Punctualiteit regionale lijnen: Arriva en Veolia onder norm

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Punctualiteit regionale lijnen: Arriva en Veolia onder norm

Bericht door Wubbo »

Punctualiteit regionale lijnen: Arriva en Veolia onder de norm

Punctualiteit op regionale contractsectorspoorlijnen is wisselend, blijkt uit onderzoek van treinreiziger.nl. Cijfers zijn door provincies ter beschikking gesteld. Uit het onderzoek blijkt dat treinen van Arriva in Groningen en Friesland veel vaker te laat waren, dan de concessie voorscheef. Ook Veolia scoorde op de Maaslijn ver onder de norm. Daar kwam in 2007 46% van de treinen vertraagd aan, terwijl dit maximaal 14,1% mocht zijn. De problemen op de Maaslijn zijn inmiddels (2008) verholpen, de punctualiteit voldoet nu aan de eis. Anders is dat in de achterhoek, waar ruim een derde van het aantal treinen vertraagd is en er weinig uitzicht is op verbetering. Tussen Zwolle en Kampen (NS) reden in 2007 de meeste treinen op tijd: 99%.

Arriva
In Groningen hadden treinen van Arriva in 2007 ruim 2,5 maal zo veel vertraging als toegestaan. Volgens de concessie moest 95% van de treinen op tijd rijden, terwijl 86,6% werd gerealiseerd. De provincie Groningen wijt de slechte resultaten van Arriva aan de reizigersgroei. In Friesland reden er meer treinen op tijd, maar ook daar voldeed Arriva niet aan de norm. Daar mocht slechts 1% van de treinen een vertraging hebben van meer dan 5 minuten. In de praktijk had bijna 4% van de treinen een vertraging van meer dan 5 minuten. Voor reizigers van Arriva is er géén regeling ‘Geld terug bij Vertraging’.

Veolia
Op de lijn Kerkrade – Maastricht deed zich nauwelijks vertraging voor, maar op de Maaslijn (Roermond – Nijmegen) des te meer: 45% van de treinen had een vertraging van (meer dan) 3 minuten. Op geen enkele andere regionale lijn waren zoveel treinen vertraagd. Sinds Veolia rijdt met eigen nieuwe treinen zijn de problemen opgelost. Sinds de dienstregeling 2008 is slechts nog één op de tien treinen vertraagd. Veolia publiceert als enige vervoerder wekelijks punctualiteitscijfers.

Syntus
In de achterhoek is de punctualiteit verder gedaald. En: de kans dat 2008 veel beter gaat, lijkt klein. Oorzaak is de beperkte infrastructuur tussen Arnhem en Zevenaar. Dit traject werd in 2005 door ProRail al overbelast verklaard, maar capaciteit van de spoorlijn werd niet uitgebreid. Syntus kampt ook met veel vertraging tussen Arnhem en Tiel. Op de spoorlijn Zutphen – Hengelo – Oldezaal zijn gelukkig geen problemen. Of treinen in Gelderland aan de norm voldoen, wilde de provincie Gelderland niet bekend maken. Die afspraken zouden vertrouwelijk zijn.

NS
De NS rijdt behalve op het hoofdrailnet ook op een aantal contractsectorspoorlijnen. Bijvoorbeeld tussen Zwolle – Kampen. Op geen enkele spoorlijn reden zoveel treinen op tijd (99,1%). Echter het is tegelijkertijd ook de minst complexe spoorlijn van Nederland.

Bron en lees verder: Treinreiziger.nl
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten