Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Bericht door mijack1985 »

Reizigers ontevreden over treinplannen


Forensen zijn teleurgesteld in het plan van de NS om de treinverbinding naar België te herstellen.

Dat meldt Metro. De opwaardering van de oude ‘Beneluxtrein’ eind volgend jaar tot zogenaamde ‘Benelux-plus’, levert een langere reistijd van 20 minuten tot een halfuur op. Wie sneller in Brussel wil zijn zonder een al te hoge ritprijs, is aangewezen op de drie keer duurdere Thalys. Pas in 2017 is de Eurostar klaar voor vertrek.

,,Er zijn miljarden geïnvesteerd in de hsl voor een onacceptabele verslechtering”, stelt Jeroen Henstra van de reizigersbelangengroep Beneluxpendelaar in reactie op het vrijdag gepresenteerde alternatief voor het mislukte Fyra-project.

Reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV alarmeert maandag de Europese Commissie over verboden staatssteun. Ook Arriva onderneemt mogelijk actie vanwege een aanval van de NS en de staat op de concurrerende Lage Landen Lijn.

telegraaf
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Bericht door reisthijs »

Bee schreef:De Velaro E320 voor Eurostar heeft 16 bakken en voldoet daarmee ruimschoots aan de eisen voor de tunnel.
De Velaro E320 bestaat eigenlijk uit twee 8-delige treinstellen. Het zou dus, net zoals bij de originele Eurostar (TMST), mogelijk moeten zijn in noodsituaties de trein te splitsen in twee gelijke delen.

Een vervallen eis is dat alle tractiemotoren van de trein geconcentreerd moesten zijn in de uiteinden van de trein, in plaats van verdeeld over de hele trein zoals bij de Velaro.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Bericht door deadlock »

reisthijs schreef:
Bee schreef:De Velaro E320 voor Eurostar heeft 16 bakken en voldoet daarmee ruimschoots aan de eisen voor de tunnel.
De Velaro E320 bestaat eigenlijk uit twee 8-delige treinstellen. Het zou dus, net zoals bij de originele Eurostar (TMST), mogelijk moeten zijn in noodsituaties de trein te splitsen in twee gelijke delen.

Een vervallen eis is dat alle tractiemotoren van de trein geconcentreerd moesten zijn in de uiteinden van de trein, in plaats van verdeeld over de hele trein zoals bij de Velaro.
Het is iets ingewikkelder dan dat en de trein kan niet gesplitst worden in het geval van een noodsituatie.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Bericht door mijack1985 »

Dordrecht boos om nieuwe spoorplannen


De nieuwe plannen voor de hogesnelheidslijn vallen niet goed in Dordrecht. De internationale trein tussen Amsterdam en Brussel stopt straks niet meer in de Zuid-Hollandse stad, maar rijdt er omheen. „We worden letterlijk gepasseerd en de 270.000 inwoners uit de Drechtsteden moeten het richting België met stoptreinen en dus langere reistijd doen”, zei wethouder Jasper Mos (verkeer) maandag.

Lees verder...
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Bericht door marlies »

Ik neem aan dat Hoogeveen straks ook een rechtstreekse verbinding met Brussel en Parijs eist.

Of nee, van Gent werkt natuurlijk tegenwoordig voor de NS ;)
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Bericht door IC140 »

Ze moeten met stoptreinen naar België? Vergeten ze niet dat Breda in 20 minuten te bereizen is en vanaf daar de Benelux+ vertrekt naar België? Ok, mogelijk zullen de IC's hier ook vervangen worden door stoptreinen/stopIC's, maar dan nog neemt de reistijd maar licht toe naar België.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Bericht door Geert »

Bovendien is de relatie Dordrecht-België volgens mij niet zó verschrikkelijk groot dat het perse rechtstreeks hoeft. Dordrecht doet een Hoogeveentje :')
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Bericht door deadlock »

Ik wilde echt net zeggen; Waar blijft het persbericht uit Hoogeveen dat ze boos zijn omdat de Thalys niet minstens twee retourverbindingen krijgt met Vladivostok, Peking, Murcia, Den Helder en Spa krijgen per dag.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Bericht door Klaasje »

Maar.. Pas als er kamervragen worden gesteld is er sprake van mastwijkisme..
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Bericht door Wubbo »

Kritiekelaar schreef:Ik vind het absurd dat de Beneluxtrein straks weer vanaf Amsterdam gaat rijden. Overstappen in Rotterdam blijft gewoon sneller. De uurs-Beneluxtrein neemt tussen Amsterdam en Leiden straks vast wel een halfuurs-treinpad in beslag. Dat is nog het meest kwalijke.
Ik denk (zonder de dienstregelingsplannen te kennen) dat dat wel meevalt. Waarschijnlijk komt hij tussen Amsterdam en Schiphol een half uur verschoven van een Thalys/Eurostar, en vanaf Leiden een half uur verschoven van het (ook 1x/uur geplande) goederenpad Kijfhoek - Leiden - Beverwijk. Daarmee reduceer je het stuk waar je maar 1x per uur rijdt tot Hoofddorp - Leiden, en daar is wel uit te komen in je dienstregeling door de Benelux vlak voor of na de IC te plannen.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Bericht door Mr-W »

Neem aan dat de s2200 weer wordt verlengd naar Bd. Vanwege de s1900 die vanaf Bd via de HSL gaat rijden,anders ontbreekt een IC tussen Bd en Ddr.
Volgens mij wordt ook [wiki]Treinserie 6500 (2005)[/wiki] weer in ere hersteld omdat de IC Den Haag - Eindhoven volgens de plannen niet doorrijdt naar Hm en Vl en daardoor kan de bijna lege s9600 verdwijnen in de superdaluren tussen Dn en Ehv.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Bericht door Daniel »

Reizigers vanuit Dordrecht zouden inderdaad niet veel slechter af zijn met een overstap in Breda, qua snelheid verschilt dat immers vrijwel niks (had de nieuwe Benelux via Dordrecht gereden dan was 'ie immers via exact hetzelfde spoor in Breda beland). Maarja... de IC waarmee ze dan naar Breda zouden kunnen gaat in de uiteindelijke plannen ook via de HSL om Dordrecht heen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Bericht door Klaasje »

Hoe zit het met die PHS-verdichting op Den Haag-Eindhoven naar een kwartierdienst?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Bericht door Suus »

Mr-W schreef:Volgens mij wordt ook [wiki]Treinserie 6500 (2005)[/wiki] weer in ere hersteld omdat de IC Den Haag - Eindhoven volgens de plannen niet doorrijdt naar Hm en Vl en daardoor kan de bijna lege s9600 verdwijnen in de superdaluren tussen Dn en Ehv.
Ik denk dat de trein nog niet verder is ingetekend dan Eindhoven omdat nog niet helemaal duidelijk is hoe men de knoop in Eindhoven wil inrichten. In de strategie staat dat de s1900 met IC160 blijft rijden, wat neerkomt op Traxx + rijtuigen.

Laten er nu nu net doelstellingen zijn om vanuit Eindhoven rechtstreekse IC's naar Aachen en Düsseldorf te creëeren. De Traxx-locomotief kan rijden onder 15 kV, dus het zou mij niets verbazen als die IC's naar Duitsland in een gezamenlijke strategie met de s1900 zitten. Het eerste half uur dan Den Haag - Düsseldorf, het andere half uur Den Haag - Aachen, waarbij de s3500 dan in het eerste half uur naar Heerlen rijdt en het andere half uur naar Venlo.

Maargoed, dat zijn vermoedens en speculatie van mijn zijde, wat er van waar is weet ik echt niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Bericht door Geert »

^^ Ja, daar zat ik ook al over te denken. Op die manier maak je een leuk internationaal netwerk en is er ook meteen die gewenste verbinding Eindhoven - Duitsland.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Bericht door Klaasje »

Ook zo leuk is dat er gesproken wordt over HSL-treinen van/naar Amsterdam. Zuid of CS? Of allebei? :wink:

En als naar Zuid.. Daar kan je niets, maar doorrijden dan, waarheen?
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Bericht door Freek »

Het stuk Venlo - Eindhoven staat voorlopig gepland om gekoppeld te worden aan de A2-as.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Bericht door Klaasje »

Ik heb wel het idee dat NS zich niet zoveel wil vastleggen op dit soort keuzes en daarom graag op veilig wil spelen nu het er wel op lijkt dat dit soort dingen in een contract worden vastgelegd. Wel slim denk ik.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Bericht door Vinny »

Bee schreef:De treinen uit zuidelijkere oorden dan Parijs worden in Lille door de veiligheidsmangel gehaald.
Maar ik had juist ergens gelezen dat het experiment met mobiele veiligheidscontroles in de Zuid-Franse steden geslaagd was, en dat die Lille-veiligheidsmangel niet meer nodig was? Te vroeg gejuicht?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Bericht door Vinny »

IC140 schreef:Ze moeten met stoptreinen naar België? Vergeten ze niet dat Breda in 20 minuten te bereizen is en vanaf daar de Benelux+ vertrekt naar België? Ok, mogelijk zullen de IC's hier ook vervangen worden door stoptreinen/stopIC's, maar dan nog neemt de reistijd maar licht toe naar België.
De relatie met België is een slecht voorbeeld, maar ook de overige verbindingen gaan behoorlijk achteruit in het voorstel van de NS.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Bericht door Suus »

De trein van Aix-en-Provence naar Londen die eerder in de zomer reed had een stop van 20:38 tot 22:04 in Lille. De trein uit Avignon had blijkbaar een aangepaste veiligheidssituatie. Uiteraard spreken we hier wel over een tijdelijke situatie, niet over een permanente vestiging van de Britse douane zoals dat nu in Brussel-Zuid, Paris-Nord, Lille en Calais het geval is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
ben80

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Bericht door ben80 »

In sommige franse stations heb jij een tijdelijke Britse douane. Zie Bourg-Saint-Maurice bijvoorbeld, een dorpje in de alpen, de hekjes zijn duidelijk te zien:

Afbeelding

En dat in een -echt klein- stationnetje.

Andere dingen: waarom spreekt iedereen nog over de Benelux? deze trein heeft nooit in Luxembourg gestopt, en gaan nooit daar stoppen?!?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Bericht door Vinny »

Op kleine stations op het platteland zijn douanefaciliteiten veel beter in te bouwen dan in een stad waar gevochten wordt voor elke meter. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Bericht door Ronald »

ben80 schreef:Andere dingen: waarom spreekt iedereen nog over de Benelux? deze trein heeft nooit in Luxembourg gestopt, en gaan nooit daar stoppen?!?

Tsja, het ding heet al bijna 60 jaar zo, het is dus een tamelijk ingeburgerd begrip.
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Bericht door mijack1985 »

NS-critici die het opnemen voor 'de reiziger' zijn wolven in schaapskleren'

Nadat het kabinet besloot om weer treinen te laten rijden over de hogesnelheidslijn tussen België en Nederland, klonk er veel kritiek op de beslissing om dat deels door de NS te laten doen, schrijft Roel Berghuis, vakbondsbestuurder van FNV Spoor. Maar de kritiek komt volgens hem vooral van wolven in schaapskleren.

Lees verder...
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten