Pagina 1 van 2

Treinkaartje 2014 op specifieke trajecten tot 38 procent duu

Geplaatst: vr 06 sep 2013, 19:05
door mijack1985
Alhoewel de NS-tarieven in het algemeen stijgen met 3,38%, zijn er een aantal trajecten waar de prijs van het papieren treinkaartje veel harder stijgt. Bijvoorbeeld tussen Nijmegen - Roermond, waar het treinkaartje volgend jaar minimaal 27% tot 38% duurder. Ook op een aantal andere trajecten zal het treinkaartje mogelijk 10 tot 20% duurder uitvallen. Die conclusie trekt Treinreiziger.nl op basis van een brief die NS aan consumentenorganisaties heeft gezonden.

lees verder...

Re: Treinkaartje 2014 op specifieke trajecten tot 38 procent

Geplaatst: vr 06 sep 2013, 19:17
door fogeltje
Ze gaan tussen Nijmegen en Roermond nu het Veolia-tarief berekenen op de papieren kaartjes? -o- Als ik nu op dat traject reis en verder ga dan Nijmegen - Cuijk, dan altijd met papieren kaartje. Op de hele korte afstand is chippen goedkoper.

Re: Treinkaartje 2014 op specifieke trajecten tot 38 procent

Geplaatst: vr 06 sep 2013, 19:32
door VIRM
Hoe zit het uberhaupt met prisjverhogingen? Wordt er dan naar boven afgerond op tientallen centen?
In 2013 zouden de treinkaartjes met 2,4% in prijs stijgen. Op een van mijn vaste trajecten is de prijs echter met 4% gestegen.

In ieder geval hoop ik dat de spoorwegen goed in de gaten hebben wat de prijselasticiteit is: met een te grote verhoging (zoals in het artikel beschreven) zou je best eens een groep reizigers terug de auto in kunnen jagen.

Re: Treinkaartje 2014 op specifieke trajecten tot 38 procent

Geplaatst: vr 06 sep 2013, 19:33
door waldo79
De auto wordt ook niet goedkoper!

Re: Treinkaartje 2014 op specifieke trajecten tot 38 procent

Geplaatst: vr 06 sep 2013, 21:04
door Karl
Volgens mij blijft de behoefte aan mobiliteit bestaan, maar gaan mensen opzoek naar alternatieven, motorrijders?

Re: Treinkaartje 2014 op specifieke trajecten tot 38 procent

Geplaatst: vr 06 sep 2013, 21:23
door VIRM
Karl schreef:Volgens mij blijft de behoefte aan mobiliteit bestaan, maar gaan mensen opzoek naar alternatieven, motorrijders?
Als je met twee of meer mensen naar de andere kant van het land gaat, is de auto volgensmij vaak goedkoper dan twee of meer treinkaartjes. ;)

Re: Treinkaartje 2014 op specifieke trajecten tot 38 procent

Geplaatst: vr 06 sep 2013, 21:37
door Suus
VIRM schreef:Als je met twee of meer mensen naar de andere kant van het land gaat, is de auto volgensmij vaak goedkoper dan twee of meer treinkaartjes. ;)
En daarom is er nu een Groepsretour :idea:

Re: Treinkaartje 2014 op specifieke trajecten tot 38 procent

Geplaatst: za 07 sep 2013, 09:24
door Freek
Nijmegen-roermond wordt genloemd maar het gaat gelden voor alle regiolijnen. De lrijs van het papierenkaartje zal worden vastgesteld gelijk aan het chipkaarttarief.

Re: Treinkaartje 2014 op specifieke trajecten tot 38 procent

Geplaatst: za 07 sep 2013, 09:41
door Thom91
Bee schreef:
VIRM schreef:Als je met twee of meer mensen naar de andere kant van het land gaat, is de auto volgensmij vaak goedkoper dan twee of meer treinkaartjes. ;)
En daarom is er nu een Groepsretour :idea:
Daar heb je niks aan als forens.

Re: Treinkaartje 2014 op specifieke trajecten tot 38 procent

Geplaatst: za 07 sep 2013, 09:43
door Suus
Nee, maar dat is niet de situatie die VIRM schetst.

Re: Treinkaartje 2014 op specifieke trajecten tot 38 procent

Geplaatst: za 07 sep 2013, 10:08
door Ennes
Het blijft toch een ontzettende verbetering voor de reiziger hé, die concurentie op het spoor!

Re: Treinkaartje 2014 op specifieke trajecten tot 38 procent

Geplaatst: za 07 sep 2013, 10:26
door Mr-W
Die groepsretour is ook niet alles. Er bestaat geen 1e klas optie,en hij pas na 9:00 geldig.
Ook kun je geen zitplaatsen reserveren zodat je als groep bij elkaar kunt zitten,en is er geen mogelijkheid om tram/bus/metro supplement erbij te kopen.
Een overnachting is ook niet mogelijk met dit kaartje,dan moet je 2 retourtjes kopen of 2 gewone enkeltjes.
Wat ook heel vervelend is dat je de kaarten alleen via internet kunt bestellen en moet uitprinten, vooral met schoolgroepen is dit lastig(er vergeet vast wel iemand om zijn ticket uit te printen en alles is op naam).
Voor bepaalde groepen reizigers is het irritant dat er geen btw bedrag op e-tickets staat.
En voor toeristengroepen is het irritant dat je alleen via IDEAL kunt betalen.

Gelukkig is de groepsretour ook geldig bij andere vervoerders dan NS.

Re: Treinkaartje 2014 op specifieke trajecten tot 38 procent

Geplaatst: za 07 sep 2013, 10:43
door webguy
Ennes schreef:Het blijft toch een ontzettende verbetering voor de reiziger hé, die concurentie op het spoor!
De titel is enigzins misleidend inderdaad - het is niet de schuld van de NS prijsverhoging, maar het "probleem" dat het NS-tarief op het spoor niet meer landelijk geldig wordt en de ovchipkaart gaat volgen. Overigens is dat laatste niet heel raar - als de NS wegwerpkaartjes verkoopt is het raar als die een ander tarief hebben dan als je een normale OVC gebruikt.

Re: Treinkaartje 2014 op specifieke trajecten tot 38 procent

Geplaatst: za 07 sep 2013, 11:25
door fogeltje
webguy schreef:
Ennes schreef:Het blijft toch een ontzettende verbetering voor de reiziger hé, die concurentie op het spoor!
De titel is enigzins misleidend inderdaad - het is niet de schuld van de NS prijsverhoging, maar het "probleem" dat het NS-tarief op het spoor niet meer landelijk geldig wordt en de ovchipkaart gaat volgen. Overigens is dat laatste niet heel raar - als de NS wegwerpkaartjes verkoopt is het raar als die een ander tarief hebben dan als je een normale OVC gebruikt.
Maar dat heeft indirect natuurlijk wel met concurrentie te maken, anders zou het NS tarief gewoon landelijk geldig blijven. En die regionale tarieven worden al snel duurder dan het NS tarief. Vanuit Nijmegen ligt de omslag dus tussen Cuijk en Boxmeer meen ik.

Re: Treinkaartje 2014 op specifieke trajecten tot 38 procent

Geplaatst: za 07 sep 2013, 11:48
door Ennes
webguy schreef:
Ennes schreef:Het blijft toch een ontzettende verbetering voor de reiziger hé, die concurentie op het spoor!
De titel is enigzins misleidend inderdaad - het is niet de schuld van de NS prijsverhoging, maar het "probleem" dat het NS-tarief op het spoor niet meer landelijk geldig wordt en de ovchipkaart gaat volgen. Overigens is dat laatste niet heel raar - als de NS wegwerpkaartjes verkoopt is het raar als die een ander tarief hebben dan als je een normale OVC gebruikt.
Waar ik op doelde is dat wat Fogeltje eigenlijk ook al schreef, iedere toko heeft zijn eigen regeltjes en tariefstellingen, hierdoor wordt het gewoon steeds lastiger om eenvoudig van A naar B te reizien als men met meerdere maatschappijen te maken krijgt.

Het is van de zotte natuurlijk als een vervoerder een aanbesteding wint omdat hij goedkoper/betere condities is dan de concurent, maar de feitelijke afnemer, de reiziger dus, betaalt een stuk meer.

Wie wordt er nu eigenlijk beter van!

Re: Treinkaartje 2014 op specifieke trajecten tot 38 procent

Geplaatst: za 07 sep 2013, 11:59
door Ronald
Maar wie stelt die tarieven voor de Maaslijn dan eigenlijk vast?

Re: Treinkaartje 2014 op specifieke trajecten tot 38 procent

Geplaatst: za 07 sep 2013, 12:32
door Suus
Veolia icm de provincie Limburg.

Re: Treinkaartje 2014 op specifieke trajecten tot 38 procent

Geplaatst: za 07 sep 2013, 12:43
door Ronald
Ennes schreef: Het is van de zotte natuurlijk als een vervoerder een aanbesteding wint omdat hij goedkoper/betere condities is dan de concurent, maar de feitelijke afnemer, de reiziger dus, betaalt een stuk meer.
Wat bedoel je precies, dat de prijsverhoging de schuld is van de aanbestedingen of het feit dat NS er niet meer rijdt?
Als NS destijds de aanbesteding van de Maaslijn had gewonnen, hadden ze ook zelf de tarieven kunnen bepalen in combinatie met de provincie. Alleen was er dan geen verschil ontstaan tussen papieren- en chipkaartjes. Maar dat de tarieven net zo hoog zouden zijn als dat ze nu zijn, weet ik eigenlijk wel zeker :idea: .

Mijn mening over de aanbestedingen van de nevenlijnen is in de loop der tijd wel wat bijgesteld trouwens (in positieve zin). De vervoerders doen het behoorlijk goed op de lijnen die NS ooit wilde sluiten. Dat de tarieven niet op elkaar aansluiten is een organisatorisch probleem: in Duitsland kan het bijvoorbeeld wel.

Re: Treinkaartje 2014 op specifieke trajecten tot 38 procent

Geplaatst: za 07 sep 2013, 15:58
door Ennes
Wat ik bedoel is dat het voor de concument niet echt aantrekkelijker gaat worden met al die ondoorzichtige prijsstructuren en zeker bij concessie overschrijdende reizen de tarieven zelfs veel duurder kunnen worden.

Dat men concureert op kwaliteit en frequentie zou voor de reiziger een groot voordeel kunnen zijn, hierdoor zal het reiscomfort alleen maar kunnen verbeteren, maar naar mijn idee leent het OV zich er niet voor om met verschillende tarieven en kaartsoorten te werken.

Re: Treinkaartje 2014 op specifieke trajecten tot 38 procent

Geplaatst: za 07 sep 2013, 17:23
door Tristan
Ennes schreef:Het blijft toch een ontzettende verbetering voor de reiziger hé, die concurentie op het spoor!
Of: de ov-chipkaart. Want zonder ov-chipkaart is deze waanzin helemaal niet mogelijk.

Re: Treinkaartje 2014 op specifieke trajecten tot 38 procent

Geplaatst: za 07 sep 2013, 18:09
door Ronald
Zonder OV-chipkaart had Veolia gewoon eigen papieren kaartjes tegen eigen tarief kunnen gaan verkopen hoor.

Re: Treinkaartje 2014 op specifieke trajecten tot 38 procent

Geplaatst: za 07 sep 2013, 18:41
door AppleMoose
Ennes schreef:Wat ik bedoel is dat het voor de concument niet echt aantrekkelijker gaat worden met al die ondoorzichtige prijsstructuren en zeker bij concessie overschrijdende reizen de tarieven zelfs veel duurder kunnen worden.
Buiten dat, de vervoerders hebben aan de provincie belooft, het vervoer te regelen voor het budget dat de provincie heeft vastgesteld. Dan moet je niet ineens "achteraf" de prijzen gaan verhogen, om je eigen beloftes waar te kunnen maken, of om je eigen zakken wat extra te vullen. Als je dat extra geld nodig hebt, kom je je belofte niet na, en is er mijns inziens sprake van concurrentievervalsing. Een andere vervoerder had wellicht, (misschien met een minder uitgebreid pakket), wel aan het povinciebudget genoeg gehad, en dan was deze tariefstijging niet eens nodig geweest.

Concurrentie zou het OV goedkoper en beter maken (dat laatste is ook deels zo), maar toch moet ik ieder jaar meer betalen voor een reis, en moet ik regelmatig staan in de trein en/of bus, en in Nijmegen zelfs bijna " vechten" om überhaupt met de bus mee te kunnen, en kunnen de vervoerders regelmatig niet aan hun vervoersplicht voldoen wegens infrastructurele en materiële defecten.
Ik vind het niet erg om iets meer te betalen voor het OV, maar dan wil ik er wel wat voor terug, maar dat laatste ontbreekt grotendeels... :roll:

Re: Treinkaartje 2014 op specifieke trajecten tot 38 procent

Geplaatst: za 07 sep 2013, 21:15
door Ennes
Ronaldussen schreef:...., maar dan wil ik er wel wat voor terug, maar dat laatste ontbreekt grotendeels... :roll:
Nou... je krijgt er zeer regelmatig langere reistijd (zonder dat je daarvoor extra moet betalen :roll:) vcoor, en je krijgt er een hoop ergernis voor terug.

Noem dat maar niks :lol:

Re: Treinkaartje 2014 op specifieke trajecten tot 38 procent

Geplaatst: wo 11 sep 2013, 10:00
door mijack1985
Veolia schrapt voor ouderen de leeftijdskorting.

Lees verder op AD.nl.

Re: Treinkaartje 2014 op specifieke trajecten tot 38 procent

Geplaatst: wo 11 sep 2013, 10:22
door fogeltje
Ze hebben wel een punt dat die fossielenkorting bij vrijwel geen enkele treinvervoerder geldig is. Ik ben eerlijk gezegd blij dat een vervoerder eindelijk eens de keuze maakt om het vervoer voor iedereen wat betaalbaar te houden in plaats van een groep voor bijna niks te laten reizen. Maar de ouderenbond zal wel weer in opstand komen :roll: