Korte vragen #4

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Korte vragen #4

Bericht door Somoht »

VIRM schreef:Klein vraagje: wat is de reden waarom NS pas twee weken van tevoren werkzaamheden aankondigt? Best irritant als je iets meer dan twee weken van tevoren plant en je pas later moet ontdekken dat er opeens werkzaamheden inclusief bijbehorend busvervoer zijn. -o-
Daar had NS een heel verhaal omtrent: http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... ker-145537

Pareltje:
"Het leeuwendeel van de reizigers vraagt een reisadvies binnen een periode van twee weken. Die reizigers krijgen bij hun reisadvies direct de juiste informatie over de werkzaamheden. Als we langer van te voren werkzaamheden gaan communiceren wordt de lijst werkzaamheden onoverzichtelijk, daar is de reiziger niet bij gebaat" stelt NS-woordvoerder Stan Hoen. Hij vervolgt: "Bovendien kunnen dingen dan nog wijzigen. Als we iets communiceren willen we het goed communiceren." Wel geeft hij aan dat bij grote omvangrijke werkzaamheden de communicatie eerder begint.
Grootste vraag is wat de causaliteit is van het aantal reizigers dat binnen twee weken een advies opvraagt :P
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Korte vragen #4

Bericht door VIRM »

Dus... NS wil niet communiceren over werkzaamheden buiten die twee-weken periode. Maar NS laat mij dus wel een reis plannen via hun eigen reisplanner die buiten die twee-weken periode valt, waardoor er dus onjuiste informatie wordt verstrekt. Waar ben je dan mee bezig als vervoerder?

De 'lijst wordt onverzichtelijk'-argumentatie is ook flauwekul. Dan zorg je onderaan de huidige lijst een knopje met 'werkzaamheden voor komende X maanden/weken'. Mensen die verder willen kijken dan de twee-wekenperiode die NS nu hanteert zijn dan zo makkelijk geholpen.
Anders zet je desnoods bij het traject wat je plant, waar de werkzaamheden/treinvervangend vervoer nog niet in is verwerkt een bannertje met "LET OP: werkzaamheden op dit traject; wijzigingen moeten nog worden verwerkt".

Nu lijkt het dus eerder op struisvogelpolitiek. :(
Beul van de blindegeleidelijn
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #4

Bericht door Thom91 »

Via de diverse apps is trouwens vier weken vooruit te gluren.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Korte vragen #4

Bericht door ODRAIL »

Ja leuk, maar is dit ook op het internet te vinden? En zo ja ... waar?
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #4

Bericht door Thom91 »

Geen idee.
Komt wel goed schatje.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Korte vragen #4

Bericht door marlies »

Volgens mij is het in de planner van DB (die ook voor NL binnenlandse reizen werkt) eerder te zien.

En als je een overzicht wil, ProRail heeft een RSS feed met geplande werkzaamheden waarbij ze verder in de toekomst kijken dan de 10 werkdagen van NS.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen #4

Bericht door webguy »

VIRM schreef:Dus... NS wil niet communiceren over werkzaamheden buiten die twee-weken periode. Maar NS laat mij dus wel een reis plannen via hun eigen reisplanner die buiten die twee-weken periode valt, waardoor er dus onjuiste informatie wordt verstrekt. Waar ben je dan mee bezig als vervoerder?
Je hebt enigszins gelijk hoor - maar als je meer dan 10 dagen vooruit plant krijg je wel een melding dat je dat doet en dat werkzaamheden niet zijn verwerkt.
KM46 schreef:Ja leuk, maar is dit ook op het internet te vinden? En zo ja ... waar?
Binnenkort weer wel - dan gebruiken de apps en de NS API weer dezelfde termijn van 4 weken.

Wat betreft korte termijnen over werkzaamheden - de details over waar bussen staan, hoeveel bussen, etc etc, worden vaak pas in die 10 dagen helemaal bekend. Ik weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij staan de werkzaamheden 3 weken vooruit in het planbestand dat de NS levert.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #4

Bericht door Daniel »

Tja, maar waarom wachten op alle details als je de reiziger die er omheen wil plannen al prima helpt door überhaupt te melden dat er werkzaamheden zijn.

Met de hele grote buitendienststellingen doet men dat nog wel ergens verstopt op de site, maar ook daar kan men aardige blunders in maken overigens. Voor de recente werkzaamheden bij Bilthoven hebben de gevolgen bijvoorbeeld precies verkeerdom op de site gestaan. Daar stond eerst dat op woensdag en donderdag Amersfoort - Den Dolder verbust was en Den Dolder - Utrecht Overvecht gewoon per trein kon...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Korte vragen #4

Bericht door Somoht »

webguy schreef:
VIRM schreef:Dus... NS wil niet communiceren over werkzaamheden buiten die twee-weken periode. Maar NS laat mij dus wel een reis plannen via hun eigen reisplanner die buiten die twee-weken periode valt, waardoor er dus onjuiste informatie wordt verstrekt. Waar ben je dan mee bezig als vervoerder?
Je hebt enigszins gelijk hoor - maar als je meer dan 10 dagen vooruit plant krijg je wel een melding dat je dat doet en dat werkzaamheden niet zijn verwerkt.
KM46 schreef:Ja leuk, maar is dit ook op het internet te vinden? En zo ja ... waar?
Binnenkort weer wel - dan gebruiken de apps en de NS API weer dezelfde termijn van 4 weken.

Wat betreft korte termijnen over werkzaamheden - de details over waar bussen staan, hoeveel bussen, etc etc, worden vaak pas in die 10 dagen helemaal bekend. Ik weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij staan de werkzaamheden 3 weken vooruit in het planbestand dat de NS levert.
Yep in de bestanden die NS levert gaat het altijd 3 weken vooruit en in de laatste week wijzigen meestal nog tig dingen. Maar goed NS kan best in de planner een alert zetten bij reisadviezen waarvan ze weten dat in dat weekend werkzaamheden gaan plaatsvinden. Bijvoorbeeld "In het weekend van 14 en 15 september staan op dit traject werkzaamheden gepland, raadpleeg de reisplanner vlak voor vertrekt opnieuw" of iets dergelijks ipv de generieke dat er altijd wijzigingen plaats kunnen vinden.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Korte vragen #4

Bericht door wouter15 »

Weet iemand of je naast de geplande materieelinzet ook ergen kan zien met hoeveel bakken een treinserienummer hoort te rijden?
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen #4

Bericht door dennistd »

Niet direct, maar aan de hand van het aantal hc's en geplande sporen kun je een aardig eind komen
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Korte vragen #4

Bericht door Edwin »

ov'tje schreef:
Edwin schreef:
ov'tje schreef:ik zou in dit geval ja zeggen. Waarom? Er zijn uitzonderlijke omstandigheden van kracht, want het baanvak Heerenveen - Steenwijk ligt eruit vanwege werkzaamheden, waardoor het station Heerenveen IJsstadion niet bereikbaar is en de schaatsfans daar niet uit kunnen stappen. Ik denk dat daarom voor deze oplossing gekozen is.
Wanneer de treinen wel gereden hadden was er ook niet gestopt bij Heerenveen IJsstadion. Dat kost organisatiecomité Thialf teveel geldt, dit wordt nog maar 1 à 2 keer per schaatsseizoen gedaan. Verder stoppen de stopbussen tussen Steenwijk en Heerenveen ook niet bij Heerenveen IJsstadion.
ik kan me juist uit andere jaren herinneren dat er bij een NK afstanden wel degelijk gestopt werd bij de halte IJsstadion.
Vroeger wel, maar nu al jaren (helaas) niet meer. Toevallig wel weer tijdens het KNSB Kwalificatie Toernooi tussen Kerstmis en oud & nieuw. Maar bij elke wedstrijd, waar meer dan 2 schaatsers aan de start staan en wat wordt uitgezonden door de NOS, wordt niet meer altijd op IJsstadion gestopt.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Korte vragen #4

Bericht door Edwin »

Over de 10-dagen werkzaamheden regel heb ik eens twittercontact gehad met NS, zie: https://twitter.com/EdwinMLV/status/384986304603500544. Aangezien NS niet echt uitsluitsel kon geven waarom er met twee maten wordt gemeten heb ik treinreizger.nl gemaild. Die heeft het nog eens geprobeerd, maar weer wordt het door @ns_online niet begrepen. Erg jammer...
Remember to check-out with your ov-chipcard.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Korte vragen #4

Bericht door VIRM »

Vraagje: eerder vanavond was ik op Sloterdijk en werd er omgeroepen dat de s2100 werd omgeleid wegens een wisselstoring bij Lisse. Hoe kun je bij Lisse een wisselstoring hebben?
Beul van de blindegeleidelijn
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Korte vragen #4

Bericht door Klaasje »

Waarschijnlijk omdat er daar wissels liggen.
Michael
Berichten: 11742
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Korte vragen #4

Bericht door Michael »

Ik weet niet of er daar misschien overloopwissels liggen. Zo ja, dan kan het dus zijn dat die in storing zijn.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #4

Bericht door Thom91 »

VIRM schreef:Vraagje: eerder vanavond was ik op Sloterdijk en werd er omgeroepen dat de s2100 werd omgeleid wegens een wisselstoring bij Lisse. Hoe kun je bij Lisse een wisselstoring hebben?
Afbeelding
Daarom.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1961
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Korte vragen #4

Bericht door Anne »

Is altijd heel makkelijk na te gaan op http://www.sporenplan.nl

Edit: Tom was me net voor!
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Korte vragen #4

Bericht door VIRM »

Okay. Maar worden die wissels dan uberhaupt dan ooit gebruikt, of maakt dat niet uit voor een storing? Als ik daar langs rijd, staan de wissels altijd op- 'rechtdoor'.
Beul van de blindegeleidelijn
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #4

Bericht door Thom91 »

325 en 327 worden minimaal 1 keer in de 24 uur gebruikt ;)
Komt wel goed schatje.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen #4

Bericht door Wubbo »

Ja, om roest te rijden. Emplacement Lisse wordt ook nuttig gebruikt, met name voor de dagelijkse goederentrein naar Noordwijkerhout. Verder is er rondom de onderhoudsroosters (van dit jaar) ook nog wel activiteit in Lisse te bespeuren.

Jammer alleen dat de wisselstoring in Haarlem was.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #4

Bericht door Thom91 »

Ik wist het gebruik van het emplacement niet, dus ik dacht, ha, dat gooi k erin. :mrgreen: :@
Komt wel goed schatje.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Korte vragen #4

Bericht door Edwin »

Rijdt de CXX 9143 op dit moment nog in Voorne-Putten of in Almere?
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Michael
Berichten: 11742
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Korte vragen #4

Bericht door Michael »

Volgens het Wagenparkje dat op 30 september uit is gekomen zou de 9143 in Almere Buiten gestald moeten zijn.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Korte vragen #4

Bericht door Edwin »

Bedankt. En de: 9165, 9167 t/m 9172?
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten