Pagina 1 van 1

NS stapt uit flitstrein

Geplaatst: ma 04 nov 2013, 08:26
door wouter15
NS stapt uit flitstrein
AMSTERDAM - De NS gaat zelf geen hogesnelheidstreinen meer rijden. Ze laten het supersnelle treinverkeer over aan buitenlandse bedrijven als Thalys en Eurostar, waarmee ze hooguit een samenwerking aangaan. Dat zeggen bronnen binnen de spoorsector. Lees verder

Re: NS stapt uit flitstrein

Geplaatst: ma 04 nov 2013, 09:40
door Klaasje
Als je met een snelle intercity over de HSL rijdt, dan is dat geen hogesnelheidstrein, ja. Wat is het nieuws?

Re: NS stapt uit flitstrein

Geplaatst: ma 04 nov 2013, 10:12
door hauptbahnhof
Dat ze dat in de toekomst ook niet gaan doen ofzo?

Re: NS stapt uit flitstrein

Geplaatst: ma 04 nov 2013, 10:52
door reisthijs
We wisten ruim een maand geleden al dat NS niet meer van plan is sneller te gaan rijden dan 200 km/u.

Re: NS stapt uit flitstrein

Geplaatst: ma 04 nov 2013, 10:57
door jesse-cruzu
Die peperdure Hogesnelheidslijn is bedoeld om met hogesnelheid er over heen te rijden! NS voldoet als monopolist niet aan de concessie op deze manier.

Re: NS stapt uit flitstrein

Geplaatst: ma 04 nov 2013, 11:05
door reisthijs
Daarom rijdt er dus ook een Thalys overheen met hoge snelheid.
Voor korte binnenlandse ritten is zo'n hoge snelheid alleen maar energieverspilling.

Re: NS stapt uit flitstrein

Geplaatst: ma 04 nov 2013, 12:49
door Michael 1988
Ja maar in feite rijdt de NS er dus niet op en dat betekent weer dat ze misbruik maken van hun monopoliepositie op de HSL. Er mag dan wel een andere partij op de HSL rijden, maar dat is niet NS en die rijden waarschijnlijk ook niet volgens de plannen die er waren met de HSL (dus inderdaad enkele binnenlandse ritten). Sorry, maar mijn mening is om dan het contract op te breken want NS voldoet volgens mij niet aan de concessie-eisen op deze manier.

Re: NS stapt uit flitstrein

Geplaatst: ma 04 nov 2013, 14:20
door deadlock
De NS heeft geen monopoly op de HSL.

Re: NS stapt uit flitstrein

Geplaatst: ma 04 nov 2013, 15:02
door ODRAIL
Nee, maar in Den Haag en Utrecht denken - dachten sommige partijen daar toch anders over.

Re: NS stapt uit flitstrein

Geplaatst: ma 04 nov 2013, 15:40
door marlies
deadlock schreef:De NS heeft geen monopoly op de HSL.
Voor binnenlands vervoer wel.

Re: NS stapt uit flitstrein

Geplaatst: ma 04 nov 2013, 16:03
door Z2N
Ik dacht dat we van de Fyra ook geleerd hadden dat er geen vraag is naar een superdure HST tussen Amsterdam en Brussel? Naast dat ze uit elkaar vielen, waren de V250's op de 39 dagen dat ze reden ook leeg omdat niemand het geld ervoor over had! Waarom moeten we dan nog gaan klagen over het 'ontbreken' van hogesnelheidstreinen op de HSL..

Re: NS stapt uit flitstrein

Geplaatst: ma 04 nov 2013, 16:52
door Thom91
marlies schreef:
deadlock schreef:De NS heeft geen monopoly op de HSL.
Voor binnenlands vervoer wel.
'Flitstrein' is ook alleen grensoverschrijdend.

Re: NS stapt uit flitstrein

Geplaatst: ma 04 nov 2013, 17:09
door Michael 1988
Thom91 schreef:
marlies schreef:
deadlock schreef:De NS heeft geen monopoly op de HSL.
Voor binnenlands vervoer wel.
'Flitstrein' is ook alleen grensoverschrijdend.
NS heeft wel een onderhandse gunning gekregen om op dat traject te mogen rijden. Daarnaast rijden er alleen maar NS treinstellen en Thalys op dat traject. Als je dat geen monopolie noemt weet ik het niet. Maar NS rijdt in ieder geval ook enkele ritten van de Thalys.

Re: NS stapt uit flitstrein

Geplaatst: ma 04 nov 2013, 17:11
door Thom91
Iedereen mag een HST dienst over de HSL laten rijden, als het binnenlands vervoer maar niet wordt aangetast. Dus alleen instappen richting België en alleen uitstappen ri Amsterdam.

Re: NS stapt uit flitstrein

Geplaatst: ma 04 nov 2013, 17:24
door robert55
Ik denk dat De T [want dat is de link] hier ouder nieuws over het niet-deelnemen van NS in Thalys en Eurostar herkauwt.

Re: NS stapt uit flitstrein

Geplaatst: ma 04 nov 2013, 17:43
door marlies
Thom91 schreef:
marlies schreef:
deadlock schreef:De NS heeft geen monopoly op de HSL.
Voor binnenlands vervoer wel.
'Flitstrein' is ook alleen grensoverschrijdend.
Dan versta je iets anders onder het woord dan ik :P

Niet dat het überhaupt een zinnige term is, maar de journalisten vinden het nu eenmaal leuk klinken...

Re: NS stapt uit flitstrein

Geplaatst: ma 04 nov 2013, 19:36
door reisthijs
Michael 1988 schreef:NS heeft wel een onderhandse gunning gekregen om op dat traject te mogen rijden.
De in 2011 onderhands gegunde concessie gaat pas in per 2015. Tot die tijd loopt de openbaar aanbesteedde concessie nog.
Thom91 schreef:Iedereen mag een HST dienst over de HSL laten rijden, als het binnenlands vervoer maar niet wordt aangetast.
Dat mag pas vanaf 2015.

Re: NS stapt uit flitstrein

Geplaatst: ma 04 nov 2013, 21:54
door Wubbo
Eerder dan (dienstregeling) 2015 heb je sowieso weinig kans, omdat je nu alleen nog maar in de restruimte treinen aan mag vragen. Dienstregeling 2014 is al door ProRail verdeeld, dus alles wat je daar nu nog wil komt onderaan het lijstje - weinig kans dus.

Re: NS stapt uit flitstrein

Geplaatst: ma 17 mar 2014, 18:44
door Thom91
Afbeelding

Het eindresultaat, via RTL Nieuws.

Re: NS stapt uit flitstrein

Geplaatst: ma 17 mar 2014, 18:51
door Z2N
Netjes! Valt me mee hoeveel tijd daar in is gaan zitten eigenlijk..

Re: NS stapt uit flitstrein

Geplaatst: ma 17 mar 2014, 19:10
door Frans F
Het komt er uiteindelijk op neer dat NS van de 250 mln die treinen kosten de helft (125 mln) terug krijgt en de andere helft (ook 125 mln) bij Ansaldo blijft. Ansaldo kan de treinen nu echter wel alsnog aan een ander verkopen. Uiteindelijk is NS dus 125 miljoen armer door dit avontuur maar dat geld was eind 2013 al afgeschreven. Meer dan dit zat er waarschijnlijk volgens de juristen niet in, gokken op rechtszaak was een groot risico.

Re: NS stapt uit flitstrein

Geplaatst: ma 17 mar 2014, 22:01
door Geert
Als Ansaldo de treinen doorverkoopt krijgt NS daar een vergoeding voor, dus in theorie zou het verlies voor NS nog kleiner kunnen worden. Vraag me echter af aan wie AB deze treinen nog zou kunnen verkopen...

Re: NS stapt uit flitstrein

Geplaatst: ma 17 mar 2014, 22:06
door Karl
Ze kunnen 25kv en 3kv aan, toch? Dat heb je in italie toch ook? Beveilingssystemen is buiten nederland sowieso problematisch.