Pagina 1 van 2

Klachtenregen over te volle treinen

Geplaatst: di 24 sep 2013, 08:42
door wouter15
Klachtenregen over te volle treinen
AMSTERDAM - Het regent klachten over veel te volle treinen. Reizigersvereniging Rover kreeg deze maand al meer dan 600 klachten binnen via het meldpunt volletreinen.nl.

Dat schrijft Metro. De meldingen komen uit het hele land. Er wordt vooral geklaagd over achterblijvers op het perron, medereizigers die onwel worden door de drukte en vertragingen bij het in- en uitstappen. Lees verder

Re: Klachtenregen over te volle treinen

Geplaatst: di 24 sep 2013, 10:04
door Edwin
Hier de link naar het stuk in de metro. Ik moet ook zeggen dat ik deze maand verschillende trajecten heb afgelegd en alles wat begon of eindigde in Almere (behalve de s2600), was eigenlijk altijd vol (en gemeld op volletreinen.nl). Ondanks dit bericht: http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.p ... 60#p270260. Lijkt erop dat de NS Mansveld totaal niet serieus neemt.

Re: Klachtenregen over te volle treinen

Geplaatst: di 24 sep 2013, 12:10
door Edwin
In een paar uur, sinds de media-aandacht, alweer 500 nieuwe meldingen binnen op http://www.volletreinen.nl. Laat zien dat er maar een kleine groep is die op regelmatige basis volle treinen meldt en veel treinreizigers er niet de moeite voor nemen of er niet vanaf weten.

Edit: Van de 1.200 meldingen is ongeveer 15% Almere-Amsterdam v.v. (180 meldingen dus).

Re: Klachtenregen over te volle treinen

Geplaatst: di 24 sep 2013, 12:36
door Thom91
Ze blijkt ook maar weer hoe erg het probleem niet erkend wordt.

Re: Klachtenregen over te volle treinen

Geplaatst: di 24 sep 2013, 14:50
door Klaasje
Edwin schreef:was eigenlijk altijd vol.
Ik vraag me wel af wat je definitie van vol is. Er bestaat namelijk ook zoiets als een acceptabele volheid.

Wat ik deze maand heb meegemaakt qua volle treinen tussen Almere en Amsterdam valt reuze mee in vergelijking met "altijd vol". Ok, ik heb niet in de ochtendspits gereisd en ben ook zelden in de middagspits terecht gekomen maar eigenlijk heb ik alleen trein t4328 als voller dan acceptabel voor de context beschouwd. Maar dan heb je het over een trein die in de daluren toch een behoorlijk aantal meer reizigers hebt dan zitplaatsen. In de spits vind ik een stukje staan als Weesp-Muziekwijk prima kunnen als ik eerlijk ben.

Wat ik wel van de avondspits heb meegekregen is dat er bijvoorbeeld in de s12700 een trein van 10 bakken ICMm rijdt. Met de ervaring van avondspitsen van de afgelopen jaren in het achterhoofd is dat een formaat trein welke je "op de groei ingepland" zou kunnen noemen. Alleen is het dan wel van belang dat reizigers gebruik maken van de hele lengte van de trein en dus niet massaal in het middelste treinstel gaan stappen, want ja, dan is dat treinstel inderdaad vol maar de trein nog lang niet.

Hierin zit een verantwoordelijkheid voor zowel de vervoerder (informatievoorziening, materieelinzet en reserve) als de reiziger (spreiden) om te voorkomen dat de trein vol wordt.

Re: Klachtenregen over te volle treinen

Geplaatst: di 24 sep 2013, 15:25
door Edwin
Klaasje schreef:
Edwin schreef:was eigenlijk altijd vol.
Ik vraag me wel af wat je definitie van vol is. Er bestaat namelijk ook zoiets als een acceptabele volheid.
* De s4600 die vanaf Amsterdam Centraal in de avondspits rijdt vertrekt altijd al zonder een enkele vrije zitplaats, vooral die van 17:40.
* Elke sprinter (...)-Weesp-Muziekwijk v.v. in beide spitsen. Staan valt wel te doen ja, maar niet in een SLT (ook niet in een VIRM overigens)in de tunnel t.h.v. de aftakking naar Flevolijn en enkele wissels die met een aardige snelheid worden bereden.
* IC Almere - Duivendrecht - Zuid is in de spitsrichting ook vaak vol qua geen vrije stoelen, niet dat alle balkons dan vol zijn maar veel meer reizigers kunnen er niet bij. (Het is maar goed dat iedereen uit Buiten er dan nog niet eens bijkomt, of deze moeten allemaal nu op Almere CS opstappen.)

IC Amsterdam CS - Almere is met 10 bakken VIRM overigens perfect en nooit overvol. Zelfs niet op vrijdagmiddag (v17:37) toen er maar een VIRM-VI was.
Klaasje schreef:Alleen is het dan wel van belang dat reizigers gebruik maken van de hele lengte van de trein en dus niet massaal in het middelste treinstel gaan stappen, want ja, dan is dat treinstel inderdaad vol maar de trein nog lang niet.

Hierin zit een verantwoordelijkheid voor zowel de vervoerder (informatievoorziening, materieelinzet en reserve) als de reiziger (spreiden) om te voorkomen dat de trein vol wordt.
In de vorige dienstregeling stapte ik op Almere Centrum altijd voorin de s2600 ri Amsterdam CS, want die stopte bij de eerste trap. Als ik achterin stapte moest ik 8 bakken DDAR voorbij lopen om bij de trap te zijn. Nu de s2600 op 14a aankomt stap ik dus achterin in wat steeds meer mensen doen. Want 10 bakken VIRM langslopen kost veel tijd, en dan nog ook al de tegemoet komende reizigers en de opstopping bij de roltrappen door mensen die niet doorlopen of vouwfiets die de gehele roltrap blokkeren.
Een betere aankomstplek op niet alleen a of b maar op een geheel spoor zorgt voor een betere verspreiding van de reizigers maar een (half) spoor minder beschikbaar.

Re: Klachtenregen over te volle treinen

Geplaatst: di 24 sep 2013, 16:00
door Klaasje
Edwin schreef:
Klaasje schreef:
Edwin schreef:was eigenlijk altijd vol.
Ik vraag me wel af wat je definitie van vol is. Er bestaat namelijk ook zoiets als een acceptabele volheid.
* De s4600 die vanaf Amsterdam Centraal in de avondspits rijdt vertrekt altijd al zonder een enkele vrije zitplaats, vooral die van 17:40.
* Elke sprinter (...)-Weesp-Muziekwijk v.v. in beide spitsen. Staan valt wel te doen ja, maar niet in een SLT (ook niet in een VIRM overigens)in de tunnel t.h.v. de aftakking naar Flevolijn en enkele wissels die met een aardige snelheid worden bereden.
* IC Almere - Duivendrecht - Zuid is in de spitsrichting ook vaak vol qua geen vrije stoelen, niet dat alle balkons dan vol zijn maar veel meer reizigers kunnen er niet bij. (Het is maar goed dat iedereen uit Buiten er dan nog niet eens bijkomt, of deze moeten allemaal nu op Almere CS opstappen.)
Ja, dat is dus niet vol. Staan kan prima in SLT en zelfs in VIRM is dat nog best behoorlijk te doen, echter stukken minder prettig dan SLT. Dat men de treinen niet op zitvol afstemt voor de spits vind ik heel begrijpelijk. Zitplaatsen die alleen tijdens de spits gebruikt worden kosten per zitplek per spits al snel 10 euro aan materieelkosten. Dat willen we met ons allen ook niet extra betalen voor die zitplaats dus dan moeten we de tering maar naar de nering zetten. Dat neemt niet weg dat een trein ruim zat moet zijn om reizigers een fatsoenlijke staplaats te kunnen bieden. Dat het daar ook vrij regelmatig aan ontbreekt door afwijkingen t.o.v. de planning of door een verkeerde planning is dus ook gewoon niet goed.
IC Amsterdam CS - Almere is met 10 bakken VIRM overigens perfect en nooit overvol. Zelfs niet op vrijdagmiddag (v17:37) toen er maar een VIRM-VI was.
Klaasje schreef:Alleen is het dan wel van belang dat reizigers gebruik maken van de hele lengte van de trein en dus niet massaal in het middelste treinstel gaan stappen, want ja, dan is dat treinstel inderdaad vol maar de trein nog lang niet.

Hierin zit een verantwoordelijkheid voor zowel de vervoerder (informatievoorziening, materieelinzet en reserve) als de reiziger (spreiden) om te voorkomen dat de trein vol wordt.
In de vorige dienstregeling stapte ik op Almere Centrum altijd voorin de s2600 ri Amsterdam CS, want die stopte bij de eerste trap. Als ik achterin stapte moest ik 8 bakken DDAR voorbij lopen om bij de trap te zijn. Nu de s2600 op 14a aankomt stap ik dus achterin in wat steeds meer mensen doen. Want 10 bakken VIRM langslopen kost veel tijd, en dan nog ook al de tegemoet komende reizigers en de opstopping bij de roltrappen door mensen die niet doorlopen of vouwfiets die de gehele roltrap blokkeren.
Een betere aankomstplek op niet alleen a of b maar op een geheel spoor zorgt voor een betere verspreiding van de reizigers maar een (half) spoor minder beschikbaar.
Ik ben eigenlijk best geneigd om te zeggen, als je geen moeite wil doen om een stukje te lopen dan moet je maar moeite doen om te staan. De ruimte om op een station als Amsterdam Centraal om treinen op een heel spoor neer te zetten ontbreekt nou eenmaal. Ik loop zelf wel verder en heb in de s2600 regelmatig midden in de spits een hele vierzitter voor mezelf gehad.

Re: Klachtenregen over te volle treinen

Geplaatst: di 24 sep 2013, 19:58
door Daniel
Tja, wat is vol ja... ik merk op Utrecht Centraal dat de spreiding drastisch verbeterd is sinds men consequent de blauwe lamp gebruikt voor de NoordOost. Daarvoor waren treinen voorin overvol (vooral doordat de keurig verspreide reizigers achter hun trein aan moesten rennen vanaf de A-fase) terwijl je achterin op vertrektijd de trein in kon springen en dan nog een privé vierzit had. Een fenomeen waarvan ik destijds nog geregeld gebruik gemaakt heb trouwens :P

Zelf zie ik een trein als acceptabel vol wanneer het aantal staanplaatsen beperkt blijft tot een aantal verspreid over de balkons. Lastig in deze is dat het economisch gezien wel zo handig is om niet iedereen een zitplaats te bieden in de spits, terwijl NS tegelijk in het IC-materieel vergeten lijkt te zijn dat staande reizigers zich wel ergens aan vast moeten kunnen houden om het ook veilig te houden. IRM doet het daarin wat mij betreft nog beter omdat je nog de trapleuningen hebt, maar in ICM op het balkon staan is een regelrechte ramp.

Heb overigens zelf ook een aandeel in de klachtenregen, maar dat betreft eigenlijk allemaal ritten waar de geplande lengte wel klopt (en zelfs ruim is in het begin van de week) maar relatief weinig ook daadwerkelijk gerealiseerd wordt. Oftewel, de inmiddels beruchte t559 die momenteel op 6 uit 17 staat: in liefst 65% van de gevallen reed die dus korter dan gepland sinds het laatste wijzigingsblad. Niet altijd is dat een probleem trouwens: in de eerste helft van de week past het doorgaans ook prima in 10 bakken. (Maar dat is nu juist de minst voorkomende afwijkende lengte: 8, 6 en jawel zelfs 4 (i.p.v. 12 :!: ) bakken waren talrijker)

Re: Klachtenregen over te volle treinen

Geplaatst: di 24 sep 2013, 22:15
door Geert
Ik vind VIRM persoonlijk zeer irritante treinen om te staan, zeker de trappen...

Re: Klachtenregen over te volle treinen

Geplaatst: di 24 sep 2013, 22:22
door Milco
Ik probeer altijd voor- of achterin een (lange) trein te stappen wat regelmatig goed werkt: kijken waar de reizigers het perron oplopen en dan kijken hoe dat zit met voorgaande stations en dan juist aan de andere, dus de rustige, kant instappen. Zo stromen de s700 en s12700 richting het noorden in Gvc aan de achterzijde vol en in Shl aan de voorzijde, dus in dit geval is het wat lastiger kiezen of ik dan bij de voor- of achterkant in moet stappen.

Maar als ik even moet wachten op de trein, zul je mij ook meestal aan het uiteinde van de perrons zien wachten. :)

Staan in een trein ben ik geen fan van, zeker niet als ik me niet kan vasthouden. En ik heb regelmatig gestaan in treinen, in de materieelsoorten SLT, ICMm, VIRM en zelfs in de IC-Berlijn (van Dv tot Apd waar wel weer wat plek was).

Re: Klachtenregen over te volle treinen

Geplaatst: di 24 sep 2013, 23:25
door marlies
Ik probeer wel vaak een rustig punt op te zoeken maar dan zul je net zien dat er ineens een kortere trein wordt ingezet of dat men op de verkeerde plek stopt. Denk dat dat, zeker bij de incidentele reiziger, ook wel een rol speelt. Die weet niet waar de trein gaat staan en dan is 'waar de meeste mensen staan' wel een veilige gok. Heb wel eens moeten hollen op Asdz omdat ik meestal de rechtstreekse aansluiting naar Groningen heb maar een half uurtje later was (dus de trein naar Leeuwarden had), die slechts bestond uit 1 drietje. Oeps!

Re: Klachtenregen over te volle treinen

Geplaatst: wo 25 sep 2013, 09:31
door Edwin
Geert schreef:Ik vind VIRM persoonlijk zeer irritante treinen om te staan, zeker de trappen...
Voor lange mensen is staan op de bovenste etage van een VIRM ook niet fijn, ivm laag plafond.

Re: Klachtenregen over te volle treinen

Geplaatst: wo 25 sep 2013, 09:38
door Edwin
@Klaasje: Ik heb in de 2600 aan de achterzijde vaak 1 en soms 2 personen in een vierzits erbij zitten dus het neemt nog geen erge vormen aan. Veel mensen reizen nu ook door naar Sloterdijk en die stappen vooral halverwege en voorin in.

Ik vind geen vrije zitplaatsen (eerste klas niet meegenomen) en enkele staanplaatsen wel vol, want wanneer er een verstoring is, een vertraging of er komt opeens een grote groep schoolkinderen, scholieren, studenten, mariniers of er is ergens een evenement of een belangrijke gebeurtenis en deze incidentele groep komt erbij, dan heb je sardientjes in een blik. Je hebt weer boze forenzen en je hebt een incidentele groep reiziger die je geen goed vervoer biedt en hierdoor mogelijk niet nogmaals met de trein gaat. Vorige week maandag toen er tussen Utrecht en Amersfoort geen treinverkeer mogelijk was heb ik al niet vanuit Utrecht naar Almere voor de s4900 gekozen, ondanks dat ik zag dat het SLT 6+4 was, maar voor de 150 vanaf Rijnsweerd. Puur omdat ik geen zin had om mij in de s4900 te proppen (tot Hilversum). Normaal is SLT 6+4 voor de avondspits meer dan genoeg en in de avondspits is het volgens mij te doen, maar door zo'n verstoring heb je opeens te weinig capaciteit.

Re: Klachtenregen over te volle treinen

Geplaatst: wo 25 sep 2013, 13:20
door Edwin
Kunnen er 14 bakken SLT (6+4+4) rijden russen (Zwolle -) Oostvaarders - Weesp en Amsterdam/eindpunt of zijn er ergens te korte perrons?

Re: Klachtenregen over te volle treinen

Geplaatst: wo 25 sep 2013, 13:36
door reisthijs
Er kunnen zelfs 16 bakken SLT rijden (6+6+4).

Re: Klachtenregen over te volle treinen

Geplaatst: wo 25 sep 2013, 13:52
door Suus
16 bakken SLT past waarschijnlijk net op een paar meters niet op Amsterdam Muiderpoort, 14 bakken past sowieso bij alle stations. Ik vraag mij wel af of het echt noodzakelijk is als ik de verhalen over de soms matige spreiding op die verbinding lees.

Re: Klachtenregen over te volle treinen

Geplaatst: wo 25 sep 2013, 14:22
door Meltrain
De t5020 ijdt standaard met 8 bakken SLT en dat levert altijd staanplaatsen op, vooral in het eerste stel, maar is nog te doen.
Gisteren echter was (waarschijnlijk) de t5118 uitgevallen en was het echt hutje mutje in de trein. Standaard 10 bakken in de spits (zoals voo de zomer vrij vaak gebeurde) zou trouwens wel wenselijk zijn.

Re: Klachtenregen over te volle treinen

Geplaatst: wo 25 sep 2013, 14:27
door Klaasje
Bee schreef:16 bakken SLT past waarschijnlijk net op een paar meters niet op Amsterdam Muiderpoort.
Volgens de regels past het net niet. In de praktijk prima. Het enige station dat beperkingen opwerpt is station Zwolle: Maximaal 12 bakken op spoor 1B uit mijn hoofd. Daarnaast zou Amsterdam CS nog wel eens lastig kunnen zijn.

Re: Klachtenregen over te volle treinen

Geplaatst: wo 25 sep 2013, 14:31
door marlies
Bee schreef:16 bakken SLT past waarschijnlijk net op een paar meters niet op Amsterdam Muiderpoort, 14 bakken past sowieso bij alle stations. Ik vraag mij wel af of het echt noodzakelijk is als ik de verhalen over de soms matige spreiding op die verbinding lees.
Niet perse een probleem als je op de TBPs aangeeft dat het achterste deel niet voor Muiderpoort is. Begrijp niet 100% waarom in Nederland een trein langs elk perron waar 'ie stopt moet passen. In Engeland zijn ze nog veiligheidsgestoorder dan hier en daar komt dat wel voor. Weet niet of de treinen waarbij dat het geval is zo zijn uitgerust dat de deuren van een stel dat niet langs een perron staat ook niet te openen zijn om eventuele eigenwijze spoorlopers te voorkomen. Al kan een conducteur dat natuurlijk gewoon even in de gaten houden en onmiddelijk ingrijpen. Het argument dat reizigers het niet zouden snappen ga ik in ieder geval niet in mee. Het is niet veel moeilijker te begrijpen dan 'Achterste treindeel rijdt niet verder dan Zwolle'.

Re: Klachtenregen over te volle treinen

Geplaatst: wo 25 sep 2013, 16:54
door Edwin
Iemand enig idee waarom je dan nooit 3x SLT ziet? Max 2x6 zie ik nu soms en vaak maar 10 bakken.
Amsterdam - Zwolle kan je dan met 2x6 of 3x4 rijden of wel 14 of 16 bakken en een stel bij Oostvaarders achterlaten en wegrangeren. De sprinters tot Oostvaarders kan je dan wel 14 of 16 bakken maken en bij Muiderpoort en 16 bakken het laatste stuk houten perron nog wat bijverlengen of een paar deuren niet openen of een hele bak inderdaad.
Of denk ik nou iets te simpel?

Spreiding is op bijv. Almere Centrum slecht door eigenlijk twee trappen vlak bij elkaar.

Re: Klachtenregen over te volle treinen

Geplaatst: wo 25 sep 2013, 17:00
door Thom91
Klaasje schreef:
Bee schreef:16 bakken SLT past waarschijnlijk net op een paar meters niet op Amsterdam Muiderpoort.
Volgens de regels past het net niet. In de praktijk prima. Het enige station dat beperkingen opwerpt is station Zwolle: Maximaal 12 bakken op spoor 1B uit mijn hoofd. Daarnaast zou Amsterdam CS nog wel eens lastig kunnen zijn.
12 bakken idd op 1B te Zl, en Asd is kilometers lang man, daar past echt wel flink wat langs het perron.

Re: Klachtenregen over te volle treinen

Geplaatst: wo 25 sep 2013, 17:06
door reisthijs
Edwin schreef:Iemand enig idee waarom je dan nooit 3x SLT ziet?
Ik denk omdat er simpelweg te weinig SLT's zijn daarvoor.

Re: Klachtenregen over te volle treinen

Geplaatst: wo 25 sep 2013, 17:17
door Thom91
Edwin schreef:Iemand enig idee waarom je dan nooit 3x SLT ziet? Max 2x6 zie ik nu soms en vaak maar 10 bakken.
Amsterdam - Zwolle kan je dan met 2x6 of 3x4 rijden of wel 14 of 16 bakken en een stel bij Oostvaarders achterlaten en wegrangeren. De sprinters tot Oostvaarders kan je dan wel 14 of 16 bakken maken en bij Muiderpoort en 16 bakken het laatste stuk houten perron nog wat bijverlengen of een paar deuren niet openen of een hele bak inderdaad.
Of denk ik nou iets te simpel?

Spreiding is op bijv. Almere Centrum slecht door eigenlijk twee trappen vlak bij elkaar.
Bij drie stellen moet bij het achterste stel de ATB worden uitgeschakeld. Ik weet niet of dat een tijdrovende klus is dus misschien duurt het gewoon te lang. Verder is het nergens echt nodig om meer dan 12 bakken SLT te hebben. (Waar die überhaupt al planmatig worden ingezet.)

Re: Klachtenregen over te volle treinen

Geplaatst: wo 25 sep 2013, 19:09
door Daniel
marlies schreef:Het is niet veel moeilijker te begrijpen dan 'Achterste treindeel rijdt niet verder dan Zwolle'.
Tja, maar gezien het kennelijk al te moeilijk is zoiets te tonen op alle stations voor het station waar dat stel eraf gaat zal je in dit geval ook wel alleen op Muiderpoort "Achterste treinstel niet instappen" krijgen :P

Re: Klachtenregen over te volle treinen

Geplaatst: wo 25 sep 2013, 20:27
door marlies
Daar heb je helaas een punt.