Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Berichtdoor marlies » Zo 29 Sep 2013, 16:50

punt wat betreft de terugreis :)

Heen is je aansluiting weliswaar niet gegarandeerd maar moest je altijd al worden overgeboekt als je 'm niet haalde omdat je 1 kaartje kocht (station in nederland - londen). Wel eens meegemaakt (ontspoorde goederentrein, waardoor we 3 uur later in Brussel waren dan geplanned...)

willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: Di 24 Nov 2009, 12:16

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Berichtdoor willy84 » Zo 29 Sep 2013, 17:29

Vliegtuig is sneller, goedkoper en vliegt veel vaker. Overstappen geeft alleen maar stress en ongemak. Je weet nu al dat deze verbinding kansloos is.
immer kwaliteits posts

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Berichtdoor Thom91 » Zo 29 Sep 2013, 18:01

Het is wel het enige vervoermiddel vanuit het vaste land waarmee je direct in het centrum van de stad bent.
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11146
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Berichtdoor Meltrain » Zo 29 Sep 2013, 18:36

Thom91 schreef:
webguy schreef:
Thom91 schreef:
webguy schreef:Het ambitieniveau is overigens ook weer lekker laag - Rotterdam en Amsterdam worden verbouwd, maar we kunnen niet alvast besluiten om daar ook douane toe te voegen (hoe moeilijk kan dat zijn voor twee treinen per dag...)

Schiphol afsluiten is niet echt een optie volgens mij..

Stop je daar toch niet?

Is ook mijn idee ja.

En wat Asdz betreft, dan krijg je hetzelfde als met de Berlijner. Iedereen moet met zijn koffer overstappen op Schiphol/Rotterdam om naar Amsterdam C te komen want geen hond wil naar Zuid.

We hebben het hier wel over december 2016. Tegen die tijd is de Noord-Zuidlijn ook (ongeveer) in gebruik en is Asdz een stuk aantrekkelijker.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

IC140
Berichten: 176
Lid geworden op: Do 28 Mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Berichtdoor IC140 » Zo 29 Sep 2013, 18:40

willy84 schreef:Vliegtuig is sneller, goedkoper en vliegt veel vaker. Overstappen geeft alleen maar stress en ongemak. Je weet nu al dat deze verbinding kansloos is.


Toch reizen er nu al een dusdanige hoeveelheid reizigers vanuit Nederland met de IC/Thalys+Eurostar dat daar met gemak 2 treinen per dag mee te vullen zijn.

VIRM
Berichten: 3404
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Berichtdoor VIRM » Zo 29 Sep 2013, 19:19

Is er bij spoor 15 op Amsterdam Centraal niet ruimte voor uitbreiding?
Beul van de blindegeleidelijn

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Berichtdoor Thom91 » Zo 29 Sep 2013, 19:26

Niet voor een perron + spoor. Plus dat je dan aan een monumentale constructie moet rommelen. Dat lijkt mij een bijzonder slecht plan, als je bedenkt dat de monumentenhippies vorig jaar zelfs gingen klagen over de kleur glas in de overkapping. ;)
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Berichtdoor deadlock » Zo 29 Sep 2013, 19:59

webguy schreef:Daar kan je vast wel wat voor regelen - al is het het uitkammen van het betreffende perron 2x per dag.

Niet waterdicht. Er moeten ook hekken tussen de sporen komen bijvoorbeeld. Wordt echt bijzonder moeilijk.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31500
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Berichtdoor Suus » Zo 29 Sep 2013, 21:33

Er is nog wel meer, zo mag de trein na vertrek uit het beginstation niet meer tot stilstand komen tot de tunnel, behalve als dat in een afgesloten veiligheidszone gebeurd (= Lille Europe en/of Calais-Frethun).
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Berichtdoor Geert » Zo 29 Sep 2013, 21:54

Hoe gaat men daar dan om met storingen? En is er altijd een rijweg gegarandeerd vanaf het vertrekstation tot deze veiligheidszones?

Wat een idioterie zeg :X

KM46
Berichten: 8078
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Berichtdoor KM46 » Zo 29 Sep 2013, 21:59

Als het zo moet kunnen we die twee ritten wel missen als kiespijn :shock: :? .

Gebruikersavatar
Kritiekelaar
Berichten: 60
Lid geworden op: Vr 25 Jan 2013, 13:52
Locatie: Gelderland

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Berichtdoor Kritiekelaar » Zo 29 Sep 2013, 22:17

IC140 schreef:
willy84 schreef:Vliegtuig is sneller, goedkoper en vliegt veel vaker. Overstappen geeft alleen maar stress en ongemak. Je weet nu al dat deze verbinding kansloos is.

Toch reizen er nu al een dusdanige hoeveelheid reizigers vanuit Nederland met de IC/Thalys+Eurostar dat daar met gemak 2 treinen per dag mee te vullen zijn.
Dit betekent nog niet dat zo'n trein echt moeten gaan rijden. Eurostar kan eigenlijk beter in enkele dagrand-Thalysen een rijtuig afhuren voor reizigers uit en naar Nederland. Zij en NS-Hispeed vermijdt dan de negatieve publiciteit rond de veiligheids-overstap die hier reeds begonnen is.

Bee schreef:Men gaat uit van 45 minuten in Brussel. Volgens mij is dat station daar ook veel beter geschikt voor dan Lille Europe. Mensen die geboekt hebben vanaf Brussel laat je niet meer toe 45 minuten voor vertrek, daarna stroomt de Eurostar uit Amsterdam leeg op spoor 3 of en gaan die de sluis in naar de Eurostar Terminal. Het treinstel uit Amsterdam wordt naar Vorst gestuurd voor de veiligheidscheck. Dat treinstel of een nieuw treinstel wordt in het afgesloten gedeelte van Brussel-Zuid voorgereden, de reizigers mogen weer de trein in en de trein kan naar Londen vertrekken.
En men vermijdt meer logistiek gedoe dan in Brussel alleen. Het lijkt me niet dat NS een minipool van Eurostar-opgeleidde machinisten gaat vormen. Dan zal de ochtend-Eurostar door een Belgische machinist naar Amsterdam gebracht worden. Lekker handig.

Ik had eigenlijk verwacht dat NS in deze zou afwachten of Deutsche Bahn doorzet.
Er gaat namelijk (o.a. op dit forum) al een tijd dit verhaal. DB wil de ICE Frankfurt-Brussel doortrekken naar Londen. Maar Eurotunnel eiste om evacuatie-redenen 2 aparte 'locs'. Daarop zou DB het idee hebben om een treinstel uit Amsterdam eraan vast te koppelen. (En die kan wel handig door een Hispeed-machinist aangereden worden).
Nu NS met Eurostar door zee gaat, blijft toch het risico bestaan dat zij van DB alsnog op deze wijze concurrentie krijgt op Amsterdam-Brussel ?!

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31500
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Berichtdoor Suus » Zo 29 Sep 2013, 22:56

De plannen van DB staan op heel erg losse schroeven, eerst moeten ze het tekort aan rijvaardige ICE-treinstellen voor het binnenlandse verkeer nog maar eens zien op te lossen.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3999
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Berichtdoor reisthijs » Zo 29 Sep 2013, 23:01

deadlock schreef:Er zitten bepaalde eisen aan het binnenkomen in Groot-Brittannië. Dat is alleen te realiseren met een volledige afsluiting. De Britten laten de trein simpelweg niet door de tunnel als dat niet in orde is.
Hebben ze in Avignon ook een volledige afsluiting gemaakt, voor één trein per week?

Kritiekelaar schreef:Ik had eigenlijk verwacht dat NS in deze zou afwachten of Deutsche Bahn doorzet.
Er was gewoon geen tijd meer om dat af te wachten, er moest NU een concreet plan op tafel liggen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31500
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Berichtdoor Suus » Zo 29 Sep 2013, 23:07

De treinen uit zuidelijkere oorden dan Parijs worden in Lille door de veiligheidsmangel gehaald.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3306
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Berichtdoor Aking » Zo 29 Sep 2013, 23:21

Kritiekelaar schreef:Dan zal de ochtend-Eurostar door een Belgische machinist naar Amsterdam gebracht worden. Lekker handig.


Of je zet een Belgische/Engelse/Franse machinist op de laatste rit en laat die overnachten in Amsterdam, dan kan die mooi de eerste trein terug weer rijden. Iets wat niet heel ongewoon is bij internationale treinen :wink:
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31500
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Berichtdoor Suus » Zo 29 Sep 2013, 23:22

En het treinstel kan gewoon overnachten op de Watergraafsmeer.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Justin
Berichten: 4164
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:14

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Berichtdoor Justin » Ma 30 Sep 2013, 00:02

Het zal mij benieuwen wat er uit gaat komen voor die Eurostar dan. Ja het lijkt mij erg fijn om rechtstreeks naar Londen te gaan (min of meer), maar het is nogal een rompslomp. Ja je kan ook naar Londen City vliegen, maar het zijn wel redelijk dure vliegtickets daar naar toe. Het fijne van de trein naar Londen is dat je in het centrum bent en je dus niet zoveel gedoe erna hebt. Al met al ben je eigenlijk even lang onderweg, als je alle in- en uitcheckprocedures meetelt, van beginpunt tot plaats bestemming.

Het duurt alleen nog wel even, en gezien de snelheid van de Nederlandse politiek in de diverse bestuurslagen is een wachttijd van ca 3 jaar niet eens zo heel gek. Afgezien van de materieeltechnische specificaties en de logistieke dienstplanning zoals hiervoor door sommigen beschreven, zullen de gewenste aanpassingen niet van de een op de andere dag erin gezet worden. Ik dacht zelf ook dat perron 15 op Amsterdam Centraal uitermate geschikt is, gezien de wat geïsoleerde ligging ten opzichte van de andere perronsporen, maar dat er zelfs een hek tussen 14/15 moet komen, was mij niet bekend. En moet dat ding dan ook op Watergraafsmeer afgeschermd worden, of is dat niet nodig? En hoe zou dat dan zitten op Rotterdam Centraal? Ik denk niet dat het gewenst is om een deel van het perron (of dat nou 1, of 3/4 zou zijn) af te sluiten. En ik denk ook inderdaad niet dat de perronsituatie op Schiphol (als dat ding er gaat stoppen) gewijzigd kan worden, laat staan dat daar ruimte op Schiphol Plaza ingelast kan worden.

Ik denk dat zo'n verplichte overstap *waar dan ook* zonder deze opofferingen onontkombaar is. Ja het is vervelend, en totaal niet gebruikersvriendelijk. Wel is het gewoon fijn om alternatieven achter de hand te hebben. Natuurlijk hoeft het niet gelijk elke 2-3 uur, maar twee keer heen en twee keer terug lijkt me een mooi en realistisch beeld. En ik denk dat dat ook matcht bij de missie van Eurostar om een aantrekkelijk alternatief te zijn voor andere modaliteiten. Bovendien heeft niet iedereen dezelfde perceptie en mentaliteit om 'eventjes te vliegen' of 'snel en goedkoop ergens willen zijn'. Ik verbaas me bijvoorbeeld nog elke avond als ik zie hoeveel mensen welwillend in de CNL vertrekken (bedoel, ik kan ook in paar uur vliegen naar Minsk, i.t.t. bijna een hele dag kwijt zijn per trein). Ik kijk er hoe dan ook wel naar uit *O*
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in

Gebruikersavatar
Kritiekelaar
Berichten: 60
Lid geworden op: Vr 25 Jan 2013, 13:52
Locatie: Gelderland

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Berichtdoor Kritiekelaar » Ma 30 Sep 2013, 01:48

Justin geeft een mooie samenvattende beschouwing over de Amsterdam-Londen-verbinding, voor thans.

Daarom stel ik even een ander aspect van het NS-plan ter discussie.
Ik vind het absurd dat de Beneluxtrein straks weer vanaf Amsterdam gaat rijden. Overstappen in Rotterdam blijft gewoon sneller. De uurs-Beneluxtrein neemt tussen Amsterdam en Leiden straks vast wel een halfuurs-treinpad in beslag. Dat is nog het meest kwalijke.

IC140
Berichten: 176
Lid geworden op: Do 28 Mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Berichtdoor IC140 » Ma 30 Sep 2013, 07:57

Bee schreef:En het treinstel kan gewoon overnachten op de Watergraafsmeer.

En anders vervang je de 9391 en 9394 door Eurostars Brusz - Asd en Asd - Brusz, uiteraard zonder security of douane. Het biedt overcapaciteit, maar mochten er problemen zijn met opstellen in Wgm (er worden ook eisen gesteld aan het opstelterrein voor ESTs) is daar ook wel een touw aan vast te knopen.

^^ De Benelux+ zal uiteraard net als sinds halverwege jaren 90 'on top of' gereden worden en dus niet in plaats van een andere trein. 6-7 bakjes ICR is natuurlijk veel te kort om een binnenlandse trein te vervangen.

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7693
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Berichtdoor webguy » Ma 30 Sep 2013, 08:48

Kritiekelaar schreef:Ik had eigenlijk verwacht dat NS in deze zou afwachten of Deutsche Bahn doorzet.
Er gaat namelijk (o.a. op dit forum) al een tijd dit verhaal. DB wil de ICE Frankfurt-Brussel doortrekken naar Londen. Maar Eurotunnel eiste om evacuatie-redenen 2 aparte 'locs'. Daarop zou DB het idee hebben om een treinstel uit Amsterdam eraan vast te koppelen.

Vraag me trouwens af of dit klopt - in de NS informatie staat namelijk dat het zou gaan om Velaro e320 trein zou gaan - dat zijn ook gewoon (afstammelignen van) ICEs, dus daar zou hetzelfde voor moeten gelden, of je moet in Lille een stel bijplaatsen.
Reisinformatie/nerd

Klaasje
Berichten: 5990
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Berichtdoor Klaasje » Ma 30 Sep 2013, 09:32

Die eis is vervallen voor de nieuwe treinstellen van 400 meter.

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7693
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Berichtdoor webguy » Ma 30 Sep 2013, 09:37

En 2x ICE-3 bijvoorbeeld is dus net meer dan 400m...
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31500
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Berichtdoor Suus » Ma 30 Sep 2013, 10:22

De Velaro E320 voor Eurostar heeft 16 bakken en voldoet daarmee ruimschoots aan de eisen voor de tunnel. Het enige gevaar is dat de levering, die nu voor midden 2015 gepland staat nog verder uitloopt door de aanhoudende problemen met de Duitse veiligheidsvergunning van de Velaro's voor DB Fernverkehr.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Berichtdoor deadlock » Ma 30 Sep 2013, 11:52

Ze mogen in Duitsland ondertussen ingezet worden in de commerciële dienst!
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten