Connexxion plaatst mega order bij VDL Bus & Coach

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Connexxion plaatst mega order bij VDL Bus & Coach

Berichtdoor Daniel » Za 12 Jul 2008, 20:16

Connexxion plaatst mega order (355 Ambassadors en 10 Citea’s) bij VDL Bus & Coach
Personenvervoerbedrijf Connexxion heeft met haar bestelling van 355 Ambassadors de grootste order in de geschiedenis van VDL Bus & Coach geplaatst. Daarnaast heeft Connexxion de intentie uitgesproken om in de loop van dit jaar 10 Citea’s af te nemen. Beide typen bussen worden geleverd met een schone EURO 5 motor en een EEVuitlaatfilter waardoor een forse reductie van de uitstoot van CO2, NOx, NHMC en fijnstof wordt bereikt. Met de order is een totaalbedrag van 70 tot 75 miljoen euro gemoeid. Voor VDL Bus & Coach zorgt deze miljoenenorder voor extra werkgelegenheid. Alle voertuigen worden in de loop van 2008 uitgeleverd.

Ambassador ALE 120-225
De Ambassador is een energiezuinige lichtgewicht bus, speciaal gericht op een comfortabel transport van passagiers in het openbaar vervoer. Vanwege de lagevloerconstructie bij de in- en uitstapdeuren is de bus ook uitstekend toegankelijk voor de minder valide passagiers. De Ambassadors ALE 120-225 voor Connexxion hebben een lengte van 12 meter. De bussen worden voorzien van beeldschermen waarop informatie verschijnt over de eerstvolgende vier bushaltes en de actuele vertrektijd van aansluitende treinen. Chipcard en camerabewakingssystemen behoren ook tot de standaarduitrusting.

Citea CLF 120-250
Na ruim anderhalf jaar uitontwikkelen is VDL Bus & Coach erg trots op de eerste pilot van 10 Citea’s die door Connexxion ingezet gaan worden. Bij de ontwikkeling van deze nieuwste stadsbus werd gebruik gemaakt van de vele jaren ervaring die VDL Bus & Coach inmiddels heeft met de productie van lichtgewicht constructies. De Citea profiteert van de voordelen van een laag ledig gewicht zoals een aanzienlijk lager brandstofverbruik en minder onderhoudskosten. De volledig vlakke vloer en de brede in- en uitstapdeuren zorgen voor een optimale toegankelijkheid voor rolstoelgebruikers en passagiers met kinderwagens.

Connexxion
Connexxion, dienstverlener in het personenvervoer, heeft haar vervoersactiviteiten georganiseerd in de onderdelen Openbaar Vervoer, GVU, Hermes, Novio, Taxi Services, Tours en Water. Het bedrijf heeft meer dan 14.000 medewerkers in dienst. In 2007 bestond de vloot van Connexxion uit zo’n 3.500 bussen, 200 touringcars, meer dan 3.800 taxi's en taxibussen en een aantal ambulances, trams, vaartuigen en treinen.
Bron: http://vanhoolke2.skynetblogs.be/ via OV Nieuwsbrief 705
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4000
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Connexxion plaatst mega order bij VDL Bus & Coach

Berichtdoor reisthijs » Za 12 Jul 2008, 21:55

Eindelijk, ik vroeg me al af wanneer we weer eens iets van die Citea zouden horen.
Toch weer een klein beetje variatie na altijd alleen maar die Amba's.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Connexxion plaatst mega order bij VDL Bus & Coach

Berichtdoor Karl » Za 12 Jul 2008, 22:01

Welke concessie(s) is/zijn er overigens de klos voor weer een lading Amba's?
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9558
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Connexxion plaatst mega order bij VDL Bus & Coach

Berichtdoor Wubbo » Za 12 Jul 2008, 22:48

In ieder geval Utrecht is de klos...

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Connexxion plaatst mega order bij VDL Bus & Coach

Berichtdoor Daniel » Za 12 Jul 2008, 22:53

Nee, de bussen voor Utrecht komen nog uit een eerdere order :wink:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Connexxion plaatst mega order bij VDL Bus & Coach

Berichtdoor Geert » Za 12 Jul 2008, 22:54

Bovendien waren die door BRU besteld, niet door Connexxion ;)

Gebruikersavatar
mb90
Berichten: 2586
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid
Contact:

Re: Connexxion plaatst mega order bij VDL Bus & Coach

Berichtdoor mb90 » Za 12 Jul 2008, 22:59

Ik weet niet of er voor de concessies SRE / De Kempen (voor Hermes dan, maar dat is van Connexxion) en Midden-Zeeland al wat besteld is, want anders zou het best hiervoor kunnen zijn.
OVopZuid - De site voor al het OV in Rotterdam-Zuid

Vanaf nu wat minder frequent in het OV te vinden.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Connexxion plaatst mega order bij VDL Bus & Coach

Berichtdoor Daniel » Za 12 Jul 2008, 23:01

@Geert: Da's een hardnekkig misverstand: de bussen zijn gewoon door Connexxion besteld. Alleen is in de concessie opgenomen dat Connexxion, mochten ze bij de volgende aanbesteding de concessie verliezen, de bussen aan de nieuwe vervoerder moet overdragen.

@mb90: Midden-Zeeland gaan aardgasbussen rijden en die bouwen ze bij VDL niet :wink: Er zal ook nog wel wat naar Noord-Holland-Noord gaan en daarnaast schijnt er een grote vervangingsslag van ouder materieel aan te komen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9558
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Connexxion plaatst mega order bij VDL Bus & Coach

Berichtdoor Wubbo » Za 12 Jul 2008, 23:06

Huh? Connexxion heeft toch massaal niet-afgeschreven materieel weggedaan en vervangen door lagevloerprut, niet al te lang geleden tijdens de eerste aanbestedingsronde? Zijn die Amba's nu al op dan?

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Connexxion plaatst mega order bij VDL Bus & Coach

Berichtdoor Daniel » Za 12 Jul 2008, 23:12

Er rijdt nog genoeg ouder hogevloer spul hoor, alleen valt dat niet meer zo op doordat het meeste al wel gewoon connexxion-groen is.
Maargoed: de bussen van tegenwoordig, zoals o.a. de Ambassador, zijn gebouwd om het ca. één concessie vol te houden. Zeker de 8100-serie, waarvan ook de eerste Amba uit seriebouw deel uitmaakt, was nou niet echt al te best.
Verder zijn er her en der ook nog concessies die geen nieuw materieel maar een maximale gemiddelde leeftijd voorschreven. Daar is dus toen ze van start gingen vooral bestaand materieel naartoe geschoven wat nu vervangen moet worden om niet boven het maximaal toegestane gemiddelde uit te komen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Connexxion plaatst mega order bij VDL Bus & Coach

Berichtdoor Karl » Za 12 Jul 2008, 23:13

De HWGO amba's waarvan er nu enkele in DBLRMH (Duin- en Bollenstreek/Leiden Rijnstreek/Midden-Holland) rijden 'voelen' als je er zit wel op, verder ontbreekt er ook dynamische reisinformatie en misschien hebben die nog oudere motoren, die niet meer EURO V zijn. Alleen DBLRMH verloopt ook bijna en het is nog maar de vraag of CXX die concessie, die dan gewoon Zuid-Holland Noord heet, die gaat winnen. De andere Zuid-Hollandse concessies zijn allebei aan Arriva gegund.

Edit: wat is nou het nut van een lagevloersbus met functionaliteit X en Y te vervagen door een bus met een lagevloer en functionaliteit X en Y, behalve dat die bijvoorbeeld twee jaar jonger is? Net of die bus ontploft als die zeven jaar èn één dag is.

Verder heeft CXX voor SRE toch al besteld? Al is het wel logisch dat dit voor SRE is: die concessie gaat dit jaar nog in en er staat in het bericht dat de voertuigen dit jaar nog worden afgeleverd. Echter lijkt het mij, gezien het aantal: 355, dat het meer een opsomming is van aantallen uit eerdere berichten?
Laatst gewijzigd door Karl op Za 12 Jul 2008, 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
mb90
Berichten: 2586
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid
Contact:

Re: Connexxion plaatst mega order bij VDL Bus & Coach

Berichtdoor mb90 » Za 12 Jul 2008, 23:14

In Friesland en in het KAN-gebied rijden wel een aantal bussen die wel vervangen zullen worden. Hier rijden bijvoorbeeld nog wat Hermes-Alliance's dus die zullen er wel uit gaan en vervangen worden door nieuwe Amba's.
OVopZuid - De site voor al het OV in Rotterdam-Zuid

Vanaf nu wat minder frequent in het OV te vinden.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Connexxion plaatst mega order bij VDL Bus & Coach

Berichtdoor Daniel » Za 12 Jul 2008, 23:21

Karl schreef:Alleen DBLRMH verloopt ook bijna en het is nog maar de vraag of CXX die concessie, die dan gewoon Zuid-Holland Noord heet, die gaat winnen. De andere Zuid-Hollandse concessies zijn allebei aan Arriva gegund.

'tis wat je "bijna" noemt... die concessie loopt nog tot 2011 :wink:

@mb90: er zou inderdaad ook het een en ander naar Friesland gaan. KAN lijkt me minder waarschijnlijk, dat wordt volgend jaar aanbesteed.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Frank
OVNL-beheerder
Berichten: 1273
Lid geworden op: Za 31 Mei 2008, 12:44

Re: Connexxion plaatst mega order bij VDL Bus & Coach

Berichtdoor Frank » Zo 13 Jul 2008, 11:59

Reiziger Ddrs schreef:@mb90: er zou inderdaad ook het een en ander naar Friesland gaan. KAN lijkt me minder waarschijnlijk, dat wordt volgend jaar aanbesteed.


Is dat niet alweer uitgesteld tot 2012? Of hou ik het niet meer in de gaten...?


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast