Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
robert55
Berichten: 776
Lid geworden op: Za 20 Feb 2010, 19:27

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Berichtdoor robert55 » Za 28 Sep 2013, 10:14

Niet het eigendom is bepalend, maar of een [deels] uit publieke middelen gefinancierde dienst wordt uitgevoerd. Dus ook Arriva [toen die nog beursgenoteerd waren] moet aanbesteden. Particuliere bedrijven zijn natuurlijk al van nature geneigd aan te besteden.

De Traxx bestelling wordt gedaan met een beroep op een urgentie clausule

robert55
Berichten: 776
Lid geworden op: Za 20 Feb 2010, 19:27

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Berichtdoor robert55 » Za 28 Sep 2013, 10:24

greyhound schreef:
Bee schreef:Een kritische kanttekening bij dat artikel: Ja, fabrikanten kunnen veel sneller leveren, maar NS moet eerst wel specificaties voor het materieel schrijven en een openbare aanbesteding houden voordat het echt treinen kan bestellen. En dat het dan samenvalt met de afschrijftermijn van ICR en ICM is dan economisch wel heel handig :wink:

Moet de NS openbaar aanbesteden?

Als de NS genoegen neemt met een ''of the shelve'' product hoeven de specificaties niet zo uitgebreid. Pas over 7 jaar snelle treinen is toch wel een aanfluiting. Wellicht ziet Arriva nu z'n kans schoon met een snelle Lage Landen lijn nu de NS trein in Breda gaat stoppen en rangeren en vervolgens ook nog in het bos tussen Breda en Antwerpen gaat stoppen.


Waarschijnlijk hebben alle fabrikanten van Bombardier (SBB Twindexx) tot en met Skoda (recente DB bestelling voor Beieren) wel iets dat ongeveer in het NS eisenpakket past, dus NS zal toch moeten vaststellen wat ze precies willen. Ik ben hier bijvoorbeedl maar uitgegaan van dubbeldekkers, maar dat hoeft niet. Dit zijn wel de treinen die waarschijnlijk hun mid-life krijgen als Nederland weer een koningin krijgt.

bedenk ook dat NS nog voor de stoptrein bestelling staat, die eerder moet. Dat kost ook geld en inzet.

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7694
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Berichtdoor webguy » Za 28 Sep 2013, 12:09

Vergeet overigens niet dat het alleen specificaties zijn, maar als je 100 treinen bestelt denk je iets beter na over wat je nou wil qua contract, onderhoud, en specificeer je dat goed. Het zou bijvoorbeeld jammer zijn als je nieuwe ICs besteld en het OBIS systeem er niet in past of niet samen werkt. Of bijvoorbeeld dat je de diagnose data van de trein op afstand kan uitlezen, maar wat wil je dan hebben daarvoor en wat is nodig etc. Er zit in de aankoop van een trein een hele boel contractueel geneuzel wat gewoon lang duurt.
Reisinformatie/nerd

willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: Di 24 Nov 2009, 12:16

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Berichtdoor willy84 » Za 28 Sep 2013, 18:07

mijack1985 schreef:Eurostar heeft inmiddels ook de verbinding naar Amsterdam bevestigd via hun site.


Dan moeten er in Nederland dus ook afgesloten en beveiligde perrons komen.
immer kwaliteits posts

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Berichtdoor Geert » Za 28 Sep 2013, 18:45

Of een verplichte overstap in Lille (waar dan alle security checks gedaan worden). Dat doen ze nu ook voor verbindingen naar Zuid-Frankrijk.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Berichtdoor Vinny » Za 28 Sep 2013, 20:31

Eigenlijk moeten ze dat gewoon in de UK zelf doen. Dat zou voor de reiziger het prettigst zijn. Maar er zijn twee belangrijke zaken waarom dat niet gaat lukken:
- Illegalen terugsturen gaat een stuk moeilijker, omdat de illegale immigranten reeds voet op Britse bodem hebben gezet.
- Veiligheidsregels voor de Kanaaltunnel. Er moet een 100% bagagecontrole geweest zijn omdat er wel eens een bom zou kunnen ontploffen in de tunnel en dat zou natuurlijk een ramp veroorzaken.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31523
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Berichtdoor Suus » Za 28 Sep 2013, 23:11

London - Amsterdam wordt overstapvrij, Amsterdam - London is met dwangoverstap in Brussel-Zuid
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Berichtdoor deadlock » Za 28 Sep 2013, 23:42

webguy schreef:Vergeet overigens niet dat het alleen specificaties zijn, maar als je 100 treinen bestelt denk je iets beter na over wat je nou wil qua contract, onderhoud, en specificeer je dat goed. Het zou bijvoorbeeld jammer zijn als je nieuwe ICs besteld en het OBIS systeem er niet in past of niet samen werkt. Of bijvoorbeeld dat je de diagnose data van de trein op afstand kan uitlezen, maar wat wil je dan hebben daarvoor en wat is nodig etc. Er zit in de aankoop van een trein een hele boel contractueel geneuzel wat gewoon lang duurt.

Raar.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Berichtdoor marlies » Zo 29 Sep 2013, 10:03

Bee schreef:London - Amsterdam wordt overstapvrij, Amsterdam - London is met dwangoverstap in Brussel-Zuid

Jammer. Begrijp waarom maar het doet de aantrekkelijkheid van zo'n verbinding bepaald geen goed.

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Berichtdoor Karl » Zo 29 Sep 2013, 13:10

marlies schreef:Jammer. Begrijp waarom maar het doet de aantrekkelijkheid van zo'n verbinding bepaald geen goed.
De onaantrekkelijkheid kan je wel tot het minimum reduceren. Als je die overstap cross-platform kan aanbieden (met daartussen de douane en controle) dan kan je snel weer verder en hoef je ook geen trappen op en af.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Berichtdoor Geert » Zo 29 Sep 2013, 13:34

Het schijnt dat de verplichte overstap in Lille (voor treinen vanuit Zuid-Frankrijk) 80 minuten duurt (bron: https://loco2.com/blog/2012/12/direct-e ... of-france/). Scheelt dat je niet een half uur voor vertrek hoeft te melden op het vertrekstation, maar echt comfortabel is zo'n overstap ook niet echt.

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7694
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Berichtdoor webguy » Zo 29 Sep 2013, 13:45

Het ambitieniveau is overigens ook weer lekker laag - Rotterdam en Amsterdam worden verbouwd, maar we kunnen niet alvast besluiten om daar ook douane toe te voegen (hoe moeilijk kan dat zijn voor twee treinen per dag...)
Reisinformatie/nerd

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9565
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Berichtdoor Wubbo » Zo 29 Sep 2013, 13:50

Zeker in Rotterdam zou dat goed te doen moeten zijn, mits je die Eurostar altijd van spoor 1 laat vertrekken moet je dat kunnen maken. Amsterdam Centraal is wat dat betreft lastiger omdat je niet zo veel ruimte hebt langs het verwachte vertrekspoor (15). Je zou je douane eigenlijk alleen langs spoor 2 een beetje kwijt kunnen, maar dat ligt weer totaal niet handig als je richting Schiphol wil en van de Watergraafsmeer af komt. Om over de gevolgen voor de horeca aldaar nog maar te zwijgen.

Wat ik me trouwens afvraag (en wat me uit de kamerstukken niet duidelijk wordt): legt NS zich nu vast op het gebruik van Amsterdam Centraal of zou de trein Amsterdam - Rotterdam in een later stadium (als het IC200 er is) aangepast kunnen worden in een IC200 Groningen - Assen - Zwolle - Almere Centrum - Amsterdam Zuid - Schiphol - Rotterdam Centraal? Dat lijkt me wel een mooie verbinding namelijk.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Berichtdoor Thom91 » Zo 29 Sep 2013, 14:34

webguy schreef:Het ambitieniveau is overigens ook weer lekker laag - Rotterdam en Amsterdam worden verbouwd, maar we kunnen niet alvast besluiten om daar ook douane toe te voegen (hoe moeilijk kan dat zijn voor twee treinen per dag...)

Schiphol afsluiten is niet echt een optie volgens mij..
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Berichtdoor marlies » Zo 29 Sep 2013, 14:37

Misschien met de verbouwing van Amsterdam Zuid? Niet het prestige van Centraal of Schiphol maar vanuit beide goed te bereiken.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Berichtdoor Geert » Zo 29 Sep 2013, 14:39

Als je de check-in al in Nederland op het vertrekstation wil doen kun je Antwerpen-Centraal ook toevoegen aan het rijtje stations dat een afgesloten perron nodig heeft.

Overigens, de afsluiting in Brussel-Zuid is best wel stevig te noemen: flinke hekken cq. muren om de perrons heen, camerabeveiliging, etc. Een perron afsluiten klinkt dus best wel als een bewerkelijk plan. Wil je dat wel doen voor die twee treinen per dag?

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7694
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Berichtdoor webguy » Zo 29 Sep 2013, 14:40

Thom91 schreef:
webguy schreef:Het ambitieniveau is overigens ook weer lekker laag - Rotterdam en Amsterdam worden verbouwd, maar we kunnen niet alvast besluiten om daar ook douane toe te voegen (hoe moeilijk kan dat zijn voor twee treinen per dag...)

Schiphol afsluiten is niet echt een optie volgens mij..

Stop je daar toch niet?
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Berichtdoor marlies » Zo 29 Sep 2013, 14:45

Geert schreef:Overigens, de afsluiting in Brussel-Zuid is best wel stevig te noemen: flinke hekken cq. muren om de perrons heen, camerabeveiliging, etc. Een perron afsluiten klinkt dus best wel als een bewerkelijk plan. Wil je dat wel doen voor die twee treinen per dag?
Nou ja, als je wilt doen alsof je een rechtstreekse verbinding Amsterdam-London hebt wel ja.

Als je in Brussel 80 minuten moet rondhangen en je je bagage door de douane moet slepen is dat niet echt een rechtstreekse verbinding. Het eerste deel van de reis gaat wat sneller maar feitelijk is het niets anders dan de pre-Fyra situatie. Toen nam ik trouwens altijd een uurtje marge in Brussel, geen 80 minuten...

Je hoeft trouwens niet zo veel ruimte kwijt te zijn als in Brussel. Daar zit verreweg de meeste ruimte in de wachtkamers voor- en na de douane. Die zijn erg ruim opgezet en dat kan best een beetje minder.

En niets houdt je tegen om de hekken de rest van de dag open te hebben en het perron eventueel voor andere treinen te gebruiken.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Berichtdoor Thom91 » Zo 29 Sep 2013, 15:05

webguy schreef:
Thom91 schreef:
webguy schreef:Het ambitieniveau is overigens ook weer lekker laag - Rotterdam en Amsterdam worden verbouwd, maar we kunnen niet alvast besluiten om daar ook douane toe te voegen (hoe moeilijk kan dat zijn voor twee treinen per dag...)

Schiphol afsluiten is niet echt een optie volgens mij..

Stop je daar toch niet?

Is ook mijn idee ja.

En wat Asdz betreft, dan krijg je hetzelfde als met de Berlijner. Iedereen moet met zijn koffer overstappen op Schiphol/Rotterdam om naar Amsterdam C te komen want geen hond wil naar Zuid.
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31523
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Berichtdoor Suus » Zo 29 Sep 2013, 15:06

Men gaat uit van 45 minuten in Brussel. Volgens mij is dat station daar ook veel beter geschikt voor dan Lille Europe. Mensen die geboekt hebben vanaf Brussel laat je niet meer toe 45 minuten voor vertrek, daarna stroomt de Eurostar uit Amsterdam leeg op spoor 3 of en gaan die de sluis in naar de Eurostar Terminal. Het treinstel uit Amsterdam wordt naar Vorst gestuurd voor de veiligheidscheck. Dat treinstel of een nieuw treinstel wordt in het afgesloten gedeelte van Brussel-Zuid voorgereden, de reizigers mogen weer de trein in en de trein kan naar Londen vertrekken.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Berichtdoor deadlock » Zo 29 Sep 2013, 15:10

webguy schreef:Het ambitieniveau is overigens ook weer lekker laag - Rotterdam en Amsterdam worden verbouwd, maar we kunnen niet alvast besluiten om daar ook douane toe te voegen (hoe moeilijk kan dat zijn voor twee treinen per dag...)

In Amsterdam is al een tekort aan perroncapaciteit, permanent een perron afsluiten is echt geen optie.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9565
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Berichtdoor Wubbo » Zo 29 Sep 2013, 15:16

Waarom zou dat permanent moeten zijn? Misschien kun je voor enkele treinen per dag beter kiezen voor meer controle door mensen dan door hekken.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Berichtdoor deadlock » Zo 29 Sep 2013, 15:23

Er zitten bepaalde eisen aan het binnenkomen in Groot-Brittannië. Dat is alleen te realiseren met een volledige afsluiting. De Britten laten de trein simpelweg niet door de tunnel als dat niet in orde is.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7694
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Berichtdoor webguy » Zo 29 Sep 2013, 15:31

Daar kan je vast wel wat voor regelen - al is het het uitkammen van het betreffende perron 2x per dag.
Reisinformatie/nerd

IC140
Berichten: 176
Lid geworden op: Do 28 Mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Berichtdoor IC140 » Zo 29 Sep 2013, 16:15

marlies schreef:
Geert schreef:Overigens, de afsluiting in Brussel-Zuid is best wel stevig te noemen: flinke hekken cq. muren om de perrons heen, camerabeveiliging, etc. Een perron afsluiten klinkt dus best wel als een bewerkelijk plan. Wil je dat wel doen voor die twee treinen per dag?
Nou ja, als je wilt doen alsof je een rechtstreekse verbinding Amsterdam-London hebt wel ja.

Als je in Brussel 80 minuten moet rondhangen en je je bagage door de douane moet slepen is dat niet echt een rechtstreekse verbinding. Het eerste deel van de reis gaat wat sneller maar feitelijk is het niets anders dan de pre-Fyra situatie. Toen nam ik trouwens altijd een uurtje marge in Brussel, geen 80 minuten...

Richting Londen is het dezelfde reistijd als in de pre-Fyra situatie (behalve dan dat de aansluiting gegarandeerd wordt), maar van Londen naar Amsterdam ben je een uur sneller.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Yahoo [Bot] en 1 gast