Pagina 8 van 8

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Geplaatst: wo 09 okt 2013, 00:58
door Kritiekelaar
Hier wordt alweer flink gepiekerd over hoe de Eurostar ingelegd kan worden. En -ook- Wubbo zegt dat het wel eens kan uitdraaien op het schrappen van treinen rond Schiphol.
Dan heb ik toch gelijk dat ze de baanvak-capaciteit-vretende en nutteloze Beneluxtrein-verlenging naar Amsterdam sowieso achterwege moeten laten. En ik heb nog van niemand gehoord dat deze verlenging wel enig nut kan hebben.

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Geplaatst: wo 09 okt 2013, 06:27
door Thom91
Bee schreef:Hoezo? Zo oud zijn die stellen ook weer niet, nog geen twintig jaar.
Hebben afgelopen twee jaar een grote beurt gehad. Wellicht dat ze met SNCF kunnen meeliften over vijf - tien jaar als die hun TGV vloot gaan moderniseren.

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Geplaatst: wo 09 okt 2013, 08:16
door IC140
Vinny schreef:Ach weet je wat we doen? We laten de Eurostar gewoon Watergraafsmeer-Diemen Zuid-Rotterdam-Antwerpen-Brussel e.v. doen. Schiphol doe je in het geheel niet aan, en de twee keer per dag dat er paspoortcontrole en bagaggescans nodig zijn doe je die op Diemen Zuid gewoon, die stationshal kun je helemaal afsluiten zonder dat de overlast heel groot is. Mensen uit Diemen moeten dan ietsje verder naar Duivendrecht reizen, of hun koffers door de röntgenscan te doen. :twisted:
Uiteraard moet je dan niet op Rtd stoppen, maar op Rotterdam Stadion ;).

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Geplaatst: wo 09 okt 2013, 18:18
door Wubbo
Kritiekelaar schreef:Hier wordt alweer flink gepiekerd over hoe de Eurostar ingelegd kan worden. En -ook- Wubbo zegt dat het wel eens kan uitdraaien op het schrappen van treinen rond Schiphol.
Dan heb ik toch gelijk dat ze de baanvak-capaciteit-vretende en nutteloze Beneluxtrein-verlenging naar Amsterdam sowieso achterwege moeten laten. En ik heb nog van niemand gehoord dat deze verlenging wel enig nut kan hebben.
Nu leg je me weer woorden in de mond. Ik heb alleen beweerd dat het inleggen van een Eurostar zonder stop op Schiphol kan leiden tot het opheffen van treinen. Ik heb ook beweerd dat ik verwacht dat hij gewoon in een Thalys-pad komt.

De Beneluxvervanger verwacht ik een half uur verschoven van het Thalyspad, waar dan dus gewoon ruimte voor is rondom Schiphol, aangezien wij overal halfuursdiensten rijden (of zelfs nog frequenter).

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Geplaatst: wo 09 okt 2013, 18:54
door Vinny
IC140 schreef:
Vinny schreef:Ach weet je wat we doen? We laten de Eurostar gewoon Watergraafsmeer-Diemen Zuid-Rotterdam-Antwerpen-Brussel e.v. doen. Schiphol doe je in het geheel niet aan, en de twee keer per dag dat er paspoortcontrole en bagaggescans nodig zijn doe je die op Diemen Zuid gewoon, die stationshal kun je helemaal afsluiten zonder dat de overlast heel groot is. Mensen uit Diemen moeten dan ietsje verder naar Duivendrecht reizen, of hun koffers door de röntgenscan te doen. :twisted:
Uiteraard moet je dan niet op Rtd stoppen, maar op Rotterdam Stadion ;).
Hmm eigenlijk is dat een geweldig idee. Daar staan namelijk al hekken om voetbalsupporters in bedwang te houden. Wellicht kun je in Amsterdam dan stoppen op Amsterdam-Arena.

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Geplaatst: wo 09 okt 2013, 22:21
door IC140
Stiekem was dat één van de alternatieven in een groepsopdracht die ik 2 jaar geleden voor mijn studie heb gedaan:
- Amsterdam Bijlmer Arena (spoor 8) en Rotterdam Stadion en daarna in één keer door naar de Eurostarsporen in Brussel. Inkomende treinen stoppen ook nog in Rotterdam Centraal en rijden door naar Amsterdam Centraal.

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Geplaatst: wo 09 okt 2013, 22:28
door Thom91
:')

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Geplaatst: do 10 okt 2013, 09:56
door Edwin
Het is jammer dat Heerenveen IJsstadion niet op de route Hoogeveen - Schiphol ligt. Dan hadden we die ene wethouder in Hoogeveen blij kunnen maken en Heerenveen IJsstadion afsluiten is zeer makkelijk te doen... :P

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Geplaatst: do 10 okt 2013, 11:35
door marlies
Jammer dat Leeuwarden Achter De Hoven geen bovenleiding heeft :P

Als er dieseltreinen door de kanaaltunnel hadden gemogen had ik Weener - Leeuwarden Achter De Hoven - Heerenveen IJsstadion - Brussel-Zuid - Lille - London voorgesteld met een diesel-ICE ;) 5 landen, europeser kan het niet. 6 als je Friesland meetelt.

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Geplaatst: wo 13 nov 2013, 00:16
door Kritiekelaar
In dit topic ageerde ik tegen de her-doortrekking van de Beneluxtrein tot Amsterdam in 2016. Dit is voor geen enkele reiziger nuttig (niemand spreekt dit hier tegen) en het gaat ten koste van schaarse baanvakcapaciteit.

Nu wordt duidelijk wat het kennelijke nut moet zijn. http://www.rover.nl/actueel/nieuwsarchi ... f-december.
De Beneluxtrein krijgt een losstaand tarief. Amsterdammers zijn als overstappers in 2014 ruim 25% duurder uit, doch middels de treindoortrekking naar hun stad normaliseert de prijs straks weer.
Ik hang de omgekeerde redenering aan: als de Beneluxtrein niet wordt verlengd wordt hij er exploitatief niet duurder op. En dus hoeven de treinkaartjes minder te stijgen, voor Amsterdammers noch voor ieder ander die eerst een stuk per binnenlandse trein moet.

:N Zou de Tweede Kamer die net vorige week het NS-plan voor de HSL goedkeurde, goed weet hebben van het tariefsysteem-aspect ervan...

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Geplaatst: wo 13 nov 2013, 09:51
door Klaasje
Kritiekelaar schreef:In dit topic ageerde ik tegen de her-doortrekking van de Beneluxtrein tot Amsterdam in 2016. Dit is voor geen enkele reiziger nuttig (niemand spreekt dit hier tegen) en het gaat ten koste van schaarse baanvakcapaciteit.
Dat niemand het tegenspreekt wil nog niet zeggen dat men het eens is met de stelling.
Nu wordt duidelijk wat het kennelijke nut moet zijn. http://www.rover.nl/actueel/nieuwsarchi ... f-december.
De Beneluxtrein krijgt een losstaand tarief. Amsterdammers zijn als overstappers in 2014 ruim 25% duurder uit, doch middels de treindoortrekking naar hun stad normaliseert de prijs straks weer.
Ik hang de omgekeerde redenering aan: als de Beneluxtrein niet wordt verlengd wordt hij er exploitatief niet duurder op. En dus hoeven de treinkaartjes minder te stijgen, voor Amsterdammers noch voor ieder ander die eerst een stuk per binnenlandse trein moet..
Het hele nut is niet de prijs. Het hele nut is dat als je in de omgeving van Amsterdam woont en iets in Brussel moet doen voor een weekje dat je niet telkens met je bagage hoeft te zeulen bij het overstappen terwijl de reistijd wel acceptabel blijft. Het gaat om de gemaksfactor dus.

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Geplaatst: wo 13 nov 2013, 12:35
door isadora
En.....ik vind niets vreemd aan rechtstreekse verbindingen tussen Europese hoofdsteden.

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Geplaatst: wo 13 nov 2013, 13:02
door reisthijs
Het is wel vreemd om een "rechstreekse" verbinding tussen twee hoofdsteden via allerlei onnodige omwegen te laten rijden.