug te krijgen dat jou toebehoort.
Eens, dat vind ik het grootste bezwaar. Je moet er zelf achteraan gaan en hebt er meestal een heleboel werk mee. Nu moest dat met strippenkaart natuurlijk ook (je moest zelf opmerken of de chauffeur teveel afstempelde en daar dan iets van zeggen), maar dat kon meestal ter plekke nog wel. Ik vind dat vervoerders best automatisch iets mogen doen als ze constateren dat een CICO tijdens een rit defect gegaan is en ze wat CI zonder CO hebben.


Daar hadden ze een oplossing voor bedacht. Als er een storing was met de CICO's, zou alleen het basistarief (87 cent) afgeschreven worden. Maar ik geloof dat studenten en andere mensen met afgekocht reisrecht daar niet zo vrolijk van werden. ;)

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5692
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: 'Niet uitchecken levert 30 miljoen op'

Berichtdoor fogeltje » Vr 20 Jun 2014, 13:29

Hoe kan die 87 cent afgeschreven worden als je niet kunt uitchecken door storing? Of bedoel je dat bij incheck alleen maar 87 afgeschreven wordt? (lijkt me niet want dat zou fraude natuurlijk weer in de hand werken en dan zou niemand uitchecken).
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31535
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: 'Niet uitchecken levert 30 miljoen op'

Berichtdoor Suus » Vr 20 Jun 2014, 13:40

Die regel is/was alleen van toepassing als een van de twee haltes Unknown is, wat iig bij het GVB op het overzicht staat als UCI/UCO.

Ik vraag mij wel af waarom sommige vervoerders het absoluut niet voor elkaar krijgen om de chipkaartapparatuur altijd werkend te krijgen en te houden. Ik ervaar nooit problemen bij de bussen of trams van het GVB. De apparatuur werkt altijd en de haltes kloppen altijd. Ik heb het idee dat de streekvervoerders er met de pet naar gooien ten nadele van de klant.
Rame à l'approche

Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: Di 15 Mei 2012, 16:12

Re: 'Niet uitchecken levert 30 miljoen op'

Berichtdoor Dagren » Vr 20 Jun 2014, 13:55

fogeltje schreef:Hoe kan die 87 cent afgeschreven worden als je niet kunt uitchecken door storing? Of bedoel je dat bij incheck alleen maar 87 afgeschreven wordt? (lijkt me niet want dat zou fraude natuurlijk weer in de hand werken en dan zou niemand uitchecken).


Een storing in de zin van "Het apparaat merkt dat er ergens iets fout gaat, maar staat nog wel aan". Ik denk dat er daarom ook geen rekening gehouden kon worden met abonnementen en er bij hen ook 87 cent afgeschreven werd. Een oplossing op een apparaat die last heeft van een storing, wil je natuurlijk zo simpel mogelijk houden. :P

(Ok, 4 euro afschrijven en 3,13 terugschrijven..)

@Bee, ik heb nog bij geen enkele vervoerder een probleem gehad met de CICO, persoonlijke ervaringen zijn niet altijd representatief. Maar misschien is het wel interessant om eens zulke statistieken te hebben. Als blijkt dat het GVB er nooit last mee heeft, moet misschien via het NOVB oid geregeld worden dat iedereen dat type apparaten gaat gebruiken. Weet iemand eigenlijk welke kastjes zij in de bus gebruiken?

En zo kan je dat bij meer dingen doen, zoals rolstoelplanken. Eigenlijk alles wat gevoelig is voor trillingen. :)

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25127
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: 'Niet uitchecken levert 30 miljoen op'

Berichtdoor Daniel » Vr 20 Jun 2014, 14:47

De kastjes in de bus lijken er vrij weinig mee te maken te hebben. Althans, die zijn bij de streekwagens van Qbuzz in de regio Utrecht exact gelijk aan wat er bij Connexxion in zat, maar bij Qbuzz heb ik toch echt veel minder te maken met storingen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: Di 15 Mei 2012, 16:12

Re: 'Niet uitchecken levert 30 miljoen op'

Berichtdoor Dagren » Vr 20 Jun 2014, 15:19

Heb je het dan over de bussen op BRU-lijnen? Die waren sowieso flink naar de.. tsja.. hoe druk je het netjes uit? ;)

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5692
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: 'Niet uitchecken levert 30 miljoen op'

Berichtdoor fogeltje » Vr 20 Jun 2014, 15:35

Halte Unknown heb ik maar één keer (toevallig was dat wel zeer recentelijk), dat ging toen om de check-out. Werd 0,00 euro afgeschreven daardoor, dus erg wakker lag ik er niet van :mrgreen: Met al die OVC ellende heb ik dat soms verdiend vind ik :wink: Maar als Connexxion wil dan stort ik ze alsnog de ritprijs (heb het in een ver verleden ooit aangeboden via een reactieformulier, nooit antwoord op gehad).
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25127
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: 'Niet uitchecken levert 30 miljoen op'

Berichtdoor Daniel » Vr 20 Jun 2014, 16:17

Dagren schreef:Heb je het dan over de bussen op BRU-lijnen? Die waren sowieso flink naar de.. tsja.. hoe druk je het netjes uit? ;)

Correct :wink: Maar wel de streekwagens, die waren nog beter dan de GVU-wagens.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast