Nieuwe machinist rijdt vaak door rood

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
dvdhoven
Berichten: 132
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 07:09
Contact:

Nieuwe machinist rijdt vaak door rood

Berichtdoor dvdhoven » Vr 11 Jul 2008, 12:30

Nieuwe machinist rijdt vaak door rood

Van onze verslaggever Michiel Haighton
gepubliceerd op 10 juli 2008 23:44, bijgewerkt op 11 juli 2008 07:33

Amsterdam - Machinisten van de nieuwe spoorbedrijven Veolia en Connexxion blijven ondanks waarschuwingen van de Inspectie van Verkeer en Waterstaat (IVW) ongebruikelijk vaak een rood sein voorbij rijden. Dit leidt soms tot potentieel zeer gevaarlijke situaties. ‘Wij maken ons zorgen over de opleiding en de vakbekwaamheid van machinisten die in dienst zijn van nieuwe treinmaatschappijen’, zegt Edwin Griffioen, hoofdinspecteur Rail van de IVW.

Op de Maaslijn (Nijmegen-Roermond) en Heuvellandlijn (Maastricht-Kerkrade) van vervoerder Veolia reden machinisten sinds mei vorig jaar 13 keer een rood sein voorbij. Op de Valleilijn (Ede-Amersfoort) van Connexxion gebeurde dit het afgelopen half jaar vijf keer.

Welk gevaar passagiers en materieel tijdens deze incidenten liepen, wordt door de Inspectie Verkeer en Waterstaat onderzocht. Van één geval, op 12 februari 2008, is nu al bekend dat het tot een bijna-ongeluk leidde tussen een door rood gereden Connexxiontrein en een intercity van de NS.

‘Een rood sein voorbijrijden kan erg gevaarlijk zijn. Bij een botsing tussen twee treinen is in 95 tot 99 procent van de gevallen een roodseinpassage de oorzaak’, zegt IVW-hoofdinspecteur Griffioen. Volgens hem rijdt een machinist nooit met opzet door rood. ‘Meestal zijn ze afgeleid of letten ze niet goed op, omdat een bepaald sein altijd op groen staat, maar die ene keer dus niet.’

Connexxion heeft onlangs een machinist ontslagen die door rood was gereden. Veolia heeft sinds vorig jaar negen bestuurders van de trein gehaald.

Het onderzoek dat de inspectie nu verricht naar de 18 incidenten volgt op twee eerdere onderzoeken naar ongebruikelijk veel roodseinpassages (22) door machinisten van Veolia en Connexxion.

Uit deze onderzoeken blijkt dat de praktijkopleiding ‘niet optimaal’ was en er soms ‘ongekwalificeerde en onervaren mensen’ op de trein waren gezet. Ook speelt mee dat veel machinisten bij Veolia en Connexxion eerder buschauffeur zijn geweest. ‘De servicegerichtheid van deze mensen is vaak erg groot. (...) Bij vertragingen willen ze dit graag inlopen.’

De beide spoorbedrijven zeggen dat de opleiding en de selectie van nieuwe machinisten sterk is verbeterd. Volgens Connexxion en Veolia zijn passagiers nooit in levensgevaar geweest. De inspectie doet onderzoek naar de opleidingskwaliteit van nieuwe machinisten bij alle vervoerders.

De Volkskrant
Dick van den Hoven

Gebruikersavatar
Bastiaan
Berichten: 603
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Nieuwe machinist rijdt vaak door rood

Berichtdoor Bastiaan » Vr 11 Jul 2008, 13:07

Buschauffeurs, hè ...
"Als ik met de bus vertraging heb rij ik ook wel eens door rood, dus waarom zou dat met een trein niet kunnen ... ?"


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten