Pagina 1 van 3

Het grote wintertopic 2013/2014

Geplaatst: di 19 nov 2013, 22:24
door Thom91
Afbeelding

_________________________________________________________________________________________________
GEEN AANPASSING (3-12-13 20:40)
_________________________________________________________________________________________________

Omdat er dit jaar een horrorwinter verwacht wordt leek het mij wel weer tijd voor een wintertopic. Dit jaar met nauwkeurigere voorspellingen, betere reisinformatie en minder impact voor de reiziger.

Daarom heb ik er alvast voor gekozen een topic te creëren waarin al deze informatie samen komt.

Waar kunnen we alvast op bouwen?
Vervoerscapaciteit op dagen met een aangepaste dienstregeling
Update Winterrapport: Stand van zaken in voorbereiding op winter 2013-2014

Hieronder een lijst met onderwerpen die vaak terug zullen komen gedurende de winter en LUD's.
  1. Sneeuwrader:
    Spoiler: show
    Afbeelding
  2. LUD2 zoals die vorige winter en afgelopen herfststorm is gebruikt:
    Spoiler: show
    Afbeelding
    Korte samenvatting van de aanpassingen per traject
    • Utrecht - Den Haag Centraal/Rotterdam Centraal: de helft van de intercity’s rijdt niet, helft van de sprinters rijdt niet.
    • Van/naar Amersfoort extra overstap in Utrecht en 15-20 min. extra reistijd.
    • Alkmaar - Amsterdam: de helft van de intercity’s rijdt niet.
    • Enkhuizen - Amsterdam: de intercity van/naar Enkhuizen stopt extra in Zaandam. De spitstreinen rijden niet.
    • Maastricht/Heerlen - Eindhoven - Amsterdam/Schiphol: intercity’s Heerlen-Utrecht-Schiphol rijden niet tussen Sittard en
    • Utrecht, er rijdt een losse intercity Heerlen - Sittard. De intercity’s Maastricht - Utrecht - Amsterdam - Alkmaar rijden niet tussen Utrecht en Amsterdam - Alkmaar.
    • Nijmegen - Utrecht - Amsterdam/Schiphol: minder intercity’s; de intercity Nijmegen-Schiphol rijdt niet.
    • Amersfoort - Amsterdam Centraal: de intercity rijdt niet, sprinter rijdt met langere treinen waar mogelijk.
    • Lelystad - Den Haag: minder intercity’s; de intercity van/naar Den Haag Centraal rijdt niet. Sprinter Almere - Amsterdam Zuid - Leiden rijdt niet tussen Hoofddorp en Leiden.
    • Amsterdam - Den Haag - Rotterdam - Dordrecht: minder intercity’s.
    • Leiden - Den Haag: de helft van de sprinters rijdt niet.
    • Den Haag - Rotterdam - Dordrecht: de helft van de sprinters rijdt niet.
    • Veenendaal Centrum - Utrecht - Breukelen: de helft van de sprinters rijdt niet.
    • Vlaardingen - Rotterdam: de spitspendels rijden niet.
    • Gouda - Alphen aan den Rijn - Leiden: de spitstreinen rijden niet door naar Leiden, maar keren in Alphen a/d Rijn.
    • Museumpendel naar het spoorwegmuseum rijdt niet. Gebruik de stadsbus.

      Gedetailleerde informatie per treinserie
    • Groningen/Leeuwarden - Utrecht - Rotterdam (serie 500 en 12500): de intercity’s rijden alleen tussen Groningen/Leeuwarden en Utrecht, en niet tussen Utrecht en Rotterdam. Gebruik tussen Utrecht en Rotterdam de trein van een kwartier eerder of later en stap eventueel in Utrecht over.
    • Groningen/Leeuwarden - Lelystad - Den Haag (serie 700 en 12700): de intercity’s rijden alleen tussen Groningen/Leeuwarden en Lelystad, en rijden niet tussen Lelystad en Den Haag Centraal. Vanaf Lelystad rijden deze treinen via Amsterdam Centraal door naar Schiphol, Den Haag HS en Rotterdam. Stap van of naar Den Haag Centraal over in Leiden. Reis van of naar Amsterdam Zuid en Duivendrecht met de sprinter vanaf Almere of Schiphol.
    • Alkmaar - Amsterdam - Utrecht - Maastricht (serie 800): de intercity’s rijden alleen tussen Utrecht en Maastricht, en rijden niet op het traject Alkmaar - Amsterdam - Utrecht. Gebruik tussen Alkmaar, Amsterdam en Utrecht de trein van een kwartier eerder of later en stap eventueel in Utrecht over.
    • Deventer - Amersfoort - Amsterdam Centraal (serie 1500): er rijden geen intercity’s Deventer - Amersfoort - Amsterdam Centraal. Gebruik tussen Deventer en Amersfoort de trein van een kwartier eerder of later. Reis tussen Amsterdam Centraal en Amersfoort met de sprinter.
    • Enkhuizen - Amsterdam (serie 1500): de intercity’s stoppen extra in Zaandam.
    • Enschede/Amersfoort Schothorst - Utrecht - Den Haag (serie 1700 en 11700): de intercity’s rijden alleen tussen Enschede/Amersfoort Schothorst en Utrecht, en rijden niet tussen Utrecht en Den Haag. Gebruik tussen Utrecht en Den Haag de trein van een kwartier eerder of later en stap eventueel in Utrecht over.
    • Utrecht - Den Haag (serie 2000): de intercity’s van .14 en .44 uit Utrecht en .09 en .39 uit Den Haag rijden ook ‘s avonds door.
    • Dordrecht - Haarlem - Amsterdam (serie 2200): deze intercity’s rijden niet. Reis met de intercity van een kwartier eerder of later, stap eventueel in Leiden over of reis via Schiphol.
    • Vlissingen - Amsterdam - Lelystad (serie 2600): deze intercity’s rijden niet door in Roosendaal. In Roosendaal moet altijd worden overgestapt.
    • Utrecht - Rotterdam (serie 2800): de intercity’s van .02 en .32 uit Utrecht en .20 en .50 uit Rotterdam rijden ook ‘s avonds door.
    • Nijmegen - Utrecht - Schiphol (serie 3100): deze intercity’s rijden niet. Maak gebruik van de trein van een kwartier eerder of later en stap eventueel over in Utrecht.
    • Heerlen - Utrecht - Schiphol (serie 3500): rijdt niet tussen Sittard en Utrecht, wel tussen Utrecht en Schiphol. Maak gebruik van de trein van een kwartier eerder of later tussen Sittard en Utrecht en stap eventueel over in Sittard en/of Utrecht.
    • Almere Oostvaarders - Amsterdam Zuid - Hoofddorp - Leiden (serie 4300): deze sprinter rijdt niet tussen Hoofddorp en Leiden. Maak gebruik van de trein van een kwartier eerder of later.
    • Amsterdam - Zaandam - Uitgeest (serie 4700): Sprinter Amsterdam - Uitgeest wordt geheel opgeheven. De sprinters van/naar Rotterdam Centraal rijden wel.
    • Almere Oostvaarders - Utrecht (serie 4900): deze sprinters rijden niet (omreizen via Weesp).
    • Breda - Dordrecht - Rotterdam - Den Haag (serie 5000): deze sprinters rijden alleen tussen Breda en Dordrecht, en niet tussen Dordrecht en Den Haag (gebruik de sprinter van een kwartier eerder of later)
    • Utrecht - Weesp - Leiden - Den Haag (serie 5700): deze sprinters rijden niet tussen Leiden en Den Haag. Gebruik de sprinter van 10-20 minuten eerder of later.
    • Woerden - Utrecht (serie 6100): deze sprinter rijdt niet. Gebruik de sprinters van een kwartier eerder of later.
    • Rhenen - Breukelen - Amsterdam (serie 7400): de sprinters rijden niet tussen Breukelen en Amsterdam Centraal. Gebruik de sprinters van een kwartier eerder of later en stap eventueel over in Breukelen.
    • Veenendaal Centrum - Utrecht - Breukelen (serie 17400): deze sprinters rijden niet. Gebruik de sprinters van een kwartier eerder of later.
    • Gouda Goverwelle - Rotterdam (serie 9700): deze sprinters rijden niet. Gebruik de sprinters van een kwartier eerder of later.
    • Gouda Goverwelle - Den Haag (serie 19800): deze sprinters rijden niet. Gebruik de sprinters van een kwartier eerder of later.
    • Enkhuizen - Amsterdam (serie 14500): de spitstreinen rijden niet. Gebruik de intercity van een kwartier eerder of later.
    • Vlaardingen Centrum - Rotterdam Centraal (serie 14100): de spitstreinen rijden niet.
    • Museumpendel Spoorwegmuseum (serie 28300): deze rijdt niet. Gebruik de stadsbus.
  3. Actuele reisinformatie:
    Rijden de treinen?
    NS Storingen
    NS Mobiele website
    Actuele spoorkaart
  4. Actuele dienstregeling aanpassing a.g.v. sneeuw
    Geen
  5. Historie gebruikte LUD 2013/2014
    Spoiler: show
  6. F.A.Q.
    Spoiler: show
    Wat is 'LUD' wat ik hierboven tegenkom?
    LUD is de afkorting van 'Landelijke Uitgedunde Dienstregeling'. Dit is eigenlijk een niet helemaal juiste afkorting omdat vrijwel alleen de randstad getroffen wordt door deze uitdunning. Dit doen ProRail én NS samen om de effecten van een mogelijk verstoorde treindienst zoveel mogelijk te kunnen opvangen. Of dit wel of niet lukt is een andere discussie maar die past mooi in dit topic. Er zijn diverse soorten LUD:
    - LUD 1 = minder spitstreinen en sprinters in Randstad
    - LUD 2 = (bijna) overal halfuursdiensten, 50% minder treinen in randstad
    - LUD 3 = alleen nog maar stoptreinen, zeer beperkt treinverkeer

    LUD1 en LUD3 worden in de praktijk niet/nauwelijks gebruikt, alle winteraanpassingen afgelopen jaar waren op basis van LUD2.

    Daarnaast zijn er nog 4 regionale uitdunningen mogelijk:
    ROD = Regionaal Aangepaste Dienstregeling West, Noord, Oost, en Zuid
    ROD's zijn een enkele keer ingezet in 2012.

    Voor meer informatie hierover kan je dit bestand raadplegen

    Waarom is mijn trein niet langer?
    Op sommige stations zijn er lengtebeperkingen door kortere perrons. Voorbeelden zijn de stations boven Alkmaar, vanaf Roosendaal naar Vlissingen en op Zwolle - Arnhem. Hierdoor kan een trein niet verlengd worden ondanks dat dit gewenst is. Hierdoor zouden ook mogelijke verknippingen toegepast kunnen worden zoals in Roosendaal regelmatig wordt toegepast. Voor een actueel overzicht van de nuttige perronlengtes is dit document beschikbaar.
  7. Algemene opmerkingen

Verzoekjes voor extra informatie, wijzigingen of opmerkingen gaarne via PM :)

N.b.: TS is niet verantwoordelijk voor enige foutieve verspreide informatie evenals gemiste check-outs.

Re: Het grote wintertopic 2013/2014

Geplaatst: di 19 nov 2013, 22:28
door Fles
Thom91 schreef:tijd voor een wintertopic. Dit jaar met nauwkeurigere voorspellingen, betere reisinformatie en minder impact voor de reiziger.
Ambitieuzere dienstverlening, geleerde lessen van de afgelopen vier horrorwinters. Ervaring, veteranen, niemand maakt NS de pis nog lauw. Zoiets.

Re: Het grote wintertopic 2013/2014

Geplaatst: di 19 nov 2013, 23:59
door Geert
Om het topic nog met wat meer info te vullen:

LUD = Landelijk uitgedunde dienstregeling
LUD 1 = minder spitstreinen en sprinters in Randstad
LUD 2 = (bijna) overal halfuursdiensten, 50% treinen in Randstad
LUD 3 = alleen nog maar stoptreinen, zeer beperkt treinverkeer

LUD1 en LUD3 worden in de praktijk niet/nauwelijks gebruikt, alle winteraanpassingen afgelopen jaar waren op basis van LUD2.

Daarnaast zijn er nog 4 regionale uitdunningen mogelijk:
ROD = Regionaal Aangepaste Dienstregeling West, Noord, Oost, en Zuid
ROD's zijn een enkele keer ingezet in 2012.

Zie ook http://www.bigwobber.nl/wp-content/uplo ... -02-12.pdf

Voor LUD2 staat op rijdendetreinen een lijst met aanpassingen per treinserie: http://www.rijdendetreinen.nl/informati ... stregeling

Re: Het grote wintertopic 2013/2014

Geplaatst: wo 20 nov 2013, 00:00
door Geert
Thom91 schreef:Waar kunnen we alvast op bouwen?
Vervoerscapaciteit op dagen met een aangepaste dienstregeling
Typisch dat eerst wordt beschreven dat de noordoost in Utrecht wordt geknipt (vanwege max capaciteit aanbieden etc.) en dat daarna wordt beschreven dat er niet meer bakken in de s3000 kunnen rijden vanwege de beperkte perronlengte van Anna Paulowna. Kan de s3000 dan niet in twee delen geknipt worden?

Re: Het grote wintertopic 2013/2014

Geplaatst: wo 20 nov 2013, 10:40
door Klaasje
Knippen te Amr of Asd ja.

Re: Het grote wintertopic 2013/2014

Geplaatst: wo 20 nov 2013, 12:34
door Thom91
Zeker als 800 niet rijdt haalbaar te Amr. Als overstappen maar gegarandeerd worden.

Re: Het grote wintertopic 2013/2014

Geplaatst: wo 20 nov 2013, 13:47
door Geert
Dat gebeurt in een LUD2 situatie ook niet te Rsd (geknipte s2600), mocht men gaan knippen in Amr zou ik niet al te hard rekenen op overstapgaranties.

Re: Het grote wintertopic 2013/2014

Geplaatst: wo 20 nov 2013, 13:51
door Thom91
Ik blij dat ik vrij weinig meer met de trein reis :P

Re: Het grote wintertopic 2013/2014

Geplaatst: wo 20 nov 2013, 15:02
door marvinkok
Er werd in Enschede gestrooid vanochtend, gezien tussen 0500 en 0545. Eerste tekenen van winter :)

Re: Het grote wintertopic 2013/2014

Geplaatst: wo 20 nov 2013, 15:04
door Daniel
In Utrecht lag ook al strooizout in de traverse naar Busstation West. Het regenwater op het dak van de abri´s daar was ook bevroren.

Re: Het grote wintertopic 2013/2014

Geplaatst: wo 20 nov 2013, 17:52
door Fles
Jij had toch nog een lijstje van de keren dat het vorig jaar gebeurd was Thom?

Re: Het grote wintertopic 2013/2014

Geplaatst: wo 20 nov 2013, 17:59
door webguy
Ik ga wel in Arnhem of thuis werken volgende LUD...

Re: Het grote wintertopic 2013/2014

Geplaatst: wo 20 nov 2013, 18:17
door Thom91
Fles schreef:Jij had toch nog een lijstje van de keren dat het vorig jaar gebeurd was Thom?
Die had ik ja, weggegooid.

Re: Het grote wintertopic 2013/2014

Geplaatst: wo 20 nov 2013, 18:28
door Fles
Oh jammer zeg.

Re: Het grote wintertopic 2013/2014

Geplaatst: wo 20 nov 2013, 18:38
door Fles
Ah. Hebb0ns.


Afbeelding

Re: Het grote wintertopic 2013/2014

Geplaatst: wo 20 nov 2013, 21:24
door Wubbo
Staat ook op de wiki

Re: Het grote wintertopic 2013/2014

Geplaatst: wo 20 nov 2013, 22:05
door Thom91
Goed overzicht!

Re: Het grote wintertopic 2013/2014

Geplaatst: do 21 nov 2013, 14:11
door deadlock
LUD4=Landelijk Uitgestelde Dienstregeling; Probeert u het morgen nog maar een keer?

Re: Het grote wintertopic 2013/2014

Geplaatst: vr 22 nov 2013, 16:29
door Daantje
Die LUD4 met alleen stoptreinen is vorig jaar of het jaar ervoor toch wel een aantal dagen geweest?

Re: Het grote wintertopic 2013/2014

Geplaatst: vr 22 nov 2013, 17:03
door reisthijs
Vorig jaar niet, eerder wel maar toen heette dat nog geen LUD. ;-)

Re: Het grote wintertopic 2013/2014

Geplaatst: za 23 nov 2013, 00:14
door Geert
Is alleen stoppers niet LUD3?

Re: Het grote wintertopic 2013/2014

Geplaatst: za 23 nov 2013, 07:36
door Thom91
Ik denk dat Daantje die proef op een willekeurige zondag bedoelde waarin je megaveel moest overstappen. Die gaat nog verder dan LUD3. Gelukkig is die variant met veel overstappen en alleen korte stukjes niet meer van toepassing. Ze hebben het in de prullenbak gegooid.

Re: Het grote wintertopic 2013/2014

Geplaatst: za 23 nov 2013, 15:39
door Thom91
De HTM doet alvast toezeggingen voor aankomende winter. Zij gaan het sowieso beter doen dan vorige winter. http://www.omroepwest.nl/nieuws/18-11-2 ... bestrijden

Re: Het grote wintertopic 2013/2014

Geplaatst: za 23 nov 2013, 20:49
door Edwin
Thom91 schreef:De HTM doet alvast toezeggingen voor aankomende winter. Zij gaan het sowieso beter doen dan vorige winter. http://www.omroepwest.nl/nieuws/18-11-2 ... bestrijden
Inkopper: Dat is ook niet zo moeilijk na het afgelopen winterdebacle.

Wel interessant is dit:
Wel blijft de mogelijkheid bestaan dat bij extreem winterweer minder drukke tramlijnen tijdelijk uit de dienstregeling worden gehaald zodat de HTM zich kan concentreren op het sneeuwvrij houden van de rest van het tramnet.
Weten we straks gelijk welke lijnen niet zo druk zijn in de ogen van HTM.

Re: Het grote wintertopic 2013/2014

Geplaatst: ma 25 nov 2013, 18:47
door Wubbo
Dat zal wel het bekende lijstje van vorig jaar zijn: 6, 12, 16 en 19.