Kamer wil dat NS snellere intercity's koopt

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Kamer wil dat NS snellere intercity's koopt

Berichtdoor deadlock » Do 21 Nov 2013, 14:15

Of als je van Utrecht in één keer doorkachelt naar Maastricht, dan win je er tijd mee denk ik. Lijkt me goed, alle stations een treinverbinding naar alle andere stations :cool:
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Kamer wil dat NS snellere intercity's koopt

Berichtdoor iljitsch » Do 21 Nov 2013, 14:43

Of het de investering waard is blijkt pas als je ernaar kijkt.

De nieuwe lijn Lelystad - Zwolle is aangelegd voor 200, terwijl er op dit moment op het gewone spoor niet harder dan 140 en zeker niet harder dan 160 gereden wordt. En zie, een paar jaar later worden er plannen gemaakt om 200 te rijden. Het kan best zijn dat de optie voor 250 meenemen nu nog niet direct veel voordeel oplevert, maar wel in de toekomst vruchten af zou kunnen werpen.

Niet gelijk afschieten, dus. Maar realistisch gezien is de kans dat er binnen afzienbare tijd buiten de HSL 250 gereden wordt wel heel klein.

Ik ben in elk geval blij dat de NS onder druk gezet wordt om sneller te rijden, want uit zichzelf komen ze duidelijk nooit op dat idee.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Kamer wil dat NS snellere intercity's koopt

Berichtdoor deadlock » Do 21 Nov 2013, 15:01

iljitsch schreef:Of het de investering waard is blijkt pas als je ernaar kijkt.

De nieuwe lijn Lelystad - Zwolle is aangelegd voor 200, terwijl er op dit moment op het gewone spoor niet harder dan 140 en zeker niet harder dan 160 gereden wordt. En zie, een paar jaar later worden er plannen gemaakt om 200 te rijden. Het kan best zijn dat de optie voor 250 meenemen nu nog niet direct veel voordeel oplevert, maar wel in de toekomst vruchten af zou kunnen werpen.

Een minuut rijdtijdswinst tegen meerkosten waarmee je zowat het hele land van ERTMS kan voorzien en een redelijk percentage van alle overwegen kan opheffen? No way.

Niet gelijk afschieten, dus.

Als je dat zegt heb je echt de hele discussie niet gelezen. Er is uitgebreid uiteengezet waarom het onverstandig is en symboolpolitiek.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Kamer wil dat NS snellere intercity's koopt

Berichtdoor Thom91 » Do 21 Nov 2013, 17:34

In 2021, als die meuk ingestroomd is, kunnen corridors als Amsterdam - Eindhoven, Amsterdam - Nijmegen, Assen - Hoogeveen, Apeldoorn - Amersfoort volledig ontdaan zijn van overwegen. Tijd zat dus om die overwegen eruit te slopen, baanvak 200 km/h klaar te maken en stampen maar met die handel. We zijn te bang om vooruit te lopen op de wereld naar het HSL fiasco maar we moeten niet willen stoppen met investeren in de toekomst. Alle treinen 25 kV ready en ERTMS STM ingebouwd dat als het actief is er direct gebruik van gemaakt kan worden.
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Kamer wil dat NS snellere intercity's koopt

Berichtdoor Vinny » Do 21 Nov 2013, 20:31

Daarnaast is het vervangen van overwegen door ongelijkvloerse kruisingen iets dat àltijd zinvol is, ongeacht de snelheid waarmee de IC diensten worden geëxploiteerd.
Ik ben in elk geval blij dat de NS onder druk gezet wordt om sneller te rijden, want uit zichzelf komen ze duidelijk nooit op dat idee.
Voor de NS is het een bedrijfseconomisch risico om te investeren in (snelle) treinen terwijl het nog helemaal niet gezegd is dat ze de concessie ook kunnen behouden. Er is in Nederland geen toekomstvisie m.b.t het spoorwegvervoer en dat wreekt zich. Het openbaar aanbesteden van het kernnet is nou net iets wat daarin verandering zou kunnen brengen. Je moet dan wel een langdurige concessies uitschrijven zodat het zinvol is voor de (nieuwe) vervoerder om te investeren in nieuw materieel. En een aanbesteding voorbereiden vereist ook wel wat meer werk dan een paar kamervragen beantwoorden. Daarnaast is het natuurlijk zo dat hogesnelheidsvervoer in toenemende mate geliberaliseerd wordt.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9547
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Kamer wil dat NS snellere intercity's koopt

Berichtdoor Wubbo » Do 21 Nov 2013, 22:06

Of NS de garantie geven dat het materieel overgenomen wordt door de nieuwe vervoerder, dat werkt ook.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Kamer wil dat NS snellere intercity's koopt

Berichtdoor Thom91 » Do 21 Nov 2013, 22:18

NS moet materieel kopen wat multicourant en ook in het buitenland inzetbaar is. En dan weer leasen van NSFSC die het na einde concessie kan doorverhuren.
Komt wel goed schatje.

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Kamer wil dat NS snellere intercity's koopt

Berichtdoor iljitsch » Do 21 Nov 2013, 22:29

Een langdurige concessie is juist dood in de pot, als ze die gewonnen hebben gaan ze dan lekker 14,5 jaar zitten niksen. Zie ook het debakel met de HSL, waar nu niet gereden wordt en zelfs dat geen reden is om de concessie af te pakken. Ik zou liever zien dat ze vaak een stukje gunnen dan in één klap alles. Maar dan zit je natuurlijk weer met het probleem dat het spoornet in stukken gehakt wordt, wat ook zo z'n problemen heeft. Misschien is gewoon de schijn van het private laten vallen en alles steviger vanuit de overheid aansturen toch beter.

Materieel dat ook in het buitenland te gebruiken is kan ook enorm nadelig zijn, dan wordt het duurder en zit je met extra beperkingen. Aan de andere kant, als een groep landen cq spoorbedrijven samen optrekt en samen materieel laat ontwerpen en in grote aantallen bestelt zou dat zeer interessant kunnen zijn.

robert55
Berichten: 776
Lid geworden op: Za 20 Feb 2010, 19:27

Re: Kamer wil dat NS snellere intercity's koopt

Berichtdoor robert55 » Vr 22 Nov 2013, 08:03

De gebruiksduur van materieel is toch langer dan een concessie. In het UK proberen ze dat op te lossen door een scheiding te maken tussen 'eigenaar'(rosco = rolling stock company) en gebruiker. Dat werkt [natuurlijk ook niet volmaakt]. Maar aan beide kanten van die verhouding heb je meerdere aanbieders. In NL is er [voor het hoofdnet] maar een.

Overigens las ik pas dat de aandeelhouder van NS kritischer wordt over de NSFS constructie: die is voordelig voor NS omdat NSFS in Ierland aanmerkelijk minder belasting betaalt dat NS in Nederland zou betalen. Weliswaar komt dat de winstgevendheid van NS ten goede, maar onder de streep is het voor Financiën waarschijnlijk ongunstig.

Dat NS nu voor zijn bedrijfseconomische beslissingen rekening moet houden met wat Financiën er van vindt is misschien wel het grootste effect van de fyra

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1651
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Kamer wil dat NS snellere intercity's koopt

Berichtdoor Erno-BE » Vr 22 Nov 2013, 17:32

Thom91 schreef:In 2021, als die meuk ingestroomd is, kunnen corridors als Amsterdam - Eindhoven, Amsterdam - Nijmegen, Assen - Hoogeveen, Apeldoorn - Amersfoort volledig ontdaan zijn van overwegen. Tijd zat dus om die overwegen eruit te slopen, baanvak 200 km/h klaar te maken en stampen maar met die handel. We zijn te bang om vooruit te lopen op de wereld naar het HSL fiasco maar we moeten niet willen stoppen met investeren in de toekomst. Alle treinen 25 kV ready en ERTMS STM ingebouwd dat als het actief is er direct gebruik van gemaakt kan worden.

Kleine stukken als Amsterdam-Eindhoven, Assen-Hoogeveen, Apeldoorn-Amersfoort helpt ook niet echt. Je kunt beter Amsterdam-Maastricht, Groningen/Leeuwarden-Zwolle-Amersfoort (o.a. afsnijding bocht bij Harderwijk) en Amersfoort-Enschede/Rheine voorbereidt op 200km/h, dan bereik je pas tijdswinst.

robert55
Berichten: 776
Lid geworden op: Za 20 Feb 2010, 19:27

Re: Kamer wil dat NS snellere intercity's koopt

Berichtdoor robert55 » Vr 22 Nov 2013, 18:12

Als je Weert, Roermond en Sittard gaat overslaan [en daar een snelle doorgang door het station maakt] schiet het wel op ja, maar die plaatsen genereren toch wat meer vervoer dan Hoogeveen.
De boog bij Harderwijk zet natuurlijk wel zoden aan de dijk.

huibf
Berichten: 2522
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Kamer wil dat NS snellere intercity's koopt

Berichtdoor huibf » Vr 22 Nov 2013, 18:27

Ben ik dom om te zeggen dat spoorwegovergang en te laat sluiten? dus dar alle''sensors' verplaatst moeten worden?

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9547
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Kamer wil dat NS snellere intercity's koopt

Berichtdoor Wubbo » Vr 22 Nov 2013, 19:22

Met snelheden >140 wil je eigenlijk helemaal geen overwegen meer. Zeker niet zolang er op een baanvak ook nog langzamere treinen rijden. De overweg ligt dan namelijk bij de langzamere treinen nog langer dicht dan nu, met alle risico's van dien (helaas heeft niet iedereen het geduld om te wachten voor een gesloten overweg).

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: Kamer wil dat NS snellere intercity's koopt

Berichtdoor marlies » Vr 22 Nov 2013, 19:32

Met een modern beveiligingssysteem is dat niet perse noodzakelijk natuurlijk (geen vaste blokken). Al blijft het argument dat een ongeluk op 200 km/h veel grotere gevolgen heeft dan op 140 km/h volledig overeind.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Kamer wil dat NS snellere intercity's koopt

Berichtdoor Thom91 » Vr 22 Nov 2013, 19:39

Wubbo schreef:Met snelheden >140 wil je eigenlijk helemaal geen overwegen meer. Zeker niet zolang er op een baanvak ook nog langzamere treinen rijden. De overweg ligt dan namelijk bij de langzamere treinen nog langer dicht dan nu, met alle risico's van dien (helaas heeft niet iedereen het geduld om te wachten voor een gesloten overweg).

Overwegen zijn verboden boven 140.
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Kamer wil dat NS snellere intercity's koopt

Berichtdoor Vinny » Vr 22 Nov 2013, 21:34

Een langdurige concessie is juist dood in de pot, als ze die gewonnen hebben gaan ze dan lekker 14,5 jaar zitten niksen.
Je moet wel de nodige evaluatie-momenten inbouwen en bij wanprestatie gewoon de stekker uit het contract trekken. Maar een goede bonus/malus regeling kan ook al erg goed werken. In een monopolistische markt zal zo iets veel minder zin hebben want dan kan de monopoliehouder gewoon zeggen: stik er maar lekker in. Dat zie je een beetje gebeuren in het HSL-zuid verhaal.

Overwegen zijn verboden boven 140.
Het is niet strikt verboden, maar het gaat wel in tegen de ontwerprichtlijnen van ProRail. In het buitenland zie je wel vaker dat er harder gereden wordt op baanvakken met gelijkvloerse overwegen. Daarnaast is het zo dat in Nederland de meeste overwegen ontworpen zijn voor 130 of 140 km/h. Wil je harder rijden dan moeten de overwegen omgebouwd worden (detectie moet eerder in het baanvak plaatsvinden). Kan wel, maar dat is ook niet gratis.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9260
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Kamer wil dat NS snellere intercity's koopt

Berichtdoor Ardan » Vr 22 Nov 2013, 22:15

Zo duur zal het toch niet zijn om die detectiespoelen een paar honderd meter te verplaatsen en de bedrading langer te maken?
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Kamer wil dat NS snellere intercity's koopt

Berichtdoor Vinny » Vr 22 Nov 2013, 22:47

ES-lassen? Die dingen zijn duur voor hun formaat, en ook nog niet voor hoge snelheden vrijgegeven (gecertificeerd).
En je hebt natuurlijk de nodige buitendienststellingen nodig etc. etc.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11929
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Kamer wil dat NS snellere intercity's koopt

Berichtdoor Geert » Za 23 Nov 2013, 00:10

Als je gaat upgraden naar 200 km/h kun je vast wel met een buitendienststelling meeliften voor het aanpassen van de overweg :) Alleen een overweg lijkt mij bij zulke snelheden niet erg wenselijk, zoals anderen ook al aangeven...

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9260
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Kamer wil dat NS snellere intercity's koopt

Berichtdoor Ardan » Za 23 Nov 2013, 00:49

Ik zit me nu ineens af te vragen.. Minden-Hannover, daar ben ik voor het laatst eind augustus nog overheen geweest. Geen Ausbaustrecke maar toch 200kph. Zitten er daar overwegen in en perrons langs het doorgaande spoor? Ik heb er eerlijk gezegd niet op gelet..
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3728
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Kamer wil dat NS snellere intercity's koopt

Berichtdoor Z2N » Za 23 Nov 2013, 01:27

Overwegen nee, perrons aan doorgaande sporen ja (kijkend naar de Maps-beelden). Maar qua perrons aan doorgaande sporen lijkt de Duitse wetgeving mij toch iets flexibeler, kijk naar de spoorlijn Hamburg - Berlijn (Vmax 230)..
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Kamer wil dat NS snellere intercity's koopt

Berichtdoor Vinny » Za 23 Nov 2013, 09:16

Een beveiligde overweg met 200 km/h lijkt me niet veel gevaarlijker dan 140 km/h. Als mensen gewoon achter de slagboom wachten is er niets aan de hand...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31487
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Kamer wil dat NS snellere intercity's koopt

Berichtdoor Suus » Za 23 Nov 2013, 11:39

Er zijn wel overwegen op Minden - Hannover, maar deze zijn rondom het 7 kilometer lange gedeelte in het midden waar je slechts 140 mag.
Rame à l'approche

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Kamer wil dat NS snellere intercity's koopt

Berichtdoor Thom91 » Za 23 Nov 2013, 12:34

Vinny schreef:
Overwegen zijn verboden boven 140.
Het is niet strikt verboden, maar het gaat wel in tegen de ontwerprichtlijnen van ProRail. In het buitenland zie je wel vaker dat er harder gereden wordt op baanvakken met gelijkvloerse overwegen. Daarnaast is het zo dat in Nederland de meeste overwegen ontworpen zijn voor 130 of 140 km/h. Wil je harder rijden dan moeten de overwegen omgebouwd worden (detectie moet eerder in het baanvak plaatsvinden). Kan wel, maar dat is ook niet gratis.

Ja het is verboden om een baanvak te hebben waar >140 km/h gereden wordt. Dat er uitzonderingen gemaakt worden voor testen is een heel ander verhaal. Iedere overweg wordt dan bezet door overwegwachters. Totaal onhaalbaar voor een normale dienstregeling.
Komt wel goed schatje.

Klaasje
Berichten: 5988
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Kamer wil dat NS snellere intercity's koopt

Berichtdoor Klaasje » Za 23 Nov 2013, 12:58

In feite hebben we een baanvak waar 160 km/h gereden mag worden én waar overwegen zijn. Dat is bij Helmond in de buurt. Daar heeft men een tijdje met ICM 160 km/h gereden onder ATB-EG. Later heeft men de ATB op 140 km/h afgesteld omdat er eigenlijk nergens harder dan 140 km/h gereden werd. Logisch: Dat geeft alleen veel winst op lange afstanden en juist daar waren er destijds geen trajecten die geschikt waren voor 160 km/h.

Later zijn er heel veel redenen bedacht waarom 160 km/h in combinatie met overwegen en 160 km/h in combinatie met ATB-EG op weinig heil van de inspectie konden rekenen. NS wilde wel de afgelopen 10 á 15 jaar zolang het niet teveel geld zou gaan kosten. Sterker nog, ze hebben ooit een plan bedacht om veilig 160 km/h met overwegen te rijden op Zwolle-Groningen. Het zou dan neerkomen op het vervangen van de drukste overwegen door ongelijkvloerse kruisingen en ADOB's bij andere overwegen om het risiconiveau acceptabel te maken. Als ik mij niet vergis maakte dat ook deel uit van het Hanzelijn+ plan wat als goedkoop alternatief voor de Zuiderzeelijn werd gepresenteerd.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast