Pagina 1 van 8

Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Geplaatst: vr 27 sep 2013, 16:18
door erjeebee
Elk uur trein Amsterdam-Brussel

De NS is met staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) tot een akkoord gekomen over de toekomst van de hogesnelheidslijn.
Dat maakte het kabinet vrijdag bekend na afloop van de ministerraad. Het kabinet noemt het door de NS en de Belgische NMBS aangedragen alternatief 'acceptabel'.

http://www.nu.nl/politiek/3587032/elk-u ... ussel.html

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Geplaatst: vr 27 sep 2013, 16:20
door erjeebee
Wij reizigers zijn er blij mee schijnt :)
http://www.rover.nl/actueel/nieuwsarchi ... einplannen

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Geplaatst: vr 27 sep 2013, 16:38
door Wubbo
Meer leesvoer hier. Ik ga er eens aan beginnen ;-)

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Geplaatst: vr 27 sep 2013, 17:33
door Geert
Plaatje:
Afbeelding

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Geplaatst: vr 27 sep 2013, 18:45
door iljitsch
Extra stop in Breda schiet heel, heel erg slecht op. Kunnen ze daar niet gewoon voorbij rijden en dan die Belgische stoptrein naar Breda doortrekken?

Of gewoon de benelux over bestaand spoor laten rijden, is wel nog een beetje trager, maar dan heb je wel iets achter de hand bij stremmingen op de HSL.

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Geplaatst: vr 27 sep 2013, 19:41
door Suus
Het worden treinen met stuurstand of treinstellen, dus de kering in Breda zal wel meevallen. En de stop in Breda wordt gecompenseerd doordat er 200 km/u gereden kan worden tussen Antwerpen en Rotterdam. De Fyra was veel te hoog in de markt gezet en de Beneluxtrein moet het ook hebben van reizigers die in Roosendaal nog in de trein kwamen, dus ik vind dit een zeer acceptabele oplossing, voor veel mensen zal het een verbetering zijn dat ze nu al in Breda kunnen overstappen voor Antwerpen, aangezien de meeste reizigers richting België in Roosendaal toch al uit Breda en verder kwamen.

Echte haastige reizigers zijn in dit model beter af met de Thalys en Eurostar die praktisch een uurdienst zullen vormen tussen Asd/Rtd en Brussel, in het oude model had je zowel Fyra als Thalys non-stop tussen Rotterdam en Antwerpen en dat was gewoon too much.

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Geplaatst: vr 27 sep 2013, 20:20
door Klaasje
Als de Thalys het al lukt om 10 keer per dag vol de grens over te gaan met vrijwel alleen reizigers voor Parijs dan is 16 keer per dag een snelle trein op Amsterdam-Brussel prima te vullen. Er is namelijk een veel grotere relatie tussen Nederland en België dan tussen Nederland en Parijs. Dat het too much zou zijn is gewoon gelul.

Fyra was wel een te hoog ingeschaald concept als je kijkt naar flexibiliteit en prijzen. Met goedkoper materieel, meer flexibiliteit en een wat lagere prijs zou het vast en zeker een enorm succes zijn geworden. Nu is er als reactie op de kritieken op Fyra, die werd vergeleken met de Benelux, een plan bedacht. Een plan dat heel veel lijkt op de oude Benelux terwijl het wegnemen van drempels op het gebied van vervoersbewijzen waarschijnlijk het enige belangrijke te slechten probleem was. Zo te zien is het plan goed onderbouwt. Maar dat wil niet zeggen dat er geen markt is voor een snellere trein met minder stops dan een Benelux.

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Geplaatst: vr 27 sep 2013, 20:37
door Vinny
iljitsch schreef:Extra stop in Breda schiet heel, heel erg slecht op. Kunnen ze daar niet gewoon voorbij rijden en dan die Belgische stoptrein naar Breda doortrekken?

Of gewoon de benelux over bestaand spoor laten rijden, is wel nog een beetje trager, maar dan heb je wel iets achter de hand bij stremmingen op de HSL.
Of Breda-Tilburg-'s Hertogenbosch-Utrecht-Amsterdam ;)
Door Utrecht aan te doen wordt vanuit de rest van Nederland België ook een stuk beter bereikbaar. Utrecht is immers de "centrale knoop" van het Nederlandse spoorwegnetwerk.

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Geplaatst: vr 27 sep 2013, 21:12
door greyhound
Ongelofelijk dat de NS hiermee wegkomt. Door jarenlang gestuntel van de NS zitten we nog jaren met treinen opgezadeld die met 160km/per uur over de HSL rijden. Hoe gaan die treinen met stuurstand eruit zien? Zijn die op zo'n korte termijn leverbaar of te verbouwen?

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Geplaatst: vr 27 sep 2013, 21:20
door Suus
De stuurstanden staan nu werkloos op de opstelterreinen van Maastricht en Heerlen, daarvoor is alleen een kleine verbouwing nodig zodat de stuurstand kan communiceren met een Traxx in plaats van met een 1700/1800. :)

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Geplaatst: vr 27 sep 2013, 21:23
door OVinspecteur
Bee schreef:Het worden treinen met stuurstand of treinstellen, dus de kering in Breda zal wel meevallen. En de stop in Breda wordt gecompenseerd doordat er 200 km/u gereden kan worden tussen Antwerpen en Rotterdam.
200 km/u gaat niet door voor Benelux-plus. Deze verbinding blijft gewoon met 160 km/u gereden worden. Zie pagina 10 van 'toetsing IenM: Waarde voor de reiziger vervoersaanbod NS en NMBS':
http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... -nmbs.html

In de brief van de NS (pagina 4) staat verder nog: "Voor de ‘Benelux-plus’ beschikt NMBS over locomotieven die hiervoor inzetbaar gemaakt zullen worden, terwijl NS beschikt over inzetbaar te maken rijtuigen. Dit materieel wordt
geschikt gemaakt voor toelating op de Hogesnelheidslijn." (http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... anbod.html)

Waarschijnlijk wordt de Belgische loc dus in Breda omgerangeerd, of er komen er 2 (voor en achter). -o-

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Geplaatst: vr 27 sep 2013, 21:48
door mijack1985
We kunnen nu dus ook gewoon concluderen dat ICMm en ICRm tot 2021 blijft rijden. Zie onderstaande link.

TreinReiziger

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Geplaatst: vr 27 sep 2013, 21:50
door marlies
Qua ICM vind ik dat echt dik prima, mits ze er een beetje fatsoenlijk voor zorgen.

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Geplaatst: vr 27 sep 2013, 21:53
door Suus
Een kritische kanttekening bij dat artikel: Ja, fabrikanten kunnen veel sneller leveren, maar NS moet eerst wel specificaties voor het materieel schrijven en een openbare aanbesteding houden voordat het echt treinen kan bestellen. En dat het dan samenvalt met de afschrijftermijn van ICR en ICM is dan economisch wel heel handig :wink:

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Geplaatst: vr 27 sep 2013, 22:05
door Wubbo
iljitsch schreef:Of gewoon de benelux over bestaand spoor laten rijden, is wel nog een beetje trager, maar dan heb je wel iets achter de hand bij stremmingen op de HSL.
Volgens mij zijn er niet zo veel belemmeringen om, bij een stremming op de HSL, de Benelux-Plus alsnog via Roosendaal te sturen. Extra stopje in Roosendaal voor reizigers die anders in Breda waren ingestapt, en gaan. Moet je alleen wat verzinnen voor Noorderkempen.

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Geplaatst: vr 27 sep 2013, 22:08
door Klaasje
Bee schreef:Een kritische kanttekening bij dat artikel: Ja, fabrikanten kunnen veel sneller leveren, maar NS moet eerst wel specificaties voor het materieel schrijven en een openbare aanbesteding houden voordat het echt treinen kan bestellen. En dat het dan samenvalt met de afschrijftermijn van ICR en ICM is dan economisch wel heel handig :wink:
Maar acht jaar is ook wel weer verschrikkelijk lang. Dat moet echt een stuk sneller kunnen.

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Geplaatst: vr 27 sep 2013, 22:09
door Wubbo
Ik denk dat NS nu liever te veel tijd inplant dan te weinig, gezien de ervaringen met de V250. Bovendien lijkt 2021 het moment dat het gehele park IC200 aanwezig moet zijn (om ook op de Hanzelijn etc te rijden), dan kost afleveren ook nog wel wat tijd.

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Geplaatst: vr 27 sep 2013, 22:12
door OVinspecteur
Maar dit IC200 gaat dus alleen om de binnenlandse treinen. De Benelux-plus blijft ook na die tijd gewoon 160 km/u rijden, dus niks nieuw materieel. :mrgreen:

Om begrijpelijke redenen zit meneer Descheemaecker niet te wachten op nieuwe bestel-avontuurtjes met de NS.

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Geplaatst: vr 27 sep 2013, 22:13
door Klaasje
Het zal wel een vrij omvangrijk park moeten worden want de twaalf treinen per uur over Amsterdam-Utrecht in het PHS-tijdperk moeten allemaal met dat spul gaan rijden.

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Geplaatst: vr 27 sep 2013, 22:18
door greyhound
Bee schreef:Een kritische kanttekening bij dat artikel: Ja, fabrikanten kunnen veel sneller leveren, maar NS moet eerst wel specificaties voor het materieel schrijven en een openbare aanbesteding houden voordat het echt treinen kan bestellen. En dat het dan samenvalt met de afschrijftermijn van ICR en ICM is dan economisch wel heel handig :wink:
Moet de NS openbaar aanbesteden?

Als de NS genoegen neemt met een ''of the shelve'' product hoeven de specificaties niet zo uitgebreid. Pas over 7 jaar snelle treinen is toch wel een aanfluiting. Wellicht ziet Arriva nu z'n kans schoon met een snelle Lage Landen lijn nu de NS trein in Breda gaat stoppen en rangeren en vervolgens ook nog in het bos tussen Breda en Antwerpen gaat stoppen.

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Geplaatst: vr 27 sep 2013, 22:51
door Suus
Ja, de NS moet openbaar aanbesteden. De V250 is openbaar aanbesteed en de Sprinter Nieuwe Generatie zit in de aanbesteding. De bestelling van Traxx-locomotieven kon om verschillende reden langs de aanbestedingsregels door.

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Geplaatst: vr 27 sep 2013, 23:06
door mijack1985
Eurostar heeft inmiddels ook de verbinding naar Amsterdam bevestigd via hun site.

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Geplaatst: vr 27 sep 2013, 23:15
door greyhound
Bee schreef:Ja, de NS moet openbaar aanbesteden. De V250 is openbaar aanbesteed en de Sprinter Nieuwe Generatie zit in de aanbesteding. De bestelling van Traxx-locomotieven kon om verschillende reden langs de aanbestedingsregels door.
Volgens mij spreek jij jezelf nu tegen. De Traxxen zijn ook niet aanbesteed.

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Geplaatst: vr 27 sep 2013, 23:35
door Suus
Goed lezen, de Traxxen kon om verschillende redenen langs de aanbestedingsregels, maar voor andere treinen was die specifieke situatie niet van toepassing en is er aanbesteed.

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Geplaatst: za 28 sep 2013, 09:01
door Klaasje
Bedrijven in eigendom van een overheid zijn verplicht de aanbestedingsregels te volgen. Volledig private bedrijven zijn dat niet. Dit is zo om te voorkomen dat een overheid de aanbestedingsregels omzeilt via het opzetten van een extern inkoopbedrijf.