Spoedinspecties aan veiligheidssysteem spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Spoedinspecties aan veiligheidssysteem spoor

Bericht door Geert »

Spoedinspecties aan veiligheidssysteem spoor
Geplaatst op: donderdag 19 september 2013 15:25
Laatst bijgewerkt: donderdag 19 september 2013 15:26


Prorail heeft naar aanleiding van de bijna treinramp in Zwolle op 2 september op 150 plekken in Nederland extra inspecties uitgevoerd aan het ATBvv-veiligheidssysteem. Dat blijkt uit vertrouwelijke documenten van Prorail die Eenvandaag in handen heeft. Ook de Inspectie voor de Leefomgeving en Transport vindt extra steekproeven noodzakelijk en wil zelfs in kaart brengen hoe Prorail het veiligheidssysteem beheert. Bronnen binnen Prorail vertellen EenVandaag dat het veiligheidssysteem op de nieuwe Hanzelijn bij Zwolle niet aan stond en dat er op meer plekken in Nederland problemen zijn geconstateerd.
Lees verder
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Spoedinspecties aan veiligheidssysteem spoor

Bericht door Klaasje »

Waar ik mij echt over verbaasd heb is dat je een systeem wat niet fail-safe is gebruikt voor de veiligheid waarna men vervolgens geen controlesystematiek inricht voor het regelmatig controleren van de werking daarvan. Als hier iemand een opmerking betreffende de veiligheidscultuur maakt lijkt mij dat behoorlijk terecht.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Spoedinspecties aan veiligheidssysteem spoor

Bericht door webguy »

Hoewel ATB-Vv natuurlijk initieel alleen "geinstalleerd" is - er waren nog geen treinen die er mee werkten, etc, is het nu vrijwel landelijk en hebben treinen aangepaste ATB installaties. Maar het blijft inderdaad erg raar dat dit niet failsafe is geimplementeerd. Overigens is de vraag wat failsafe is in deze - betekent dat dat de hele ATB code moet wegvallen? Of alleen als een trein ATB-Vv "ondersteunt" (hoe dat technisch zit weet ik niet)?
Monitoring ahv GSM-R wordt ook een ramp - dat deden we met wisselverwarming toch ook? Zie hoe goed we dat bijhouden...
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Spoedinspecties aan veiligheidssysteem spoor

Bericht door Klaasje »

Dat ATB-vv niet fail-safe is geïmplementeerd is opzich niet raar. De communicatie tussen een baken en de trein is al niet fail-safe (Veiligste stand indien falen) omdat die bakens niet overal aanwezig zijn. Het functioneren van de bakens is ook niet fail-safe uitgevoerd. Dat kan wel anders met bestaande typen beveiligingsinstallaties maar dat drijft het kostenniveau voor een oplossing die in principe tijdelijk is wel behoorlijk op. Dan kan je voor hetzelfde geld dus minder ATB-vv aanleggen. Dat lijkt mij niet zo effectief.

Nu hoeft het op zich ook geen probleem te zijn dat het systeem niet fail-safe is. Dat betekent echter wel dat je het nooit zult merken als het systeem defect is totdat je het nodig hebt. Dat kan gevaarlijke situaties geven en daarom is een regelmatige controle van de werking noodzakelijk als je zeker wilt weten dat het systeem werkt. Kennelijk is er geen sprake van regelmatige controle of is er sinds de laatste controle iets aan de hand geweest. Als het gaat om spoedinspecties denk ik eerder aan geen controle dan regelmatige controle.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten