CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5691
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart

Berichtdoor fogeltje » Do 10 Okt 2013, 18:11

Reizigersorganisaties moeten een beslissende stem krijgen bij de invoering van een nieuwe OV-chipkaart.

Daarvoor pleit CDA-Kamerlid Sander de Rouwe tegenover NU.nl.

Volgens hem zijn reizigersorganisaties als Rover nauwelijks betrokken geweest bij de ontwikkeling van de eerste OV-chipkaart en werden zij er pas bij gehaald toen het mis dreigde te gaan.

Lees meer
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3746
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart

Berichtdoor JeffreyMeijer » Do 10 Okt 2013, 18:34

Een nieuwe chipkaart? neem nou eens een keer dat systeem uit London over. Kost wat, maar het werkt wel.
Leven, en laten leven.

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5691
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart

Berichtdoor fogeltje » Do 10 Okt 2013, 19:18

JeffreyMeijer schreef:Een nieuwe chipkaart? neem nou eens een keer dat systeem uit London over. Kost wat, maar het werkt wel.

De markt open gooien sluit dat niet uit. Partijen kunnen ervoor kiezen het wiel nogmaals maar dan beter uit te vinden of bestaande oplossingen te gebruiken. Ik weet verder nog niet wat ik van dat idee moet vinden.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31500
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart

Berichtdoor Suus » Do 10 Okt 2013, 19:21

Ik snap er geen barst van: hoe kan je de OV-Chipmarkt nu openstellen voor andere partijen dan TransLink? Voor je het weet heeft elk busbedrijf een andere OV-Chipkaart nodig :X
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5691
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart

Berichtdoor fogeltje » Do 10 Okt 2013, 21:13

Aan de chipkaarten zal niet zoveel veranderen, vooral het systeem wat erachter zit. Denk ik. Door verschillende aanbieders te hebben, zouden vervoerders kunnen gaan shoppen en bijvoorbeeld het systeem van ABC BV gaan gebruiken dat beter werkt en geen bugs heeft. Of zoiets. Ik denk dat men dit voor ogen heeft. Maar geen enkele vervoerder zal denk ik alle apparatuur uit de bus gaan slopen en nieuwe inbouwen om een iets beter systeem te krijgen. Dat kost ze teveel geld.

Vind het verder ook maar een wazig verhaal.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart

Berichtdoor Geert » Do 10 Okt 2013, 21:40

Duidelijk is in ieder geval dat in het verleden te veel aandacht is uitgegaan naar de belangen van de vervoerders en naar de operationele aspecten van het systeem, zonder goed na te denken over de implicaties voor de reiziger. Ik weet niet of vetorecht het beste middel is, maar de regie meer naar partijen halen die reizigers vertegenwoordigen (reizigersorganisaties en/of de politiek) lijkt mij wel wenselijk.

Ronaldussen
Berichten: 3112
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart

Berichtdoor Ronaldussen » Do 10 Okt 2013, 22:12

fogeltje schreef:Aan de chipkaarten zal niet zoveel veranderen, vooral het systeem wat erachter zit.


Ah top! Behouden we alsnog de verschillende incheckpaaltjes, omdat het ene systeem niet samen kan werken met het andere! :X
*Doorfietsen maar*

Gebruikersavatar
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: Wo 04 Mar 2009, 10:20

Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart

Berichtdoor Ennes » Do 10 Okt 2013, 22:19

meerdere reizigers partijen laten meebeslissen Hmmz.... Partij A wil dit, partij B wil dat, C wil zus en D wil zo, dan komt er dus een compromis met iets van alle partijen, met het gevolg dat het nog onoverzichtelijker zal worden.

Ik kijk er nu al naar uit!
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5691
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart

Berichtdoor fogeltje » Do 10 Okt 2013, 22:20

Ronaldussen schreef:
fogeltje schreef:Aan de chipkaarten zal niet zoveel veranderen, vooral het systeem wat erachter zit.


Ah top! Behouden we alsnog de verschillende incheckpaaltjes, omdat het ene systeem niet samen kan werken met het andere! :X
Ik had het nu vooral over bussen, had ik er misschien bij moeten zetten. In de bus maakt het niet veel uit. Wat treinen betreft kun je als overheid nog altijd verplichten dat alle vervoerders samen hetzelfde systeem moeten kiezen. Of komen met een paal die met alle onderliggende systemen overweg kan.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart

Berichtdoor Geert » Do 10 Okt 2013, 22:35

Ennes schreef:meerdere reizigers partijen laten meebeslissen Hmmz.... Partij A wil dit, partij B wil dat, C wil zus en D wil zo, dan komt er dus een compromis met iets van alle partijen, met het gevolg dat het nog onoverzichtelijker zal worden.

Ik kijk er nu al naar uit!

Ja want het systeem dat er gekomen is zonder de reizigers mee te laten beslissen is zo goed :roll:

Gebruikersavatar
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: Wo 04 Mar 2009, 10:20

Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart

Berichtdoor Ennes » Do 10 Okt 2013, 22:47

Geert schreef:
Ennes schreef:meerdere reizigers partijen laten meebeslissen Hmmz.... Partij A wil dit, partij B wil dat, C wil zus en D wil zo, dan komt er dus een compromis met iets van alle partijen, met het gevolg dat het nog onoverzichtelijker zal worden.

Ik kijk er nu al naar uit!

Ja want het systeem dat er gekomen is zonder de reizigers mee te laten beslissen is zo goed :roll:


Volgens mij heb ik dat nergens gezegd, het feit dat er nu al teveel partijen bij betrokken zijn zorgt al voor een gedrocht, en er is ook niets mis met adviezen vanuit de gebruikersgroepen, maar uiteindelijke beslissingsbevoegdheden, dat gaat gewoon niet werken
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 553
Lid geworden op: Ma 01 Aug 2011, 19:03

Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart

Berichtdoor Tristan » Do 10 Okt 2013, 22:57

Bee schreef:Ik snap er geen barst van: hoe kan je de OV-Chipmarkt nu openstellen voor andere partijen dan TransLink? Voor je het weet heeft elk busbedrijf een andere OV-Chipkaart nodig :X

Omdat banken nu ook bezig zijn met het uitrollen van contactloos betalen, kan het zo worden dat je je bankpas ook kunt gaan gebruiken als ov-chipkaart, waardoor die verschrikkelijke aanschafkosten van € 7,50 en € 11,- die je nu moet betalen ook meteen de nek omgedraaid kunnen worden.

Met je bankpas inchecken bij het beginpunt van je reis (er wordt GEEN € 4,-, € 10,- of € 20,- (of welk bedrag dan ook) afgeschreven omdat er uitgegaan moet worden van VERtrouwen in plaats van WANtrouwen) en uitchecken bij het eindpunt (zonder tussentijds uit- en in te checken bij eventuele overstappen) en de kosten van de reis worden direct van je bankrekening afgeschreven.

Zo zou ov-chipkaart 2.0 er globaal uit kunnen komen te zien.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3999
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart

Berichtdoor reisthijs » Do 10 Okt 2013, 23:44

Je wil niet betalen voor een ov-chipkaart maar wel voor die extra nieuwe mogelijkheden van je bankpas?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

microshit
Berichten: 1016
Lid geworden op: Wo 02 Feb 2011, 17:53
Locatie: Culemborg
Contact:

Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart

Berichtdoor microshit » Vr 11 Okt 2013, 01:05

ING begint binnenkort met de huidige passen te vervangen door de contactloze passen dat dat mogelijk zou maken... Zonder extra kosten. Betekent dus niet direct dat je daar extra voor gaat betalen.

Gebruikersavatar
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: Wo 04 Mar 2009, 10:20

Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart

Berichtdoor Ennes » Vr 11 Okt 2013, 05:11

microshit schreef:ING begint binnenkort met de huidige passen te vervangen door de contactloze passen dat dat mogelijk zou maken... Zonder extra kosten. Betekent dus niet direct dat je daar extra voor gaat betalen.

Je betaalt nu al om je eigen geld uit te mogen geven, dus misschien niets extra, maar vorlopig betaal je nu al periodiek voor je bankpas. al kan ik me niet indenken dat de banken daar geen legitieme reden in zien om de zogenaamde servicekosten van de bankpassen op termijn te gaan verhogen, als er een nieuw foefje inzit.

En daarnaast is de vraag of we onze reizen ook wel gekoppeld zouden willen hebben aan onze bankpas
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.

TomSteyl
Berichten: 174
Lid geworden op: Ma 25 Mei 2009, 14:33

Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart

Berichtdoor TomSteyl » Vr 11 Okt 2013, 09:57

Ik snap eigenlijk niet waarom het Nederlandse systeem zo complex is.

In België kun je een Mobib-kaart (vergelijkbaar met OV-chipkaart) aanschaffen voor € 5,- die 5 jaar geldig is. Ben je hem naar een jaar moe, dan krijg je € 4,- terug enz. Bovendien is het mogelijk om zowel bij de MIVB als de NMBS direct aan het loket een persoonlijke kaart (dus met pasfoto en gegevens erop) te kopen. Dus niet wachten op een trage monopolist.

In Luxemburg kan het nog beter. Daar worden de chipkaarten helemaal GRATIS verstrekt bij de aanschaf van een dagkaart of abonnement e.d.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.

2015: (09-11)
Trein: 1500 km · Metro: 0 km · Tram: 6 km · Bus: 219 km · Veer: 2 km · Auto: >7000 km

bartjemestrom
Berichten: 354
Lid geworden op: Do 18 Feb 2010, 09:47

Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart

Berichtdoor bartjemestrom » Vr 11 Okt 2013, 10:29

TomSteyl schreef:In Luxemburg kan het nog beter. Daar worden de chipkaarten helemaal GRATIS verstrekt bij de aanschaf van een dagkaart of abonnement e.d.


Dat gebeurt nu ook al bij NS ;) Volgens mij ook al bij andere vervoerders.

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5691
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart

Berichtdoor fogeltje » Vr 11 Okt 2013, 15:35

bartjemestrom schreef:
TomSteyl schreef:In Luxemburg kan het nog beter. Daar worden de chipkaarten helemaal GRATIS verstrekt bij de aanschaf van een dagkaart of abonnement e.d.


Dat gebeurt nu ook al bij NS ;) Volgens mij ook al bij andere vervoerders.

Ik heb voor mijn 3 persoonlijke OV-chipkaarten geen cent hoeven te betalen. Een van de IB-Groep en twee van de NS. Geen idee hoe het bij de busboeren hier zit (Hermes, Arriva Brabant en ietsjes verderop Breng). Volgens mij moet je daar wel zelf voor een chipkaart zorgen als je een abonnement wilt kopen.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

TomSteyl
Berichten: 174
Lid geworden op: Ma 25 Mei 2009, 14:33

Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart

Berichtdoor TomSteyl » Vr 11 Okt 2013, 16:09

Als je een abonnement van NS hebt dan krijg je de OV-chipkaart gratis. Zo niet, dan € 7,50 dokken !
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.

2015: (09-11)
Trein: 1500 km · Metro: 0 km · Tram: 6 km · Bus: 219 km · Veer: 2 km · Auto: >7000 km

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11004
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart

Berichtdoor Vinny » Za 12 Okt 2013, 01:45

TomSteyl schreef:Ik snap eigenlijk niet waarom het Nederlandse systeem zo complex is.

In België kun je een Mobib-kaart (vergelijkbaar met OV-chipkaart) aanschaffen voor € 5,- die 5 jaar geldig is. Ben je hem naar een jaar moe, dan krijg je € 4,- terug enz. Bovendien is het mogelijk om zowel bij de MIVB als de NMBS direct aan het loket een persoonlijke kaart (dus met pasfoto en gegevens erop) te kopen. Dus niet wachten op een trage monopolist.

In Luxemburg kan het nog beter. Daar worden de chipkaarten helemaal GRATIS verstrekt bij de aanschaf van een dagkaart of abonnement e.d.

In Marseille ook, maar daar zijn de reisproducten wel iets duurder volgens mij dan wanneer je een kaart oplaadt. Scheelt een dubbeltje per reis geloof ik, dus zo'n 8%.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

VIRM
Berichten: 3404
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart

Berichtdoor VIRM » Za 12 Okt 2013, 12:56

Geert schreef:Duidelijk is in ieder geval dat in het verleden te veel aandacht is uitgegaan naar de belangen van de vervoerders en naar de operationele aspecten van het systeem, zonder goed na te denken over de implicaties voor de reiziger. Ik weet niet of vetorecht het beste middel is, maar de regie meer naar partijen halen die reizigers vertegenwoordigen (reizigersorganisaties en/of de politiek) lijkt mij wel wenselijk.


@Geert: het niet nadenken over de 'implicatie voor de reiziger' klinkt mij heel erg bekend. Ik moest meteen denken aan deze veelzeggende sketch: http://www.youtube.com/watch?v=ap9fklxX7U8
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 553
Lid geworden op: Ma 01 Aug 2011, 19:03

Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart

Berichtdoor Tristan » Ma 14 Okt 2013, 13:18

reisthijs schreef:Je wil niet betalen voor een ov-chipkaart maar wel voor die extra nieuwe mogelijkheden van je bankpas?

Het is niet alleen bedoeld om je bankpas meer mogelijkheden te geven, maar ook de AH bonuskaart of je ANWB-ledenpas of de seizoenskaart van je favoriete voetbalploeg of welk pasje, van welke aanbieder dan ook. Ieder bedrijf kan en mag dan een ov-chipkaart aanbieden, die door alle vervoerders geaccepteerd moeten worden.

De vervoerders dienen zich dus aan de reiziger aan te passen in plaats van andersom, zoals nu het geval is.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!

Gebruikersavatar
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: Wo 04 Mar 2009, 10:20

Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart

Berichtdoor Ennes » Ma 14 Okt 2013, 14:20

Tristan schreef:De vervoerders dienen zich dus aan de reiziger aan te passen in plaats van andersom, zoals nu het geval is.


Dat een en ander veel klantvriendelijker en beter kan onderschrijf ik, maar dat een bedrijf zich maar aan moet passen aan de klant... Je bent niet verplicht klant te worden hoor.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 553
Lid geworden op: Ma 01 Aug 2011, 19:03

Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart

Berichtdoor Tristan » Ma 14 Okt 2013, 16:13

Ennes schreef:
Tristan schreef:De vervoerders dienen zich dus aan de reiziger aan te passen in plaats van andersom, zoals nu het geval is.


Dat een en ander veel klantvriendelijker en beter kan onderschrijf ik, maar dat een bedrijf zich maar aan moet passen aan de klant... Je bent niet verplicht klant te worden hoor.

Wat ik bedoel te zeggen is dat de klant bij een 'gewone' handelsondernemingen, zoals winkels, makkelijk naar de concurrent kan overstappen: Vind je de prijzen bij de Albert Heijn te hoog? Dan doe je voortaan je boodschappen bij de Lidl. Is de collectie van de C&A te lelijk? Koop je je kleren voortaan bij H&M. Vind je de service van het Kruidvat niet goed? Dan ga je voortaan naar de DA.

Helaas is dat in het OV niet mogelijk, zeker zolang TLS monopolist blijft voor wat betreft ov-chipkaarten. Als ieder willekeurig bedrijf ov-chipkaarten aan mogen bieden, is het dus ook in het OV mogelijk om over te stappen naar de concurrent.

Het openstellen van de markt, vind ik dus een goede zaak. Ondernemingen die hun werk slecht doen (TLS dus), worden daardoor gedwongen om hun service snel te verbeteren, anders loopt iedereen naar de concurrent.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart

Berichtdoor marlies » Ma 14 Okt 2013, 16:52

Ennes schreef:
Tristan schreef:De vervoerders dienen zich dus aan de reiziger aan te passen in plaats van andersom, zoals nu het geval is.


Dat een en ander veel klantvriendelijker en beter kan onderschrijf ik, maar dat een bedrijf zich maar aan moet passen aan de klant... Je bent niet verplicht klant te worden hoor.

Uh, jawel hoor. Als je met het OV wilt reizen tussen Groningen en Zwolle ben je in alle praktische opzichten verplicht klant te worden bij NS. Het is niet als bij de AH dat wanneer het brood je niet bevalt je voortaan naar de Jumbo gaat. Een door de overheid aangewezen monopolist moet zich zo veel mogelijk aanpassen aan de klant.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Yahoo [Bot] en 5 gasten