Pagina 1 van 1

Connexxion plaatst mega order bij VDL Bus & Coach

Geplaatst: za 12 jul 2008, 20:16
door Daniel
Connexxion plaatst mega order (355 Ambassadors en 10 Citea’s) bij VDL Bus & Coach
Personenvervoerbedrijf Connexxion heeft met haar bestelling van 355 Ambassadors de grootste order in de geschiedenis van VDL Bus & Coach geplaatst. Daarnaast heeft Connexxion de intentie uitgesproken om in de loop van dit jaar 10 Citea’s af te nemen. Beide typen bussen worden geleverd met een schone EURO 5 motor en een EEVuitlaatfilter waardoor een forse reductie van de uitstoot van CO2, NOx, NHMC en fijnstof wordt bereikt. Met de order is een totaalbedrag van 70 tot 75 miljoen euro gemoeid. Voor VDL Bus & Coach zorgt deze miljoenenorder voor extra werkgelegenheid. Alle voertuigen worden in de loop van 2008 uitgeleverd.

Ambassador ALE 120-225
De Ambassador is een energiezuinige lichtgewicht bus, speciaal gericht op een comfortabel transport van passagiers in het openbaar vervoer. Vanwege de lagevloerconstructie bij de in- en uitstapdeuren is de bus ook uitstekend toegankelijk voor de minder valide passagiers. De Ambassadors ALE 120-225 voor Connexxion hebben een lengte van 12 meter. De bussen worden voorzien van beeldschermen waarop informatie verschijnt over de eerstvolgende vier bushaltes en de actuele vertrektijd van aansluitende treinen. Chipcard en camerabewakingssystemen behoren ook tot de standaarduitrusting.

Citea CLF 120-250
Na ruim anderhalf jaar uitontwikkelen is VDL Bus & Coach erg trots op de eerste pilot van 10 Citea’s die door Connexxion ingezet gaan worden. Bij de ontwikkeling van deze nieuwste stadsbus werd gebruik gemaakt van de vele jaren ervaring die VDL Bus & Coach inmiddels heeft met de productie van lichtgewicht constructies. De Citea profiteert van de voordelen van een laag ledig gewicht zoals een aanzienlijk lager brandstofverbruik en minder onderhoudskosten. De volledig vlakke vloer en de brede in- en uitstapdeuren zorgen voor een optimale toegankelijkheid voor rolstoelgebruikers en passagiers met kinderwagens.

Connexxion
Connexxion, dienstverlener in het personenvervoer, heeft haar vervoersactiviteiten georganiseerd in de onderdelen Openbaar Vervoer, GVU, Hermes, Novio, Taxi Services, Tours en Water. Het bedrijf heeft meer dan 14.000 medewerkers in dienst. In 2007 bestond de vloot van Connexxion uit zo’n 3.500 bussen, 200 touringcars, meer dan 3.800 taxi's en taxibussen en een aantal ambulances, trams, vaartuigen en treinen.
Bron: http://vanhoolke2.skynetblogs.be/ via OV Nieuwsbrief 705

Re: Connexxion plaatst mega order bij VDL Bus & Coach

Geplaatst: za 12 jul 2008, 21:55
door reisthijs
Eindelijk, ik vroeg me al af wanneer we weer eens iets van die Citea zouden horen.
Toch weer een klein beetje variatie na altijd alleen maar die Amba's.

Re: Connexxion plaatst mega order bij VDL Bus & Coach

Geplaatst: za 12 jul 2008, 22:01
door Karl
Welke concessie(s) is/zijn er overigens de klos voor weer een lading Amba's?

Re: Connexxion plaatst mega order bij VDL Bus & Coach

Geplaatst: za 12 jul 2008, 22:48
door Wubbo
In ieder geval Utrecht is de klos...

Re: Connexxion plaatst mega order bij VDL Bus & Coach

Geplaatst: za 12 jul 2008, 22:53
door Daniel
Nee, de bussen voor Utrecht komen nog uit een eerdere order :wink:

Re: Connexxion plaatst mega order bij VDL Bus & Coach

Geplaatst: za 12 jul 2008, 22:54
door Geert
Bovendien waren die door BRU besteld, niet door Connexxion ;)

Re: Connexxion plaatst mega order bij VDL Bus & Coach

Geplaatst: za 12 jul 2008, 22:59
door mb90
Ik weet niet of er voor de concessies SRE / De Kempen (voor Hermes dan, maar dat is van Connexxion) en Midden-Zeeland al wat besteld is, want anders zou het best hiervoor kunnen zijn.

Re: Connexxion plaatst mega order bij VDL Bus & Coach

Geplaatst: za 12 jul 2008, 23:01
door Daniel
@Geert: Da's een hardnekkig misverstand: de bussen zijn gewoon door Connexxion besteld. Alleen is in de concessie opgenomen dat Connexxion, mochten ze bij de volgende aanbesteding de concessie verliezen, de bussen aan de nieuwe vervoerder moet overdragen.

@mb90: Midden-Zeeland gaan aardgasbussen rijden en die bouwen ze bij VDL niet :wink: Er zal ook nog wel wat naar Noord-Holland-Noord gaan en daarnaast schijnt er een grote vervangingsslag van ouder materieel aan te komen.

Re: Connexxion plaatst mega order bij VDL Bus & Coach

Geplaatst: za 12 jul 2008, 23:06
door Wubbo
Huh? Connexxion heeft toch massaal niet-afgeschreven materieel weggedaan en vervangen door lagevloerprut, niet al te lang geleden tijdens de eerste aanbestedingsronde? Zijn die Amba's nu al op dan?

Re: Connexxion plaatst mega order bij VDL Bus & Coach

Geplaatst: za 12 jul 2008, 23:12
door Daniel
Er rijdt nog genoeg ouder hogevloer spul hoor, alleen valt dat niet meer zo op doordat het meeste al wel gewoon connexxion-groen is.
Maargoed: de bussen van tegenwoordig, zoals o.a. de Ambassador, zijn gebouwd om het ca. één concessie vol te houden. Zeker de 8100-serie, waarvan ook de eerste Amba uit seriebouw deel uitmaakt, was nou niet echt al te best.
Verder zijn er her en der ook nog concessies die geen nieuw materieel maar een maximale gemiddelde leeftijd voorschreven. Daar is dus toen ze van start gingen vooral bestaand materieel naartoe geschoven wat nu vervangen moet worden om niet boven het maximaal toegestane gemiddelde uit te komen.

Re: Connexxion plaatst mega order bij VDL Bus & Coach

Geplaatst: za 12 jul 2008, 23:13
door Karl
De HWGO amba's waarvan er nu enkele in DBLRMH (Duin- en Bollenstreek/Leiden Rijnstreek/Midden-Holland) rijden 'voelen' als je er zit wel op, verder ontbreekt er ook dynamische reisinformatie en misschien hebben die nog oudere motoren, die niet meer EURO V zijn. Alleen DBLRMH verloopt ook bijna en het is nog maar de vraag of CXX die concessie, die dan gewoon Zuid-Holland Noord heet, die gaat winnen. De andere Zuid-Hollandse concessies zijn allebei aan Arriva gegund.

Edit: wat is nou het nut van een lagevloersbus met functionaliteit X en Y te vervagen door een bus met een lagevloer en functionaliteit X en Y, behalve dat die bijvoorbeeld twee jaar jonger is? Net of die bus ontploft als die zeven jaar èn één dag is.

Verder heeft CXX voor SRE toch al besteld? Al is het wel logisch dat dit voor SRE is: die concessie gaat dit jaar nog in en er staat in het bericht dat de voertuigen dit jaar nog worden afgeleverd. Echter lijkt het mij, gezien het aantal: 355, dat het meer een opsomming is van aantallen uit eerdere berichten?

Re: Connexxion plaatst mega order bij VDL Bus & Coach

Geplaatst: za 12 jul 2008, 23:14
door mb90
In Friesland en in het KAN-gebied rijden wel een aantal bussen die wel vervangen zullen worden. Hier rijden bijvoorbeeld nog wat Hermes-Alliance's dus die zullen er wel uit gaan en vervangen worden door nieuwe Amba's.

Re: Connexxion plaatst mega order bij VDL Bus & Coach

Geplaatst: za 12 jul 2008, 23:21
door Daniel
Karl schreef:Alleen DBLRMH verloopt ook bijna en het is nog maar de vraag of CXX die concessie, die dan gewoon Zuid-Holland Noord heet, die gaat winnen. De andere Zuid-Hollandse concessies zijn allebei aan Arriva gegund.

'tis wat je "bijna" noemt... die concessie loopt nog tot 2011 :wink:

@mb90: er zou inderdaad ook het een en ander naar Friesland gaan. KAN lijkt me minder waarschijnlijk, dat wordt volgend jaar aanbesteed.

Re: Connexxion plaatst mega order bij VDL Bus & Coach

Geplaatst: zo 13 jul 2008, 11:59
door Frank
Reiziger Ddrs schreef:@mb90: er zou inderdaad ook het een en ander naar Friesland gaan. KAN lijkt me minder waarschijnlijk, dat wordt volgend jaar aanbesteed.


Is dat niet alweer uitgesteld tot 2012? Of hou ik het niet meer in de gaten...?