Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Bericht door marlies »

punt wat betreft de terugreis :)

Heen is je aansluiting weliswaar niet gegarandeerd maar moest je altijd al worden overgeboekt als je 'm niet haalde omdat je 1 kaartje kocht (station in nederland - londen). Wel eens meegemaakt (ontspoorde goederentrein, waardoor we 3 uur later in Brussel waren dan geplanned...)
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Bericht door willy84 »

Vliegtuig is sneller, goedkoper en vliegt veel vaker. Overstappen geeft alleen maar stress en ongemak. Je weet nu al dat deze verbinding kansloos is.
immer kwaliteits posts
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Bericht door Thom91 »

Het is wel het enige vervoermiddel vanuit het vaste land waarmee je direct in het centrum van de stad bent.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Bericht door Meltrain »

Thom91 schreef:
webguy schreef:
Thom91 schreef:
webguy schreef:Het ambitieniveau is overigens ook weer lekker laag - Rotterdam en Amsterdam worden verbouwd, maar we kunnen niet alvast besluiten om daar ook douane toe te voegen (hoe moeilijk kan dat zijn voor twee treinen per dag...)
Schiphol afsluiten is niet echt een optie volgens mij..
Stop je daar toch niet?
Is ook mijn idee ja.

En wat Asdz betreft, dan krijg je hetzelfde als met de Berlijner. Iedereen moet met zijn koffer overstappen op Schiphol/Rotterdam om naar Amsterdam C te komen want geen hond wil naar Zuid.
We hebben het hier wel over december 2016. Tegen die tijd is de Noord-Zuidlijn ook (ongeveer) in gebruik en is Asdz een stuk aantrekkelijker.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Bericht door IC140 »

willy84 schreef:Vliegtuig is sneller, goedkoper en vliegt veel vaker. Overstappen geeft alleen maar stress en ongemak. Je weet nu al dat deze verbinding kansloos is.
Toch reizen er nu al een dusdanige hoeveelheid reizigers vanuit Nederland met de IC/Thalys+Eurostar dat daar met gemak 2 treinen per dag mee te vullen zijn.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Bericht door VIRM »

Is er bij spoor 15 op Amsterdam Centraal niet ruimte voor uitbreiding?
Beul van de blindegeleidelijn
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Bericht door Thom91 »

Niet voor een perron + spoor. Plus dat je dan aan een monumentale constructie moet rommelen. Dat lijkt mij een bijzonder slecht plan, als je bedenkt dat de monumentenhippies vorig jaar zelfs gingen klagen over de kleur glas in de overkapping. ;)
Komt wel goed schatje.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Bericht door deadlock »

webguy schreef:Daar kan je vast wel wat voor regelen - al is het het uitkammen van het betreffende perron 2x per dag.
Niet waterdicht. Er moeten ook hekken tussen de sporen komen bijvoorbeeld. Wordt echt bijzonder moeilijk.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Bericht door Suus »

Er is nog wel meer, zo mag de trein na vertrek uit het beginstation niet meer tot stilstand komen tot de tunnel, behalve als dat in een afgesloten veiligheidszone gebeurd (= Lille Europe en/of Calais-Frethun).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Bericht door Geert »

Hoe gaat men daar dan om met storingen? En is er altijd een rijweg gegarandeerd vanaf het vertrekstation tot deze veiligheidszones?

Wat een idioterie zeg :X
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Bericht door ODRAIL »

Als het zo moet kunnen we die twee ritten wel missen als kiespijn :shock: :? .
Kritiekelaar
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 25 jan 2013, 13:52
Locatie: Gelderland

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Bericht door Kritiekelaar »

IC140 schreef:
willy84 schreef:Vliegtuig is sneller, goedkoper en vliegt veel vaker. Overstappen geeft alleen maar stress en ongemak. Je weet nu al dat deze verbinding kansloos is.
Toch reizen er nu al een dusdanige hoeveelheid reizigers vanuit Nederland met de IC/Thalys+Eurostar dat daar met gemak 2 treinen per dag mee te vullen zijn.
Dit betekent nog niet dat zo'n trein echt moeten gaan rijden. Eurostar kan eigenlijk beter in enkele dagrand-Thalysen een rijtuig afhuren voor reizigers uit en naar Nederland. Zij en NS-Hispeed vermijdt dan de negatieve publiciteit rond de veiligheids-overstap die hier reeds begonnen is.
Bee schreef:Men gaat uit van 45 minuten in Brussel. Volgens mij is dat station daar ook veel beter geschikt voor dan Lille Europe. Mensen die geboekt hebben vanaf Brussel laat je niet meer toe 45 minuten voor vertrek, daarna stroomt de Eurostar uit Amsterdam leeg op spoor 3 of en gaan die de sluis in naar de Eurostar Terminal. Het treinstel uit Amsterdam wordt naar Vorst gestuurd voor de veiligheidscheck. Dat treinstel of een nieuw treinstel wordt in het afgesloten gedeelte van Brussel-Zuid voorgereden, de reizigers mogen weer de trein in en de trein kan naar Londen vertrekken.
En men vermijdt meer logistiek gedoe dan in Brussel alleen. Het lijkt me niet dat NS een minipool van Eurostar-opgeleidde machinisten gaat vormen. Dan zal de ochtend-Eurostar door een Belgische machinist naar Amsterdam gebracht worden. Lekker handig.

Ik had eigenlijk verwacht dat NS in deze zou afwachten of Deutsche Bahn doorzet.
Er gaat namelijk (o.a. op dit forum) al een tijd dit verhaal. DB wil de ICE Frankfurt-Brussel doortrekken naar Londen. Maar Eurotunnel eiste om evacuatie-redenen 2 aparte 'locs'. Daarop zou DB het idee hebben om een treinstel uit Amsterdam eraan vast te koppelen. (En die kan wel handig door een Hispeed-machinist aangereden worden).
Nu NS met Eurostar door zee gaat, blijft toch het risico bestaan dat zij van DB alsnog op deze wijze concurrentie krijgt op Amsterdam-Brussel ?!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Bericht door Suus »

De plannen van DB staan op heel erg losse schroeven, eerst moeten ze het tekort aan rijvaardige ICE-treinstellen voor het binnenlandse verkeer nog maar eens zien op te lossen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Bericht door reisthijs »

deadlock schreef:Er zitten bepaalde eisen aan het binnenkomen in Groot-Brittannië. Dat is alleen te realiseren met een volledige afsluiting. De Britten laten de trein simpelweg niet door de tunnel als dat niet in orde is.
Hebben ze in Avignon ook een volledige afsluiting gemaakt, voor één trein per week?
Kritiekelaar schreef:Ik had eigenlijk verwacht dat NS in deze zou afwachten of Deutsche Bahn doorzet.
Er was gewoon geen tijd meer om dat af te wachten, er moest NU een concreet plan op tafel liggen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Bericht door Suus »

De treinen uit zuidelijkere oorden dan Parijs worden in Lille door de veiligheidsmangel gehaald.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Bericht door Aking »

Kritiekelaar schreef:Dan zal de ochtend-Eurostar door een Belgische machinist naar Amsterdam gebracht worden. Lekker handig.
Of je zet een Belgische/Engelse/Franse machinist op de laatste rit en laat die overnachten in Amsterdam, dan kan die mooi de eerste trein terug weer rijden. Iets wat niet heel ongewoon is bij internationale treinen :wink:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Bericht door Suus »

En het treinstel kan gewoon overnachten op de Watergraafsmeer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Bericht door Justin »

Het zal mij benieuwen wat er uit gaat komen voor die Eurostar dan. Ja het lijkt mij erg fijn om rechtstreeks naar Londen te gaan (min of meer), maar het is nogal een rompslomp. Ja je kan ook naar Londen City vliegen, maar het zijn wel redelijk dure vliegtickets daar naar toe. Het fijne van de trein naar Londen is dat je in het centrum bent en je dus niet zoveel gedoe erna hebt. Al met al ben je eigenlijk even lang onderweg, als je alle in- en uitcheckprocedures meetelt, van beginpunt tot plaats bestemming.

Het duurt alleen nog wel even, en gezien de snelheid van de Nederlandse politiek in de diverse bestuurslagen is een wachttijd van ca 3 jaar niet eens zo heel gek. Afgezien van de materieeltechnische specificaties en de logistieke dienstplanning zoals hiervoor door sommigen beschreven, zullen de gewenste aanpassingen niet van de een op de andere dag erin gezet worden. Ik dacht zelf ook dat perron 15 op Amsterdam Centraal uitermate geschikt is, gezien de wat geïsoleerde ligging ten opzichte van de andere perronsporen, maar dat er zelfs een hek tussen 14/15 moet komen, was mij niet bekend. En moet dat ding dan ook op Watergraafsmeer afgeschermd worden, of is dat niet nodig? En hoe zou dat dan zitten op Rotterdam Centraal? Ik denk niet dat het gewenst is om een deel van het perron (of dat nou 1, of 3/4 zou zijn) af te sluiten. En ik denk ook inderdaad niet dat de perronsituatie op Schiphol (als dat ding er gaat stoppen) gewijzigd kan worden, laat staan dat daar ruimte op Schiphol Plaza ingelast kan worden.

Ik denk dat zo'n verplichte overstap *waar dan ook* zonder deze opofferingen onontkombaar is. Ja het is vervelend, en totaal niet gebruikersvriendelijk. Wel is het gewoon fijn om alternatieven achter de hand te hebben. Natuurlijk hoeft het niet gelijk elke 2-3 uur, maar twee keer heen en twee keer terug lijkt me een mooi en realistisch beeld. En ik denk dat dat ook matcht bij de missie van Eurostar om een aantrekkelijk alternatief te zijn voor andere modaliteiten. Bovendien heeft niet iedereen dezelfde perceptie en mentaliteit om 'eventjes te vliegen' of 'snel en goedkoop ergens willen zijn'. Ik verbaas me bijvoorbeeld nog elke avond als ik zie hoeveel mensen welwillend in de CNL vertrekken (bedoel, ik kan ook in paar uur vliegen naar Minsk, i.t.t. bijna een hele dag kwijt zijn per trein). Ik kijk er hoe dan ook wel naar uit *O*
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Kritiekelaar
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 25 jan 2013, 13:52
Locatie: Gelderland

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Bericht door Kritiekelaar »

Justin geeft een mooie samenvattende beschouwing over de Amsterdam-Londen-verbinding, voor thans.

Daarom stel ik even een ander aspect van het NS-plan ter discussie.
Ik vind het absurd dat de Beneluxtrein straks weer vanaf Amsterdam gaat rijden. Overstappen in Rotterdam blijft gewoon sneller. De uurs-Beneluxtrein neemt tussen Amsterdam en Leiden straks vast wel een halfuurs-treinpad in beslag. Dat is nog het meest kwalijke.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Bericht door IC140 »

Bee schreef:En het treinstel kan gewoon overnachten op de Watergraafsmeer.
En anders vervang je de 9391 en 9394 door Eurostars Brusz - Asd en Asd - Brusz, uiteraard zonder security of douane. Het biedt overcapaciteit, maar mochten er problemen zijn met opstellen in Wgm (er worden ook eisen gesteld aan het opstelterrein voor ESTs) is daar ook wel een touw aan vast te knopen.

^^ De Benelux+ zal uiteraard net als sinds halverwege jaren 90 'on top of' gereden worden en dus niet in plaats van een andere trein. 6-7 bakjes ICR is natuurlijk veel te kort om een binnenlandse trein te vervangen.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Bericht door webguy »

Kritiekelaar schreef: Ik had eigenlijk verwacht dat NS in deze zou afwachten of Deutsche Bahn doorzet.
Er gaat namelijk (o.a. op dit forum) al een tijd dit verhaal. DB wil de ICE Frankfurt-Brussel doortrekken naar Londen. Maar Eurotunnel eiste om evacuatie-redenen 2 aparte 'locs'. Daarop zou DB het idee hebben om een treinstel uit Amsterdam eraan vast te koppelen.
Vraag me trouwens af of dit klopt - in de NS informatie staat namelijk dat het zou gaan om Velaro e320 trein zou gaan - dat zijn ook gewoon (afstammelignen van) ICEs, dus daar zou hetzelfde voor moeten gelden, of je moet in Lille een stel bijplaatsen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Bericht door Klaasje »

Die eis is vervallen voor de nieuwe treinstellen van 400 meter.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Bericht door webguy »

En 2x ICE-3 bijvoorbeeld is dus net meer dan 400m...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Bericht door Suus »

De Velaro E320 voor Eurostar heeft 16 bakken en voldoet daarmee ruimschoots aan de eisen voor de tunnel. Het enige gevaar is dat de levering, die nu voor midden 2015 gepland staat nog verder uitloopt door de aanhoudende problemen met de Duitse veiligheidsvergunning van de Velaro's voor DB Fernverkehr.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Bericht door deadlock »

Ze mogen in Duitsland ondertussen ingezet worden in de commerciële dienst!
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: henk206 en 51 gasten