Pagina 4 van 5

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Geplaatst: zo 15 jun 2014, 20:19
door Vinny
Misschien is het gewoon tijd om Lage Zwaluwe als station in zijn geheel te schrappen, en P&R voorzieningen te verplaatsen naar Dordrecht-Zuid. Dit station kan samen met Breda Prinsenbeek worden opgeplust tot IR-halte, en dan kun je gewoon een IR Rotterdam-Dordecht-Breda-Tilburg-Eindhoven inleggen, naast een IC Rotterdam-Venlo die dus Dordrecht overslaat...

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Geplaatst: zo 15 jun 2014, 20:49
door Ronald
Heuj, sneltrein, kom er maar in :-)

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Geplaatst: zo 15 jun 2014, 21:32
door IC140
Geert schreef:Hoe wordt 'richting' gedefinieerd, als elke richting waarvoor ook een spoorlijn ligt, of eerder als 'heen' en 'terug'? Anders wordt het voor een station als Maarn ook nog interessant, dat wordt ook niet in alle richtingen 2x/uur bediend.
Voor Maarn heeft NS een ontheffing aangevraagd en gekregen. Met richting wordt elke spoorlijn waarop een station ligt zonder stations er tussen bedoeld. Voor Lage Zwaluwe dus Zevenbergen, Dordrecht Zuid en Breda-Prinsenbeek.

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Geplaatst: zo 15 jun 2014, 22:04
door Frans F
Vinny schreef:Misschien is het gewoon tijd om Lage Zwaluwe als station in zijn geheel te schrappen, en P&R voorzieningen te verplaatsen naar Dordrecht-Zuid. Dit station kan samen met Breda Prinsenbeek worden opgeplust tot IR-halte, en dan kun je gewoon een IR Rotterdam-Dordecht-Breda-Tilburg-Eindhoven inleggen, naast een IC Rotterdam-Venlo die dus Dordrecht overslaat...
Wat hebben reizigers in West-Brabant aan een station in Dordrecht Zuid, dan kunnen ze beter helemaal de auto nemen naar Rotterdam. Daarnaast is er ook geen busverbinding van Lage Zwaluwe/Zevenbergschen Hoek richting Breda en Roosendaal. Sorry, maar ik vind dit echt een zeur-onderwerp, drie stops voor een regionale trein tussen Breda en Dordrecht is volledig acceptabel.

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Geplaatst: zo 15 jun 2014, 22:44
door Daniel
Frans F schreef:Daarnaast is er ook geen busverbinding van Lage Zwaluwe/Zevenbergschen Hoek richting Breda
Niet? Dan mag Veolia dat blauwe lijntje met het nummer 122 ernaast toch wel hoognodig van hun netkaart halen :mrgreen: En Zevenbergschenhoek heeft ook gewoon OV. Zelfs nog een luxe voor zo'n klein dorpje: je kunt zowel op de fiets naar lijn 117 als met de buurtbus.
Sorry, maar ik vind dit echt een zeur-onderwerp, drie stops voor een regionale trein tussen Breda en Dordrecht is volledig acceptabel.
Het is acceptabel als het geboden product aansluit bij de reizigersvraag. Dat doet het dus niet want de meeste reizigers zijn juist doorgaande reizigers hier. Zelfs in de spits is het aantal instappers in Lage Zwaluwe richting Breda minimaal en zijn het de doorgaande reizigers die ervoor zorgen dat de huidige halfuursdienst gerechtvaardigd wordt.
Richting Dordrecht wil al helemaal geen hond vanuit Lage Zwaluwe en daar zouden dan in de nieuwe concessie 4 Sprinters per uur rijden vanwege de eisen in combinatie met star vasthouden aan het huidige dienstregelingsmodel (en daarmee volledig schrappen van de ICs op Dordrecht - Breda).

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Geplaatst: ma 16 jun 2014, 06:41
door Frans F
Straks blijft er tussen Dordrecht en Breda alleen lokaal vervoer over plus uitloopvervoer vanuit Rotterdam. Daar heb je geen IC voor nodig, net zo min als dat je op de uitlopers tussen Alkmaar en Den Helder of tussen Hoorn en Enkhuizen treinen als IC laat rijden.

Dat er nu nog veel doorgaand vervoer is is logisch omdat de IC direct in Breda eindigt en die uit Dordrecht doorrijdt naar Eindhoven. Straks is dat voorbij, ik denk dat NS daar een juiste inschatting van maakt.

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Geplaatst: ma 16 jun 2014, 07:24
door Vinny
Frans F schreef:
Vinny schreef:Misschien is het gewoon tijd om Lage Zwaluwe als station in zijn geheel te schrappen, en P&R voorzieningen te verplaatsen naar Dordrecht-Zuid. Dit station kan samen met Breda Prinsenbeek worden opgeplust tot IR-halte, en dan kun je gewoon een IR Rotterdam-Dordecht-Breda-Tilburg-Eindhoven inleggen, naast een IC Rotterdam-Venlo die dus Dordrecht overslaat...
Wat hebben reizigers in West-Brabant aan een station in Dordrecht Zuid, dan kunnen ze beter helemaal de auto nemen naar Rotterdam. Daarnaast is er ook geen busverbinding van Lage Zwaluwe/Zevenbergschen Hoek richting Breda en Roosendaal. Sorry, maar ik vind dit echt een zeur-onderwerp, drie stops voor een regionale trein tussen Breda en Dordrecht is volledig acceptabel.
Lage Zwaluwe heeft voor Randstedelijke begrippen echt waardeloze reizigersaantallen. Het voldoet dus totaal niet aan de verwachting. :Y

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Geplaatst: ma 16 jun 2014, 08:02
door Daniel
Frans F schreef:Straks blijft er tussen Dordrecht en Breda alleen lokaal vervoer over plus uitloopvervoer vanuit Rotterdam. Daar heb je geen IC voor nodig, net zo min als dat je op de uitlopers tussen Alkmaar en Den Helder of tussen Hoorn en Enkhuizen treinen als IC laat rijden.

Dat er nu nog veel doorgaand vervoer is is logisch omdat de IC direct in Breda eindigt en die uit Dordrecht doorrijdt naar Eindhoven. Straks is dat voorbij, ik denk dat NS daar een juiste inschatting van maakt.
Eeh, met doorgaand vervoer doel ik op (zoals ik toch echt al duidelijk aangaf eerder in dit topic) het verkeer uit de richting Dordrecht dat naar Breda zelf wil. Uitloopvervoer uit Rotterdam zal er overigens ook niet echt zijn (hooguit nog naar Dordrecht Zuid, maar die kant uit is de stadsbus al snel aantrekkelijker), je zal nog eerder wat verkeer Zwijndrecht - Breda hebben.

Feit blijft dat de meeste reizigers die je in de Sprinter tussen Dordrecht en Breda aantreft niet naar Dordrecht Zuid of Lage Zwaluwe willen. Er is een aandeeltje naar Prinsenbeek vanwege de kantoren aldaar, maar het meeste gaat naar Breda en neemt alleen maar die Sprinter omdat die toevallig tussen twee ICs in vertrekt en nergens ingehaald wordt.

Vandaar dus dat ik kom met het voorstel van een versnelde Sprinter die alleen in Prinsenbeek stopt, voor Dordrecht Zuid en Lage Zwaluwe is echt geen kwartiersdienst nodig en is de Sprinter uit Roosendaal meer dan zat. Bijkomend voordeel van zo´n versnelde Sprinter is dat je bij vertrek uit Dordrecht op de huidige tijden net iets eerder in Breda bent. En precies die minuten kan je heel goed gebruiken: er is nu net geen aansluiting op de s3600 richting Tilburg en v.v. Als je die nog net wel kunt bieden door wat eerder aan te komen is dat ook nog een positief effect wat je er gratis bij krijgt.

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Geplaatst: ma 16 jun 2014, 08:57
door Meltrain
Het overslan van Lage Zwaluwe kan ik nog wel begrijpen, maar door het overslaan van Dordrecht Zuid moeten reiziegrs van dat station altijd omreizen via Dordrecht indien ze naar Breda willen.

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Geplaatst: ma 16 jun 2014, 14:59
door Nitein-Repart
Zie liever dat er tussen Dordrecht en Breda sprinters komen te rijden en dat de s2200 verlengt wordt naar Roosendaal, waarbij deze ook stopt in Zevenbergen en Oudenbosch. Vanuit Lage Zwaluwe is dan geen verbinding met Roosendaal meer, maar dat zie ik niet als een probleem. Ik vind Zevenbergen en Oudenbosch toch iets belangrijker dan Breda-Prinsenbeek. De s5100 kan eventueel keren in Dordrecht Zuid.

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Geplaatst: ma 16 jun 2014, 15:28
door Z2N
Ik zou eerder de s13600 verlengen naar Dordrecht, dan heeft Dordrecht nog een directe verbinding met Breda en Tilburg, en kan de s5000/s15100 eruit tussen Dordrecht en Breda, Dordrecht Zuid heeft dan de s5100 nog voor de rit naar Rotterdam (voor zover daar vraag naar is, ik dacht dat de bus+IC populairder was in Dordrecht Zuid), en Dordrecht Zuid, Lage Zwaluwe en Breda Prinsenbeek hebben een betere verbinding naar plaatsen verder dan Breda.

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Geplaatst: ma 16 jun 2014, 17:57
door Meltrain
En dan stopt de s13600 niet te Ddzd?

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Geplaatst: ma 16 jun 2014, 19:43
door dennistd
Als je het goed wilt doen moet je de s1900 van Den Haag via Eindhoven naar Maastricht sturen, en de s800 van Alkmaar via Eindhoven naar Venlo. Je kunt dan een nieuwe s1800 inleggen Den Haag-Rotterdam-HSL-Breda-Tilburg-Eindhoven-Venlo-Mönchengladbach-Köln. Die kun je in Eindhoven dan cross-platform aansluiten op de s3500 Heerlen-Schiphol.

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Geplaatst: ma 16 jun 2014, 20:05
door Frans F
Er gaan veel meer mensen uit Zuid-Limburg naar Amsterdam dan naar Rotterdam-Den Haag.
4 IC's Rotterdam-Eindhoven is gezien het aantal reizigers tussen Breda en Eindhoven voorlopig niet realistisch.

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Geplaatst: ma 16 jun 2014, 21:10
door Z2N
Meltrain schreef:En dan stopt de s13600 niet te Ddzd?
Jawel, deze stopt gewoon op alle tussengelegen haltes tussen Ddr en Bd.

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Geplaatst: ma 16 jun 2014, 22:28
door Wubbo
Frans F schreef:4 IC's Rotterdam-Eindhoven is gezien het aantal reizigers tussen Breda en Eindhoven voorlopig niet realistisch.
Toch staan extra IC's tussen Breda en Eindhoven al een tijdje op de wensenlijst van NS.

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Geplaatst: ma 16 jun 2014, 22:59
door dennistd
Frans F schreef:Er gaan veel meer mensen uit Zuid-Limburg naar Amsterdam dan naar Rotterdam-Den Haag.
4 IC's Rotterdam-Eindhoven is gezien het aantal reizigers tussen Breda en Eindhoven voorlopig niet realistisch.
Maar op deze manier heb je zowel de verbinding van (zuid holland/west brabant) en (noord holland/utrecht) naar zowel noord limburg als zuid limburg.

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Geplaatst: ma 16 jun 2014, 23:50
door Frans F
Klopt, maar dat is een jaar of tien geleden eerder geprobeerd door de trein van Den Haag naar Heerlen te laten rijden. Was geen succes omdat iedereen uit Zuid-Limburg toen de trein richting Amsterdam nam en die naar Den Haag grotendeels leeg was.

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Geplaatst: ma 16 jun 2014, 23:54
door Frans F
Wubbo schreef:Toch staan extra IC's tussen Breda en Eindhoven al een tijdje op de wensenlijst van NS.
Meer op de wensenlijst van de Provincie Brabant.
Maar het vervoer uit Brabant is realistisch gezien tot Breda onvoldoende.

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Geplaatst: di 17 jun 2014, 09:52
door reisthijs
Het staat ook al een hele tijd op het wensenlijstje van de Rijksoverheid. Een kwartierdienst lijkt ook volkomen terecht tussen Breda en Eindhoven.

Mij lijkt een nieuwe IC Dordrecht-Eindhoven (in Breda aansluitend op de ICd uit Amsterdam) nog steeds de meest voor de hand liggende oplossing.

NS wil intercity tussen Dordrecht en Breda behouden

Geplaatst: di 01 jul 2014, 16:50
door wouter15
NS wil intercity tussen Dordrecht en Breda behouden

1 juli 2014

Vanaf de dienstregeling 2016 wil NS de intercity Den Haag - Venlo vervangen door een snelle intercity Den Haag - Eindhoven via de HSL. Dordrecht dreigt daardoor een intercity richting Breda te verliezen. Tegenover Mansveld heeft NS echter aangegeven dat NS ook in de toekomst een intercity via Dordrecht naar Breda wil aanbieden.


"Het streven van NS en de regio is om naast de sprinterverbindingen tussen Dordrecht en Breda minimaal een uursverbinding met een intercity te realiseren. Hiervoor zijn op dit moment nog verschillende oplossingsrichtingen in beeld" schrijft Mansveld aan de Tweede Kamer. Lees verder

Re: NS wil intercity tussen Dordrecht en Breda behouden

Geplaatst: di 01 jul 2014, 16:56
door Nitein-Repart
De s2200 doortrekken lijkt mij het meest logisch, dan heeft Breda ook een directe verbinding met Blaak, Delft en Leiden. Misschien een optie om in de spits door te rijden naar Tilburg uni, Tilburg en Eindhoven.

Re: NS wil intercity tussen Dordrecht en Breda behouden

Geplaatst: di 01 jul 2014, 17:50
door reisthijs
Een uurdienst is wel wat karig, niet meer van deze tijd voor een binenlandse verbinding, en de Benelux nog trager maken is ook geen goed idee.
Het wachten is nog steeds op een fatsoenlijke oplossing.

Re: NS wil intercity tussen Dordrecht en Breda behouden

Geplaatst: di 01 jul 2014, 18:04
door BR628
De 2200 is gewoon een halfuursdienst die nu tot Ddr rijdt. Waarom zou je m dan maar 1x per uur doortrekken naar Bd? Trek m dan gewoon 2x per uur door.

Re: NS wil intercity tussen Dordrecht en Breda behouden

Geplaatst: di 01 jul 2014, 19:54
door Obus
Nee, gewoon lekker de Benelux-Plus via Dordrecht laten karren, want die trein is nog niet traag genoeg :mrgreen: .