CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart

Bericht door Vinny »

Hoho, openbaar vervoer is natuurlijk wel een keuze, eten is noodzakelijk om in leven te blijven. :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart

Bericht door deadlock »

Tristan schreef:Wat ik bedoel te zeggen is dat de klant bij een 'gewone' handelsondernemingen, zoals winkels, makkelijk naar de concurrent kan overstappen: Vind je de prijzen bij de Albert Heijn te hoog? Dan doe je voortaan je boodschappen bij de Lidl. Is de collectie van de C&A te lelijk? Koop je je kleren voortaan bij H&M. Vind je de service van het Kruidvat niet goed? Dan ga je voortaan naar de DA.

Helaas is dat in het OV niet mogelijk, zeker zolang TLS monopolist blijft voor wat betreft ov-chipkaarten. Als ieder willekeurig bedrijf ov-chipkaarten aan mogen bieden, is het dus ook in het OV mogelijk om over te stappen naar de concurrent.

Het openstellen van de markt, vind ik dus een goede zaak. Ondernemingen die hun werk slecht doen (TLS dus), worden daardoor gedwongen om hun service snel te verbeteren, anders loopt iedereen naar de concurrent.
Euh jah. Zo werkt het niet echt. Als de overheid die dingen tegen kostprijs zou uitdelen zou iedereen er gelukkiger van worden. Dit is niet iets waar je een monopolie of marktwerking op moet willen hebben.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart

Bericht door marlies »

Vinny schreef:Hoho, openbaar vervoer is natuurlijk wel een keuze, eten is noodzakelijk om in leven te blijven. :wink:
Uh, nou nee. Lang niet voor iedereen. Lichamelijk in staat zijn om te fietsen en/of een rijbewijs te kunnen halen is best een luxe hoor.

Ik denk toch dat een behoorlijk percentage van de vaste OV-reizigers daar om een van of andere reden aan vast zit. Het zijn echt niet allemaal idealisten of filehaters die ook met de auto zouden kunnen gaan maar de trein prettiger vinden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart

Bericht door Vinny »

Scholieren wonen meestal dichtbij genoeg om te fietsen of komen in aanmerking voor leerlingenvervoer (sociaal maatschappelijke taak van de gemeente). Voor studenten geldt dat ze door de overheid al tamelijk riant tegemoet worden gekomen met de OV-studentenkaart en voor volwassen forensen geldt dat je uberhaupt al blij mag zijn als het openbaar vervoer een persoonlijke woon-werkrelatie ondersteund. Er zijn veel landen met een nog slechter openbaar vervoerssyteem (geloof me, die bestaan), en daar is de beschaving ook niet opgehouden met bestaan.
Neemt niet weg dat een beetje klantvriendelijkheid niet verkeerd is. Maar er wordt nu wel net gedaan of OV een essentieel mensenrecht is. Dat waag ik te betwijfelen ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart

Bericht door VIRM »

Inderdaad. Op heel veel trajecten is het inderdaad veel praktischer de trein te pakken.
Als ik naar Amsterdam Centraal moet, kan ik 12 a 13 minuten in de trein zitten, of 45 minuten via de toeristische route in de bus.
Maar dan moet ik wel kunnen verwachten dat de enige vervoerder tussen mijn station en Amsterdam per spoor, de NS, ook een aantrekkelijk OV-chipkaart product aanbiedt. En dat is er niet.
Beul van de blindegeleidelijn
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart

Bericht door deadlock »

Lol, wat een gewhine :D
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart

Bericht door Vinny »

Als de vervoerders de reizen voor incidentele reizigers onnodig duur en onhandig maken zoals dat gebeurt, dan merken ze dat vanzelf wel in hun omzet. Reizigers zullen dan natuurlijk verleid worden om de files voor lief te nemen en met de auto te reizen - iets dat in 90% van de potentiële reizen toch al sneller, goedkoper en comfortabeler is - even uitgaande van het feit dat de betreffende potentiële reiziger geen abonnement heeft maar wel een auto in zijn garage heeft staan.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten