NS past dienstregeling aan om storm
Re: NS past dienstregeling aan om storm
Waar ik me aan stoor: schijnbaar geeft momenteel de reisplanner nog geen volledig beeld van de dienstregeling van morgen omdat deze nog aan het inladen is. Dus toont 'ie (nog) niet alle treinen die morgen rijden. Dat begrijp ik althans uit reacties van de NS_Online webcare richting sommigen. Los van de vreselijke klantonvriendelijkheid stoort me dat ook wel als ICT-er. Ik heb er volledig begrip voor dat een reisplanner op die schaal met allerlei afhankelijkheden op legacy-systemen lastig is en dat het inladen van een andere dienstregeling daardoor flink wat tijd kost.
Maar op zich zou je denken dat het technisch gezien best mogelijk zou moeten zijn om op z'n minst tijdens het inladen van een gewijzigde dienstregeling een melding te tonen dat de info (nog) niet volledig is. Dat is niet het geval. Of maak 'm uberhaupt onbeschikbaar voor zoekopdrachten voor morgen zolang de info voor die dag niet klopt.
Maar goed, de NS houding lijkt een beetje te zijn dat je op de dag zelf moet plannen en dat het dus niet relevant is wat er voor die tijd uit de planner komt. Terwijl er zat mensen zijn die graag nu al willen weten hoe vroeg ze morgen moeten opstaan om op tijd op hun werk te komen, of hoe laat ze thuis zullen zijn.
Maar op zich zou je denken dat het technisch gezien best mogelijk zou moeten zijn om op z'n minst tijdens het inladen van een gewijzigde dienstregeling een melding te tonen dat de info (nog) niet volledig is. Dat is niet het geval. Of maak 'm uberhaupt onbeschikbaar voor zoekopdrachten voor morgen zolang de info voor die dag niet klopt.
Maar goed, de NS houding lijkt een beetje te zijn dat je op de dag zelf moet plannen en dat het dus niet relevant is wat er voor die tijd uit de planner komt. Terwijl er zat mensen zijn die graag nu al willen weten hoe vroeg ze morgen moeten opstaan om op tijd op hun werk te komen, of hoe laat ze thuis zullen zijn.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39115
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: NS past dienstregeling aan om storm
Ah, toch een wat logischer aanpassing dus... de s500, s12500, s1700 en s11700 rijden alleen ten oosten van Utrecht morgen. Levert gelijk ook wat ruimere keringen op om vertraging door geglibber op te vangen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: NS past dienstregeling aan om storm
Lijstje met aanpassingen per treinserie, op basis van de algemene LUD2-maatregelen:
(dit lijstje staat ook op rijdendetreinen.nl)
(dit lijstje staat ook op rijdendetreinen.nl)
Edit: s3100 Nijmegen-Schiphol aan lijst met details toegevoegd.
- Groningen/Leeuwarden - Utrecht - Rotterdam (serie 500 en 12500): de intercity's rijden alleen tussen Groningen/Leeuwarden en Utrecht, en niet tussen Utrecht en Rotterdam. Gebruik tussen Utrecht en Rotterdam de trein van een kwartier eerder of later en stap eventueel in Utrecht over.
- Groningen/Leeuwarden - Lelystad - Den Haag (serie 700 en 12700): de intercity's rijden alleen tussen Groningen/Leeuwarden en Lelystad, en rijden niet tussen Lelystad en Den Haag Centraal. Vanaf Lelystad rijden deze treinen via Amsterdam Centraal door naar Schiphol, Den Haag HS en Rotterdam. Stap van of naar Den Haag Centraal over in Leiden. Reis van of naar Amsterdam Zuid en Duivendrecht met de sprinter vanaf Almere of Schiphol.
- Alkmaar - Amsterdam - Utrecht - Maastricht (serie 800): de intercity's rijden alleen tussen Utrecht en Maastricht, en rijden niet op het traject Alkmaar - Amsterdam - Utrecht. Gebruik tussen Alkmaar, Amsterdam en Utrecht de trein van een kwartier eerder of later en stap eventueel in Utrecht over.
- Deventer - Amersfoort - Amsterdam Centraal (serie 1500): er rijden geen intercity's Deventer - Amersfoort - Amsterdam Centraal. Gebruik tussen Deventer en Amersfoort de trein van een kwartier eerder of later. Reis tussen Amsterdam Centraal en Amersfoort met de sprinter.
- Enkhuizen - Amsterdam (serie 1500): de intercity's stoppen extra in Zaandam.
- Enschede/Amersfoort Schothorst - Utrecht - Den Haag (serie 1700 en 11700): de intercities rijden alleen tussen Enschede/Amersfoort Schothorst en Utrecht, en rijden niet tussen Utrecht en Den Haag. Gebruik tussen Utrecht en Den Haag de trein van een kwartier eerder of later en stap eventueel in Utrecht over.
- Utrecht - Den Haag (serie 2000): de intercity's van .14 en .44 uit Utrecht en .09 en .39 uit Den Haag rijden ook 's avonds door.
- Dordrecht - Haarlem - Amsterdam (serie 2200): deze intercity's rijden niet. Reis met de intercity van een kwartier eerder of later, stap eventueel in Leiden over of reis via Schiphol.
- Vlissingen - Amsterdam - Lelystad (serie 2600): deze intercity's rijden niet door in Roosendaal. In Roosendaal moet altijd worden overgestapt.
- Utrecht - Rotterdam (serie 2800): de intercity's van .02 en .32 uit Utrecht en .20 en .50 uit Rotterdam rijden ook 's avonds door.
- Nijmegen - Utrecht - Schiphol (serie 3100): deze intercity's rijden niet. Maak gebruik van de trein van een kwartier eerder of later en stap eventueel over in Utrecht.
- Heerlen - Utrecht - Schiphol (serie 3500): rijdt niet tussen Sittard en Utrecht, wel tussen Utrecht en Schiphol. Maak gebruik van de trein van een kwartier eerder of later tussen Sittard en Utrecht en stap eventueel over in Sittard en/of Utrecht.
- Almere Oostvaarders - Amsterdam Zuid - Hoofddorp - Leiden (serie 4300): deze sprinter rijdt niet tussen Hoofddorp en Leiden. Maak gebruik van de trein van een kwartier eerder of later.
- Amsterdam - Zaandam - Uitgeest (serie 4700): Sprinter Amsterdam - Uitgeest wordt geheel opgeheven. De sprinters van/naar Rotterdam Centraal rijden wel.
- Almere Oostvaarders - Utrecht (serie 4900): deze sprinters rijden niet (omreizen via Weesp).
- Breda - Dordrecht - Rotterdam - Den Haag (serie 5000): deze sprinters rijden alleen tussen Breda en Dordrecht, en niet tussen Dordrecht en Den Haag (gebruik de sprinter van een kwartier eerder of later)
- Utrecht - Weesp - Leiden - Den Haag (serie 5700): deze sprinters rijden niet tussen Leiden en Den Haag. Gebruik de sprinter van 10-20 minuten eerder of later.
- Woerden - Utrecht (serie 6100): deze sprinter rijdt niet. Gebruik de sprinters van een kwartier eerder of later.
- Rhenen - Breukelen - Amsterdam (serie 7400): de sprinters rijden niet tussen Breukelen en Amsterdam Centraal. Gebruik de sprinters van een kwartier eerder of later en stap eventueel over in Breukelen.
- Veenendaal Centrum - Utrecht - Breukelen (serie 17400): deze sprinters rijden niet. Gebruik de sprinters van een kwartier eerder of later.
- Gouda Goverwelle - Rotterdam (serie 9700): deze sprinters rijden niet. Gebruik de sprinters van een kwartier eerder of later.
- Gouda Goverwelle - Den Haag (serie 19800): deze sprinters rijden niet. Gebruik de sprinters van een kwartier eerder of later.
- Enkhuizen - Amsterdam (serie 14500): de spitstreinen rijden niet. Gebruik de intercity van een kwartier eerder of later.
- Vlaardingen Centrum - Rotterdam Centraal (serie 14100): de spitstreinen rijden niet.
- Museumpendel Spoorwegmuseum (serie 28300): deze rijdt niet. Gebruik de stadsbus.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: NS past dienstregeling aan om storm
Het probleem zit 'm er geloof ik in dat de Prorail systemen inmiddels al de dienstregeling hebben voor morgen - die is nu dus "fout", dus moet je alle ritten handmatig uit de reisplanner dienstregeling gaan schrappen. Zit er wat verder vandaan, dus weet het niet precies meer.marlies schreef:Maar op zich zou je denken dat het technisch gezien best mogelijk zou moeten zijn om op z'n minst tijdens het inladen van een gewijzigde dienstregeling een melding te tonen dat de info (nog) niet volledig is.
Verder mis ik de s3100 die niet rijdt morgen, Geert: Schiphol - Nijmegen
Re: NS past dienstregeling aan om storm
Aldus de site van Southeastern zelf rijden ze inderdaad hoogstwaarschijnlijk niet voor 09:00 uur, net als Southern, First Capital Connect, Gatwick Express en NS-Dochter Abellio Greater Anglia. South West Trains wordt eerder getroffen door het zwaartepunt van de storm, en begint daarom waarschijnlijk na 08:00. Alle TOC's in Engeland en Wales (muv. Merseyrail, Virgin Trains, Northern en de open access-aanbieders) melden kans op grote vertragingen.Tochjo schreef:Southeastern will run an amended timetable on Monday 28 October, with the possibility of services not starting until 09:00 or 10:00 on Monday morning.Thom91 schreef:Southeastern rijdt niet tot 09:00 of 10:00.
Eerlijk gezegd ziet dat er erger uit dan onze LUD..
Laatst gewijzigd door Z2N op zo 27 okt 2013, 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: NS past dienstregeling aan om storm
Gebeurd er nog wat met de s7000 ? Die moet ik hebben namelijk...
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Re: NS past dienstregeling aan om storm
Nee: de aanpassingen zitten vooral op de zware routes in het westen, het oosten blijft gespaard van geplande wijzigingen.
Re: NS past dienstregeling aan om storm
Geplande durft ie het nog te noemen..
Komt wel goed schatje.
Re: NS past dienstregeling aan om storm
Normaal worden de treinen van .09 en .39 uit Den Haag gereden met een los zesje of viertje en alleen de drukste met 2 stellen. Zal mijn benieuwen morgen. :?
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: NS past dienstregeling aan om storm
Ahja, da's ook wel begrijpelijk. Maar ik kan me niet voorstellen dat het erg moeilijk is om een functie in te bouwen waarbij handmatig het plannen van reizen voor morgen uitgezet kan worden (of van een waarschuwing in grote rode letters worden voorzien) in een situatie als deze. Zodra de data klopt, kun je die blokkade/waarschuwing er dan weer afhalen.webguy schreef: Het probleem zit 'm er geloof ik in dat de Prorail systemen inmiddels al de dienstregeling hebben voor morgen - die is nu dus "fout", dus moet je alle ritten handmatig uit de reisplanner dienstregeling gaan schrappen. Zit er wat verder vandaan, dus weet het niet precies meer.
Re: NS past dienstregeling aan om storm
Oh wauw, NS. Chapeau, iedere keer als ik denk dat het niet erger kan weet je jezelf te overtreffen. Is ook bewonderenswaardig.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
-
- Berichten: 6183
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: NS past dienstregeling aan om storm
ik denk dat de ns overal waar de wijzigingen zijn langere treinen mag inzetten.Etienne schreef:Normaal worden de treinen van .09 en .39 uit Den Haag gereden met een los zesje of viertje en alleen de drukste met 2 stellen. Zal mijn benieuwen morgen. :?
en volgens zeg ik het goed met MAG aangezien er ook in de winter langere treinen moesten gaan rijden tijdens de lud.
was een veel gehoorde klacht.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
je hebt het OV en je hebt de NS.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39115
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: NS past dienstregeling aan om storm
Ze zullen morgen vast weer die onzichtbare treinstellen die ze nog hadden staan van afgelopen winter inzetten ja
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: NS past dienstregeling aan om storm
En op sommige trajecten kan het niet ivm perronlengtes. s3000 die dus nu 2x zoveel mensen mee moet nemen, die rijdt met 10 bakken, omdat Hdr sowieso niet meer aan kan, en Db waarschijnlijk ook niet (hoewel ik daar 12 kwijt kan volgens officiele cijfers). Resultaat? Morgen overvolle treinen...
Re: NS past dienstregeling aan om storm
Weet iemand eigenlijk of er intern aan het verbeteren van de bijsturing van materieel en personeel wordt gewerkt zodat men in de toekomst dit soort maatregelen niet meer nodig heeft? Want ik heb de indruk dat dat de voornaamste reden is om nu met een uitgedunde dienstregeling te rijden. Ergens begrijpelijk, maar het zou ook wel weer prettig zijn als er aan gewerkt wordt om dat in de toekomst (minder) nodig te maken.
En dan bedoel ik natuurlijk niet wissels weghalen en extra overstappen te creëren door de reguliere dienstregeling meer op de uitgedunde te laten lijken.
En dan bedoel ik natuurlijk niet wissels weghalen en extra overstappen te creëren door de reguliere dienstregeling meer op de uitgedunde te laten lijken.
Re: NS past dienstregeling aan om storm
Het hoogtepunt van de storm wordt wel midden tijdens de ochtendspits verwacht. Dat is qua timing natuurlijk niet heel handig, maar daar doe je niet veel aan.
Ik snap zelf het cynisme van veel van de posters niet zo. Mijn ervaring is dat het treinverkeer erg slecht tegen storm kan. Je zult zien dat je blij moet zijn als er morgen om 12:00 überhaupt nog treinen rijden. Ik heb ook wel eens vier uur er over gedaan om van Den Haag in Amsterdam te komen. En dat was met de trein naar Leiden (alleen stoptreinen) toen naar Alphen en met de bus naar Amsterdam Centrum. Vooral het stuk Schiphol-Amsterdam Leidseplein was "gezellig". Ik kon bijna niet ademen...
Ik snap zelf het cynisme van veel van de posters niet zo. Mijn ervaring is dat het treinverkeer erg slecht tegen storm kan. Je zult zien dat je blij moet zijn als er morgen om 12:00 überhaupt nog treinen rijden. Ik heb ook wel eens vier uur er over gedaan om van Den Haag in Amsterdam te komen. En dat was met de trein naar Leiden (alleen stoptreinen) toen naar Alphen en met de bus naar Amsterdam Centrum. Vooral het stuk Schiphol-Amsterdam Leidseplein was "gezellig". Ik kon bijna niet ademen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: NS past dienstregeling aan om storm
Het probleem van het treinverkeer is dat het nergens tegen kan:
- niet tegen wind
- niet tegen sneeuw
- niet tegen blaadjes
- niet tegen hitte
etc. etc.
Misschien moeten we wel concluderen dat deze antieke vervoersvorm haar beste tijd gehad heeft?
- niet tegen wind
- niet tegen sneeuw
- niet tegen blaadjes
- niet tegen hitte
etc. etc.
Misschien moeten we wel concluderen dat deze antieke vervoersvorm haar beste tijd gehad heeft?
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: NS past dienstregeling aan om storm
What else is new. Dat probleem speelt al sinds de jaren 70.webguy schreef:En op sommige trajecten kan het niet ivm perronlengtes. s3000 die dus nu 2x zoveel mensen mee moet nemen, die rijdt met 10 bakken, omdat Hdr sowieso niet meer aan kan, en Db waarschijnlijk ook niet (hoewel ik daar 12 kwijt kan volgens officiele cijfers). Resultaat? Morgen overvolle treinen...
Komt wel goed schatje.
Re: NS past dienstregeling aan om storm
Het probleem is dat er nu (weer) voor een hele dag een aangepaste treindienst gereden wordt, terwijl dat volgens de meeste voorspellingen (hoogtepunt storm tijdens of net na de ochtendspits) helemaal niet nodig is. NS kent maar 2 smaken (normale treindienst en LUD) voor de landelijke treindienst. Je zou voor zo'n verwachte storing in alleen de ochtendspits eigenlijk een ander scenario willen, maar dat heeft NS niet...
Re: NS past dienstregeling aan om storm
Met de avondshift die na 14:30 instroomt zou je het weer moeten kunnen fixen.
Komt wel goed schatje.
Re: NS past dienstregeling aan om storm
Mijn cynisme komt er niet uit voort dat treinen nu eenmaal niet kunnen rijden als er bomen op sporen vallen. Dat snap ik. Maar dat is niet waarom er minder treinen rijden.Vinny schreef:
Ik snap zelf het cynisme van veel van de posters niet zo. Mijn ervaring is dat het treinverkeer erg slecht tegen storm kan. Je zult zien dat je blij moet zijn als er morgen om 12:00 überhaupt nog treinen rijden.
Die boom gaat van minder treinen niet minder snel vallen. Zodra er een boom op het spoor valt houdt het immers op. Of er nou 4 of 2 treinen per uur over dat stukje spoor horen te gaan: zodra die boom er ligt houdt het op tot die boom weer weg is (en de bovenleiding eventueel weer is gerepareerd).
En daar ligt het pijnpunt: zodra het spoor weer vrij is zou het probleem over moeten zijn, maar dat is niet zo. Want dan zijn de treinen die weer over dat stukje spoor zouden moeten rijden ineens heel ergens anders. En zijn de personeelsleden die die treinen zouden moeten rijden nog weer op een andere plek. Logisch, niets aan te doen. Maar gelukkig zijn er andere treinen en personeelsleden die wél over dat stuk zouden kunnen rijden. Dus daar moet on the spot door de bijsturing een planning voor bedacht worden.
En om dat laatste makkelijker te maken mocht het nodig zijn, rijden er de hele dag minder treinen. Dat is dus niet omdat het spoor nou eenmaal slecht tegen storm kan. Dat is omdat het gewoon erg moeilijk is om de boel logistiek weer aan de praat te krijgen als er door (bijvoorbeeld het weer) allerlei verstoringen zijn.
Het makkelijker maken van dit proces door flink te schrappen in de dienstregeling vind ik als tijdelijke oplossing prima, maar als permanente oplossing een flink zwaktebod. En ja, daar word ik cynisch van op het moment dat men daar genoegen mee neemt en 'het spoor' an sich de schuld geeft. Maar het komt ook gewoon omdat men dit onderliggende probleem ogenschijnlijk niet lijkt aan te pakken om in de toekomst minder of niet preventief te hoeven schrappen.
Helemaal als je je beseft dat een groot deel van de moeilijkheid ook komt doordat het personeel allerlei anti-rondje-om-de-kerk eisen heeft waardoor ze op zo'n moment minder flexibel/betrouwbaar in te zetten zijn. De helft van de treinen schrappen waardoor reizigers langer onderweg zijn in veel te korte treinen? Vindt NS prima. Personeel een paar dagen in het jaar preventief een saaiere eentonigere dienst? Valt niet over te praten.
Daarom reageer ik cynisch.
Re: NS past dienstregeling aan om storm
En het mooiste van alles is dat het NS-personeel als beloning voor deze apathische werkhouding een loonsverhoging van 3% plus baangarantie tot 2017 heeft gekregen!
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: NS past dienstregeling aan om storm
Ja, er wordt hard gewerkt aan nieuwe software voor de bijsturing. Een jaar of (iets) meer geleden is al nieuwe software voor de personeelsplanning in gebruik genomen, en daar wordt nu op verder gebouwd. Onder andere slimme trucjes om computer-gestuurd "problemen" op te lossen die veel tijd kosten.marlies schreef:Weet iemand eigenlijk of er intern aan het verbeteren van de bijsturing van materieel en personeel wordt gewerkt zodat men in de toekomst dit soort maatregelen niet meer nodig heeft?.
Ik ben het met je eens dat de hele reden dat we die LUDs hebben is dat de bijsturing op kritieke/piek momenten faalt. Ik vraag me echter af of we er zomaar vanaf zijn als de bijsturing beter werkt. Qua verwachtingsmanagement is het uiteraard een prachtmiddel...
Wat betreft dienstregelingen - dat gaat wel even duren. Ten grondslag ligt dat proces en verkeersleiding dat niet aankunnen - een geladen dienstregeling is definitief, tenzij je handmatig gaat slopen. Je zou in een nieuwe versie (die overigens wel wordt ontwikkeld...) willen dat je een "meta dienstregeling" hebt waarmee je makkelijk treinen kan opheffen/aanpassen, zonder dat er een hele dienstregeling hoeft te worden gemaakt.
Re: NS past dienstregeling aan om storm
Oh en voor de duidelijkheid: ik weet ook wel dat de beste stuurlui aan wal staan en dit een moeilijk probleem is dat je niet 1-2-3 oplost. Maar ik stoor me er aan dat het werkelijke probleem niet benoemd wordt en er machteloosheid wordt geveinsd ('we kunnen er niets aan doen, het spoor kan nu eenmaal niet tegen zomer/herfst/winter/lente-weer'). "Het is een moeilijk probleem, maar we werken er aan en tot die tijd moeten we helaas dit soort maatregelen nemen" had ik als reiziger veel minder moeite mee gehad.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten