Zwitserse rail vervoer organisatie - Willen wij dat hier?

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
dennistd
Berichten: 5541
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Zwitserse rail vervoer organisatie - Willen wij dat hier

Bericht door dennistd »

Waudiz schreef:Wat ik in Nederland echt miste was een equivalent tot het Zwitserse Generalabonnement (GA). "Altijd vrij" is het niet, want dat geldt alleen voor de trein. Voor vele reizigers in CH is het GA de goedkopste en vooral makkelijkste mogelijkheid om te reizen. Geldig niet alleen voor de trein, maar ook voor bussen, trams en zelfs booten.
In Nederland het je wel het OV-Jaarabonnement (ook wel OV-jaarkaart genoemd). Daar betaal je omgerekend per maand €368 voor: http://www.ns.nl/reizigers/producten/ab ... ement.html
omdat er in CH zelden trajecten helemaal worden afgesloten. In NL zie je dat veel vaker, vooral in het weekeinde. Dan heb je het gevreesde "rijdt niet" op het scherm staan.
Dat komt door steeds verder aangescherpte veiligheidseisen die wat mij betreft inmiddels veel te ver gaan.
busburger
Berichten: 92
Lid geworden op: za 19 okt 2013, 21:38

Re: Zwitserse rail vervoer organisatie - Willen wij dat hier

Bericht door busburger »

Meltrain schreef:Ik wil hier graag op reageren: ook in Nederland betaal je de gereisde afstand. Echter, de maximumprijs per enkele reis was (inderdaad) €23,50.
Nu kost Groningen - Amsterdam €24,70 en Groningen - Maastricht €25,40.
Daarnaast zijn er ook enkele trajecten waar je meer betaalt dan je hebt afgelegd. Zie hier.

Misschien ben je in de war met Luxemburg, waar er wel een dagkaart is onafhankelijk van de afstand.
Hè? Wie is hier nu in de war? In de tijd waarin Waudiz in Nederland verbleef, bestond er nog een gewone NS-dagkaart, die bovendien bij alle binnenlandse treindiensten van andere maatschappijen geldig was. Inderdaad voor zo'n 47 euro. Je kon er ook voor een klein extra bedrag (ongeveer 7 euro) vrij reizen op bus, tram en metro aan toevoegen (dan heette het een OV-dagkaart), zij het met een toeslag van maximaal 5 euro bij gebruikmaking van een Interliner of Q-liner. Helaas bestaan dat soort dagkaarten inmiddels niet meer, behalve in de vorm van incidentele acties via winkelketens zoals Kruidvat en Blokker.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Zwitserse rail vervoer organisatie - Willen wij dat hier

Bericht door Vinny »

Precies. Er is wat geschoven in de tariefstructuur de afgelopen jaren. Het tariefsysteem waar Waubiz op doelt was er dan ook wel, en het was vroeger nog veel spectaculairder in degressiviteit.
Tevens wordt op Zürich Hauptbahnhof (CS) binnenkort een derde ondergrondse station geopend
Ja er zijn nu ook weer wat sporen bij gekomen. Hetzelfde geldt voor voor het andere eind van de "durchmerssernlinie", bij Oerlikon. Ik was er in de kerstvakantie na twee jaar afwezigheid en het was best even zoeken: de stations zijn er net baby's - je komt na een lange periode terug en ze zijn een stuk groter geworden :lol:
In Nederland doen we dat natuurlijk met de grote knooppuntstations natuurlijk ook wel. Hoe lang is Amsterdam Centraal al in verbouwing jongens? :twisted:
Helaas bestaan dat soort dagkaarten inmiddels niet meer,
Je hebt wel andere abonnementsvormen gekregen. Ik reis bijvoorbeeld op het "weekend vrij" abonnement. Nou voor mijn typerende weekendreis IJlst of Sneek - Schiphol en de volgende dag weer terug scheelt dat best aardig. Ik heb de kosten voor het abonnement er al na één retour uit :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Zwitserse rail vervoer organisatie - Willen wij dat hier

Bericht door Meltrain »

busburger schreef:
Meltrain schreef:Ik wil hier graag op reageren: ook in Nederland betaal je de gereisde afstand. Echter, de maximumprijs per enkele reis was (inderdaad) €23,50.
Nu kost Groningen - Amsterdam €24,70 en Groningen - Maastricht €25,40.
Daarnaast zijn er ook enkele trajecten waar je meer betaalt dan je hebt afgelegd. Zie hier.

Misschien ben je in de war met Luxemburg, waar er wel een dagkaart is onafhankelijk van de afstand.
Hè? Wie is hier nu in de war? In de tijd waarin Waudiz in Nederland verbleef, bestond er nog een gewone NS-dagkaart, die bovendien bij alle binnenlandse treindiensten van andere maatschappijen geldig was. Inderdaad voor zo'n 47 euro.
Die was ik inderdaad even vergeten. Maar het maximumbedrag was dus gelijk aan de prijs van een dagkaart.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Waudiz
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 09:23

Re: Zwitserse rail vervoer organisatie - Willen wij dat hier

Bericht door Waudiz »

Ik wil hier graag op een aantal opmerkingen reageren:

Als ik de verschillende tariefsystemen van CH en NL vergelijk, wordt er duidelijk, dat het in NL aantrekkelijk is om "af en toe" met het OV te reizen, gewoon als het je even uitkomt (dwz: ook als je meestal de auto instapt). Je betaalt relatief weinig voor grote afstanden, wat het juist daarvoor aantrekkelijk maakt om met de trein te gaan.

In Zwitserland zit dat precies andersom: Het doel van de SBB is om zo veel mogelijk "trouwe" treinreizigers te winnen. Als je maar één of twee keer per jaar een grote afstand aflegt (b.v. Zürich - Genève) en geen Halbtax bezit, wordt dat peperduur. Een Halbtax weerom is pas de moeite waard als je wat vaker het OV benut.

Maar in Zwitserland ben je goedkoper uit dan in Nederland als je een OV-jaarabonnement gebruikt. Je betaalt er namelijk slechts voor 9 maanden (vergeleken met een maandabonnement). In NL is dat, zoals ik weet, 10. En een 2. klas Generalabonnement kost "slechts" rond €3000. Zo bekeken is €4400 voor een OV-jaarkaart toch erg duur, zeker als je dan nog met de gemiddeld veel lagere salarissen in NL rekening houdt.

Het is ook in Zwitserland zo dat de spoorwegen flink subsidies van de overheid krijgen. En toch ligt het wat anders dan in NL, mede omdat we in Zwitserland tussendoor weer een referendum over dit onderwerp hebben en er een duidelijke meerderheid van de stemgerechtigte burgers achter staat. We hadden rond een maand geleden weer zo'n referendum. In andere landen wordt er nooit aan de bevolking gevraagd.

Of het kwalijk is dat in NL langere ritten relatief veel korting krijgen? Het is iig niet dat, wat we in Zwitserland "Kostenwahrheit" noemen: Hoeveel kosten veroorzaakt een rit met de auto daadwerkelijk als je met alle factoren rekening houdt? En hoeveel een met de trein? Als ik een langere afstand afleg, veroorzaak ik nu eens meer kosten kwa energieverbruik en verslijt van de rails om twee voorbeelden te noemen. Het vergelijk met de auto wordt dus onfair(der) hoe groter de afstand wordt, want met de auto heb ik benzine, banden, service enz. ook niet gratis vanaf een bepaalde punt. Maar de reis wordt met elke kilometer duurder.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5822
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Zwitserse rail vervoer organisatie - Willen wij dat hier

Bericht door isadora »

Waudiz schreef:........

Het is ook in Zwitserland zo dat de spoorwegen flink subsidies van de overheid krijgen. En toch ligt het wat anders dan in NL, mede omdat we in Zwitserland tussendoor weer een referendum over dit onderwerp hebben en er een duidelijke meerderheid van de stemgerechtigte burgers achter staat. We hadden rond een maand geleden weer zo'n referendum. In andere landen wordt er nooit aan de bevolking gevraagd.

..........
http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=37&t=9899
;)
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 gasten