Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
mijack1985
Berichten: 949
Lid geworden op: Za 22 Jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Berichtdoor mijack1985 » Ma 30 Sep 2013, 12:17

Reizigers ontevreden over treinplannen


Forensen zijn teleurgesteld in het plan van de NS om de treinverbinding naar België te herstellen.

Dat meldt Metro. De opwaardering van de oude ‘Beneluxtrein’ eind volgend jaar tot zogenaamde ‘Benelux-plus’, levert een langere reistijd van 20 minuten tot een halfuur op. Wie sneller in Brussel wil zijn zonder een al te hoge ritprijs, is aangewezen op de drie keer duurdere Thalys. Pas in 2017 is de Eurostar klaar voor vertrek.

,,Er zijn miljarden geïnvesteerd in de hsl voor een onacceptabele verslechtering”, stelt Jeroen Henstra van de reizigersbelangengroep Beneluxpendelaar in reactie op het vrijdag gepresenteerde alternatief voor het mislukte Fyra-project.

Reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV alarmeert maandag de Europese Commissie over verboden staatssteun. Ook Arriva onderneemt mogelijk actie vanwege een aanval van de NS en de staat op de concurrerende Lage Landen Lijn.

telegraaf
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3990
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Berichtdoor reisthijs » Ma 30 Sep 2013, 12:58

Bee schreef:De Velaro E320 voor Eurostar heeft 16 bakken en voldoet daarmee ruimschoots aan de eisen voor de tunnel.
De Velaro E320 bestaat eigenlijk uit twee 8-delige treinstellen. Het zou dus, net zoals bij de originele Eurostar (TMST), mogelijk moeten zijn in noodsituaties de trein te splitsen in twee gelijke delen.

Een vervallen eis is dat alle tractiemotoren van de trein geconcentreerd moesten zijn in de uiteinden van de trein, in plaats van verdeeld over de hele trein zoals bij de Velaro.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Berichtdoor deadlock » Ma 30 Sep 2013, 13:02

reisthijs schreef:
Bee schreef:De Velaro E320 voor Eurostar heeft 16 bakken en voldoet daarmee ruimschoots aan de eisen voor de tunnel.
De Velaro E320 bestaat eigenlijk uit twee 8-delige treinstellen. Het zou dus, net zoals bij de originele Eurostar (TMST), mogelijk moeten zijn in noodsituaties de trein te splitsen in twee gelijke delen.

Een vervallen eis is dat alle tractiemotoren van de trein geconcentreerd moesten zijn in de uiteinden van de trein, in plaats van verdeeld over de hele trein zoals bij de Velaro.

Het is iets ingewikkelder dan dat en de trein kan niet gesplitst worden in het geval van een noodsituatie.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
mijack1985
Berichten: 949
Lid geworden op: Za 22 Jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Berichtdoor mijack1985 » Ma 30 Sep 2013, 20:39

Dordrecht boos om nieuwe spoorplannen


De nieuwe plannen voor de hogesnelheidslijn vallen niet goed in Dordrecht. De internationale trein tussen Amsterdam en Brussel stopt straks niet meer in de Zuid-Hollandse stad, maar rijdt er omheen. „We worden letterlijk gepasseerd en de 270.000 inwoners uit de Drechtsteden moeten het richting België met stoptreinen en dus langere reistijd doen”, zei wethouder Jasper Mos (verkeer) maandag.

Lees verder...
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Berichtdoor marlies » Ma 30 Sep 2013, 20:46

Ik neem aan dat Hoogeveen straks ook een rechtstreekse verbinding met Brussel en Parijs eist.

Of nee, van Gent werkt natuurlijk tegenwoordig voor de NS ;)

IC140
Berichten: 173
Lid geworden op: Do 28 Mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Berichtdoor IC140 » Ma 30 Sep 2013, 21:19

Ze moeten met stoptreinen naar België? Vergeten ze niet dat Breda in 20 minuten te bereizen is en vanaf daar de Benelux+ vertrekt naar België? Ok, mogelijk zullen de IC's hier ook vervangen worden door stoptreinen/stopIC's, maar dan nog neemt de reistijd maar licht toe naar België.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11920
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Berichtdoor Geert » Ma 30 Sep 2013, 21:27

Bovendien is de relatie Dordrecht-België volgens mij niet zó verschrikkelijk groot dat het perse rechtstreeks hoeft. Dordrecht doet een Hoogeveentje :')

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Berichtdoor deadlock » Ma 30 Sep 2013, 21:31

Ik wilde echt net zeggen; Waar blijft het persbericht uit Hoogeveen dat ze boos zijn omdat de Thalys niet minstens twee retourverbindingen krijgt met Vladivostok, Peking, Murcia, Den Helder en Spa krijgen per dag.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Klaasje
Berichten: 5982
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Berichtdoor Klaasje » Ma 30 Sep 2013, 21:40

Maar.. Pas als er kamervragen worden gesteld is er sprake van mastwijkisme..

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9516
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Berichtdoor Wubbo » Ma 30 Sep 2013, 21:40

Kritiekelaar schreef:Ik vind het absurd dat de Beneluxtrein straks weer vanaf Amsterdam gaat rijden. Overstappen in Rotterdam blijft gewoon sneller. De uurs-Beneluxtrein neemt tussen Amsterdam en Leiden straks vast wel een halfuurs-treinpad in beslag. Dat is nog het meest kwalijke.
Ik denk (zonder de dienstregelingsplannen te kennen) dat dat wel meevalt. Waarschijnlijk komt hij tussen Amsterdam en Schiphol een half uur verschoven van een Thalys/Eurostar, en vanaf Leiden een half uur verschoven van het (ook 1x/uur geplande) goederenpad Kijfhoek - Leiden - Beverwijk. Daarmee reduceer je het stuk waar je maar 1x per uur rijdt tot Hoofddorp - Leiden, en daar is wel uit te komen in je dienstregeling door de Benelux vlak voor of na de IC te plannen.

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2370
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Berichtdoor Mr-W » Ma 30 Sep 2013, 21:41

Neem aan dat de s2200 weer wordt verlengd naar Bd. Vanwege de s1900 die vanaf Bd via de HSL gaat rijden,anders ontbreekt een IC tussen Bd en Ddr.
Volgens mij wordt ook Treinserie 6500 (2005) weer in ere hersteld omdat de IC Den Haag - Eindhoven volgens de plannen niet doorrijdt naar Hm en Vl en daardoor kan de bijna lege s9600 verdwijnen in de superdaluren tussen Dn en Ehv.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25073
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Berichtdoor Daniel » Ma 30 Sep 2013, 21:41

Reizigers vanuit Dordrecht zouden inderdaad niet veel slechter af zijn met een overstap in Breda, qua snelheid verschilt dat immers vrijwel niks (had de nieuwe Benelux via Dordrecht gereden dan was 'ie immers via exact hetzelfde spoor in Breda beland). Maarja... de IC waarmee ze dan naar Breda zouden kunnen gaat in de uiteindelijke plannen ook via de HSL om Dordrecht heen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Klaasje
Berichten: 5982
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Berichtdoor Klaasje » Ma 30 Sep 2013, 21:50

Hoe zit het met die PHS-verdichting op Den Haag-Eindhoven naar een kwartierdienst?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31441
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Berichtdoor Suus » Ma 30 Sep 2013, 22:13

Mr-W schreef:Volgens mij wordt ook Treinserie 6500 (2005) weer in ere hersteld omdat de IC Den Haag - Eindhoven volgens de plannen niet doorrijdt naar Hm en Vl en daardoor kan de bijna lege s9600 verdwijnen in de superdaluren tussen Dn en Ehv.

Ik denk dat de trein nog niet verder is ingetekend dan Eindhoven omdat nog niet helemaal duidelijk is hoe men de knoop in Eindhoven wil inrichten. In de strategie staat dat de s1900 met IC160 blijft rijden, wat neerkomt op Traxx + rijtuigen.

Laten er nu nu net doelstellingen zijn om vanuit Eindhoven rechtstreekse IC's naar Aachen en Düsseldorf te creëeren. De Traxx-locomotief kan rijden onder 15 kV, dus het zou mij niets verbazen als die IC's naar Duitsland in een gezamenlijke strategie met de s1900 zitten. Het eerste half uur dan Den Haag - Düsseldorf, het andere half uur Den Haag - Aachen, waarbij de s3500 dan in het eerste half uur naar Heerlen rijdt en het andere half uur naar Venlo.

Maargoed, dat zijn vermoedens en speculatie van mijn zijde, wat er van waar is weet ik echt niet.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11920
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Berichtdoor Geert » Ma 30 Sep 2013, 22:24

^^ Ja, daar zat ik ook al over te denken. Op die manier maak je een leuk internationaal netwerk en is er ook meteen die gewenste verbinding Eindhoven - Duitsland.

Klaasje
Berichten: 5982
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Berichtdoor Klaasje » Ma 30 Sep 2013, 22:28

Ook zo leuk is dat er gesproken wordt over HSL-treinen van/naar Amsterdam. Zuid of CS? Of allebei? :wink:

En als naar Zuid.. Daar kan je niets, maar doorrijden dan, waarheen?

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Berichtdoor Freek » Ma 30 Sep 2013, 22:51

Het stuk Venlo - Eindhoven staat voorlopig gepland om gekoppeld te worden aan de A2-as.

Klaasje
Berichten: 5982
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Berichtdoor Klaasje » Ma 30 Sep 2013, 22:54

Ik heb wel het idee dat NS zich niet zoveel wil vastleggen op dit soort keuzes en daarom graag op veilig wil spelen nu het er wel op lijkt dat dit soort dingen in een contract worden vastgelegd. Wel slim denk ik.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Berichtdoor Vinny » Ma 30 Sep 2013, 23:36

Bee schreef:De treinen uit zuidelijkere oorden dan Parijs worden in Lille door de veiligheidsmangel gehaald.

Maar ik had juist ergens gelezen dat het experiment met mobiele veiligheidscontroles in de Zuid-Franse steden geslaagd was, en dat die Lille-veiligheidsmangel niet meer nodig was? Te vroeg gejuicht?
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Berichtdoor Vinny » Ma 30 Sep 2013, 23:38

IC140 schreef:Ze moeten met stoptreinen naar België? Vergeten ze niet dat Breda in 20 minuten te bereizen is en vanaf daar de Benelux+ vertrekt naar België? Ok, mogelijk zullen de IC's hier ook vervangen worden door stoptreinen/stopIC's, maar dan nog neemt de reistijd maar licht toe naar België.

De relatie met België is een slecht voorbeeld, maar ook de overige verbindingen gaan behoorlijk achteruit in het voorstel van de NS.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31441
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Berichtdoor Suus » Ma 30 Sep 2013, 23:44

De trein van Aix-en-Provence naar Londen die eerder in de zomer reed had een stop van 20:38 tot 22:04 in Lille. De trein uit Avignon had blijkbaar een aangepaste veiligheidssituatie. Uiteraard spreken we hier wel over een tijdelijke situatie, niet over een permanente vestiging van de Britse douane zoals dat nu in Brussel-Zuid, Paris-Nord, Lille en Calais het geval is.
Rame à l'approche

ben80
Berichten: 47
Lid geworden op: Wo 29 Sep 2010, 17:40
Locatie: Noord-Holland

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Berichtdoor ben80 » Wo 02 Okt 2013, 16:01

In sommige franse stations heb jij een tijdelijke Britse douane. Zie Bourg-Saint-Maurice bijvoorbeld, een dorpje in de alpen, de hekjes zijn duidelijk te zien:

Afbeelding

En dat in een -echt klein- stationnetje.

Andere dingen: waarom spreekt iedereen nog over de Benelux? deze trein heeft nooit in Luxembourg gestopt, en gaan nooit daar stoppen?!?

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Berichtdoor Vinny » Wo 02 Okt 2013, 19:14

Op kleine stations op het platteland zijn douanefaciliteiten veel beter in te bouwen dan in een stad waar gevochten wordt voor elke meter. :Y
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 3231
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Berichtdoor Ronald » Wo 02 Okt 2013, 19:30

ben80 schreef:Andere dingen: waarom spreekt iedereen nog over de Benelux? deze trein heeft nooit in Luxembourg gestopt, en gaan nooit daar stoppen?!?

Tsja, het ding heet al bijna 60 jaar zo, het is dus een tamelijk ingeburgerd begrip.

Gebruikersavatar
mijack1985
Berichten: 949
Lid geworden op: Za 22 Jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Berichtdoor mijack1985 » Wo 02 Okt 2013, 19:39

NS-critici die het opnemen voor 'de reiziger' zijn wolven in schaapskleren'

Nadat het kabinet besloot om weer treinen te laten rijden over de hogesnelheidslijn tussen België en Nederland, klonk er veel kritiek op de beslissing om dat deels door de NS te laten doen, schrijft Roel Berghuis, vakbondsbestuurder van FNV Spoor. Maar de kritiek komt volgens hem vooral van wolven in schaapskleren.

Lees verder...
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten