Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Wat ik opmerkelijk vond is dat zowel de s4900 als de s700 en s12700 niet reden gister. Daardoor was er een minimaal aanbod tussen Almere C (- Weesp) - Duivendrecht in mijn ogen.
Het houdt het volgende in vanaf Almere Centrum gezien: IC t12715 v6:57
IC t2616 v7:02
SPR t4316 v7:06 SPR t4916 v7:10
SPR t4618 v7:17
En dit gaat zo elk half uur door.
Ik denk dat de 4300 uitpuilde gisteren. Wanneer de IC reizigers niet eerder naar het station gaan gaan die allemaal extra in de 4316. De reizigers van de 4916 zullen de 4316 wel kunnen halen, ik neem niet aan dat men het risico neemt om kort van te voren pas op Almere Centrum aan te komen. Eventueel mensen die willen wachten gaan dan met de 7:17 mee en stappen over op Weesp voor de richting Utrecht op Diemen Zuid en verder. Ik hoop dat mensen naar Schiphol en verder de s2600 hebben genomen en niet de sprinter van 7:06.
Hoe kan het zo zijn dat er door twee treinen per half uur eruit te gooien er heel veel druk komt op één trein die altijd al goed vol is?
De Flevolijn is een lijn die in de spits regelmatig (te) vol is. Zou de NS niet juist in plaats van de serie 700/12700 een extra sprinter/sneltrein (de benaming bestaat helaas niet meer officieel) elk half uur moeten inzetten tussen Almere Oostvaarders en Hoofddorp in het tijdspad van de 700/12700. Hier kan dan eventueel Almere Poort, Diemen Zuid en Amsterdam RAI overgeslagen worden om niet teveel tijd te verliezen t.o.v. de 700/12700.
Want minder treinen in de spits op de Flevolijn is minder capaciteit aanbieden dan dat er vraag is.
Edwin schreef:Wat ik opmerkelijk vond is dat zowel de s4900 als de s700 en s12700 niet reden gister. Daardoor was er een minimaal aanbod tussen Almere C (- Weesp) - Duivendrecht in mijn ogen.
Het houdt het volgende in vanaf Almere Centrum gezien: IC t12715 v6:57
IC t2616 v7:02
SPR t4316 v7:06 SPR t4916 v7:10
SPR t4618 v7:17
En dit gaat zo elk half uur door.
Ik denk dat de 4300 uitpuilde gisteren. Wanneer de IC reizigers niet eerder naar het station gaan gaan die allemaal extra in de 4316. De reizigers van de 4916 zullen de 4316 wel kunnen halen, ik neem niet aan dat men het risico neemt om kort van te voren pas op Almere Centrum aan te komen. Eventueel mensen die willen wachten gaan dan met de 7:17 mee en stappen over op Weesp voor de richting Utrecht op Diemen Zuid en verder. Ik hoop dat mensen naar Schiphol en verder de s2600 hebben genomen en niet de sprinter van 7:06.
Hoe kan het zo zijn dat er door twee treinen per half uur eruit te gooien er heel veel druk komt op één trein die altijd al goed vol is?
De Flevolijn is een lijn die in de spits regelmatig (te) vol is. Zou de NS niet juist in plaats van de serie 700/12700 een extra sprinter/sneltrein (de benaming bestaat helaas niet meer officieel) elk half uur moeten inzetten tussen Almere Oostvaarders en Hoofddorp in het tijdspad van de 700/12700. Hier kan dan eventueel Almere Poort, Diemen Zuid en Amsterdam RAI overgeslagen worden om niet teveel tijd te verliezen t.o.v. de 700/12700.
Want minder treinen in de spits op de Flevolijn is minder capaciteit aanbieden dan dat er vraag is.
Ja dit is mijn grootste probleem met LUD, de Flevolijn en de Zuidtak worden te hard gesnoeid, Lelystad en Almere krijgen gewoon dik 50% langere reistijd aan de broek richting Schiphol, Utrecht en Amsterdam Zuid.
En het daar in de plaats koppelen van de (12)700 aan de 2600 in Lelystad, is ook vraagtekens bij te plaatsen omdat je dan zo'n lange omloop krijgt dat je altijd wel ergens gezeik onderweg hebt. Zo ook gister. Het begon bij Delft, toen Leiden en vervolgens Zwolle en was er helemaal geen 2600 noch 12(700) meer.
Daarnaast kunnen ze ook niet op een korte termijn in de planner zetten dat de trein doorrijdt als 2600 en andersom dus krijg je een chronische reisinfomisser van een verkeerd perron en niet bestaande overstap.
De s2600 reed op een gegeven moment alleen nog maar tussen Rtd en Rsd (maar ook op dat stuk is hij een tijdje opgeheven geweest, al was dat volgens mij voor de problemen in Flevoland). Verder begrijp ik het gedoe in Flevoland niet zo: in de hele Randstad wordt in de treindienst gesnoeid en ongeveer de helft van de treinen gereden (zeg maar op alles tussen Haarlem en Dordrecht en alles rond Gouda). Waarom zou dat dan alleen in Flevoland een probleem zijn? Het idee is juist dat je de druk op een baanvak vermindert. Dat doe je door een of meerdere treinseries op te heffen. Wordt het probleem in Flevoland kleiner als de s2600 wordt opgeheven?
Dit trouwens los van de discussie of LUD een goede maatregel is, daar geef ik nu geen mening over.
Wubbo schreef:De s2600 reed op een gegeven moment alleen nog maar tussen Rtd en Rsd (maar ook op dat stuk is hij een tijdje opgeheven geweest, al was dat volgens mij voor de problemen in Flevoland). Verder begrijp ik het gedoe in Flevoland niet zo: in de hele Randstad wordt in de treindienst gesnoeid en ongeveer de helft van de treinen gereden (zeg maar op alles tussen Haarlem en Dordrecht en alles rond Gouda). Waarom zou dat dan alleen in Flevoland een probleem zijn? Het idee is juist dat je de druk op een baanvak vermindert. Dat doe je door een of meerdere treinseries op te heffen. Wordt het probleem in Flevoland kleiner als de s2600 wordt opgeheven?
Dit trouwens los van de discussie of LUD een goede maatregel is, daar geef ik nu geen mening over.
Om eerlijk te zijn omdat het de trein is die ik altijd neem
En ja de druk op de Flevolijn is normaal al (te) hoog, zeker door de 2600 en de 12(700) die vlak achter elkaar rijden, Almere heeft imo gewoon te veel stations. Ik vraag mij echter af of door de koppeling naar Leeuwarden/Groningen de kans op vertraging in de 2600 vanaf Lelystad niet al te hoog wordt. Cross-platform kan net zo goed in de 4 minuten halteringstijd
Rondom Weesp blijven sowieso alle sprinters rijden behalve de s4900, dat is op andere plekken in het land waar LUD actief wordt niet het geval, die vallen terug van een kwartierdienst tot een halfuursdienst. Op dat punt valt het in Almere nog wel mee, het had erger gekund en zeker de s4300 rijdt volledig dubbel met andere treinseries.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
LUD is grofweg de dienstregeling van de zondagochtend. Of die lijnvoering doordeweeks overdag logisch is bij schappen lijkt geen issue en dan hebben we het nog niet over de spits gehad. In de praktijk is de (12)s700 overdag gewoon drukker dan de s2600 daarnaast is op de zuidtak de spitspiek groter dan op de tak naar Amsterdam CS. Als je vanuit het standaardBUP gaat schrappen is vanuit reizigersoogpunt het schrappen van de s2600 op Lls-Asd logischer dan het schrappen van de (12)s700. Als je dan naar logistieke redenen kijkt is het laten rijden van de (12)s700 ook logischer omdat je ten opzichte van de s12600 autmatisch al een vorm van isolatie hebt omdat het hele land dan niet aan het hele land vasthangt.
Wat overigens ook kan is de oplossing van de s800 in Noord Holland: Een paar spitstreinen rijden. Desnoods slechts Lls-Asdz.
Wat overigens raar is, is dat er de hele dag geen tweesporige stremming op Lelystad-Hoofddorp is geweest maar er een groot deel van de dag er geen enkele trein reed op dat stuk. De enige stremming die er op dat stuk is geweest is een boom op één van de twee sporen op Wp - Mbga. Die sporen liggen voor het gedeelte waar er bomen in de buurt zijn echter heel ruim uit elkaar.
"Door de weeks gaan mensen naar het werk, en op zondag gaan ze naar de kerk"
Het lijkt me dat bij een insnijding van de dienstregeling men niet zomaar kan terugvallen op weekend-diensten. Het lijkt me gewoon veel zinvoller om te kijken naar de daadwerkelijke vervoerspatronen en dan denk ik dat je inderdaad beter Almere-Amsterdam Zuid in stand kan blijven houden dan Lelystad-Amsterdam Centraal en dat geldt wellicht voor een heleboel andere relaties eveneens. Dat er een aantal knooppuntstations in eeuwigdurende verbouwingen zijn terechtgekomen helpt overigens ook niet mee, maar daar kan de NS weer niet veel aan doen ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
De 2600 schraap en de (12)700 wel laten rijden met een extra stop op Weesp, zou dat dan iets zijn? Dan kunnen reizigers voor Amsterdam Centraal op Weesp overstappen en niet het traject Almere - Weesp nog voller maken. De 2600 stopte met de winterdienstregeling ook wel eens extra op Weesp.
Somoht schreef:Ja dit is mijn grootste probleem met LUD, de Flevolijn en de Zuidtak worden te hard gesnoeid, Lelystad en Almere krijgen gewoon dik 50% langere reistijd aan de broek richting Schiphol, Utrecht en Amsterdam Zuid.
Tja, ook Amsterdam-Leiden-Den Haag-Rotterdam-Dordrecht werd erg hard gesnoeid en dat zijn ook overbevolkt trajecten. LUD is een beheersmaatregel voor de treinenloop, niet voor passagiersstromen... Gezien de hoeveelheid storingen gisteren (alleen al 32 storingberichten, maar dat was maar topje v/d ijsberg) vraag ik me af of LUD uiteindelijk nog veel waarde had. Met name de opstart van Amsterdam kostte heel veel tijd en LUD was juist bedoeld om dat te vergemakkelijken (minder treinen, meer mat en personeel).
Klaasje schreef:Extra stop te Weesp past niet in de dienstregeling.
Dus de (12)700 moet z.s.m. Weesp voorbij voor achteropkomende treinen naar Amsterdam CS om daarna tergend langzaam naar Duivendrecht te rijden? Daarom dacht ik aan die eventuele extra stop.
Doordat de (12)700 vervalt kan de 2600 wel die extra stop maken omdat ie achter zich een tijdje niets heeft.
De 12(700) heeft slechts een minuut rijtijd meer dan noodzakelijk op Alm-Dvd. Die ene minuut is het traag rijden van Dmnz naar Dvd. Als je gaat stoppen op Weesp heb je daar zeker drie minuten voor nodig. Het probleem is alleen dat de 12(700) op de rest van de route ook niet erg ruim in het jasje zit waardoor je alle speling eigenlijk wel nodig hebt om een beetje op tijd te kunnen blijven met wat vertraging.
renevisscher schreef:Wat reed er eigenlijk nog over de Westtak dan? op de s3300 na rijden alle treinen in de normale dienst naar Amsterdam Centraal, een station wat helemaal plat lag. Ik dacht dat de s3300 ook niet reed, dus volgens mij reed er dan niets. Een pendel Hoofddorp - Zaandam had dus heel mooi gekund. (Mits daar ook geen obstakels waren op het spoor uiteraard).
De s3300 reed wel het vaakst van de overige treinen, ook al was dat niet zo vaak. Je moet er dus zeker van zijn dat de s3300 niet rijdt, wil je keren op de Hemboog.
Somoht schreef:Ja dit is mijn grootste probleem met LUD, de Flevolijn en de Zuidtak worden te hard gesnoeid, Lelystad en Almere krijgen gewoon dik 50% langere reistijd aan de broek richting Schiphol, Utrecht en Amsterdam Zuid.
Tja, ook Amsterdam-Leiden-Den Haag-Rotterdam-Dordrecht werd erg hard gesnoeid en dat zijn ook overbevolkt trajecten. LUD is een beheersmaatregel voor de treinenloop, niet voor passagiersstromen... Gezien de hoeveelheid storingen gisteren (alleen al 32 storingberichten, maar dat was maar topje v/d ijsberg) vraag ik me af of LUD uiteindelijk nog veel waarde had. Met name de opstart van Amsterdam kostte heel veel tijd en LUD was juist bedoeld om dat te vergemakkelijken (minder treinen, meer mat en personeel).
Persoonlijk zie ik veel meer in het doorvoeren van eilandbedrijfjes. Of de LUD op zich zinvol is geweest kan ik niet beoordelen - het is wel zo dat de dienstregeling uiteindelijk in een groot deel van Nederland wel hervat kon worden. Dat heb ik wel eens anders meegemaakt. Overigens vermoed ik ook dat de aankondiging mede bedoelt is om het reizigersaanbod te beperken. Ik denk dat het dan handiger is om gewoon de KNMI-indeling te volgen en bij code rood een negatief reisadvies te geven.
In Friesland werd halverwege de dag het gehele openbaar vervoer "om veiligheidsredenen" stilgelegd. Wel een beetje lullig als je op school zit en je kunt niet meer naar huis...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Somoht schreef:Ja dit is mijn grootste probleem met LUD, de Flevolijn en de Zuidtak worden te hard gesnoeid, Lelystad en Almere krijgen gewoon dik 50% langere reistijd aan de broek richting Schiphol, Utrecht en Amsterdam Zuid.
Tja, ook Amsterdam-Leiden-Den Haag-Rotterdam-Dordrecht werd erg hard gesnoeid en dat zijn ook overbevolkt trajecten. LUD is een beheersmaatregel voor de treinenloop, niet voor passagiersstromen... Gezien de hoeveelheid storingen gisteren (alleen al 32 storingberichten, maar dat was maar topje v/d ijsberg) vraag ik me af of LUD uiteindelijk nog veel waarde had. Met name de opstart van Amsterdam kostte heel veel tijd en LUD was juist bedoeld om dat te vergemakkelijken (minder treinen, meer mat en personeel).
Persoonlijk zie ik veel meer in het doorvoeren van eilandbedrijfjes. Of de LUD op zich zinvol is geweest kan ik niet beoordelen - het is wel zo dat de dienstregeling uiteindelijk in een groot deel van Nederland wel hervat kon worden. Dat heb ik wel eens anders meegemaakt. Overigens vermoed ik ook dat de aankondiging mede bedoelt is om het reizigersaanbod te beperken. Ik denk dat het dan handiger is om gewoon de KNMI-indeling te volgen en bij code rood een negatief reisadvies te geven.
In Friesland werd halverwege de dag het gehele openbaar vervoer "om veiligheidsredenen" stilgelegd. Wel een beetje lullig als je op school zit en je kunt niet meer naar huis...
Ja als reizigeraanbod beperkende maatregel werkt ie prima en dat is denk ik wel het verschil geweest dat er geen echt een groot drama maandag heeft plaatsgevonden. Als je zo'n LUD echter te vaak doet krijg je die mensen de trein niet meer in en zullen de mensen die niet anders kunnen toch weer de trein nemen. Immers één dagje thuis werken kan wel maar dagen achter elkaar wordt problematich
Als je in delen kan kappen heb je maximaal .5/1 uur vertraging denk ik. Ach, zolang je de bovenleiding maar niet raakt.
Edit: Meh, 2 uur...? Ze zullen het wel weten.
Was dagelijkse reiziger Veluwelijn 201 (vroeger 294) Apeldoorn - Zwolle, nu werkzaam in Deventer mbv de duivel van het OV: de auto. Daarnaast ook Veluwe-concessiekenner.
Vragen daarover staat ofcourse vrij en mag altijd. :P