Pagina 3 van 11

Re: Korte vragen #3

Geplaatst: ma 21 okt 2013, 07:49
door Edwin
Klaasje schreef:GVB-NS-CXX werkt prima bij mij op een chipkaart.
Bij mij met mn SOV in de kortingsperiode niet.

Re: Korte vragen #3

Geplaatst: di 22 okt 2013, 13:46
door Edwin
VIRM schreef:Kan iemand mij uitleggen wat nu precies de bedoeling van R-Net is in de praktijk?
Als ik het goed heb, is het HOV met goede aansluitingen en een lelijk uiterlijk.

Want de praktijk is wat weerbarstiger, lijkt mij.
Ik keek gisteravond voor iemand naar de dienstregeling van R-Net lijn 394 (Amsterdam Centraal-Zaandam). Deze komt bijvoorbeeld om :25 aan op een zondag (rijdt eens in het halfuur). Dat terwijl de treinen dan om :25, :25, :28, :30, :34 en :34 vertrekken (en op de zondag ook slechts eens in het halfuur gaan). Wat is dan het nut van het optuigen van een R-NET merk als er eigenlijk niks verandert met aansluitingen e.d?
R-Net is om hoog openbaar verover tussen verschillende (middel)grote steden/de Randstad onder één noemer te scharen, ze goede overstapmogelijkheden op elkaar te geven e.d. Het staat nog steeds in de steigers, want pas in 2028 moet het hele Randstadnet klaar zijn.

Re: Korte vragen #3

Geplaatst: di 22 okt 2013, 14:32
door reisthijs
Kortom, ze hebben er nu alleen maar een nieuw labeltje opgeplakt, in de praktijk merk je er verder weinig van.

Re: Korte vragen #3

Geplaatst: di 22 okt 2013, 15:20
door Edwin
reisthijs schreef:Kortom, ze hebben er nu alleen maar een nieuw labeltje opgeplakt, in de praktijk merk je er verder weinig van.
In de praktijk merk ik in Almere er wel wat van: nieuwe abri's, DRISsen en nieuwe fietsenstallingen.

Re: Korte vragen #3

Geplaatst: di 22 okt 2013, 18:04
door Ronald
Dat kan ook als de bussen niet rood zijn.

Re: Korte vragen #3

Geplaatst: di 22 okt 2013, 18:58
door M57
Wubbo schreef:Nee hoor. Er beginnen al onderhoudsroosters voor 12 uur. Een ervan is het onderhoudsrooster in de Hemtunnel (start om 23.50 uur). Het onderhoudsrooster op Zaandam start om 00.00 uur...
Op grote emplacementen zijn de meeste onderhoudsroosters juist midden op de dag, maar dat levert de reizigers vaak hoogstens een spoorwijziging.

Re: Korte vragen #3

Geplaatst: di 22 okt 2013, 19:17
door Suus
Ronald schreef:Dat kan ook als de bussen niet rood zijn.
Precies, en dan heb je ook nog "echt R-NET" en "nep R-NET". Want op Bijlmer heeft R-NET 300 extra brede, extra schuine haltes waar de bus als een hand in een handschoen inpast en wel profiteren van dynamische reisinformatie, terwijl de rode bussen van R-NET Almere een beetje zijn weggemoffeld tussen de stads- en streekbussen in en het mogen doen met een papieren vertrekstaatje.

Sterker nog, de R-NET 300 bussen hebben meer en betere reisinfo dan de metro, want het Trein & Metrobord op het Bijlmerbusstation is al maanden een soort van defect en heeft slechts 7 karaktertekens van de onderste ±8 volledige regels toegewezen gekregen om metroinfo te tonen, dus meer dan 54GEIN2 staat er niet op :')

Re: Korte vragen #4

Geplaatst: di 22 okt 2013, 21:58
door Edwin
Ik had laatst op een zaterdagochtend dat de eerste rit 328 ri. Holendrecht op de rechterhalte van de 300 halteerde. Scheelde wel stukje lopen :)
Maar verder is het niet begrijpen dat de 328 zo ver weg van de 300 de halte heeft.

Re: Korte vragen #4

Geplaatst: di 22 okt 2013, 22:17
door Milco
Richting Holendrecht heb ik dat wel vaker gezien, het is dan toch alleen maar uitstappen.

Re: Korte vragen #4

Geplaatst: di 22 okt 2013, 23:04
door Suus
Er worden wel vaker bussen die voor alleen uitstappen zijn op halte 1 of 2 binnengenomen daar. Vanochtend had ik een chauffeur die hem pontificaal achter een R-NET-bus parkeerde op halte 1, daar ben ik dat weer niet zo'n fan van eerlijk gezegd :?

Re: Korte vragen #4

Geplaatst: di 22 okt 2013, 23:07
door Milco
En dan wel zeker netjes een paar minuten wachten tot de 300 wegreed? Wat een l*l :')

Re: Korte vragen #4

Geplaatst: vr 25 okt 2013, 09:29
door Edwin
Vandaag rijdt er drie dagen een Schaatsbus, de Arriva 8522, (zie foto onderaan), gratis van station Heerenveen naar Thialf v.v.
Of gebruik te maken van de gratis Schaatsbus die pendelt tussen het NS-station (vanaf perron B) en Thialf (halte Heremaweg) op:
- Vrijdag 25 oktober: Pendelen tussen 13:30 - 15:30u en tussen 19:30 - 21u
- Zaterdag 26 oktober: Pendelen tussen 12 - 14u en tussen 17 - 19u
- Zondag 27 oktober: Pendelen tussen 10:15 - 12:15u en tussen 17:30 - 19:00u
QBuzz is houder van de concessie Concessie Zuidoost-Friesland waaronder Heerenveen e.o. ook vallen. Mag er zomaar gedoogd worden dat Arriva, houder van de concessie Concessie Noord- en Zuidwest-Friesland en Schiermonnikoog, in het gebied van QBuzz een gratis bus aanbiedt en hiermee concurreert met QBuzz-lijnen?

Afbeelding

Re: Korte vragen #4

Geplaatst: vr 25 okt 2013, 10:39
door ov'tje
ik zou in dit geval ja zeggen. Waarom? Er zijn uitzonderlijke omstandigheden van kracht, want het baanvak Heerenveen - Steenwijk ligt eruit vanwege werkzaamheden, waardoor het station Heerenveen IJsstadion niet bereikbaar is en de schaatsfans daar niet uit kunnen stappen. Ik denk dat daarom voor deze oplossing gekozen is.

Re: Korte vragen #4

Geplaatst: vr 25 okt 2013, 11:06
door Edwin
ov'tje schreef:ik zou in dit geval ja zeggen. Waarom? Er zijn uitzonderlijke omstandigheden van kracht, want het baanvak Heerenveen - Steenwijk ligt eruit vanwege werkzaamheden, waardoor het station Heerenveen IJsstadion niet bereikbaar is en de schaatsfans daar niet uit kunnen stappen. Ik denk dat daarom voor deze oplossing gekozen is.
Wanneer de treinen wel gereden hadden was er ook niet gestopt bij Heerenveen IJsstadion. Dat kost organisatiecomité Thialf teveel geldt, dit wordt nog maar 1 à 2 keer per schaatsseizoen gedaan. Verder stoppen de stopbussen tussen Steenwijk en Heerenveen ook niet bij Heerenveen IJsstadion.

Re: Korte vragen #4

Geplaatst: vr 25 okt 2013, 12:11
door Meltrain
Zo te zien heeft Thialf deze gratis bus geregeld. Het is ingehuurd vervoer, dus dat mogen ze doen bij wie ze willen. In dit geval dus bij Arriva.
Vergelijkbaar geval: deze maandag waren er open dagen op de TU Delft, waarvoor ook allerlei extra bussen (vooral touringcars) waren gehuurd die tussen het station en de TU pendelden. Je zou kunnen zeggen dat dat concurrentie is met Veolia en de RET, maar dat is natuurlijk onzin.

Re: Korte vragen #4

Geplaatst: vr 25 okt 2013, 19:44
door ThePretender
Waarom vertrekken de treinen van de s4000 vanaf Asb ineens twee minuten later dan normaal? Op bijvoorbeeld Dvd staat de vertrektijd xx.02/xx.32 op de borden alsof dat de standaardtijd is, in plaats van xx.00/xx.30. Vanaf Asd zijn de tijden weer normaal.

Re: Korte vragen #4

Geplaatst: vr 25 okt 2013, 19:51
door Thom91
Werkzaamheden te Asd, ongeveer 40% van de perronfases is BD.

Re: Korte vragen #4

Geplaatst: vr 25 okt 2013, 20:12
door ov'tje
Edwin schreef:
ov'tje schreef:ik zou in dit geval ja zeggen. Waarom? Er zijn uitzonderlijke omstandigheden van kracht, want het baanvak Heerenveen - Steenwijk ligt eruit vanwege werkzaamheden, waardoor het station Heerenveen IJsstadion niet bereikbaar is en de schaatsfans daar niet uit kunnen stappen. Ik denk dat daarom voor deze oplossing gekozen is.
Wanneer de treinen wel gereden hadden was er ook niet gestopt bij Heerenveen IJsstadion. Dat kost organisatiecomité Thialf teveel geldt, dit wordt nog maar 1 à 2 keer per schaatsseizoen gedaan. Verder stoppen de stopbussen tussen Steenwijk en Heerenveen ook niet bij Heerenveen IJsstadion.
ik kan me juist uit andere jaren herinneren dat er bij een NK afstanden wel degelijk gestopt werd bij de halte IJsstadion.

Re: Korte vragen #4

Geplaatst: vr 25 okt 2013, 22:22
door ThePretender
Thom91 schreef:Werkzaamheden te Asd, ongeveer 40% van de perronfases is BD.
Kan je me dan de relatie uitleggen tussen het late vertrek vanaf Asb en daardoor ook de late aankomst op Asd (de trein waarin ik zat stond tien minuten voor het CS te wachten omdat er allerlei treinen langs moesten)?

Re: Korte vragen #4

Geplaatst: za 26 okt 2013, 07:55
door Thom91
Geen perron vrij.

Re: Korte vragen #4

Geplaatst: za 26 okt 2013, 20:24
door ThePretender
Oké, ik was onduidelijk, fair enough. Waarom vertrokken de treinen laat vanuit Asb?

Re: Korte vragen #4

Geplaatst: za 26 okt 2013, 20:25
door Thom91
Omdat er in Asd geen perroncapaciteit was om die trein eerder binnen te nemen. Ze moesten op elkaar wachten in plaats van naast elkaar te staan. (IC's en Sprinters uit Amstel.)

Re: Korte vragen #4

Geplaatst: za 26 okt 2013, 22:44
door VIRM
Klein vraagje: wat is de reden waarom NS pas twee weken van tevoren werkzaamheden aankondigt? Best irritant als je iets meer dan twee weken van tevoren plant en je pas later moet ontdekken dat er opeens werkzaamheden inclusief bijbehorend busvervoer zijn. -o-

Re: Korte vragen #4

Geplaatst: za 26 okt 2013, 22:49
door Thom91
Het is zelfs 10 dagen. En het is kut met peren, want ik heb er zelfs een keer mee aan de telefoon gehangen bij NSHiSpeed.

Re: Korte vragen #4

Geplaatst: za 26 okt 2013, 23:59
door Geert
NS is bang dat werkzaamheden misschien op het laatste moment niet doorgaan en daarom wil men ze niet eerder aankondigen. Beetje idioot aangezien veel van die werkzaamheden al lang bekend zijn, erg onhandig als je je reis wilt plannen...